Mijn BT HWE100 elektrische stapelaar wil niet meer omhoog

Hier lijkt iets aangesloten te zijn geweest en nu voorzien van groene oxidatie . De schroefdraad eronder is nog mooi gaaf .

jerome

Golden Member

Als je een technieker laat komen, is het eerste wat hij doet die kap eraf nemen :-). Met een 24V (of 2X12V) testlamp van voldoende vermogen, kom je bij dergelijke vaak verder dan met een multimeter. Je kan ook even de klemmen van de motor los maken en met je startkabels een motortest doen. In no time is het alu deksel op de motor te verwijderen ter controle van de borstels. Tevens proper maken met perslucht en controleren of de borstels vrij zijn in de houders. Bij toestellen die intensief werken behoort dit tot het jaarlijks onderhoud.

Op 29 november 2022 13:24:10 schreef Lead Acid:
[bijlage]
Hier lijkt iets aangesloten te zijn geweest en nu voorzien van groene oxidatie . De schroefdraad eronder is nog mooi gaaf .

dat is wrs de hydrauliekklep die zorgt dat de lepels zakken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou gewoon eerst eens op elke accu aan autolamp zetten (chinese prutlampen die het wel doen kosten niks bij Action) en dan kijken of de lampen zwak branden bij tillen.

Op 29 november 2022 17:20:31 schreef Hoeben:
Ik zou gewoon eerst eens op elke accu aan autolamp zetten (chinese prutlampen die het wel doen kosten niks bij Action) en dan kijken of de lampen zwak branden bij tillen.

paar ouwe H4 lampen bij de garage halen, het dimlicht is standaard alleen kapot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij apparaten met accu's en een storing is het bijna altijd de accu die slecht is.

Er zaten 2 accu's in?
Zet de hefmachine tussen 2 auto's in met draaiende motor.
Sluit elke auto aan op een accu met startkabels.
Zet een zware last op de lader om te tillen, om te kijken of de machine ook werkelijk in staat is iets omhoog te krijgen.

Dan testen.
Gaat de last omhoog, dan was het probleem een of beide accu's.

Dit is een simpele test. 2 auto's met startkabel is zo geregeld.

Er ist wieder da...

Dat word een zaterdag tot ik er iemand bij heb, word lastig bedienen in je eentje en de kap open houden en dan nog meten

De meter sluit je gewoon aan met meetsnoeren die lang genoeg zijn en met krokodillen klemmen oid.

Gaat de last omhoog, dan was het probleem een of beide accu's.

Dit is een simpele test. 2 auto's met startkabel is zo geregeld.

Ik doe al 20 jaar onderhoud en nog nooit zulke rare dingen uitgehaald. Gewoon de accu spanning meten onbelast en dan een keer belast en je weet genoeg. Mijn onderhoud was niet specifiek aan heftrucks maar eigenlijk aan elke denkbare machine in een werkplaats. Maar ook de onderhoudsmonteur die 1 per jaar kwam voor de heftrucks deed bij een mogelijke defect accu er eerst een speciale onder4houdslader op zetten nadat hij water had bijgevuld. Dan de volgende dag terug komen en kijken wat de accu en heftruck dan doet. Een accu voor zo machine is toch al gauw minimaal 2500,- dan ga je niet lopen gokken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een van de 2 relais schakelaars eens heel kort door verbonden en toe ging hij wel omhoog, dus denk dat het de relais die kapot is.

Op 29 november 2022 00:09:06 schreef Arco:
Ik zou toch ten sterkst afraden om zoiets te doen, de stroom loopt makkelijk tot ruim boven de 1000A op bij een 63A accu...

Heb gezien waar een schilder een verfblik op de 2 koperbaren had gezet in een telefooncentrale (accu: 48v, 800A)
Het verfblik explodeerde meteen bij kontakt (en de accuruimte was meteen geverfd zoals bij mr Bean... :) )

Vroeger een Renault 4 gehad. De accukabel ging door een gat in het plaatwerk. Op zeker moment was de tule en de isolatie doorgesleten. Kabel zat vastgelast aan het chassis en de accu was exit.

Op 4 december 2022 12:59:52 schreef BT HWE100:
Een van de 2 relais schakelaars eens heel kort door verbonden en toe ging hij wel omhoog, dus denk dat het de relais die kapot is.

kapot is de vraag, ik denk iets tussen het contact gekomen. dat relais kun je open maken, dan heb je het contactblok van de spoel gescheiden. kan een dode vlieg tussen de contacten zitten bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 december 2022 16:43:37 schreef testman:
[...]

kapot is de vraag, ik denk iets tussen het contact gekomen. dat relais kun je open maken, dan heb je het contactblok van de spoel gescheiden. kan een dode vlieg tussen de contacten zitten bijv..

Ik heb geprobeerd het open te maken, ben niet verder gegaan want ik kreeg het idee dat er iets kapot zou wringen. Kan natuurlijk doorgaan en als het kapot gaat toch voor een nieuwe kiezen, maar dacht ik kan er binnenin toch niets aan veranderen. Wellicht nog eens proberen.

de 2 kruiskop schroeven bij de m8 bouten op het relais losdraaien, dan kan het contactblok eraf. accu eerst loshalen uiteraard..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 december 2022 17:09:39 schreef testman:
de 2 kruiskop schroeven bij de m8 bouten op het relais losdraaien, dan kan het contactblok eraf. accu eerst loshalen uiteraard..

Zover was ik ook gekomen, maar bovenste blok kreeg ik er niet vlot vanaf.

Op 4 december 2022 17:13:25 schreef BT HWE100:
[...]

Zover was ik ook gekomen, maar bovenste blok kreeg ik er niet vlot vanaf.

Gelukt mee beetje door wringen, bij een pool zwart geblakerd, en lijkt of die niet meer geraakt word, dus lager ligt in het huis.

contact is helemaal weg idd, word niet veel meer. wrs door veel kort schakelen met omhoog gaan. heeft dit ding geen vrachtwagen bezorgdienst achtergrond?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Duidelijk een pool ingesleten, wellicht om te wisselen of andere suggestie?

Op 4 december 2022 17:34:11 schreef testman:
contact is helemaal weg idd, word niet veel meer. wrs door veel kort schakelen met omhoog gaan. heeft dit ding geen vrachtwagen bezorgdienst achtergrond?

Waarschijnlijk, maar is nu voor thuis gebruik. Maar moet dus wel werken anders heb ik er niets aan.
Dus word een nieuwe relais, weet niet of ik ze los of beter gelijk beide dan maar moet vervangen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie de overeenkomst tussen dat ding van 49,00 en de kapotterd niet echt.

https://nl.aliexpress.com/item/4001211551683.html

ali heeft losse contactjes voor de albright relais, heb je die?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb net zo een lift uiteengehaald om er een pers mee te maken waarmee ik dan gelijmd hout op elkaar druk die op zijn beurt in de houtdraaibank komt om mooie vaasjes te maken.

En nu wat ik echt kwijt wil, vonktest met accus is zeker niet professioneel noch aan te raden, iemand die een ontplofte accu ooit gezien heeft of zelf meemaakte weet dat dit levensgevaarlijk is.

Het heeft ook helemaal geen zin. Meten is weten, voltmeter erbij halen en beide batterijen afzonderlijk meten. Een goed geladen accu meet 12,8 volt een kapotte 10v of minder.
Tweede test is de batterijen verwijderen en in open lucht laten laden met juiste lader! Daarna met een batterij-tester uitmeten, daarvoor rij je met de accu tot bij de garage.

Indien deze ok zijn kan je verliesstroom meten, met Voltmeter over alle contacten meten ...

Alle bevestigingen en contacten losdraaien opkuisen en terug vastzetten. ( Accu niet aangesloten!)

Relais demonteren, opendoen en zien of er geen vuil tussen de contacten zit of puntje op gelast is. (Kan wijzen op defecte diode bv)

Meestal zit er een. Batterijsleutel tussen, ook deze moet je uitmeten.

Kapotte onderdelen van dit soort proffesionele machines vervang je NIET met Chinese maar originele onderdelen.

Experimenteren met dit soort machines kan zware ongevallen veroorzaken. Als een relais blijft hangen omdat ze in China niet het juiste materiaal gebruikt hebben kan het ding je platdrukken of gewoon doorrijden ..

Sorry voor me pleidooi maar geloof me, een zuur batterij die ontploft wil je niet meemaken en een AGM batterij al helemaal niet.

PBM dragen tijdens deze werken !!!!

Op het internet kan je wel ergens een explosie tekening vinden van alle onderdelen en zo zie je ook beter waar het probleem zou kunnen zitten.

Soms zijn machines aangedreven (rijden) op 24v en de heffunctie ( motor hydropomp ) op 12v dus pas op !

Succes nog met het herstel van dit monster.

Op zoek naar nieuwe uitdagingen waarvan elektronica er alvast eentje van kan zijn.

Op 5 december 2022 22:41:38 schreef Westvlamingske:
Ik heb net zo een lift uiteengehaald om er een pers mee te maken waarmee ik dan gelijmd hout op elkaar druk die op zijn beurt in de houtdraaibank komt om mooie vaasjes te maken.

E

Relais demonteren, opendoen en zien of er geen vuil tussen de contacten zit of puntje op gelast is. (Kan wijzen op defecte diode bv)

Meestal zit er een. Batterijsleutel tussen, ook deze moet je uitmeten.

Kapotte onderdelen van dit soort proffesionele machines vervang je NIET met Chinese maar originele onderdelen.

Experimenteren met dit soort machines kan zware ongevallen veroorzaken. Als een relais blijft hangen omdat ze in China niet het juiste materiaal gebruikt hebben kan het ding je platdrukken of gewoon doorrijden ..

S.

in die relais zitten bronzen contacten, contacten zijn bij ts helemaal weggevonkt. hoop dat je die zelfbouw pers alleen zelf gaat bedienen/gebruiken want dat is vragen erom om zo'n ding zelf te gaan bouwen. dat hoort diverse veiligheden te hebben..

allbright heeft ook de losse contacten, maar die zullen net als de relais niet goedkoop zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 december 2022 23:00:11 schreef testman:
[...]

in die relais zitten bronzen contacten, contacten zijn bij ts helemaal weggevonkt. hoop dat je die zelfbouw pers alleen zelf gaat bedienen/gebruiken want dat is vragen erom om zo'n ding zelf te gaan bouwen. dat hoort diverse veiligheden te hebben..

allbright heeft ook de losse contacten, maar die zullen net als de relais niet goedkoop zijn.

Losse contacten heb ik niet kunnen vinden ook bij groot leverancier niet, wel een complete duo set voor 75 euro. Zojuist erin gezet en alles werkt weer naar behoren. Ali had wel losse contacten voor ca 15 euro, maar de levertijd is dan vaag.

Snelle service van een lokale leverancier, gister heen gegaan en vandaag de nieuwe al weer opgehaald.