veiligheidsschakelaar Eurom SF 2007 kachel

De omvalbeveiling van mij Eurom kacheltje is defect, zie foto: ik heb geprobeerd een vervanging te vinden zonder succes. Eurom reageert helemaal niet.

Is het type op de foto alleen omvalbeveiliging? of ook beveiliging tegen over belasting?

wat voor vervangende beveiliging zou ik kunnen monteren?

dat is gewoon een maximaalthermostaat. als je deze normaal moet resetten om het ding weer werkende te krijgen is het gewoon een beveiliging. als je een natte doek over de kachel hangt komt deze ook in. iets vergelijkbaars werkt ook, dit ziet er niet uit alsof het nog een recent ding is, wrs de reden dat eurom niet reageert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas testman. Dit is schakelaar met hysteresis die de top via de veer uitdrukt als hij omvalt. De knop zit onderaan en druk op de ondergrond (vloer...). Bij omvallen drukt hij dus niet meer in op de vloer en schakelt hij uit. Bij eigen gebruik kun je dit elemineren. Zijn er meerdere personen(dieren) betrokken (vrouw, kinderen, dieren...) Dan is het niet aangeraden, zelfs eerder death wish.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

achterlijk systeem, anders maken zou ik zeggen. als de ondergrond niet recht is, krijg je dit dus, knetterend contact. iedere andere kachel heeft een overtemperatuur beveiliging daarvoor. zij het 1 malig of resettable..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Een "Eindschakelaar" in de bodem monteren die indrukt als de kachel (recht) op de grond staat ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 27 november 2022 12:03:14 schreef testman:
iedere andere kachel heeft een overtemperatuur beveiliging daarvoor. zij het 1 malig of resettable..

Mijn kachel heeft beide. Twee thermische en 1 omval dmv een schakelaar in de bodemplaat.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 27 november 2022 12:29:22 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 november 2022 12:29:06 schreef fred101:
[...]
Mijn kachel heeft beide. Twee thermische en 1 omval dmv een schakelaar in de bodemplaat.

zou niet hoeven, die 2 thermische beiden tegen een eigen zijde monteren en je hebt de omvalschakelaar niet nodig. hangt ook wel van het soort kachel af, een olieradiator heeft dat niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet alleen aan het in brand vliegen van het kacheltje denken, maar ook van hetgeen waar hij op terecht komt als ie omvalt. Thermische beveiliging is geen vervanging voor omvalbeveiliging. Denk bijvoorbeeld eens aan omvallen, opzuigen van een pluk stof, franje van tapijt of wat dan ook, pluk stof ontvlamt door de luchtstroom en gloeiende of brandende plukjes stof verspreiden zich door de kamer.

Beveiligingen overbruggen is achterlijk, dom, idioot en onverantwoordelijk. Als het kacheltje voldoende veilig zou zijn zónder die beveiliging, dan zou ie er niet in zitten. Als de chinese fabrikant 't 1 cent goedkoper kan produceren zonder onacceptabel vaak brand te veroorzaken, zou ie dat doen.

Mijn cheapo 10 euro kacheltje heeft een uitstekend pootje met een microswitch of andere duidelijk klikkende schakelaar aan de onderzijde. Staat het gewicht van de kachel daar niet op, dan onderbreekt de schakelaar de netspanning. Verder in ieder geval een automatische maximaalthermostaat die de stroom naar het element onderbreekt. Ik heb niet gekeken of getest of er ook een 'definitieve' temperatuurzekering in zit.

Vraag eurom om garantie als ie nog geen 2 jaar oud is, monteer een kogel-omvalschakelaar (vervanger van de ouderwetse kwikschakelaar) of een microswitch-met-pootje geschikt voor de 10a of wat het ding ook trekt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

kacheltje is al oud, geen garantie meer.

ga 'm zeker niet gebruiken zonder beveiliging. een omvalbeveiliging met een eindschakelaar gaat wel lukken denk ik.

bij Conrad gekeken naar thermische beveiligingen, maar daar zijn zoveel types in dat ik niet kan kiezen.

welk temperatuur bereik?

kacheltje kent 3 standen, 600 - 1200 - 200 Watt

Op 27 november 2022 13:26:09 schreef Ledlover:
Niet alleen aan het in brand vliegen van het kacheltje denken, maar ook van hetgeen waar hij op terecht komt als ie omvalt. Thermische beveiliging is geen vervanging voor omvalbeveiliging. Denk bijvoorbeeld eens aan omvallen, opzuigen van een pluk stof, franje van tapijt of wat dan ook, pluk stof ontvlamt door de luchtstroom en gloeiende of brandende plukjes stof verspreiden zich door de kamer.

ik heb nog geen kachel gezien met die frut schakelaar erin zelfs. echter ik zou ook geen kachel van plastic kopen. dat is vragen om ellende.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 november 2022 13:56:00 schreef testman:
ik heb nog geen kachel gezien met die frut schakelaar erin zelfs.

Ik heb laatst deze gekocht: https://www.blokker.nl/blokker-bl-24104-ventilatorkachel-2000w/2539021…
Heeft in de bodem een schakelaartje zitten tegen omvallen. Of het een frutschakelaar is of een goede schakelaar, dat weet ik niet ;-)

Op 27 november 2022 14:02:54 schreef Roland11:
[...]Ik heb laatst deze gekocht: https://www.blokker.nl/blokker-bl-24104-ventilatorkachel-2000w/2539021…
Heeft in de bodem een schakelaartje zitten tegen omvallen. Of het een frutschakelaar is of een goede schakelaar, dat weet ik niet ;-)

2000W en geheel plastic, dat valt onder frut ja. moet je eens zien hoe zo'n ding eruit ziet als de fan vastloopt en de beveiligingen zijn doorverbonden of kapot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat Eurom kacheltje is van metaal, ik zou graag een eindschakelaar als omvalbeveiliging er in zetten. En dus een thermische beveiliging. Voor die laatste heb ik graag advies welk type geschikt zou zijn.

Een moderne versie van de kwikschakelaar (dus zonder kwik) zou ook kunnen. Iets met een kogel erin oid.
Of een microswitch in de bodem, als het kacheltje niet al te licht weegt.

Op 27 november 2022 13:56:00 schreef testman:
[...]

ik heb nog geen kachel gezien met die frut schakelaar erin zelfs. echter ik zou ook geen kachel van plastic kopen. dat is vragen om ellende.

Prima, leuk, maar dat betekent niet dat je dat schakelaartje maar moet weglaten. Gewoon vervangen door wat beters.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 november 2022 20:45:26 schreef Ledlover:
[...]

Prima, leuk, maar dat betekent niet dat je dat schakelaartje maar moet weglaten. Gewoon vervangen door wat beters.

die schakelaar is verbrand omdat het ding onstabiel stond, dan gaat dat contact knetteren. en ik zeg niet weglaten maar anders maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eurom kachels worden geimporteerd en verkocht aan de handel door Euromac b.v. uit Genemuiden. die hebben ook onderdelen en een TD. tel. 038 3854321.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 november 2022 17:41:39 schreef Stekker32:
dat Eurom kacheltje is van metaal, ik zou graag een eindschakelaar als omvalbeveiliging er in zetten. En dus een thermische beveiliging. Voor die laatste heb ik graag advies welk type geschikt zou zijn.

Die thermische beveiliging zit er gegarandeerd al in. Meestal 2 stuks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zie 1 thermische beveiliging er in zitten. de 2e is gecombineerd met de omvalbeveiliging, die dus defect is.

de omvalbeveiliging kan ik wel weer maken met een eindschakelaar. die vind ik wel ergens op internet.

de vraag is dan nog of ik er een 2e thermische beveiliging in zou moeten zetten en zo ja, welk type en waar te vinden?

Bestel gewoon het juiste onderdeel bij EUROMAC IN GENEMUIDEN.
Groeten , J Hoeve

Bestel gewoon het juiste onderdeel bij EUROMAC IN GENEMUIDEN.
Groeten , J Hoeve

zoals ik in mijn openingspost vermeld ben ik daar een week geleden mee begonnen, 2 x gemaild met foto erbij. geen enkele reactie.

Het is onnodig om er nog een beveiligging in te plaatsen , de temperatuur wordt geregeld door de thermostaat , de beveiligging , onderaan de foto gaat er alleen uit , wanneer de temp. te hoog wordt , bij afkoeling zal hij weer inschakelen , deze kachels zijn zeer betrouwbaar , bij ons bedrijf zat er jarenlang 1 standaard op iedere bus. Bijna nooit uitval gehad. het onderdeel wat nu stuk is , is alleen een omval beveiligging , geen thermische beveiligging.

Ik heb net even gebeld met EUROMAC, het app. is al heel oud en is niet meer in de handel , en helaas ook geen onderdelen meer van verkrijgbaar .

bedankt voor je bevestiging Jan Hoeve.

klopt Eurom is ook een merk van slechts enkele jaren service en daarna niet meer.. Zou een clixon van 215 Graden met reset functie nemen uit een wasdroger, valt kacheltje om, slaat deze er wel uit..