Ongebruikte aders netjes wegwerken in de groepenkast.

Ik heb onlangs mijn groepenkast uitgebreid dmv het plaatsen van een nieuwe kast naast de bestaande. Beiden zijn nu van ABB Hafonorm met ieder 2 DIN rails. Er komen binnenkort zonnepanelen van Enphase en die nemen in de groepenkast wat meer ruimte in ivm oa het Q-Relais. 2 Q-Relais en extra groepen, dat ging niet meer passen. Vandaar de uitbreiding.
Vanuit mijn schuur loopt een YVMK-AS kabel naar de groepenkast. 4 aders + de litze. Omdat de aansluiting naar de schuur maar enkelfasig is gebruik ik maar 2 aders + de litze. De 2 overige aders in de groepenkast wil ik niet afknippen. Ik wil graag de optie open houden om ooit met 3 fases iets te kunnen doen. Volgens mij mag dat afknippen ook niet, omdat de aders dan nog steeds bloot liggen.
Mijn opleiding elektrotechniek is al 23 jaar geleden, maar de techniek is voorts gegaan. Ik zit sindsdien in de software en ben er beroepsmatig niet mee bezig geweest. Heb een mooie adereindhulstang gekocht en mooie Wiha momentschroevendraaierset. De tools zijn het probleem niet, maar ik merk dat ik veel moet googlen om het allemaal netjes te maken op basis van de huidige normen. Dat is ook best wel gelukt nu. Alleen die 2 aders nog. Die moeten afgedopt.

Ik heb nu 2 opties:
1. Een soort houder voor Wago lasklemmen die je op de DIN rail kunt klikken.
2. Gewone rijgklemen (ook Wago)

Heb ze beiden gekocht om te kijken wat het mooiste is. Wat denken jullie? Die rijgklemen zijn prima in orde denk ik. Ik twijfel of die lasklemhouder wel helemaal conform is. Je ziet ook niet zo duidelijk dat er 5 3-gaats klemmen inzitten. Potentieel prik je makkelijke ongebruikte aders bij elkaar op 1 klem, wat ook niet wenselijk is.

Ik heb een foto bijgevoegd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jinny

Golden Member

Ik zou de rijgklemmen gebruiken..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Gewoon met tape goed af isoleren en onder in de kast wegleggen.

Het belangrijkste is dat de ongebruikte aders niet tegen de spanning kunnen komen.
Ik zie verschillende opties: Je kan er een steeklas op schuiven, of een kroonsteentje.
Nog simpeler: zet ze op de aardrail.

Op 26 november 2022 17:53:23 schreef pk1241:
Ik heb nu 2 opties:
1. Een soort houder voor Wago lasklemmen die je op de DIN rail kunt klikken.
2. Gewone rijgklemen (ook Wago)

Een derde optie is om de beide overgebleven aders te gebruiken:

Bruin en zwart parallel monteren als fase draad en zo ook de grijze en de blauwe draad (nul).

Als je zonnepanelen op het dak van de schuur liggen: Het vermindert de transportverliezen van je Enphase-systeem naar de groepenkast.
Wel dan een distributiegroep maken. Hoofdschakelaar (25A), alamat B16A/30mA en een installatieautomaat B16A voor je zonnepanelen. In de meterkast de kabel beveiligen met een B20A automaat.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zaterdag 26 november 2022 19:46:29 (20%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 november 2022 19:39:22 schreef keebrev:
[...]

Een derde optie is om de beide overgebleven aders te gebruiken:

Mag dat wel? De aardlitze is gedimensioneerd op een eventuele sluiting van een fase naar aarde. Ga je een fase bundelen dan zou de aarde ook dubbel gedimensioneerd moeten zijn. Althans, dat is wat ik me kan herinneren.

De doorsnede van de aardlitze wordt bepaald door de beveiliging die er voor zit. Niet door de doorsnede van de stroomvoerende aders.
Ik weet alleen niet zo direct of die beveiliging maximaal 16A of meer mag zijn.

In de schuur kan er geen stroom lopen van meer dan 16A (beveiliging alamat). Als er pv-stroom (stel 6A) wordt opgewekt, gaat deze eerst naar de verbruikers in de schuur. De overige 10A wordt dan door het net geleverd.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zaterdag 26 november 2022 21:33:30 (20%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
vergeten

Golden Member

En jij denkt dat die Alamat de boel bij 17 amp afschakelt? dat kan hij uren volhouden, ook wat meer stroom schakelt hij niet meteen af.
Bekijk de stroom/tijd karakteristiek maar eens van zo'n Alamat.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nee, helemaal niet. Het gaat in dit onderwerp over de kortsluitstroom over een 2,5 mm2 aardlitze, niet over de uitschakelkarakteristiek van een alamat. Daar zijn vele factoren van afhankelijk, omgevingstemperatuur, tijdsduur van de belastingstroom, aansluitende componenten, dikte van de aangesloten draden.. 5Watt verlies bij Inom, waardoor die opwarmt en eerder afschakelt. Daarbij neem ik aan dat een YMvKas in de grond ligt, waardoor de kabel zwaarder belast kan worden dan in een kabelgoot of tegen een muur.

Ik hou het liever eenvoudig voor dit onderwerp.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 26 november 2022 23:04:27 schreef keebrev:
Nee, helemaal niet. Het gaat in dit onderwerp over de kortsluitstroom over een 2,5 mm2 aardlitze, niet over de uitschakelkarakteristiek van een alamat.

Het mijn iet geheel duidelijk waar de PV stroom precies vandaan komt. Maar stel de PV en het net zit beide op die kabel.
De PV kan maximaal iets van 12A kortsluitstroom leveren, het neet kan quasi onbeperkt kortsluit stroom leveren dus onbeperkt + 12A zou dat dan veel uitmaken?
Kortsluitstroom zal realistisch ergens rond de 1000A zitten als het dan 1012A is maakt natuurlijk niets uit

Of ik begrijp echt niet wat je wilt zeggen dat kan ook.

De doorsnede van de aardlitze wordt bepaald door de beveiliging die er voor zit. Niet door de doorsnede van de stroomvoerende aders.
Ik weet alleen niet zo direct of die beveiliging maximaal 16A of meer mag zijn.

De doorsnede van de aders in de kabel worden bepaald door de beveiliging en het lijkt mij dat de aardlitze gewoon dezelfde doosnede heeft als de aders.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Iedereen bedankt voor de interessante discussie.

Ik zal de zonnepanelen installateur vragen of hij iets met die dubbele aders wil doen. Doet hij het niet, dan doe ik het later waarschijnlijk zelf wel. ;)

Nog even ter info:

Er komen 2 sets enphase omvormers.
1 groep is dedicated en gaat naar het dak van het woonhuis. 8x400W peak
De andere is een bestaande groep in de schuur zonder aftakkingen buit de schuur. In de schuur komt een PV verdeler zodat er altijd gezekerd is op 16A. 6x400W peak.
De YMVKas kabel ligt in de grond door de tuin (5 meter), maar wel in een mantelbuis en in 19mm buis in een betonvloer over een lengte van 7 meter.

Op 26 november 2022 23:04:27 schreef keebrev:
Nee, helemaal niet. Het gaat in dit onderwerp over de kortsluitstroom over een 2,5 mm2 aardlitze, niet over de uitschakelkarakteristiek van een alamat. Daar zijn vele factoren van afhankelijk, omgevingstemperatuur, tijdsduur van de belastingstroom, aansluitende componenten, dikte van de aangesloten draden.. 5Watt verlies bij Inom, waardoor die opwarmt en eerder afschakelt. Daarbij neem ik aan dat een YMvKas in de grond ligt, waardoor de kabel zwaarder belast kan worden dan in een kabelgoot of tegen een muur.

Ter aanvulling (de belangrijkste vergeten):
Het aanhaalmoment van de klemschroeven. TS heeft een momentschroevendraaier = top =

Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen aanhaalmoment voor de schroeven voor een optimale overdracht van energie en temperatuur.
Draai je de schroef niet vast genoeg, dan ontstaat er een slecht contact wat warm kan worden met als gevolg (als je pech hebt) brand.
Het andere uiterste is dat je de draad plet met hetzelfde resultaat. Tussen deze twee uitersten heeft de fabrikant bepaald wat het optimale moment is om de draad te klemmen. In de kooiklem (het losse deel) en de vaste aansluiting zie je ribbels zitten (bij kwaliteit componenten) voor een perfecte overdracht, zonder de ader te beschadigen.

Tip voor een lange levensduur van de momentschroevendraaier: Laat 'm na gebruik niet op het ingestelde moment staan, maar draai het terug naar nul, zodat de veer in een ontspannen staat verkeerd, net zoals bij een beugelzaag het zaagblad ontspant.

Nog een tip: eis dat de installateur voor je pv-systeem op het dak 4mm2 kabel gebruikt (of nog beter, 5G2,5, waarvan ook hier twee aderparen gebruikt worden (doe ik zelf ook) om je zelf opgewekte energie met zo weinig mogelijke verliezen naar de meterkast te transporteren.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 26 november 2022 21:59:15 schreef vergeten:
En jij denkt dat die Alamat de boel bij 17 amp afschakelt? dat kan hij uren volhouden, ook wat meer stroom schakelt hij niet meteen af.
Bekijk de stroom/tijd karakteristiek maar eens van zo'n Alamat.

Nou bij een aardsluiting schakelt hij al af als er meer als 30mA door heen gaat.

de aardlitze ook van een aderhuls voorzien, dat word echt vaak niet gedaan op schroefklemmen.

ik zou idd ook de rijgklemmen gebruiken. de wago in houdertje heeft meer iets prullerigs vind ik.

intussen hebben de abox 040 ook al van die wago's in een houdertje. de grotere lasdozen voor dikkere kabels hebben nog wel de schroefklemmen.

de soepele wago's heb je ook in 6mm2 intussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer