Schakelmateriaal met schroefklemmen

Op 27 november 2022 19:48:00 schreef GJ_:
[...]Die moet je wel openen met een schroevendraaier.

Dat weet ik, pas nog een kast gesloopt en daar zaten er een paar in, met een klein schroevendraaiertje kun je de draden eruit halen. Maar bij die gesloopte kast zag ik toch ook wel een los draadje wat ernaast zat.

Ik ben nu wel bezig met iets heel anders en daar gebruik in plug-in dinrail klemmen. PT terminals genoemd. Daar steek je een soepel draad met adereindhuls zo in. Bijvoorbeeld van Degson of Phoenix, met die oranje unlock nokjes.
Dat werkt wel prima en is ook geschikt voor grotere aantallen want adereindhulsen kunnen volledig automatisch aan draad gezet worden. Dan het je het beste van beiden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 27 november 2022 19:41:05 schreef henri62:

1.5 week geleden nog meegemaakt ik moest 2 CEFORM WCD's (3x16A) aansluiten op een soepele kabel aansluiten, gloedniew net door iemand op laten halen.
Wat the F%!#*%!@*#CK hier zitten ook steek aansluitingen, is die ellende ook daar al ingeslopen!

Sta je daar bij 3 graden boven 0 te tobben. Ik heb de halve straat bij mekaar zitten vloeken omdat het gewoon NIET werkt.
Er zat daar een lipje/half rond ding op wat je vrijwel onmogelijk in kunt dr

een mennekes ceeform wcd op soepele draad aansluiten werkt niet, net als mennekes cee stekkers van stugge kabel voorzien niet werkt. als je dus een ymvk op een cee stekker wilt aansluiten dan neem een ander merk, anders krijg je het niet gemaakt, tenzij je een lasdoos en stuk snoer gebruikt.

https://i.ytimg.com/vi/c8L6RkU9Ufg/mqdefault.jpg

voor soepele draad.

https://www.mennekes.be/fileadmin/MEN-Deutschland/plugs_sockets/Wissen/Produkt-Wissen/Anschlusstechnik/codiert.jpg

voor stugge draad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het laatste materiaal dat ik met schroeven kende, was van ELSO.. Maar ik vrees dat die sinds de overname (Schneider geloof ik) alleen nog zekeringen maken ofzo.

Met goedkoop Chinees prut maak je wel kans, maar daar loop je vast op het stukje 'goedkoop prut'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://www.solyd.be/media/catalog/product/cache/2d8a6456e1a496db94cb768b651e5b08/t/r/tri_60066-tri_60066-image-9282887_43_xl.jpeg

niko heeft nog schroefklemmen in hun schakelmateriaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, het was die onderste van je 2 fotos een paar posten terug. Geen losse contra maar een wand-montage-versie. Waar is de tijd gebleven dat er nog 2 schroefjes in zaten per pin.

Enne: Leg me eens uit waarom er 2 gaten per pin zijn? Dat is toch compleet nutteloos?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Op 27 november 2022 18:44:19 schreef jerome:
En toch moet ik de eerste magneetschakelaar nog treffen met insteekverbinding. Twijfel niet aan aansteek, maar een schroef die vast staat zal zeker een betere warmteoverdracht hebben dan een verend lipje.

En ik maar denken dat de contactweerstand belangrijk is. :). Voor zover ik weet staat een auto ook gewoon op een verende lipje en dat terwijl sompige auto's 2 ton of meer wegen. IK denk dat je idee van een simpel verend lipje te simpel is.

Dat klopt, vastdraaien zoals het hoort met juiste moment en checken.

Alsof dat ook altijd gebeurt. Ik denk vaker niet dan wel. Dan zijn veerklemmen gewoon beter het is gewoon goed.

Maar bij die gesloopte kast zag ik toch ook wel een los draadje wat ernaast zat.

Ik heb toch ook vaak schroefklemmen zo gezien of waar de draad nog niet eens hals onder de schroef zat.
Uiteraard is een veerklem ook niet perfect, je moet ook nog steeds de draad er goed en diep genoeg insteken.

Heel veel zaken die je opnoemt hebben in het geheel niet met een type klem te maken maar gewoon met slecht afgeleverd werk, en ja daar kan zelf het aller beste installatie materiaal ook niet bij helpen. Het blijft toch vakwerk. ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 27 november 2022 21:15:03 schreef testman:
[afbeelding]

niko heeft nog schroefklemmen in hun schakelmateriaal.

Wel een schuko versie zoeken dan in plaats van die rare Franse aardpen :)

Op 27 november 2022 21:17:40 schreef henri62:
@testman, het was die onderste van je 2 fotos een paar posten terug.

Die zijn inderdaad voor massief draad, daar ga je met soepel weinig plezier aan beleven. En waarschijnlijk ook geen geweldige verbinding maken.

Niet zo vreemd dat je daar op hebt lopen schelden :D

Enne: Leg me eens uit waarom er 2 gaten per pin zijn? Dat is toch compleet nutteloos?

Om door te lussen wellicht :? Je hoeft er natuurlijk geen twee te gebruiken ;)

als je op een mennekes cee wcd soepel wilt aansluiten, koop eenzelfde in de contrastekker uitvoering erbij en wissel de binnenwerken om :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 november 2022 21:25:42 schreef Sine:
Om door te lussen wellicht :? Je hoeft er natuurlijk geen twee te gebruiken ;)

Zal niet meevallen bij een kabel/stekker uitvoering zoals hier op de foto.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Panelmount

Massieve aders is nooit een kabeldeel.

Laatst een noodherstelling gedaan bij de buur . Een hele groep lag er uit . Eventjes het eendraadsschema erbij gehaald . Het was het eerste dubbel stopcontact (WCD in NL ?) in een groep van 15 contactpunten en droeg ook het nr 15 . Uit dit contact werd een hele achteraanbouw gevoed met : staande frigo, koelkast, cv-ketel, microgolf, friteuse,vaatwas, wasmachine, droogkast, gedeeltelijke verlichting keuken . De toevoerdraadjes waren zo een 5 cm zwart geblakerd . Wat mij opviel, het gedeelte dat goed warm was geweest is het koper zacht . het gedeelte verderop in de buis was heel stug . Het contact dateert nog van de tijd dat een aardingspen niet verplicht was .
Mijn ervaring, geschroefde contacten komen vroeg of laat los .

Op 28 november 2022 08:39:57 schreef Lead Acid:
Laatst een noodherstelling gedaan bij de buur . Een hele groep lag er uit . Eventjes het eendraadsschema erbij gehaald . Het was het eerste dubbel stopcontact (WCD in NL ?) in een groep van 15 contactpunten en droeg ook het nr 15 . Uit dit contact werd een hele achteraanbouw gevoed met : staande frigo, koelkast, cv-ketel, microgolf, friteuse,vaatwas, wasmachine, droogkast, gedeeltelijke verlichting keuken . De toevoerdraadjes waren zo een 5 cm zwart geblakerd . Wat mij opviel, het gedeelte dat goed warm was geweest is het koper zacht . het gedeelte verderop in de buis was heel stug . Het contact dateert nog van de tijd dat een aardingspen niet verplicht was .
Mijn ervaring, geschroefde contacten komen vroeg of laat los .

Heb je al eens nagedacht wat er gebeurt was als dit een insteek was geweest?

Microgolf, frieteuse en een vaatwasser en wasmachine + droger op 1 groep hoort al niet. Dat horen qua verbruik al 5 groepen te zijn.
Dat is vragen om problemen.

Van de week nog een storing gehad in een huis van 7 jaar oud waar in de meterkast een draad uit de insteeker van de abb installatie automaat los gekomen was. Moet ik dan uit jou verhaal nu concluderen dat een insteker eerder los laat als een schroef?

Sine

Moderator

Het schroef- tegen veerklem verhaal komen we toch niet uit.

Net niet als steek- tegen draailas of PIC tegen Atmel.

En iedereen heeft wel eens een uitgebakken verbinding gevonden ... zowel van de schroef als van de steekklemmen.
Dus geen onzin over enkele gevallen alsjeblieft.

Op 28 november 2022 10:34:58 schreef Sine:
En iedereen heeft wel eens een uitgebakken verbinding gevonden ... zowel van de schroef als van de steekklemmen.

Ook wel gevonden bij draailassen. Bij alle technieken is het zo: je moet weten wat de valkuilen zijn en zorgen dat je er niet in valt.

Op 28 november 2022 10:27:56 schreef Paloma:
[...]
Microgolf, frieteuse en een vaatwasser en wasmachine + droger op 1 groep hoort al niet. Dat horen qua verbruik al 5 groepen te zijn.
Dat is vragen om problemen.

En het strafste, deze installatie is zo gekeurd, schema zat bij het keuringsverslag . Het vervelendste, om dit goed te herstellen dient de elektroinstallatie van de achterbouw volledig te worden vernieuwd . Daar begrijpt de klant niets van .

Zowel insteek als schroefverbindingen kunnen geen overbelasting aan . Vraag is dan, wat is overbelasting ? De groep zat keurig na een 20A automaat .

bprosman

Golden Member

Net niet als steek- tegen draailas of PIC tegen Atmel.

En mochten we daar wel uit komen hebben we nog altijd : Windows of Lunix :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 november 2022 11:27:48 schreef Lead Acid:
[...]

Zowel insteek als schroefverbindingen kunnen geen overbelasting aan . Vraag is dan, wat is overbelasting ? De groep zat keurig na een 20A automaat .

Voor zover ik weet is een stopcontact maar geschikt voor 10 of 16 ampère.
Zo netjes is 20A dan dus niet.

Jinny

Golden Member

Ik ga voor;

Steekverbinding ipv schroefverbinding
Steeklas ipv draailas
Linux ipv Windows.

Komt U maar..... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Paloma . 16 A smeltzekering of 20 A automaat volgens het A.R.E.I. en maximaal 8 contactpunten .

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 november 2022 17:28:08 schreef Paloma:
[...]

Voor zover ik weet is een stopcontact maar geschikt voor 10 of 16 ampère.
Zo netjes is 20A dan dus niet.

Nog nooit een 63 A of 125 A stopkontakt gezien?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Op 28 november 2022 17:51:48 schreef Toeternietoe:
[...]
Nog nooit een 63 A of 125 A stopkontakt gezien?

Niet in schuko

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 november 2022 17:43:17 schreef Jinny:
Ik ga voor;

Steekverbinding ipv schroefverbinding
Steeklas ipv draailas

Komt U maar..... :+

Enige nuance:

Langdurige grote stromen (pv en laadpalen): schroefverbinding/ lasdoppen
Huis-Tuin-en-Keuken gebeuren (piekstromen): steekverbinding/ steeklas

C20 automaat waarop onderverdeling met laadpaal

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 28 november 2022 18:50:59 schreef keebrev:
[...]

Enige nuance:

Langdurige grote stromen (pv en laadpalen): schroefverbinding/ lasdoppen
Huis-Tuin-en-Keuken gebeuren (piekstromen): steekverbinding/ steeklas

[bijlage]

C20 automaat waarop onderverdeling met laadpaal

en meteen duidelijk waarom, die draad heeft onder een schroefklem gezeten eerder. dan krijg je dit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

In de tijd dat ik begon waren alle chef TD'ers die geregeld een verbrande Wago uit de la haalde om te "bewijzen" dat dat waardeloos was allemaal al erg oud. Ik weet van een groot aantal dat ze hun pensioen intussen volledig hebben uitgezeten.
Er zijn in de loop der jaren kennelijk toch veel nieuwelingen bij gekomen die ook deze antieke sprookjes aan zijn gaan hangen.

Op 28 november 2022 17:44:14 schreef Lead Acid:
@Paloma . 16 A smeltzekering of 20 A automaat volgens het A.R.E.I. en maximaal 8 contactpunten .

Het ging hier om Nederland als ik me niet vergis. Maar buiten dat om lijkt het mij sterk dat de A.R.E.I 20 ampère voorschrift als je de stopcontacten zo in serie zet zoals hier gedaan is.
Een gewoon stopcontact heeft vanaf de fabrikant een maximale nominaal stroom gekregen. Daar zal geen enkele instantie boven gaan staan.

Maar we dwalen hier wel erg af van de vraag die te gesteld heeft.