Defecte lader scootmobiel

Het gaat om een lader van een scootmobiel Mezzo 4.
Deze lader heeft op de uitgang geen 24 volt.
Wat ik gedaan heb is het volgende....
De zekering meet goed en heb op de uitgang van de D3SBA60 310 volt.
Is de 310 volt op de gelijkspanningsuitgang wel oké.?
Bijgaand wat foto's van de print.

310V DC op de dikke elco (na die D3SBA60 dus) is ok.
pas op voor die elco, die 310V kan aardig prikken hoor

nu moet een schakelfet daar een transfo mee pulseren (witte pijl) zodat er ook een lagere spanning aan de andere kant van de transfo komt (rode pijl).
kijk eens of je IETS meet aan die transfo rode pijl

boven die rode pijl zitten er 2 zwarte blokjes met elk 4 pootjes. dat zijn optocouplers. daar wordt mee gecommuniceerd naar de 300V zijde zodat die schakelfet (3poter tegen een koelplaat) sneller of trager schakelt om meer/minder uitgangsspanning te krijgen

je kan altijd eens kijken of er een spanning over de pootjes staan aan de rechterkant.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 27 november 2022 17:10:48 schreef simonsf:
Is de 310 volt op de gelijkspanningsuitgang wel oké.?
Bijgaand wat foto's van de print.

310V op de gelijkrichter zou kunnen.

Zo te zien heeft dit ding een actieve PFC, dan verwacht ik eigenlijk meer iets van 400V op de buffer elco.

Naast die dikke voeding voor de lader zit er nog een hulpvoeding bij op, komt daar nog spanning uit?

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 27 november 2022 17:27:31 (13%)

fred101

Golden Member

Heb je er een accu aanhangen ? Sommige moderne (intelligente) laders doen niets zonder een accu. Je kunt een accu simuleren door een instelbare load, voeding en diode te gebruiken. Dan denkt de lader dat er een accu aanhangt.

Gewoon de spanning volgen (scoop en DMM) vanaf de ingang tot de uitgang. Zoek de datasheets op van de smps regelaar(s) en kijk of ze oscilleren, de trafos transformeren en de diodes gelijkrichten.

Is het een intelligente lader ?

edit, idd Sine, als er een PFC opzit dan is 310 te laag.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

deze heeft idd een accu nodig om te werken, anders schakelt de uitgang niet in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze punten van fcapri die ik moest meten , hangen alle 8 aan mekaar.[klopt dit]
Hier moet dan wel spanning op staan zonder accu??

fred101

Golden Member

Als je niet weet wat een trafo is dan kun je misschien beter de reparatie uitbesteden. Maar fcapri bedoelde volgens mij dat je moet meten of daar spanning op staat (Met scoop meten want de frequentie zal te hoog zijn voor een DMM) maw draait de oscillator. En dat is natuurlijk als hij aan staat met aangesloten accu. Dan weet je zeker dat hij moet werken.

Is de accu nog goed. Wat is de klacht. Niet laden kan van alles zijn (connectors, draad,accu, geen aangesloten accu... etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Hoe kunnen nu 2X 4 pootjes van een optocoupler allemaal aan elkaar hangen? Blijkbaar snap je de werking niet van de opto's. Heb je spanning op de secundaire laagspanning elco's? Ook zonder accu moet daar iets zijn.

Net zoals jullie zeggen dan hou ik ermee op.
Dit gaat me inderdaad boven de pet.
Allemaal bedankt voor de inzet voor mij.

jerome

Golden Member

Ben aan het opruimen en heb hier nog een scootmobiel lader staan die weg mag voor een symbolische €. We kunnen ruilen :-)

Hallo Jerome.
Dat lijkt me wel wat , maar zit er ook zo'n ronde stekker aan met 3 aansluitpunten?

Let op: Jerome heeft een "24V loodaccu lader". Er zijn ook systemen met lithium ion accus die ook "ongeveer 24V" zijn. De laders zijn dan ZEKER NIET uitwisselbaar. (het is waarschijnlijk dat jij ook loodaccus hebt, dat weet ik, maar voor het geval dat....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
jerome

Golden Member

Op 28 november 2022 20:17:12 schreef simonsf:
Dat lijkt me wel wat , maar zit er ook zo'n ronde stekker aan met 3 aansluitpunten?

Met 2, maar op jouw foto zie ik ook maar 2 afgaande draden vertrekken. Wie denkt een schakelende voeding te kunnen herstellen, moet toch in staat zijn een andere stekker te plaatsen of om te wisselen.

die met 3 is gewoon een kortsluitbeveiliging. als je de stekker er verdraaid in probeerd te steken kan je nooit kortsluiting maken omdat je altijd die ene niet gebruikte pin in je circuit hebt.
kwestie van de stekker om te zetten of de draad afknippen en de 2 aan elkaar zetten halverwege

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hallo Jerome.
Die opmerking is raak en inderdaad daar ben ik toe in staat.
Maar het ging mij erom of het wel de juiste lader is.
IK ga hem morgen nog 1 keer uittesten bij die mevrouw en mocht het niet lukken dan reageer ik wel weer om te ruilen hoe of wat , oké.