Welke contactor voor perspomp

Beste leden,

Op mijn werk gebruikt men een noodpomp welke op een steekwagen gemonteerd zit en deze kan als nood op installaties geplaatst worden als een pomp uitvalt.

De pomp word geschakeld door een Danfoss pressostaat RT116.
Deze heeft een contact rating:
AC1=10 A, 400 V
AC3=4 A, 400 V

de pomp betreft een 230v 1,5KW model:
https://www.lenntech.com/products/Lowara-SV-F/1016L2061/1SV25F015M-Mul…

Blijkbaar heeft men alleen naar de AC-1 rating gekeken en de contacten van de Danfoss vinden dit niet zo leuk dus ik wil een contactor tussen de schakeling zetten, ik zie alleen door de bomen het bos niet. Wat is een geschikte 230v contactor welke niet te groot is qua inbouw?

mel

Golden Member

Eventueel kan je van een 3 faserelais voor 1 fase gebruik, de kontakten parallel zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 november 2022 12:22:27 schreef mel:
Eventueel kan je van een 3 faserelais voor 1 fase gebruik, de kontakten parallel zetten.

Denk dat het daar op uit gaat draaien, zal ik een grotere lasdoos moeten monteren.

Arco

Special Member

Een Finder 66.82 relais heeft een 1.5kW rating voor single phase motors. Als je beide contacten parallel zet zelfs het dubbele dus...
https://www.reichelt.nl/index.html?ACTION=7&LA=3&OPEN=0&IN…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Paralellen maakt niet meteen dat je een relais ook voor het dubbel of driedubbel toelaatbare vermogen kunt gebruiken, contacten zullen nooit helemaal tegelijk openen en sluiten.
En het contact wat het eerste maakt en het laatst verbreekt krijgt de volle laag.

De AC-klasses zijn nu net voor het maken en verbreken, in gesloten toestand zal de inductie van een belasting je worst zijn.

Afhankelijk van de toepassing is het zelfs zinvol om contacten in serie te zetten (sneller en verder openen, sneller gedoofde vlamboog. Bij DC gebruik bijvoorbeeld.)

Arco

Special Member

Theoretisch kan dat zo zijn, maar in de praktijk zal het tijdsverschil tussen 2 kontakten nihil zijn.
(ander verhaal als het 2 losse relais zouden zijn, of een echt heel lomp relais)

Daarbij kan een enkel kontakt ook 1.5kW aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Nagenoeg geen verschil is genoeg, de eerst brekende doet niets, de tweede trekt de vlamboog.

benleentje

Golden Member

In serie is inderdaad beter dan verdeelt de vlamboog zich over beide contacten. De vlamboog verdwijnt pas als er genoeg afstand is tussen de contacten, bij contacten in serie is de afstand het dubbele en zal de vlamboog eerder doven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je moet op zoek naar iets met een AC3 rating van ongeveer 10A