Gamma ray detectie en Hantek DSO2D10

Ik wil een demonstratie opzetje maken voor het tonen van de detectie van gamma straling.

Ik heb een werkende detector (BPW34/Elektuur-achtig) gekoppeld aan mijn Hantek DSO2D10.

Volgende problemen doen zich voor:

1.) de getecteerde deeltjes geven slechts een fractie van een seconde een zichtbare puls op mijn scherm. Ik zie ze, geen probleem. Maar voor demonstraties niet echt overtuigend. Is dit op te lossen?

2.) ik kan screenshots naar een USB stick opslaan, maar het maken van die screenshots is een loterij. Om 1 geslaagde opname te maken, moet ik er wel 10-20 maken die mislukt zijn. Ik zou liever een soort van filmpje maken die dan vertraagd op een PC kan worden afgespeeld. Ik heb geprobeerd om daarover iets te googlen, maar niets gevonden.

Iemand die mij hierbij kan helpen?

Arco

Special Member

Je kunt toch een one-shot trigger doen?
Als je de tijdbasis wat wijder zet kun je de puls uitstekend zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Single shot triggering. Je kunt ook de persistent op oneindig zetten en met peak detect triggering spelen. Mijn DSOs hebben roll mode, dat is een soort filmpje, gecombineerd met langere persistence is dat misschien handig.

Veel low-end scopes hebben een hele lage waveform update rate en zijn daardoor niet goed in het registreren van niet repeterende korte signalen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 november 2022 00:14:29 schreef ronw:
Ik wil een demonstratie opzetje maken voor het tonen van de detectie van gamma straling.

Ik heb een werkende detector... [....]

1.) de getecteerde deeltjes geven slechts een fractie van een seconde een zichtbare puls op mijn scherm. Ik zie ze, geen probleem. Maar voor demonstraties niet echt overtuigend. Is dit op te lossen?

[....]

Foei, gammastralen zijn geen deeltjes, maar fotonen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 november 2022 00:28:04 schreef fred101:
Single shot triggering. [...]

Denk ik ook. In de handleiding vind je wat onder 2.7. Trigger System, en onder 2.12. Acquire (zie: [Single]).
Als je Single gebruikt, laat de scope maar één event zien, totdat je weer op de knop drukt, waarna hij op de volgende event gaat wachten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Help! Semantiek...

WIKIPEDIA:
"A photon (from Ancient Greek φ?ς, φωτ?ς (phôs, ph?tós) 'light') is an elementary particle that is a quantum of the electromagnetic field, including electromagnetic radiation such as light and radio waves, and the force carrier for the electromagnetic force."

Ik ben geen physicus...

FET/Arco/Fred

Ik heb nog veel te leren mbt het gebruik van een oscilloscoop!

Maar bedankt, dit ga ik vanavond uit proberen.

Ik ben niet onder de indruk van de handleiding. Ik volgde deze tot op de letter toen ik voor het eerst een USB-stick in gebruik nam, maar ik kreeg enkel maar continue piepjes en geen BMP's op de stick. Pas na 3 pogingen lukte het om de screenshots op te slaan.

Tidak Ada

Golden Member

Een golfpakktje zónder massa, dat zich tevens als deeletje manifesteert.
Deeltjes met massa halen de lichtsenlheid niet.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dan heb je nog geluk, er is in deze category een scoop geweest van, ik dacht Owon, die een of andere connector had (Ik dacht ook USB), maar daar zat intern niks op aangesloten.

Single shot heeft tegenwoordig meer nut als vroeger. Met een gewone CRT zag je alleen even snel iets oplichten. Nu kun je het gebruiken om incidentele signaaltjes te vangen. Hoe goed dat lukt ligt aan de uitvoering. Ik gebruik het heel vaak.

De beste methode is
- normale triggering kiezen (geen auto)
- trigger soort en nivo selecteren (Stijgende puls)
- Meestal gaat er een knop branden om aan te geven dat hij op scherp staat.
- Je ziet niets totdat hij triggert.
- Als aan de trigger conditie is voldaan krijg je de trace en de puls te zien. De scoop gaat dan in stop mode (Meestal wordt die knop dan rood)

Dit werkt ook met scoops die een lage waveform update hebben omdat de scoop in die tijd niets hoeft weer te geven (Ik weet niet hoe het nu is maar een jaar of 5-10 jaar geleden kijkt een scoop iets van 15% van de tijd naar het inkomende signaal en 85% met rekenen, verwerken en afbeelden. Er is dus veel kans dat zo'n puls net verschijnt als hij niet zijn ingang bekijkt. Modernere high-end scoops hebben een veel hogere Waveform update rate waardoor ze dingen als runts er veel makkelijker uitpikken. Ik weet zo uit mijn hoofd geen nummers maar het verschil met scoops uit de category als de jouwe is erg groot. Msar met wat geduld en single shot moet je het kunnen vastleggen.

Rollmode heeft de jouwe ook. Ook handig voor niet repeterende dingen maar meestal alleen bij een tijdbasis trager dan 100 ms. Heel handig bij foutzoeken naar bv schakelmomenten. De tijdbasis loopt links uit beeld. Maar tot het uit beeld loopt blijft het zichtbaar. Werkt heel mooi om bv te kijken of er een of andere lijn of pin hoog/laag wordt bv bij opstarten, een relais open gaat etc. Ik gebruik dan iets van 1s/div

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
eSe

Honourable Member

/ot

Een golfpakktje zónder massa, dat zich tevens als deeletje manifesteert.

Alles is zowel deeltje als golf, ook electronen, protonen... zelfs "grote" moleculen gedragen zich als golf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Louis_de_Broglie

/ot

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 29 november 2022 18:16:27 schreef fred101:
- Als aan de trigger conditie is voldaan krijg je de trace en de puls te zien. De scoop gaat dan in stop mode (Meestal wordt die knop dan rood)

Ik zou denken dat je twee trigger-opties voor deze toepassing kan gebruiken. De single shot, maar ook de "normal" mode zal het aardig doen.

Bij single shot dan stopt ie en moet je weer op "run" drukken nadat ie 1x getriggerd is. Bij "normal" bevriest het scherm totdat er weer een event is. (maar wordt de knop niet rood. Er staat meestal wel iets van "waiting for trigger" in beeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/