reparatie Firewire Leaf aptus 65

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit voor een digitale achterwand voor een middenformaat camera.
Merk is LEAF en het is een Aptus 65 uit 2008.
Hij gaat wel aan als ie stroom krijgt maar kan geen opnamen maken omdat er geen verbinding is met de computer maar ook word de interne CF kaart niet herkent.
Helaas is waarschijnlijk de printplaat waar de CF kaart en de Firewire poort zit defect.
Fabrikant bestaat niet meer en kan hem dus daar niet laten repareren.

Wie kan dit soort electronica nog repareren?
Heb een aantal bedrijven gebeld maar zonder resultaat.
Het is een oud beestje maar vind het fotograferen met een middenformaat toch wel erg charmant.

Alvast dank voor het meedenken.

Grtz Matt

fred101

Golden Member

Zal idd niet meevallen iemand te vinden, het ding bevat 6 nokvolle PCBs met smd onderdelen. Een LCD en een fan. Waarschijnlijk dicht boven op elkaar gestacked waardoor je nergens bij kunt. Ik verwacht ook niet dat er schemas zijn en alles wat custom is of firmware bevat zal je niet meer kunnen vinden. Als iemand dat wil proberen gaan er waarschijnlijk heel veel uren inzitten.
Foto bennenkant.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ben ik ook een beetje bang voor

Ik weet dat het een losse printplaat is die de problemen veroorzaakt.
Kan hem zelf ook demonteren en visueel inspecteren maar daar houdt het voor mij op.
Maar misschien levert dat al wel meer info op en bespaart het veel uren.
Snap natuurlijk dat de hele reparatie een gok is.

fred101

Golden Member

Maak eens een goede foto van het probleem board. Ik repareer veel losse (industriële en maritieme) boards maar het ligt aan het soort onderdelen wat er op zit en wat het probleem is of ik eraan begin.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor de moeite.

Ik ga als ik even rust heb hem heel voorzichtig demonteren en zal de fotos uploaden, wie weet :-)

bij deze wat foto`s ,

1 foto met overzicht van printplaten en de losse printplaat is van de firewire , cf card .

De plaatjes liggen gestapeld op elkaar, verbonden met onderlinge connectors.

Hoop dat het iets meer duidelijkheid geeft.

Grtz Matt

Lucky Luke

Golden Member

Ik verwacht niet dat het de oplossing is, maar ik zie een knoopcel(houder) en vraag me af: ‘is die nog voldoende vol?’

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik snap de vraag.

die knoopcel houd alleen de tijd en datum vast als er geen accu op zit.
Heeft zover ik begrepen heb verder geen andere functie.

Op 29 november 2022 16:24:47 schreef mthegr:
Hij gaat wel aan als ie stroom krijgt maar kan geen opnamen maken omdat er geen verbinding is met de computer maar ook word de interne CF kaart niet herkent.
Helaas is waarschijnlijk de printplaat waar de CF kaart en de Firewire poort zit defect.
Fabrikant bestaat niet meer en kan hem dus daar niet laten repareren.

Heb je de mogelijkheden om een andere PC te proberen? Firewire begint steeds meer een zorgenkindje te worden omdat de ondersteuning gewoon afneemt. Ik heb veel gezeur gehad met een uitbreidingskaartje onder Windows 7, terwijl het in Windows 10 zonder problemen werkte.

Vergeet daarnaast updates niet: Microsoft is er goed in dingen die prima werkten stuk te maken met updates.

Kijk ook of je de Firewire kabel met een andere kan uitwisselen... Mijn ervaring was dat kabelbreukjes in die kabels op de een of andere manier vaker voor kwamen dan bij andere types connectors.

Wat betreft de knoopcel: het zal het eerste apparaat niet zijn wat daardoor dienst weigert. Ook kan lekkage van de cel (zeldzaam waarschijnlijk in dit geval) problemen veroorzaken.

Wat betreft de CF-kaart connector: ik heb helaas al enkele keren meegemaakt dat 1 of meer pinnen fysiek beschadigd raken en bij een poging het complete slot te vervangen door een tweedehands, bleek dat meerdere pinnen zelfs slecht gesoldeerd waren. Is het kaartslot nog in goede conditie?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, meerdere geprobeerd.
Ook diverse Mac pro en zelf een powermac g5.
Ook diverse kabels.

Als ik hem aansluit krijgt hij wel stroom aan gaat hij ook aan met de melding dat ik een cf kaart moet plaatsen ( ook meerdere geprobeerd )
De andere optie is thethering maar ondkas dat ie stroom krijgt is er geen communicatie met de computer.
Ik heb hiervoor een FireWire sniffer gebruikt maar niet 1 bytje gaat over de kabel.

De connector gecheckt en alle pennetjes zijn gaaf en ik zie ook niet de dat we iets aan soldering los is maar daar heb ik te weinig ervaring mee om dat te beoordelen.

Knoopcel zal ik zeker als het maar voor de zekerheid vervangen voordat ik hem weer in elkaar zet.
Toch hoop ik dat iemand met veel meer verstand van elektronica dit bordje echt goed kan bekijken.
Als niet dan gaat ie weer in elkaar en wie weet zijn de elektrica goden me goed gezind :-)

Heel erg bedankt voor het mee denken.

Matt

het blijft 14 jaar oude ict, daar doe je doorgaans niet veel meer aan bij stukken zo groot als deze.

er staat een aptus 75 op mp, maar de vraagprijs is 1000€

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had die aptus gezien.
Vind het gewoon te jammer dat een stukje techniek helemaal afgeschreven is doordat er een of andere communicatie chip het niet doet.
Ook wat opname techniek is het ding verouderd.
Gek genoeg als je goed weet wat je doet kan met zo een achterwand fraaier beeld behalen dan met de cameras van de laatste 5 jaar.

Kan wel een studio stil (fantasy achtig) opname uploaden als je wil van toen ik een werkende had.
Is dan low res door max upload maar zelf dan zie een soort tastbaarheid.

De chip U1, vlak naast de fire-wire aansluiting, is dat een TI? (Texas instruments) zo ja, dewelke ?

fred101

Golden Member

De kans dat dit te repareren is zonder servicemanual en schemas, is heel klein.

Je moet iemand hebben die in de foto electronica zit en er tijd in wil steken omdat misschien vraag naar is. Als je geluk hebt is het iets kleins maar om dat te vinden moet de boel aankunnen want hier zit veel te veel op wat je niet los kunt testen (In situ of gedesoldeerd op een IC tester of breadboard)

Ik heb wel complexe dingen gerepareerd waarbij er veel reversed engineered moest worden maar dat ging om apparatuur met een heel ander prijskaartje.

Heb je er een Hasselblad bij ? Ooit een test gezien, (jaren 90 ofzo) waar ze een flat hadden gefotografeerd met zo'n topmodel en met een topmodel spiegelreflex. Daarna delen heel uitvergroot, bij die spiegelreflex zag je een raam met wat wazige groen en iets wat gordijnen konden zijn. Bij die Hasselblad zag je de gordijnen, de planten en een vrouw die voor het raam stond.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 2 december 2022 20:09:40 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is een foto van de chip.
Staan die chips bekend om hun problemen.
Dat is misschien dan een gokje waard?

Ik heb hem op een mamiya Rb67 zitten.

En inderdaad de details zijn gewoon bizar.

Dit is die studio opname.