Aeg L16820 zwiert niet

ok zal dempers zeker handmatig nazien daar de machine nu half uit elkaar op zijn buik ligt.

Betreft de foutcodes was het me niet duidelijk welke toetsen gebruikt dienden te worden bij dit toestel en heb enkele opties geprobeerd. De enige code die ik te zien kreeg was 050 (motorprobleem) maar deze blijkt niet erg specifiek te zijn.

Dempers testen door bovenblad los te maken en op kuip te drukken. Dit moet stroef in gaan zoals bij een auto. Geen botsbal. Bij defecte dempers zou is zonder belading nog steeds geen inhouden v toerental verwachten. Dit gebeurt enkel bij onbalans. Beter tojdens gewone wassen eens op kuip drukken om kabelbreuk te traceren.

113ohm voor de tacho is prima. Enkel onderbreking tijdens bv opwarming geeft problemen en dan door weigering v draaien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dan zal ik eerst de achter wand terug monteren alvorens op deze manier te testen.
Ik heb zelf echter geen idee wanneer en hoe het probleem is ontstaan daar ik niet altijd daar ben.
Draaien doet de machine wel altijd, enkel het toerental voor het zwieren is onvoldoende.

Bedankt EricN

Arco

Special Member

Ik neem aan dat je met 'zwieren' gewoon ronddraaien bedoelt...
(in NL is zwieren als je dronken uit een cafe terugkomt, en dat zal die machine wel niet doen... :) )

De betere machines hebben inderdaad een onbalans detectie. (goedkopere 'wandelen' gewoon de kamer uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Te trage afloop vh water mss ook eens nakijken. Vol water laten lopen. Dan op pompen en de snelheid van het zakken vh waterniveau in het oog houden. Of de darm uit de afloop en kijken of het een mooie volle straal is.

Zwieren=schleudern, zentrifugieren

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Drukopbouw van lucht tijdens hoge toerentallen.

Trek de slang van de pressostaat er eens af en test nog eens met lege trommel?

Dank U. Zal ik testen zodra ik ter plaatse geraak, ik moet wel zeggen dat deze nu nooit hoge toeren maakt op dit moment. Als ze moet beginnen zwieren maakt ze zowat hetzelfde toerental als bij het wassen zelf.

De machine ziet onbalans die er wel of niet is, of ziet water wat niet volledig weg is. Dus vandaar de truc door de niveaumeter los te halen, dan zou de machine wel door kunnen gaan. Als dat gebeurd zit er een verstopping in de niveaumeter of een be/ontluchterslang. Miele heeft dat Y stukje wat weleens verstopt, dat veroorzaakt ook dit soort dingen.

Meet de FETs eens door van de inverter, kan ook eentje open zijn en dan detecteert machine als een overload op de 2 andere fases..

Alvast bedankt voor de adviezen maar ben helaas dit weekend door werkoverlast niet tot in Schoten geraakt. Wellicht volgend weekend.
Als ik ter plaatse ben en alles uitgetest heb houd ik jullie op de hoogte.

Tussen door alles getest wat ik kon, uitgezonderd de Fet's nog niet wegens tijdsgebrek.
Dempers en afvoer van water zijn prima,tacho ook. De test met of zonder slang op de pressostaat zonder positief resultaat.

Het vreemde is dat ik, nadat ik alles terug gemonteerd had, een testwas van 60° gedaan heb. Die kwam er de eerste maal gezwierd uit en dacht het probleem verholpen te hebben.

De tweede testwas echter deed zich exact hetzelfde voor als voordien. Het wasprogramma wordt normaal uitgevoerd tot deze dient te zwieren.
Dit gebeurt dan aan het toerental van een normale was meen ik.Alleszins veel te laag om het water uit de was te halen.

Frustrerend en mogelijk een kleine oorzaak maar ben er helaas nog niet uit.

Klikt? Er zit toch een analoge (elektronische) in? De mechanische is volgens mij enkel voor de veiligheid.

Wat als de pressostaat niet meer volledig het nulpunt aangeeft?
Verlies op de weerstand(verwarmingselement) al vermeld?

Dit allemaal daar een elektronisch probleem veel moeilijker op te sporen valt en dus eliminatie vd rest eenvoudiger is.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 17 december 2022 20:58:58 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
*Alfred*

Golden Member

Ik heb soortgelijk probleem gehad met een ander merk.
Na lang zoeken bleek een defect in het deurslot. De machine valt dan in een soort beveiliging.

Kun je iets vreemds ontdekken, bijvoorbeeld dat je de deur kan openen tijdens het wasprogramma, of blijft misschien een lampje van 'Deur open' branden?

Inderdaad, ben ik vergeten te vermelden maar het is al voorgevallen dat het lampje "deur open" groen bleef tijdens het wassen.
De deur kon echter niet geopend worden.

De pressostaat klikt ook, wat niet wil zeggen dat de waarden correct zijn.

*Alfred*

Golden Member

Mogelijk gaat er iets mis met de statusmelding van het deurslot en 'denkt' de machine dat de deur niet vergrendeld is.

Misschien even specifiek op internet gaan zoeken naar dit type wasmachine + deurslot + centrifugeren. Evt. in meerdere talen. Wellicht is het een bekend probleem.

Wel vreemd dat het wasprogramma dan normaal verloopt, ik geloof dat het na een tijd uitgaat maar heb het toen niet continu opgevolgd.

Zal eens zoeken of ik meer precieze info hierover vindt.

Gister avond even bij Iemand geweest die klaagde over dat de machine alles deed behalve draaien ( tijd liep gewoon af) na een melding E20 ( in service menu E21). machine in test menu gezet DMV deur dicht, Start knop tegelijk met knop links er naast ingedrukt te houden en dan programma schakelaar 1 positie met de klok mee. ingedrukt houden totdat LED test start. stapsgewijs met de klok mee en detecteerde dat motor wel draaide en 1 stap verder zelfs centrifugeerde (137 op display is 1370 RPM) verder gedraaid todat Error gemeld werd en deze DMV de knoppen gereset. Machine gestart en alles werkte weer normaal.. Kans om te proberen natuurlijk

Bedankt SMD. Ik vond ergens al een povere indicatie gevonden om foutcodes te lezen maar met matig resultaat.
Volgende week zal ik deze aanwijzingen eens toepassen en het resultaat laten weten.

Niet geschoten, altijd mis! En: baadt het niet, dan schaadt het ook niet...

Dat is zo ;) helaas kreeg ik geen te zien, de twee knoppen zeker een minuut ingedrukt gehouden zonder resultaat.

Ik vond wel een alternatief dat een code opleverde.
Machine opzetten en zodra deze begint te wassen de knoppen voorwas en spoelstop samen indrukken.
Dit leverde code E91 op, dit zou een defect deurcontact kunnen zijn waardoor de hoofmodule beschadigd geraakt en aldus de communicatie tussen beiden.

Voordien had ik een handdoek op 30° laten draaien en kwam die er niet echt nat uit, heel raar. Ga proberen nog wat tijd te spenderen om de oorzaak vast te stellen.

Fijne Kerst aan iedereen!!

E91 is config fout in electronica naar mijn weten...Is bedrading na elkaar toe nog OK??

E91 kan inderdaad meerdere oorzaken hebben.

Als test vandaag een normaal gevulde machine gedraaid maar het probleem is nog steeds aanwezig in tegenstelling tot een bijna lege machine gisteren.

Visueel is er geen beschadiging van de bedrading.

Wel gemerkt dat op een bepaald ogenblik (+22 min looptijd) het lampje van de deur groen wordt terwijl de was nog bezig is. De deur blijft wel vergrendeld.

dat is normaal, gaat rood branden bij hoog water en hoge temperatuur..

Meet de grote elco eens na op de print, kan capaciteit verloren hebben..