Keuzes van kleur bij 3 fase apparatuur als Kookplaat/Oven, etc.

Op 30 november 2022 15:53:44 schreef benleentje:
Ik kan je verzekeren dat dat bij CEE-form ook niet strikt word nageleefd. Altijd ellende als je ergens op locatie een 3 fase machine tijdelijk moet neerzetten. gelukkig zit er op de meeste machine een CEE-form waarvan je in de chassisdeel met een schroeven draaien 2 contacten 180 graden kan draaien.

tijd terug een storing mee gehad, men had een tijdelijke 3F lier in een nieuw pand gehangen maar verkeerd aangesloten tussen N en L2 en L3 op een ceeform. daardoor klapte de 2500A hoofdbeveiliging van de trafo eruit en ging alles op zwart. die beveiliging pikte de last niet tussen 2 fasen en de nul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Da's erg apart ... ongelijkheid is eigenlijk nooit zo'n probleem. Hoe doe je dat dan met enkelfasige groepen achter die beveiliging?

Op 30 november 2022 20:17:11 schreef Sine:
Da's erg apart ... ongelijkheid is eigenlijk nooit zo'n probleem. Hoe doe je dat dan met enkelfasige groepen achter die beveiliging?

dat was ook erg raar dat die beveiliging dergelijke verschilstromen in de gaten hield. was een vermogensautomaat met elektronica die dat oppikte. groep was een 63A, wrs het vaak schakelen van de motor wat de beveiliging triggerde. het was gelukkig vrij snel gevonden, men hoorde dat motorgeluid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja lijkt mij ook een broodje aap. vanuit de trafo gezien zijn het gewoon twee verbruikers 1 tussen L2 en N en tussen L3 en N.
Maar je verteld ons ook niet hoe zwaar die lier was want ik ga uit van een klein ding of was het een beest van 400kW.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 30 november 2022 13:24:29 schreef KlaasZ:
Als je geen draaiveldmeter hebt, kun je het zo doen: sluit in de groepenkast 1 bruine draad aan op L1 van de automaat. Meet bij de Perilex welke draad spanning heeft. (met een laagohmige voltmeter of een lamp, want met een hoogohmige meter of spanningzoeker meet je op alle draden spanning t.g.v. capacitieve overdracht}.
Zet de automaat uit en sluit de gevonden draad aan op L1 in de Perilex.
Hetzelfde doe je voor L2: aansluiten op de automaat, automaat inschakelen, meten welke draad het is, automaat uit en draad aansluiten op L2. De draad die overblijft is dan vanzelf L3.

Eh, ja, maar dit zegt niets over je draaiveld.

Op 30 november 2022 20:48:38 schreef benleentje:
Ja lijkt mij ook een broodje aap. vanuit de trafo gezien zijn het gewoon twee verbruikers 1 tussen L2 en N en tussen L3 en N.
Maar je verteld ons ook niet hoe zwaar die lier was want ik ga uit van een klein ding of was het een beest van 400kW.

.. of er liep al een stroom van 2499A

Op 30 november 2022 21:03:10 schreef HD13:
[...]

Eh, ja, maar dit zegt niets over je draaiveld.

Dat is waar, maar als alles in de meterkast consequent volgens fasevolgorde is aangesloten is dat draaiveld zeer waarschijnlijk rechtsom. Linksdraaiende netten zijn zeldzaam in Nederland.

Op 30 november 2022 20:48:38 schreef benleentje:
Ja lijkt mij ook een broodje aap. vanuit de trafo gezien zijn het gewoon twee verbruikers 1 tussen L2 en N en tussen L3 en N.
Maar je verteld ons ook niet hoe zwaar die lier was want ik ga uit van een klein ding of was het een beest van 400kW.

nee, was een tijdelijke lier waarmee de lift in elkaar werd gezet, groep was 63A. het was ook niet alleen de vermogensautomaat in de trafo die tripte, maar ook 1 zelfde vermogensautomaat in de HVK waar de onderverdeler met dat veld opzat. toen die lier goed aangesloten was, is dat probleem ook niet meer teruggekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En als je draaiveld verkeerd is bij je kookplaat dan merk je dat gelijk, je kookplaten worden ijs en ijs koud.
Dag gewoon 3 fasen 2 x omdraaien en het is gepiept.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 november 2022 21:49:45 schreef Toeternietoe:
En als je draaiveld verkeerd is bij je kookplaat dan merk je dat gelijk, je kookplaten worden ijs en ijs koud.
Dag gewoon 3 fasen 2 x omdraaien en het is gepiept.

Gat in markt ?
Kookplaat als airco ! ;)

mensen...
Ik geniet weer van de antwoorden.
Bedankt daarvoor. Ik kom er wel uit.
Ik breek geen regels wanneer ik het 3 fasen in bruin uitvoer. En dat was de main question. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 30 november 2022 22:18:15 schreef Fantomaz:
mensen...
Ik geniet weer van de antwoorden.
Bedankt daarvoor. Ik kom er wel uit.
Ik breek geen regels wanneer ik het 3 fasen in bruin uitvoer. En dat was de main question. ;-)

nee hoor, en het draaiveld is toch niet interessant. anders kun je nog een stuk ymvk strippen en erin trekken voor andere draadkleuren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het draaiveld is bij een kookplaat niet interessant. Maar het is wel handig om te weten hoe de faseverdeling is, in verband met een goede verdeling van de belastingen over de fasen.

mvdk

Golden Member

Hier in Delft hebben we zo'n "gezondheidscentrum", meerdere huisartspraktijken en een apotheek en nog wat. Heeft een lift, gaat maar één etage hoog. Er zat vroeger een huishoudschool voor meisjes in dat gebouw. Het toenmalige energiebedrijf propageerde toen al elektrisch koken. De school werd gematst met een 3x250A aansluiting om dat mogelijk te maken. Na jaren gaan die dokters toch eens nadenken over die hoge rekeningen en werd een aanvraag gedaan om de aansluitwaarde terug te brengen naar 3x80.
En toen ging er iets mis. Toen het licht weer aanging, werkte de lift niet goed.
Moraal van het verhaal: altijd draaiveld meten, voor en na. En liefst bij zo'n klus dat je elektriciën aanwezig is.

Geëdit.

Op 1 december 2022 16:36:33 schreef mvdk:
Hier in Delft hebben we zo'n "gezondheidscentrum", meerdere huisartspraktijken en een apotheek en nog wat. Heeft een lift, gaat maar één etage hoog. Er zat vroeger een huishoudschool voor meisjes in dat gebouw. Het toenmalige energiebedrijf propageerde toen al elektrisch koken. De school werd gematst met een 3x250A aansluiting om dat mogelijk te maken. Na jaren gaan die dokters toch eens nadenken over die hoge rekeningen en werd een aanvraag gedaan om de aansluitwaarde terug te brengen naar 3x80.
En toen ging er iets mis. Toen het licht weer aanging, werkte de lift niet goed.
Moraal van het verhaal: altijd draaiveld meten, voor en na. En liefst bij zo'n klus dat je elektriciën aanwezig is.

Geëdit.

was pas bezig bij zo'n zelfde gebouw, ex bankkantoor wat een dokterspraktijk was geworden. ga normaal altijd met de trap, maar handen vol dus de lift genomen. lift ging omhoog en was al 1,5mtr hoog terwijl de deuren nog open stonden. maar gemeld dat dat niet kon zo, tijd voor onderhoud.

moet zeggen dat ondanks dat ik een draaiveldmeter heb die toch vaak niet meet. maar wel hoe de krachtgroepen zitten, logische verdeling met bruin op L1 en zwart op L2, grijs op L3, afwijkend dan noteren op de kabel. en uitmeten welke fase van de voeding komt uit op L1 van de krachtgroepen, zit vaker een draai in tussen de hoofdzekeringen en hoofdschakelaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 november 2022 20:17:11 schreef Sine:
Da's erg apart ... ongelijkheid is eigenlijk nooit zo'n probleem. Hoe doe je dat dan met enkelfasige groepen achter die beveiliging?

Waar je met een normale trafo fasedraaiingen van 0 graden en 180 graden kan maken, gedraagt een motor zich soms als een driefasen trafo. De hoeken zijn dan 60-60-60. Als je L1 L2 N aansluit zijn de hoeken 30-30-120. Als die motor dan z'n ding doet... kan er best wel eens een grote stroom gaan lopen. Zou het kunnen dat het nulpunt vanuit het net slechts met een slappe trafo op z'n plek gehouden wordt, terwijl de power-stuff in driehoek staat? Dan gaat het nulpunt verschuiven en daar kan zomaar een beveiliging op zitten.

Ik ben altijd voorzichtig met "dat kan niet waar zijn" uitspraken. Ik probeer dan te bekijken of de waarnemingen toch te rijmen zijn met de werkelijkheid. In dit geval vertrouw ik op "we hadden hem verkeerd aangesloten" en "Er vloog een stuk groot spul d'r uit".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 november 2022 17:38:58 schreef Roetzen:
[...]
In Nederland is kopen bij de groothandel voor de particulier meestal niet mogelijk. En 100 meter 2,5² is meestal ook veel te veel voor de thuisklusser.

En ook te duur. Mijn buurman heeft eens licht aangelegd op zolder, maar kwam er niet helemaal uit. Als je wat op een stopcontact aansloot ging het licht aan en de schakelaars werkten ook al niet zoals het moest. Verder alles keurig afgewerkt. Moet toch een eitje zijn om dat uit te zoeken toch.......
Blijkt dat de man overal zwart 1,5 mm² draad gebruikt had. Die andere kleuren waren allemaal veel duurder. Tja zoek dan maar eens uit wat de nul, fase en lampendraad is. 8)7

Volgens mij beleving kopen we nu via internet continu direct van een soort groothandel. Gewoon de eerste zoek opdracht en direct raak. Niet gekeken naar goedkoop oid maar om te zien of het verkrijgbaar is. En als je ebay, ali en de rest meerekent is het een en al groothandel waar je kan kopen.
Er zijn enkele groothandels die niet aan particulieren verkopen via internet maar dat is meer omdat het meer kost dan dat ze eraan verdienen.

https://www.sandervunderink.nl/donne-vd-draad-2-5mm2-zwart.html

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 1 december 2022 19:11:04 (30%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dan nog even een aanvullende vraag:
Ik heb zometeen een elektrische kookplaat die op 2 fasen werkt en dus een perilex aansluiting heeft.
Is het dan nodig (Lees: Ben ik verplicht) 3 fasen te trekken vanuit de meterkast?
Ik meende te hebben gezien dat er fornuisgroepen zijn met een 2 fasen automaat.
Als ik dan de onnodige extra fasedraad kan besparen... :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Verplicht is dat niet.
Je mag het met 2 fasen maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik vind dat zelf altijd een verkeerde manier van besparen. JE weet nooit als over zeg 5 jaar dat ding defect is wat je dan terug gaat nemen en dan kan je eventueel als nog een draad bij gaan trekken. Een bruine draad kan je dan later altijd nog omkleuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 december 2022 20:49:24 schreef benleentje:
Ik vind dat zelf altijd een verkeerde manier van besparen. JE weet nooit als over zeg 5 jaar dat ding defect is wat je dan terug gaat nemen en dan kan je eventueel als nog een draad bij gaan trekken. Een bruine draad kan je dan later altijd nog omkleuren.

Zo sta ik er zelf ook in Ben.
Het is in dit geval maar een meter of 11.
Uiteraard door een 3/4 buis, wat achteraf dus ook niet nodig was. ;-)
Dit moet goedkomen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Die 3/4 buis vind je misschien niet nodig, maar is/was in Nederland wel verplicht voor een kookleiding.

Jinny

Golden Member

Op 3 december 2022 22:48:55 schreef KlaasZ:
Die 3/4 buis vind je misschien niet nodig, maar is/was in Nederland wel verplicht voor een kookleiding.

Omdat je maar 3 2,5qmm door een 5/8 mag trekken.
5 2,5qmm is voor een 3/4 volgens NEN1010 voor de afgelopen 200 jaar of zo.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen