In 1975 werd door de 'Afdeling Onderwijsactiviteiten' van Philips een drieëntwintigdelige cursus uitgegeven onder de naam 'Philips Cursus Bedrijfselektronica'. Omdat de basisbeginselen der elektronica uiteraard nooit verouderen is deze cursus nog steeds uitstekend geschikt om leken die de elektronica als hobby willen gaan beoefenen (newbies) op weg te helpen met de noodzakelijke theoretische kennis.
Het uit zeven cursussen bestaande 'Deel AS, 'Elektriciteitsleer' is nu weer klaar voor gebruik:
Philips cursus bedrijfselektronica: Deel AS, Elektriciteitsleer
Dit deel behandelt de natuurkundige basis van de elektrotechniek op een zeer toegankelijke manier. U leert wat spanning, stroom en vermogen is en maakt kennis met de begrippen weerstand, capaciteit, magnetisme en zelfinductie. Bovendien wordt u ingewijd in de vrij eenvoudige wiskunde die noodzakelijk is om die natuurkundige basis te begrijpen.
Verantwoording van deze PDF's
Mijn grote dank gaat uit naar Wil Manshande van 'Freeservicemanuals', die de basis-scans heeft gemaakt waarop ik mijn gerestaureerde PDF's van deze cursus heb gebaseerd.
Wat betekent 'restaureren' in dit kader?
De scans op 'Freeservicemanuals' zijn gemaakt van een gebruikte cursus en bevatten heel veel stempels, vlekken, persoonlijke opmerkingen en antwoorden op vragen. Om de cursus weer gebruiksklaar te maken voor nieuwe cursisten heb ik de cursusdelen omgezet naar pagina-JPG's en in PaintShop al die gegevens pagina na pagina verwijderd. Nadien heb ik die JPG's weer omgezet naar één PDF. Veel werk, maar de enige methode om deze goede cursus weer gebruiksklaar te maken!
Dat 'veel werk' is de reden dat het een hele tijd zal duren voordat alle 23 delen van deze cursus op archive.org en op Google Drive ter beschikking staan. Ik zal, nadat een deel klaar is, dit melden met een nieuw berichtje in dit topic.
[Bericht gewijzigd door Jeever op maandag 2 januari 2023 03:19:44 (21%)