Het is gelukt om de TBA120S werkend te krijgen als NBFM detector!
Het bleek dat de kring niet was verbonden met één van de ic pennen en ik had er geen ingangssignaal opstaan (wat nogal dom is van me).
Voor die kring gebruik ik een (gewone) MF transformator van Toko rood waar ik er vele van heb, niets bijzonders dus.
In de datasheet van de TBA120S zie ik dat de kring wordt gemaakt met een hele kleine spoel en een hele grote parallelcapaciteit.
Dat zal dan wel liggen omdat het breedband FM signaal moet detecteren.
Ik gebruik dat dus niet, in mijn toegepaste kring zit een capaciteit van ongeveer 100pF en een spoel van rond de 460uH (zo even uit mijn hoofd).
Hoe kleiner de parallelcapaciteit in die kring hoe smaller de bandbreedte van het FM signaal is, altands dat is mijn mening.
Misschien dat iemand hier een aanvulling op heeft want dat zou ik wel eens willen weten.
In dit topic gaat het nu inmiddels niet meer over mengtrappen alleen maar meer over de twee meter tranciever welke ik aan het ontwerpen ben.
Is het niet gewenst om er een apart topic van te maken, wat over die tranciever gaat?
Op 25 januari 2023 14:09:53 schreef Frederick E. Terman:
[...]Let er wel op dat je vrij veel audiovervorming in je verzonden FM-signaal krijgt als je daar niets tegen doet. Immers, voor +6 kHz deviatie heb je maar 1,72 V naar boven nodig, maar voor −6 kHz moet je maar liefst 3,27 V naar beneden met je modulatiespanning.
Dit heb ik getest en gemeten, uit de NBFM detector komt een mooie onvervormde sinus, zelfs als ik de modulatiespanning omhoog draai tot voorbij de 5Vp.p. maar dan zal ik wel te breed in het spectrum zitten.
Ondanks dat de VCO in dit opzicht niet lineair is, in die modulatie spanning zie ik toch geen enkele vervorming van de 1kHz sinus, welke ik instuur.
Zelfs op een hogere modulatie spanning als 5Vp.p., blijft de gedetecteerde sinus vervormingsvrij.
Dat is vreemd want ik had wel op een zeker punt vervorming verwacht.
Mijn schema is nu bijna af, met deze NBFM detector.
Op de uitgang van de TBA120 en de product detector wil ik een opamp zetten welke de AF spanning zoveel mogelijk naar een zelfde waarde versterkt. Zodat uit iedere detector ongeveer dezelfde uitgangsspanning komt.
En voor FM mode komt er nog een "Squelch" ruis onderdrukker schakeling in.
Terwijl ik dit schrijf heb ik die ook al bedacht door op pen 5 van TBA120 de spanning daar met twee transistoren te schakelen.
Wanneer de transistor Q8 is ingeschakeld wordt de audio uit de TBA120 volledig onderbroken (-70dB), wat een goede basis is voor een ruis onderdrukker.
Transistor Q9 zorgt ervoor dat Q8 uit geleiding wordt gebracht, zodat de audio volledig wordt doorgelaten uit de detector.
Transistor Q9 wordt vanuit de AM detector spanning "ingeschakeld" waardoor de audio uit de detector komt.
Wanneer er geen signaal uit de AM detector komt schakelt de audio uit de TBA120 dus uit.
Een voorwaarde welke ik stel dat er "altijd" wel een signaal uit de AM detector komt, zodat je de Squelch normaal kunt instellen.
Dat moet ook wel lukken, aangezien dit een dubbel conversie systeem is, welke een eerste MF heeft van 10,7MHz en ook daar zit een MF versterker in.

Mijn bedoeling was eigenlijk de ingebouwde MF versterker te gebruiken welke in de TBA120 zit, welke 68dB versterking heeft.
Dat ging niet omdat deze versterker in de TBA120 een "limiting amplifier" is, een begrenzende versterker.
Alles wat je er op instuurt wordt vanaf 30uV begrenst, wat totaal ongeschikt is voor lineaire toepassingen zoals SSB en AM.
Vandaar dus dat ik hiervoor een aparte MF versterker voor gemaakt heb.
Achter dit gedeelte van de detectoren komt een z.g.n. "audio combiner" welke alle uitgangen van de detectors combineert eigenlijk is het een halfgeleider schakelaar welke de uitgang van iedere detector doorschakelt.
Dat is niet alleen voor ontvangst maar ook voor zenden.
Hierna volgen twee audio filters welke ingeschakeld kunnen worden en een audio limiter eigenlijk een soort van AGC regeling.
Daarna volgen weer halfgeleider schakelaars welke voor ontvangst of voor zenden verder doorschakelt.
Op deze manier heb ik voor zenden en ontvangst een audio filter en een audio AGC regeling.
Dat ontwerp is al gereed (in theorie) ik hoef het alleen nog maar te bouwen en te testen of het ook doet zoals ik dat gewenst had.
Zolang je B.F.O. variabel is geen probleem niet over nadenken
Voorlopig is die nog variabel maar voor SSB te detecteren wordt de BFO later wel PLL gestuurd op één frequentie van 460kHz.
tot zover even het goede nieuws over de TBA120S en de voortgang van de werkzaamheden.