wat is het verschil tussen een hard schakelende mengtrap en een lineaire mengtrap

Ha Martin V,

Dat is nu juist mijn vraag het niveau, dit is mijn inziens onnodig hoog !
Maar het blijft arbitraire alleen met een 4053 voorzie ik wel enkele problemen.
Een 7 dBm ringmodulator dat is 0,5 V R.M.S. over 50 Ω ofwel 1,41 V P/p dit is,
een stuk lager dan je niveau in je ontwerp !

Als je verder in je ontwerp toch een ringmodulator ( mixer ) gebruik zou ik er 3 maken.
Een voor wat je hier beschrijft, een als fase detector voor het P.L.L. systeem en, een in de up converter.
En zo'n ringmodulator hoeft geen 50 Ω te zijn 25 Ω is prima dat scheelt in amplitude.
Als je de ringmodulator baseert op 25 Ω dan heb je aan 354 mV 1 V p/p genoeg !

Dit betekent dat alle signalen op een laag niveau verwerkt kunnen worden simpele constructie qua E.M.I.
En dat maakt mogelijk de afscherming naar de omgeving een stuk simpeler !

Zo'n P-MOS.....N-MOS schakelaar daar kleven nogal wat nadelen aan delay tussen de schakelaars is niet constant,
de overspraak op 10 MHz maar ook de aan weerstand is vrij groot dit levert onnodig ruis op :r
Ik weet nog wel in een van mijn ontwerpen om een video cross switch 16 X 16 te ontwikkelen,
tot 10 MHz niet bruikbaar overgestapt naar Siliconix !

Uiteraard moet je alles in de juiste context bezien voor jou zender misschien meer dan voldoende......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dat is nu juist mijn vraag het niveau, dit is mijn inziens onnodig hoog !

Maar wanneer ik een diode ringmixer gebruik moeten alle poorten zijn afgesloten met 50 ohm.
Voor de L.O. poort gebruik ik dan een 6dB verzwakker, dan is mijn oscillator niveau al 7+6= 13dBm. Dan heb ik 3Vp.p. op die ingang nodig. En voor de IF poort een diplexer, oke die verzwakt vrijwel niets op de gewenste frequentie.
Op de RF poort komt dan ook een 6dB verzwakker, geeft nog meer verlies.

Hopelijk begrijp je dan mijn argument om een mengtrap te gebruiken waar het oscillator vermogen een stuk minder is. Bovendien zijn deze poorten van de 4053 geen 50 ohm, weer een pluspuntje.

wanneer je het één benoemd, benoem je de rest erbij.

Ha Martin V,

Helder argument maar je ben niet verplicht je ringmodulator voor 50 Ω te ontwerpen !
Je kunt ook 10 Ω gebruiken met een zero bias diode.....
Maar goed jou voorstel werkt ook alleen ben ik gezien mijn ervaring van 40 jaar geleden,
totaal niet tevreden met een C-MOS geval.
Dan liever een J-FET als schakelaar !

Groet,
Henk.

Ja Henk en die ervaring welke je hebt, die heb ik dus niet, want ik heb nooit eerder met een 4053 gewerkt en ik heb daar ook geen ervaring in om die als schakelende mengtrap te gebruiken.

Ik heb nog steeds de SO42P, mag ik jouw mening weten of het beter is om die alsnog weer te gaan gebruiken voor dit project?

Ook kan ik een soortgelijke mengtrap uit losse transistoren toepassen, dan wordt het geen Gilbert-Cell maar gewoon twee transistoren in differentieel gevolgd door een transistor in serie met de twee emitters van de bovenste transistoren.
De balancering is dan weliswaar niet zo geweldig maar 455kHz en 10,245MHz liggen toch ver genoeg uit elkaar.
Voor de onderste transistor is er wel voldoende balancering, zodat ik daar het beste 10,245MHz kan toevoeren, die verschijnt dan niet in de gebalanceerde uitgang.
Met J-Fets is dat beter als een gewone BJT met de BC550?
Ik gebruik op HF de BC550, gaat prima ook op 10MHz.
Het ontwerp gaat dan veel lijken op mijn eerdere ontwerp met de SO42P.
Of anders toch een diode ringmixer eventueel een zelf samengestelde uit BAT.. Schottkey dioden.

Ik heb in totaal drie dioden ringmixers, waarvan er twee in dit project komen.
Een derde kan ik evt als dubbelzijband modulator gaan toepassen, of als mixer van 455kHz en 10,245MHz naar 10,7MHz, maar ja dan heb ik veel oscillator vermogen voor nodig, vandaar dus.

Een andere optie is om een ander ic te kopen, bijvoorbeeld een MC1496 die is nog wel ergens leverbaar of een ander geschikt type.

Ik ben benieuwd naar jou mening, hoe jij dat zal doen.

Ha Martin V,

Ik denk dat je je eigen weg moet volgen het concept is door @Brightnoise duidelijk beschreven en,
door @Frederick E. Terman zelfs nog door de sim gehaald.
De praktijk zal het leren dus.... het is een kleine simpele schakeling gewoon bouwen en,
niet omdat ik of een ander een idee ventileert jou idee overboord gooien !
Altijd je eigen weg volgen jij kan het totaal overzien en welke eigenschappen je wil bereiken.

De MC1496 is sterk verouderd maar er is een moderne versie,
alleen is deze SMD wel in een hanteerbaar formaat.

Waarom mijn vraag ( waarom gebruik je zo'n schakelaar ) om de volgende reden,
alle signalen die je verwerkt zijn qua amplitude stabiel d.w.z. jij maakt ze zelf.
Een medium + 7 dBm of high level > + 7 dBm gebruik je als je ( meestal ) RF niveau varieert.
Omdat je Lo altijd sterker in amplitude moet zijn en dus het dynamisch bereik,
door de Lo voor een groot deel wordt bepaald !
Maar in jou situatie heb je alle signalen zelf in de hand bij wijze van spreken is een -10 dBm mixer prima let wel op de ruis afstand.

Ga een prototype bouwen en meten of het voldoet, ik zal eens kijken of ik tijd vrij kan maken,
dan zet ik er een op printje in elkaar....

Groet,
Henk.

Op 4 december 2022 19:24:43 schreef Brightnoise:
[...]

Er is nog iets niet genoemd in deze discussie: de optimale werking van dit type mixer krijg je door een oscillatorsignaal op de bovenste transistoren aan te sluiten, de commutator. En de onderlaag moet zo lineair mogelijk de conversie geven van ingangssignaal spanning naar signaalstroom voor de bovenlaag.

Toch heb ik in de Elektuur Halfgeleidergids 1974 een 27 Mhz en Kortegolf converter met een Long Tailed Pair gezien, waarbij de onderste transistor T3 de Local Oscillator vormt en het antennesignaal op de basis van T1, één van de bovenste twee transistoren, wordt gezet. Het antennesignaal is veel te zwak om daarmee de bovenste twee transistoren als een commutator te laten werken.

Aan de uitgang van deze converter zit geen enkele LC-kring om daarmee de verschilfrequentie (middenfrequentsignaal) van 1,8 MHz tussen het antenne- en het oscillatorsignaal uit te filteren, waardoor emittervolger T4 een hoop sterke signalen krijgt aangeboden en er daardoor erg gemakkelijk intermodulatievervorming in deze buffertrap kan ontstaan.

Bron: Elektuur Halfgeleidergids juli/augustus 1974

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Wat jij een Long Tailed Pair noemt is hier al eerder ter sprake gekomen, als differentiële versterker waarop de onderste transistor een frequentie krijgt toegevoerd en de bovenste twee transistoren een andere frequentie krijgen toegevoerd.
Deze mengtrap is niet gebalanceerd, de frequenties die je er op zet verschijnen onverzwakt ook weer op de uitgang en er is geen filter op de uitgang van de mengtrap.

Intussen heb ik bij Display in Haarlem een paar nieuwe SO42P weten te bemachtigen en hiervoor ben ik nu een print aan het tekenen.
Dat gaat 'm dus worden de SO42P, aangezien ik hiermee al eerder een mengtrap mee heb gebouwd.

Ha Martin V,

Ik heb een en ander opgezocht om een Chopper te maken ik zal de CD4053 gebruiken volgens jou idee.
Maar ik weet uit ervaring dat een CD4052 stukken beter is misschien heb je die ook in de toolbox ?
Verder zal ik ook de 74LVC1G3157 dat is de moderne versie zelfde functie maar andere proces techniek en SMD maar wel handelbaar.
IK heb een drietal trafo's gewikkeld zoals jij ook gedaan heb in diverse schakelingen dus niets bijzonders !

Bij het experiment zal ik bewust alleen de Chopper mixer toelichten anders wordt een en ander verwarrend.
Er zijn immers zo'n 12 verschillende versies om een frequentie verschuiving te bewerkstelligen.
Tot zover volgende week ga ik van start ik heb het foto toestel gereed dus ik kan van de opstelling foto's maken.

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

dat is mooi om te horen dat je er mee bezig bent gegaan.
Ik had de 74HC4053 besteld en die heb ik inmiddels binnen samen met nog meer ic's, maar ik ben nu inmiddels bezig twee SO42P mengtrappen samen met de VCO, kristal oscillator op 10,245MHz en PLL voor de VCO en versterkers en diplexer voor 10,7MHz samen op een print te plaatsen. Daarvoor ben ik bezig om een print ontwerp te tekenen.
Het wordt een flinke grote print (150x250), dus ik denk dat dit pas aan het einde van de maand gereed zal zijn. Dan moet ik het nog etsen en bestukken, dus dat is nog een hele klus.
Ik gebruik gewone trough-hole componenten als ook SMD componenten op deze print.
Toen ik vorige week bij Display in Haarlem was heb ik nog een hele tray TDA5030 mixer ic's gratis gekregen.
Maar als je het op prijs stelt kan ik ook een experimentele schakeling met de 4053 opbouwen en daar wat metingen aan gaan doen, de ic's heb ik immers hier.

Ha Martin V,

Jij zal zelf willen aangeven wat je wil gebruiken !
Als je de HEF4053 niet gaat gebruiken dan laat ik de metingen en onderbouwing ik heb meer als genoeg te doen.
Nog een korte opmerking betreffende die C-mos schakelaars waar je misschien niet zo snel bij stil staat.
Er is een wezenlijk verschil tussen de CD4053 en de 74HC4053, de oeroude 4053 is een ( make before breake ),
dit betekend dat het ingangscircuit elke keer als er van status gewisseld wordt kortgesloten wordt !
Als je hier geen voorzorgsmaatregelen neemt loopt er elk keer een kortsluitstroom die pulsen veroorzaakt.
Deze vervorming in de vorm van harmonische veroorzaakt een interactie met de harmonische van,
je oscillator dit worden spurs genoemd....
Dit type is heel iets anders als wat bijvoorbeeld @Fredrick laat zien dat zijn discrete componenten en in mijn optiek geen spurs !

De nieuwere versie TTL ( C-mos compatibel ) is een ( break before make )
Hier door zouden de harmonische minder moeten zijn toch heb ik met betrekking tot het ontvanger draadje,
niet echt heel veel verbetering kunnen ontdekken maar eerlijk is eerlijk er was verbetering !
De 74HC4052 is een verbetering van de 74HC4053 en jij gebruikt toch ook maar twee kanalen.
Maar beide types vertegenwoordigen niet echt een lage ingangsweerstand dit geeft weer problemen met de koppeling....

Ergo let op het type de 74LVC1G3157 is een geheel andere proces techniek en stukken beter dan zijn voorgangers.

De TDA5030 waar wil je die dan gaan gebruiken dat is een televisie tuner IC voor de VHF met een UHF koppel trap.
Maar misschien voor later is wel als ingangstrap 144-146 MHz te gebruiken, incl. VFO :P

Zo'n chopper mixer is het tegenover gestelde van een swallow counter !
Het is zeker mogelijk ook in balans maar is niet zo simpel,
als je denkt en is zomaar niet als monolithische schakeling te vinden.
Dus wat ik had willen laten zien is om naar een veel praktische schakeling te komen.
Je kunt ook met diodes een Chopper maken, niet elk plaatje met 4 diodes getekend is een ring modulator ;)

Maar ik denk dat de keuze voor een SO42p niet verkeert is kijk maar wat je het beste lijkt.

Groet,
Henk.

Op dit moment ben ik bezig aan een heel ander soort mengtrap, namelijk de product detector welke nodig is voor de detectie van enkel zijband signalen.
In een eerder stadia wilde ik dat gaan doen met twee transistoren als differentieel versterker, maar ik heb mij bedacht en wil het nu gaan doen met twee dioden, welke als schakelaar werken.

De detector wordt vooraf gegaan door een emittervolger, die dient ervoor om schakelsignalen uit de BFO te isoleren van de MF versterker omdat daar de detectie diode zit voor AM en de AVR regeling zit.
Die AVR regeling wil ik natuurlijk gescheiden houden van het BFO signaal.
De twee schakel dioden D1 en D2 kunnen Germanium typen zijn of Schottkey dioden.
Door de secundaire uitgangswikkeling van de HF breedband transformator worden de dioden geschakeld.
Over de 2200 ohm weerstand op de uitgang staat nu het verschil signaal, de modulatie en HF signalen worden door de 22nF condensatoren gefilterd.
Deze mengtrap hoeft geen balans mengtrap te zijn, omdat ik het HF signaal er toch weer uit filter.
De combinatie van 2200 ohm en 22nF geeft een kantel frequentie van ongeveer 3000Hz.
Deze opzet wil ik vandaag nog gaan testen om te kijken wat het gaat doen.
De eerste weerstand van 2k2 welke op de weerstand van de emittervolger is aangesloten wil ik vervangen door een spoeltje van 1mH om te kijken of dat een hogere amplitude geeft.

Het gewenste signaal zal toch voorbij de diodes moeten komen. Maar daar zit een audio kortsluiting naar aarde (de spoel waar het BFO signaal vanaf komt). Dat moet een bron met een hogere impedantie voor audio worden.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Deze detector werkt in het echt niet erg mee; er zijn tegenstrijdige eisen aan de onderdelenwaarden.

Gek idee: laat in dat schema alles weg tot en met D1 (dus D1 ook weg).
Sluit het signaal uit de MF-versterker aan onder aan de secundaire van T1, in plaats van de massa die daar nu zit.
Gegeven voldoende BFO-spanning (hieronder bijv. 1 Vp) zul je dan een stuk meer audio krijgen :) (hieronder: 16 mVpp LF_uit voor 20 mVpp MF_in).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Deze detector werkt in het echt niet erg mee

Dat kun je wel zeggen, er komt helemaal geen laagfrequent signaal uit.

Daarom heb ik de diodes zo geschakeld dat er wel een signaal uit kwam, op de volgende manier:

Er kwam wel een heel klein signaaltje uit maar in ieder geval werkte het.
Toch was ik niet geheel tevreden en ik vroeg mij af of het niet beter kon.
Met de diode als detector was ik nogal huiverig dat er AM doorbraak kon zijn.
Daarom ben ik overgestapt naar mijn oorspronkelijke idee om het met twee transistoren te doen.

Mijn MF frequentie is 455kHz en voor de transistoren gebruik ik de BC550, hoewel dat geen HF transistor is werkt deze prima tot wel 10MHz.
Deze opstelling werkt een stuk beter als de detector met germanium dioden.
Ik haal er 300mVp.p. uit, ruim voldoende voor de AF versterker.
Maar dat is dan wel bij maximaal signaal van de voorgaande MF versterker.
Bij 1mVp.p op de ingang van de MF versterker haal ik er 4-5Vp.p. uit de MF versterker, na de enkelzijdige gelijkrichter van de diode detector blijft er dan ongeveer 2V DC over.
Wanneer de AVR aanstaat levert mijn MF versterker minder, omdat de gate 2 spanning van de dual gate Mosfet dan omlaag wordt geregeld.

Ha Martin V,

Ik ga er vanuit dat je mixer gelukt is ?
Weer een stap verder, vraag ik heb zelf tig jaar geleden ook eens zo'n simpele product detector gebouwd,
wat ik nog weet te herinneren is dat ik de fase niet goed kreeg !
Dat betekend dat het audio verzwakt wordt zou dat het probleem kunnen zijn met je diode experiment ?

Groet,
Henk.

Ha Electron, Henk,

ja mijn mixer is gelukt, ik ben er tevreden mee.
Ik kan geen antwoord op jouw vraag geven want zover ben ik niet aan het meten geweest.
Toen ik zag dat er bijna geen signaal, enkele tientallen millivolts uit de diode detector kwam heb ik gelijk de test opstelling weer afgebroken.
Maar wat je zegt zou heel goed mogelijk kunnen zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 januari 2023 19:45:36 schreef electron920:
wat ik nog weet te herinneren is dat ik de fase niet goed kreeg !
Dat betekent dat het audio verzwakt wordt, zou dat het probleem kunnen zijn met je diode experiment ?

Dat herinner je je vast verkeerd. De audiosterkte van het gedetecteerde SSB- of CW-signaal is niet afhankelijk van de fase - niet van het signaal, en ook niet van de draaggolfgenerator.

Dat zou ook niet kunnen; het signaal komt immers sowieso met een onbekende fase binnen - o.a. afhankelijk van de afstand tot de zender. :)

Ha Frederick E. Terman,

Ik heb niet alles gevolgd van het project van @Martin V maar ik meen mij te herinneren,
dat de lokale oscillator een kristal is of een afgeleide daarvan.
Dus die staat vast als Martin nu een vaste frequentie heeft gekozen voor de B.F.O. dus ook een kristal,
dan gaat dit niet goed werken !! |:(
In het ongunstigste geval is de frequentie niet gelijk en krijg je een heel leuk effect het Donald Duck stemmetje als de frequentie wel gelijk is aan de draaggolf maar de fase niet dan is de terug verkregen audio zachter behalve de ruis.......
De oplossing is een zeer stabiele oscillator gebruiken als B.F.O.

Als @Martin V gebruikt maakt van een variabele B.F.O. dan is er geen probleem je regelt de fase in !
Hoe de B.F.O. bij @Martin V opgebouwd gaat worden weet ik niet maar wel een punt van aandacht lijkt mij.....

Groet,
Henk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Henk, je haalt dingen door elkaar. Martin wil met deze detector géén AM-met-draaggolf detecteren. Het gaat hier over een CW/SSB-detector.

--

De oplossing is een zeer stabiele oscillator gebruiken als B.F.O.

Ook als iemand wél op deze manier AM zou willen detecteren - wat hier dus NIET het geval is -, dan helpt dat niets. De fase kan onmogelijk altijd correct blijven.
Zelfs als je over toverkracht zou bezitten, zodat je de BFO op magische wijze in fase gelijk kon blijven aan 'iets' in de zender van het tegenstation, dan zou je dat nog niet helpen, omdat de fase van het ontvangen signaal onbekend en trouwens ook niet-constant is.

(e: Nu is het wachten op iemand die 'PLL' mompelt. Kan, maar dan kun je net zo goed meteen een échte PLL AM-detector maken. :))

Ha Frederick E. Terman,

Tja ik weet ook niet wat de bedoeling van @TS is, ik geef alleen aan dat het een puntje van aandacht is!
De kans is dat @Martin V in het enthousiasme een kristal voor de beat oscillator gebruikt dan is het zeker opletten.
In mijn ontwerp voor de CO-ontvanger maak ik gebruik van een synchrone detector een P.L.L. proces,
maar Martin zou de beat frequentie kunnen afleiden van de lokale oscillator.
Dan is de drift synchroon dat scheelt weer :)
Ook de fading zit vaak iets anders in elkaar ook hier is de reactie van de A.G.C. relevant.
Maar eens kijken hoe @TS een en ander gaat invullen ik heb nog geen B.F.O. gezien !

Groet,
Henk.

Hallo Electron en Frederick E. Terman,

ik ben het volledig eens met Frederick E Terman, dat de fase van het ontvangen signaal niets te maken heeft met de fase van het BFO signaal.
De BFO hoeft alleen maar een hulp draaggolf te maken, zodat de zijbanden gedetecteerd kunnen worden als een AM signaal.
De draaggolf bevat geen informatie, alleen de zijbanden.

Intussen heb ik de detector nog wat verbeterd en ik krijg nu 800mVp.p. er uit.
De onderstaande afbeelding laat de MF versterker zien, de AM detector, de AVR regelversterker, aansluiting voor de S-meter en de product detector.

Nu komt daar alleen nog bij de NBFM detector met de TBA120S.
De BFO is eigenlijk een VCO, ik gebruik varicap afstemming van de frequentie.
De VCO wordt ook als NBFM modulator gebruikt voor FM mode.
Dit is de BFO/VCO:

De regelspanning voor de varicaps komt uit een PLL welke ik er nog bij moet bouwen.
Voor FM en AM mode staat de BFO/VCO op 455kHz en voor SSB staat deze op 460kHz.
Op dit moment probeer ik geluid uit de TBA120S te krijgen, wat niet lukt, ik begrijp niet wat ik verkeerd doe, maar er komt totaal geen AF signaal uit.
De BFO/VCO gebruik ik als FM modulator een signaal uit de toongenerator van 1kHz wordt op de varicaps gesuperponeerd, zodat ik dit signaal terug kan monitoren uit de TBA120S, helaas zonder resultaat nog.

Ha Martin V,

Ik heb even pauze Ha..ha, ben bezig met een stelling voor de componenten !
Je schema ziet er redelijk uit kom ik mogelijk later op terug....

Het detecteren van een AM signaal met een product detector moet voor optimaal gebruik aan,
een aantal eisen voldoen academisch gezien.
Zolang je B.F.O. variabel is geen probleem niet over nadenken ;)
Bij de ontvanger voor het @mel CO project heb ik onderzoek gedaan naar de effecten.
Bij AM kan je synchroniseren doormiddel van een synchrone detector, bij S.S.B. gaat dit niet,
en zal op een speciale wijze moeten gebeuren.

In mijn zelfbouw meetzender / signaal generator speciaal voor het project gebouwd zit een fading simulator.
Ik wil weten wat de A.V.R. ( dit is in principe een AM modulator ) voor vervorming geeft.
Met de vervorming bedoel ik als de A.V.R. gaat werken omdat de amplitude varieert ontstaan zijbanden die in het audio spectrum vallen,daar sta je zo niet bij stil !

Ik heb niet zo veel tijd om het effect te laten zien als in jou situatie de fase ( die heb je niet in de hand zie inbreng Frederick ) varieert.
Je kan simpel een plot of tabel maken juiste B.F.O. frequentie fase van de B.F.O. variëren in relatie tot de terug gewonnen audio spanning !
Belangrijk is in deze dat het variëren van de audio sterkte niet alleen toegeschreven kan worden aan fading maar dat er ook een component van fase drift in zit !!!!
In de praktijk kan jij het een niet van het ander onderscheiden klein beetje bij tunen ;)

Groet,
Henk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De BFO hoeft alleen maar een hulp draaggolf te maken, zodat de zijbanden gedetecteerd kunnen worden als een AM signaal.

Zodat de énkele zijband gedetecteerd kan worden, natuurlijk.

Als je twéé zijbanden, zonder draaggolf, ontvangt (wat zelden voorkomt, maar het zou kunnen dat iemand een simpel DSB-zendertje maakt), dan moet je óf de ene zijband weggooien, óf dan wordt de fase van de BFO (eigenlijk CIO) wél weer belangrijk, omdat de mengproducten van beide zijbanden in fase met elkaar moeten komen.

Je kunt trouwens aan twee zijbanden, ook zonder draaggolf, wel degelijk een PLL locken. Met een Costas-loop bijvoorbeeld, nu bekender in de digitale wereld; of door het signaal te kwadrateren en dan op de dubbele frequentie de daar ontstane draaggolf uit te filteren (wie kent die laatste methode nog?).
Het heeft er nog even om gehangen of SSB dan wel DSB (zonder draaggolf) ingevoerd zou worden in het beroepsverkeer. In die tijd was een kristalfilter eenvoudiger dan een PLL of Costas, dus het werd toch maar SSB (enkelzijband).

--

De VCO wordt ook als NBFM modulator gebruikt voor FM mode.

Let er wel op dat je vrij veel audiovervorming in je verzonden FM-signaal krijgt als je daar niets tegen doet. Immers, voor +6 kHz deviatie heb je maar 1,72 V naar boven nodig, maar voor −6 kHz moet je maar liefst 3,27 V naar beneden met je modulatiespanning.

Het is gelukt om de TBA120S werkend te krijgen als NBFM detector!
Het bleek dat de kring niet was verbonden met één van de ic pennen en ik had er geen ingangssignaal opstaan (wat nogal dom is van me).
Voor die kring gebruik ik een (gewone) MF transformator van Toko rood waar ik er vele van heb, niets bijzonders dus.
In de datasheet van de TBA120S zie ik dat de kring wordt gemaakt met een hele kleine spoel en een hele grote parallelcapaciteit.
Dat zal dan wel liggen omdat het breedband FM signaal moet detecteren.
Ik gebruik dat dus niet, in mijn toegepaste kring zit een capaciteit van ongeveer 100pF en een spoel van rond de 460uH (zo even uit mijn hoofd).
Hoe kleiner de parallelcapaciteit in die kring hoe smaller de bandbreedte van het FM signaal is, altands dat is mijn mening.
Misschien dat iemand hier een aanvulling op heeft want dat zou ik wel eens willen weten.

In dit topic gaat het nu inmiddels niet meer over mengtrappen alleen maar meer over de twee meter tranciever welke ik aan het ontwerpen ben.
Is het niet gewenst om er een apart topic van te maken, wat over die tranciever gaat?

Op 25 januari 2023 14:09:53 schreef Frederick E. Terman:
[...]Let er wel op dat je vrij veel audiovervorming in je verzonden FM-signaal krijgt als je daar niets tegen doet. Immers, voor +6 kHz deviatie heb je maar 1,72 V naar boven nodig, maar voor −6 kHz moet je maar liefst 3,27 V naar beneden met je modulatiespanning.

Dit heb ik getest en gemeten, uit de NBFM detector komt een mooie onvervormde sinus, zelfs als ik de modulatiespanning omhoog draai tot voorbij de 5Vp.p. maar dan zal ik wel te breed in het spectrum zitten.
Ondanks dat de VCO in dit opzicht niet lineair is, in die modulatie spanning zie ik toch geen enkele vervorming van de 1kHz sinus, welke ik instuur.
Zelfs op een hogere modulatie spanning als 5Vp.p., blijft de gedetecteerde sinus vervormingsvrij.
Dat is vreemd want ik had wel op een zeker punt vervorming verwacht.

Mijn schema is nu bijna af, met deze NBFM detector.
Op de uitgang van de TBA120 en de product detector wil ik een opamp zetten welke de AF spanning zoveel mogelijk naar een zelfde waarde versterkt. Zodat uit iedere detector ongeveer dezelfde uitgangsspanning komt.
En voor FM mode komt er nog een "Squelch" ruis onderdrukker schakeling in.
Terwijl ik dit schrijf heb ik die ook al bedacht door op pen 5 van TBA120 de spanning daar met twee transistoren te schakelen.
Wanneer de transistor Q8 is ingeschakeld wordt de audio uit de TBA120 volledig onderbroken (-70dB), wat een goede basis is voor een ruis onderdrukker.
Transistor Q9 zorgt ervoor dat Q8 uit geleiding wordt gebracht, zodat de audio volledig wordt doorgelaten uit de detector.
Transistor Q9 wordt vanuit de AM detector spanning "ingeschakeld" waardoor de audio uit de detector komt.
Wanneer er geen signaal uit de AM detector komt schakelt de audio uit de TBA120 dus uit.
Een voorwaarde welke ik stel dat er "altijd" wel een signaal uit de AM detector komt, zodat je de Squelch normaal kunt instellen.
Dat moet ook wel lukken, aangezien dit een dubbel conversie systeem is, welke een eerste MF heeft van 10,7MHz en ook daar zit een MF versterker in.

Mijn bedoeling was eigenlijk de ingebouwde MF versterker te gebruiken welke in de TBA120 zit, welke 68dB versterking heeft.
Dat ging niet omdat deze versterker in de TBA120 een "limiting amplifier" is, een begrenzende versterker.
Alles wat je er op instuurt wordt vanaf 30uV begrenst, wat totaal ongeschikt is voor lineaire toepassingen zoals SSB en AM.
Vandaar dus dat ik hiervoor een aparte MF versterker voor gemaakt heb.

Achter dit gedeelte van de detectoren komt een z.g.n. "audio combiner" welke alle uitgangen van de detectors combineert eigenlijk is het een halfgeleider schakelaar welke de uitgang van iedere detector doorschakelt.
Dat is niet alleen voor ontvangst maar ook voor zenden.
Hierna volgen twee audio filters welke ingeschakeld kunnen worden en een audio limiter eigenlijk een soort van AGC regeling.
Daarna volgen weer halfgeleider schakelaars welke voor ontvangst of voor zenden verder doorschakelt.
Op deze manier heb ik voor zenden en ontvangst een audio filter en een audio AGC regeling.
Dat ontwerp is al gereed (in theorie) ik hoef het alleen nog maar te bouwen en te testen of het ook doet zoals ik dat gewenst had.

Zolang je B.F.O. variabel is geen probleem niet over nadenken

Voorlopig is die nog variabel maar voor SSB te detecteren wordt de BFO later wel PLL gestuurd op één frequentie van 460kHz.

tot zover even het goede nieuws over de TBA120S en de voortgang van de werkzaamheden.

Ha Martin V,

Goed werk :) ik kijk net even mee en je vraagt weer iets uit de oude doos !
De verhouding van de discriminator ?

De TBA120 bestaat qua FM pad uit de volgende onderdelen;
1) Een middenfrequent versterker met hoge versterking en begrenzing.
2) Een vermenigvuldiger die wordt gebruikt als frequentiediscriminator.

In FM-toepassingen wordt het MF-signaal naar de MF-versterker op pin 14 gevoerd, waar het wordt versterkt en de amplitude wordt beperkt. Vervolgens wordt het signaal doorgegeven aan de vermenigvuldigingstrap.
De TBA120 demoduleert het FM-signaal door twee instanties van hetzelfde FM MF-signaal met elkaar te vermenigvuldigen.
De eerste is de directe uitvoer van de FM-versterker en de andere is een 90° fase verschoven versie die afkomstig is van een LC-resonantiecircuit dat is aangesloten op pennen 7 en 9. Aangezien de faseverschuiving van een resonantiecircuit verandert wanneer het uit het midden is frequentie zal het signaal op pin 7 en 9 van fase veranderen ten opzichte van het hoofd-MF-signaal, afhankelijk van de afwijking van het FM-draaggolfsignaal.
De vermenigvuldiger die als frequentiediscriminator fungeert, zet deze faseverandering om in een verandering van de uitgangsspanning.
Dit is een korte beschrijving van hoe dit circuit gewoonlijk werkt wanneer het voor het oorspronkelijke doel wordt gebruikt.

Het is een misverstand om te denken dat een TBA120 smal dan wel breedband is.
De bandbreedte wordt in grote mate bepaald door de Q van de discriminator !
Wat je wil bereiken is een symmetrische S-curve zoveel als mogelijk met de doorgang in het midden van het MF filter.
Aan de andere kant wil je een hoog rendement behalen dit betekend dat het emmertje ( condensator ) goed gevuld moet zijn !
Dit betekend volgens mij een grote condensator ( elektrische lading ) en een kleine spoel om op jou frequentie,
in resonantie te komen.

Welke frequentie gebruik je ? ik zie op een schema 455 kHz staan als dat zo is dan is je condensator veeeeel te klein 8)7
Voor zo'n 3 kHz zwaai en een 200 mV audio zit ik eerder te denken aan 6,8 nF en dan een spoeltje met,
40....60 windingen.....
Wat is nu de amplitude van het terug gewonnen audio ?
Ik gebruikte vaak een keramisch filter als discriminator ook voor NBFM....

Als je de B.F.O. / C.I.O. met een vaste frequentie maak is het wijs deze van de master oscillator te nemen.
Je kunt de TBA120 ook gebruiken voor AM en SSB realiseer ik mij nu, of het goed werkt in jou concept ?
Je zal dan de begrenzer willen fixeren dus je C.I.O. voer je aan de ingang met een dusdanige amplitude zodat,
de begrenzer actief is.
Het MF signaal voer je aan pin 7 dit is een kant van de vermenigvuldiger, ik zal er eens mee experimenteren....
Overigens heeft de TBA120 ook een audio ingang ;)

Groet,
Henk.