UTP signaal

Beste

kan ik via een led testen of er wel of geen signaal is aan en UTP poort ??

en welke van de 8 draadjes moet ik de led dan aansluiten ?

pamwikkeling

Special Member

Als je over UTP spreekt, bedoel je dan een ethernet RJ45 connector ?

Op 2 december 2022 20:48:38 schreef mantels:
Beste

kan ik via een led testen of er wel of geen signaal is aan en UTP poort ??

en welke van de 8 draadjes moet ik de led dan aansluiten ?

Ik ga er van uit dat je de rx en tx van een internet modem bedoeld dat zijn pin 1 2 3 en 6.

Maar met een simpel ledje zal je weining meten.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 2 december 2022 21:05:57 schreef Sine:
En nee, daar kun je geen LED aan knopen.

Beste
wat ik eigelijk wil verkrijgen dat er op de rack in de serverkast gekoppelt is maar in een andere ruimte redelijk ver van de serverkastzou ik eventueel de UTP stopcontacten zal ik ze maar noemen om te zien of er signaal op zit zonder telkens de laptop te moeten meenemen en deze inplugen om te zien of er internet is , is enkel maar bedoelt als visueel contact ?
weet ook niet of deze mogelijhk is ??

je wilt dus weten of de outlets bij een werkplek gepatched zijn, maar heb je ook een telefooncentrale daar? want dan kun je ook een telefoonlijn te pakken hebben..

je kunt er ook een kleine netwerkswitch insteken, 1 met ledjes voor netwerk activiteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Zet er een Ethernet naar WiFi AP op, dan kun je met je smartphone testen of je in kunt loggen...
https://nl.aliexpress.com/item/1005001858656488.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 december 2022 21:24:04 schreef testman:
je wilt dus weten of de outlets bij een werkplek gepatched zijn, maar heb je ook een telefooncentrale daar? want dan kun je ook een telefoonlijn te pakken hebben..

je kunt er ook een kleine netwerkswitch insteken, 1 met ledjes voor netwerk activiteit.

Dat zou inderdaad ook kunnen ja

Een wifi extender, powerline adapter of zoiets compacts is het makkelijkst. Waarschijnlijk kan je bij de kringloop wel wat vinden in de grabbelbak. Het meeste zal een adaptertje willen. Iets voor je telefoon kan ook, maar dat is al wat exclusiever.

revado

Honourable Member

Een simpel klein netwerkswitchje zoals al gezegd.
De 12 volt uitvoering werkt vaak ook wel op een 9 volt blokbatterijtje als je alleen even wil testen en geen adapter kan aansluiten..

https://www.itrw.net/wp-content/uploads/2016/06/server_spaghetti_1.jpg

als het zo als op de foto is, succes.
Op mijn bedrijf met 1000 aansluitingen zijn racks,panels en outlets gecodeerd. Dus ik snap eigenlijk niet waarom dat het met een ledje zou moeten, buiten dat dit hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken op een actieve poort.

Als je alles normaal codeert kom je toch altijd bij de juiste outlet uit.
We hebben hier wel testers, een simpele welke puur test of alle aders juist zijn aangesloten, en de juiste kabel outlet. bestaat uit 2 delen.
Daarnaast is er op de hoofdvestiging nog een fluke netwerktester waarmee de moeilijke gevallen van slechte verbindingen op te sporen zijn.
De fluke heb ik zelden gebruikt, de meeste slechte kabels vind je wel om de route eens te volgen.

voor een paar euro heb je al een simpele tester
https://www.conrad.nl/nl/p/basetech-bt-100-kabeltester-geschikt-voor-r… , hiervoor kun je hem al bijna niet zelf maken.

als je een usb netwerkkaart neemt, en daar een powerbank eraan, zal je aan de ethernetpoort al kunnen zien of er net op zit op niet.

k heb zelf netwerkactiviteit :-) (dat werkt meestal pas als het os commandos stuurt, wat hier niet kan)
zorg wel dat er ledjes op zitten, anders zie je nog niks (de goedkope van 2€ hebben geen leds)
https://www.aliexpress.com/item/32988214365.html

geen aansluiting

wel net

zelf activiteit (groene knippert)

let ook op, sommige switches zijn geprogrammeerd dat ze automatisch actief worden na enige tijd. het kan dus perfect 5-30sec duren voor je ledje oplicht dan

volgens mij kan je zelf wel iets maken met een netwerkchip, een li-ion batterij en een ledje. beetje wat hierboven in die powerbank/usb netwerkkaart zit. neem een oude pci netwerkkaart, haal de chip eraf (of om even bruut te zijn, knip het stuk print dat je nodig hebt eraf), zoek zijn voedingspin en hang daar manueel spanning aan.
misschien dat je zo een pcb kan misbruiken? ultra klein
https://image.allekabels.be/image/1419756-1/gigabit-pcie-netwerkkaart-snelheid-10-100-1000-mb-s.jpg
voedingsspanning aanleveren en kijken of de ledjes oplichten dan.

heb vroeger tal van dergelijke testers gebouwd. oa voor RS232 signaal te zien (simpele led) to zelf RS232 data weergeven op display
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/handheld/640/DSCN9868i.JPG

Op 3 december 2022 08:41:00 schreef Peter112:

voor een paar euro heb je al een simpele tester
https://www.conrad.nl/nl/p/basetech-bt-100-kabeltester-geschikt-voor-r… , hiervoor kun je hem al bijna niet zelf maken.

ik denk niet dat TS de vaste bekabeling wil testen, dat wordt gedaan door installateurs, maar eerder wil kijken of een muurpoort gepatched is.
bij ons ook zo, verzet je een aantal pc's, mag je dan de nummers van alle niet werkende outlets doorgeven, zodat de ICT dienst die kan patchen.
de vroegere aangesloten gaan ze meestal niet verwijderen totdat de switch 'vol' zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 december 2022 08:49:21 schreef fcapri:

[...]

ik denk niet dat TS de vaste bekabeling wil testen, dat wordt gedaan door installateurs, maar eerder wil kijken of een muurpoort gepatched is.
bij ons ook zo, verzet je een aantal pc's, mag je dan de nummers van alle niet werkende outlets doorgeven, zodat de ICT dienst die kan patchen.
de vroegere aangesloten gaan ze meestal niet verwijderen totdat de switch 'vol' zit

Installateurs gebruiken een fluke of ander apparaat en daar krijg je een rapport van.

Zomaar insteken ligt er maar net aan, hier gaat telefonie, IP en POE eroverheen. Overigens bij de meeste bedrijven die de beveiliging op orde hebben kun je zelf niets patchen naar een switch. 1 De ruimte zit op slot, 2 ongebruikte switchpoorten staan offline.

Vreemde apparaten voor de handige harry die een andere pc van het netwerk trekt worden wel gezien en krijg je geen verbinding als eerste al omdat je illegale pc niet in het domein zit.

krijg je geen verbinding als eerste al omdat je illegale pc niet in het domein zit.

[[ off-topic ]] Dat is een vreemde redenering: hoe zou er kunnen gecheckt worden of de PC "in het domein zit" zonder dat hij verbinding heeft? Om maar te zwijgen van apparaten die het concept "domein" helemaal niet kennen, deze kreet is enkel van toepassing binnen Windows Active Directory.

Checken of een apparaat op het (bedrijfs)netwerk is toegelaten wordt wel eens gedaan door in de dhcp-server een lijst te onderhouden van toegelaten mac-adressen. Maar zelfs voor die check moet er electrische verbinding zijn dus ALS er een oplossing is voor de aanvankelijke vraag dan is die ook van toepassing voor "niet-toegelaten" apparaten.

Arco

Special Member

Een domain heeft niks met het operating system te maken, is alleen een 'cluster' van computers...

Of er signaal op staat is wel simpel te controleren, dat heb ik in het verleden wel gedaan.
We moesten voor een applicatie 64 x 2mbit streams continu monitoren of ze dood of levend waren (liefst zo simpel mogelijk)

Na veel ingewikkelde testen bleek een simpele oplossing 100% betrouwbaar en het best te werken...

We testen alleen het signaal iedere 5ms of het hoog of laag was. Daarna middelden we over 1 seconde om rare uitschieters eruit te filteren.
Het resultaat werd dan vergeleken met een min/max waarde. Als de waarde daartussen zat, was er een geldig signaal aanwezig.

Op die manier konden er 64 stuks 2mbit verbinding gemonitord worden met één simpele processor, een 8049...
(die stuurde ook nog de 64 bicolor rood/groen controleleds aan die voor indicatie dienden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een domain heeft niks met het operating system te maken, is alleen een 'cluster' van computers...

Huh, dat moet dan alweer specifiek Noord-Nederlands taalgebruik zijn - nooit gehoord in die betekenis in 35 jaar professionele informatica... Voorbeeldje? (want ik blijf leergierig, zelfs na het "afsluiten" van mijn "loopbaan")

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: sorry hoor, die referentie van u lijkt heel erg Windows-only, geen goede referentie dus. Kijk bv. maar naar https://www.computerhope.com/issues/ch000472.htm: over Linux of andere vormen van Unix wordt zelfs niet gesproken, het is een en al windhoos wat de klok slaat.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 3 december 2022 13:02:45 (50%)

bprosman

Golden Member

Op 3 december 2022 13:00:36 schreef Paulinha_B:
@Arco: sorry hoor, die referentie van u lijkt heel erg Windows-only, geen goede referentie dus. Kijk bv. maar naar https://www.computerhope.com/issues/ch000472.htm: over Linux of andere vormen van Unix wordt zelfs niet gesproken, het is een en al windhoos wat de klok slaat.

Een "Domain" is niets meer of minder dan een "Administratieve structuur" voor het organiseren , leveren en toegankelijk maken van services op een netwerk.

Daar past de definitie van Arco prima in en zegt niets over het OS, of zelfs niet eens of het wel een PC is.
Een camera/beeldscherm kan ook in een "Domain" hangen.

En een Linux machine kun je ook prima inrichten als "Domain controller" https://www.google.com/search?q=linux+domain+controller

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman: sorry, dat is alleen maar woordenkramerij, Windows-only, zoals de hele Windows aanelkaar hangt van de woordenkramerij. Technisch houdt "domain" niets in, nada, zero, nothing, behalve inzake A/D. [ edit: ja, en ook DNS, okee. Nog steeds nix mee te maken, alhier ]

En ja, men kan een Linuxmachine opzetten als "domain controller", bv. met samba, maar dan gaat het alweer over een domain zoals gebruikt binnen active directory.

Enkel binnen Windows, en dan meer bepaald binnen Active Directory oftewel A/D, heeft "domain" een concrete betekenis.

Nogmaals, ik heb 35 jaar professionele ervaring in de informatica, en heb nooit ook maar van verre vandoen gehad met een "domain" - en er nog nooit iets aan gemist. Ik heb windhoos dan ook altijd gemeden.

... ja, en ben je daar niet zelf mee begonnen ;) ? Het ging tenslotte enkel over fysische connectiviteit, niet over abstracte begrippen zoals domeinen.

bprosman

Golden Member

en heb nooit ook maar van verre vandoen gehad met een "domain"

Op het Internet heb je er iedere dag mee te maken ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is dan een DNS domain, daar gaat het al helemaal niet over.