Zeer vreemd gedrag van dimmer of lamp

Hoeben

Golden Member

Nou maak ik toch iets mee. Ik heb een lamp waar ik pasgeleden ook over schreef. Een die LED-lampen opvrat, tot ik op Philips overging.

Nu had ik "35 Watt" wat het vergelijkbare gloeilamp vermogen is erin zitten. Dit ging prima met het dimmen. Maar om af en toe wat extra licht te hebben heb ik ze vervangen door 50 Watt types (ik geloof 3,4 echte watt). Philips, dimbaar met zon kleuring als je dimt.

Als ik de dimmer vol open heb staan gaat alles goed. Maar als ik dan wat dim, en daarna de dimmer weer vol open draai blijft hij hangen op het niveau waar ik naartoe gedimd had. Dit is bij alle dimstanden zo, de laagste stand die hij gehad heeft wint.

De enige manier om weer vol licht te krijgen is de lamp uit, dimmer vol open, en aan te zetten.

Weet iemand hoe dit kan? Ik zou het expres nog niet voor elkaar krijgen. Zou ergens een chip zitten die iets onthoudt?

Is de dimmer wel geschikt voor LEDs en in het bijzonder voor het lage vermogen van die LEDs?

Hoeben

Golden Member

Ja, een dimmer speciaal voor LEDs en er zitten 3 lampen op. Dat zou moeten werken. Ook kan dat het geheugeneffect niet verklaren?

EricP

mét CE

Er bestaat LED-bagger die je 'dimt' door ze ff snel uit-en-aan te zetten. Blijkbaar zit er in de lamp *iets* wat onthoudt hoe vaak ermee geknipperd is. Zouden jouw lampen zoiets hebben?
Een klant van mij had dat, en natuurlijk de wereld aan ellende. Als er een pompje bij kwam, dan ging het licht een standje lager. Of weer vol aan. Inmiddels zitten er gewoon gloeilampen met een dimmer in...

keebrev

Special Member

Doen die lampen dat ook op een led-dimmer van een ander merk? Merk, type?
Idem als je een lamp vervangt door een échte halogeen lamp van 35W

[Bericht gewijzigd door keebrev op 4 december 2022 09:31:27 (32%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Hoeben

Golden Member

Het zijn Philips led-lampen. Daarvoor zaten er ook Philips led-lampen in die het wel goed deden. Ik heb nog wel ergens Osram led-lampen liggen die snel kapot gaan. Die kan ik wel eens testen.

Of we hebben het nooit gemerkt? Normaal dim je 's avonds alleen omlaag.

Ik heb geen andere led dimmer liggen, kan dat niet testen.

Hoeben

Golden Member

Ondertussen heb ik ontdekt dat het aan de LED-lampen ligt. Je zou toch zeggen dat dit een goed merk is. Je ziet in de foto tegen het plafond dat 1 lamp fel is en de andere twee gedimd zijn. Maar ze zitten gewoon op dezelfde dimmer.

De lampen:

Rara, wat is hier aan de hand? Productiefout van deze lampen? Onthoudt een lamp de laatste dimstand en kan hij daarna niet meer verder open?

philips uit zo'n set van de bouwmarkt heeft ook niet zelden knipperbijwerkingen en wat niet meer. heb het bij klanten gehad, 6 inbouwspots, 3 werken goed en 3 niet. de 3 die raar deden had men zelf ledlampen ingezet beiden van philips maar die van de klant waren uit een bouwmarkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Wat gebruik je voor een dimmer? Ik begin toch langzaam te vermoeden dat dat ding niet helemaal geschikt is.

Als je voor de Philips Master LED serie gaat met zwart/grijs gekleurde spot-behuizing dan heb je iets betere kwaliteit en misschien minder gedoe. De Philips doosjes met 5-6 spots voor een weggeefprijs zal misschien minder zijn.

EricP

mét CE

Bedenkt wel dat Philips inmiddels ook een dozenschuiver geworden is. Je kunt er nog ongeveer net zoveel vertrouwen in hebben als in de overheid.

Vreemd fenomeen, inderdaad. In de LED dimmer zitten waarschijnlijk 1 of 2 potmetertjes onder de knop. Daar al eens mee gespeeld?

een armatuur met dimmer wat ledlampen vreet, klinkt als een dimmer voor conventionele trafo's, die werken wel met gloeilampen, maar led pikt het meestal niet.. maak eens een foto van die dimmer zonder de plaatjes erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com