2 schakelstromen 1relais

Hoi,

Wij hebben een stal met ventilator maar met de kou willen we deze aansluiten op een thermostaat, dat klinkt vrij simpel maar we willen ook een optie hebben om hem handmatig aan en uit te zetten. Er is dus 1 hoofdstroom (van de ventilator) en 2 stuurstromen (1 vanaf een thermostaat en 1 vanaf een aan uit schakelaar) wat voor relais (zit zelf te denken aan een magneetschakelaar van elektramat) heb ik hier voor nodig en hoe sluit ik dit aan? Beide stuurstromen komen vanaf dezelde groep dus ik dacht zelf om een relais met 1 maak contact te kopen en zowel de schakelaar als thermostaat op dezelfde klem aan te sluiten, het kan dan alleen wel voorkomen dat zowel de schakelaar en thermostaat aan staan en dat er dus 2 stuurstromen tegelijk aan staan. Kan dit?

GJ_

Moderator

1x wisselschakelaar voor "hand - auto". De common naar 1x magneetschakelaar, het ene contact via thermostaat, de andere aan de voeding.

Niet echt heel erg spannend.

En als we de ventilator op een tijdschakelaar willen zetten inplaats van handmatig, dan zijn we er niet bij om de schakelaar om te zetten. Is 2 stuurstromen op 1 relais niet mogelijk?

Arco

Special Member

Wat jij 'stuurstroom' noemt, is toch gewoon de voeding van het relais?
Of daar 1 of 10 schaklaars of schakelkontakten tussen zitten maakt weinig uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De stuurstroom is inderdaad de voeding van de relais. Ik kan dus gewoon de 2 draden (1 van de schakelaar en 1 van de thermostaat) op dezelfde plek op het relais monteren en het maakt niet uit als beide draden onder spanning staan? Dat zou ook betekenen dat als ik de schakelaar aanzet er ook een stroom gaat naar de kant van de thermostaat die op dat moment uit staat

Het zijn dus wel 2 aparte draden die los van elkaar aan kunnen en die dus ook tegelijk aan kunnen gaan. De schakelaar en thermostaat staan dus niet in serie achter elkaar gemonteerd

pa3gws

Golden Member

Het schakelcontact van de thermostaat en de schakelaar gewoon parallel zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Op 4 december 2022 10:51:17 schreef pa3gws:
Het schakelcontact van de thermostaat en de schakelaar gewoon parallel zetten.

Precies. Als het niet uitgeschakeld hoeft, dus alleen de thermostaat of altijd aan kun je de thermostaat gewoon overbruggen met een schakelaar natuurlijk. Helemaal simpel.

pamwikkeling

Special Member

Natuurlijk onder voorwaarde dat het stuursignaal van "handbediening" en "thermostaat" vanuit dezelfde faze komt.....

benleentje

Golden Member

Dat zou ook betekenen dat als ik de schakelaar aanzet er ook een stroom gaat naar de kant van de thermostaat die op dat moment uit staat

Als het een thermostaat is schakelcontacten of een intern relais maakt dat niet uit. Als het een elektronisch ding is met een SSR oid kan dat wel eens problemen geven.

Op 3 december 2022 21:23:30 schreef Jonas2000:
En als we de ventilator op een tijdschakelaar willen zetten inplaats van handmatig, dan zijn we er niet bij om de schakelaar om te zetten. Is 2 stuurstromen op 1 relais niet mogelijk?

JE kan ook meerdere hoofdstroomrelais parallel zetten die de ventilator inschakelt.

In principe kan je zoveel schakelaars, timers, thermostaten enz toevoegen als je wilt. Ik wil best een schema voor je tekenen maar ik begrijp uit je verhaal niet wat voorrang op wat heeft. Je kan bv de handbeding ook met een drukknop + relais uitvoeren dan kan de timer of thermostaat dat relais weer automatisch uitschakelen.

Dus wat heeft voorrang timer of thermostaat
Als je op handmatig zit is de thermostaat dan actief of niet?
Zelfde als voor de timer als die aan is is dan de thermostaat actief of juist als die uit is?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 december 2022 10:55:47 schreef GJ_:
Als het niet uitgeschakeld hoeft

Ze willen hem ook handmatig kunnen uitzetten. Het beste lijkt me dus een driestandenschakelaar: Uit/Thermostaat/Aan.
Zo iets dus:

Voor een stalventilator? Die zou ik met mijn kamerthermostaat niet direct willen aansturen hoor. Volgens mij zitten er nogal grote spoelen in zo'n ventilator die de contacten om zeep helpen.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 5 december 2022 13:03:26 (33%)

GJ_

Moderator

Precies. Laten we het zo veilig mogelijk houden. Er worden jaarlijks enkele honderdduizenden stuks vee in Nederland levend verbrand door stalbranden.