Op 4 december 2022 21:38:26 schreef McAwesome:
Er komt inderdaad sowieso 21% BTW bij.
Right!
Daarnaast komen er ook nog inklaringskosten (administratiekosten) bij afhankelijk of de waarde van de goederen lager is dan 22 euro / tussen 22 en 150 euro ligt of hoger is dan 150 euro.
Die 22 is de oude "zo weinig, zeuren we niet over" grens. Die bestaat niet meer.
Die kosten zijn ook nog eens afhankelijk van de vervoerder.
De inklaringskosten mogen door de vervoerder bepaald worden. PostNL rekent EUR 4 als je het online doet anders 7.
DHL rekent 0.<weetikniet> procent met een minimum van 15 euro.
FedEx rekent x.y procent met een maximum van 15 euro. (Plus 6 euro per regel op de factuur als ze het gevoel hebben dat het zinloos is om dat allemaal aan de douane door te geven. Leuk als je voor $3 een rol weerstandjes hebt gekocht).
Vroeger was er vrijstelling onder 22 euro maar dat is nu niet meer.
Boven de 150 euro worden mogelijk invoerrechten aangerekend. Dat is afhankelijk van de TARIC code van de goederen en hoe de verzender die gedeclareerd heeft.
precies. Er wordt naar de uniform ... code gekeken (Jij zegt TARIC, ik dacht dat er een U van Uniform in zat).
Tot slot betaal je nog eens 21% BTW op de inklaringskosten én de invoerrechten.
PostNL en FedEx rekenen hier geen BTW over, DHL wel.
Tot slot, als de BTW via IOSS al verrekend is of afhankelijk van de incoterms (bijvoorbeeld DDP - Delivery Duty Paid) dan kan het zijn dat je hier niets meer moet bijbetalen. Niet alle webshops en verkopers buiten de EU zijn hier bij aangesloten of maken hier gebruik van.
Dat kan volgens mij alleen de BTW verrekenen, dus werkt maar tot EUR 150. Boven de 150 euro mogen ze dat niet doen en krijg je over het algemeen gewoon de inklaring.
Er is wel een andere DDP regeling waarbij je aan de vervoerder vraagt om bij verzenden de BTW en inklaring reeds te innen. Iedere keer dat ik dat probeer is het duurder dan gewoon afwachten wat DHL gaat vragen (goed voorspelbaar). Ze zullen wel net als ik gewoon de BTW voorspellen en daar iets bovenop doen om de paar procent dat het veel meer is te kunnen betalen.