vaatwasser Miele G5605 SCi XXL doet ineens niks meer

Hallo,
Mijn eerste post hier. Onlangs mijn droogkast kunnen herstellen (door de contacten van het spanningsrelais opnieuw te solderen -> lees punten) en nu is mijn vaatwasser in panne. Toestel doet niks meer, geen display weergave e.d. Ik heb dus terug met volle moed mijn vaatwasser open gedaan en er de printplaat uitgehaald. Het eerste wat me opvalt is iets wat lijkt op een verbrande component. Ik heb echter geen idee of dit er normaal uitziet? Zie foto. Weet er iemand waar ik deze componten kan vinden?

Wat ik echter ook eigenaardig vind is het feit dat ik geen foutmelding of code krijg. Display doet niks meer en toestel werkt ook niet.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Mathieu

jerome

Golden Member

Is giethars op de spoel. Er komt toch 230V binnen?

check de tny maar eens, die gaan vaker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 december 2022 21:12:43 schreef jerome:
Is giethars op de spoel. Er komt toch 230V binnen?

ik zie niet direct waar die toekomt op printplaat

Op 5 december 2022 21:16:38 schreef testman:
check de tny maar eens, die gaan vaker..

bedankt voor de reacties! ik zal morgen eens opzoeken hoe je deze kan uitmeten.

jerome

Golden Member

Wij ook niet zonder foto's van de onderkant van de print. Zo moeilijk kan het niet zijn. De grote elco heeft - die naar - gelijkrichter gaat. + van elco gaat via enkele componenten naar + van gelijkrichter. 2X ~van gelijkrichter gaat dan ook vaak via een paar componenten (ontstoorder, ntc, mss nog serieweerstand) naar de stekkerbanen waar men 230V zou moeten hebben. De grote elco moet + 300V meten.

In rood zijn 2 zekeringen. Zijn die stuk?

In geel zijn weerstanden. Die met geel paars zwart moet 47ohm meten

Blauw is de tny. Hoeveel ohm tussen 1 en 2? Opgelet. Lang genoeg laten ontladen. Over de dikke elco ernaast staat bij werking 310v. Dat is dodelijk, ook voor je ohmmeter. De elco voltage komt over de aangeduide 1-2 te staan.

Over de smoorspoel met zwarte blubber lijm behoort de 230vac netspanning te staan. Je kan van daaruit ook ohms naar de stekker pennen meten (nul ohm) zo hoef je geen spanningsmetingen te doen om te weten of de netspanning op de print toe komt.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 5 december 2022 22:53:28 (25%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

hallo,

Ondertussen eens de zekeringen doorgemeten en volgens mij is de zwarte door.
ik heb gemeten op de in het geel aangeduide pinnen.

De weerstanden heb ik ook gemeten en deze geven een waarde aan. De juiste waarde moet ik echter nog checken met de kleurencode maar vermoedelijk ok.
Ik ga dus eens op zoek naar een nieuwe zekering. Lijkt me logisch dat het probleem in de 230V zit aangezien toestel niks meer doet en er op de display niks verschijnt.

Tussen 1 en 2 op de TNY meet ik 30ohm

Wegens tijdsgebrek nog niet kunnen uitzoeken of de 230V wel toekomt op de print. ik heb de vaatwasser nog niet volledig kunnen demonteren maar ik vermoed dat de 230V rechtstreeks naar de printplaat loopt.

Alvast super bedankt voor de reacties.
Groet

update weerstand geel en paars meet 463 Ohm

TNY overleden. Nieuwe plaatsen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dag Eric,
bedankt voor de reactie, lijkt me idd logisch dat het er iets mis is met de voeding.

Ik asap langs bij Gotron om de TNY en een nieuwe zekering. In een nieuwe TNY steken heb ik echter geen ervaring. ik veronderstel dat ik enkel de pootjes een beetje verwarm met de soldeerbout en zo de TNY er afhaal?

Wordt de nieuwe dan op dezelfde manier geplaatst (soldeersel reeds aan pootjes bevestigd door de fabricant)? Ik heb gezocht naar filmpjes of info hierover maar niet direct iets gevonden.

Sorry voor mijn beginnersvragen.

ps 230V komt toe van stekkerverbinding tot de smoorspoel. Ik heb net op Ohms gemeten en gaf door.

Grt

jerome

Golden Member

Gotron is in mijn buurt. Wil dat anders wel fixen hoor. Heb het hier altijd al cru gevonden dat zij die een vraag stellen, en dus hulp nodig hebben, niet de moeite doen om de rubriek "mijn gegevens" behoorlijk in te vullen. Moest verplicht zijn! Nietwaar "mod'jes"? :-).

Bij geen ervaring zou ik Jeromes aanbod nemen, die is ervaren er mee..

ok bedankt voor het aanbod. Ik luister eerst eens in mijn kennisenkring. grt