verlaagde spanning bij autolampen is sowiso beter voor de levensduur, die lampen zijn voor 12V gemaakt,
Dat is alleen omdat de lampen op een veel te hoge spanning van 14 volt moeten werken. Voor 12 volt gemaakte lampen werken gewoon het best op 12 volt.
En het maakt ook nog uit of je over halogeenlampen of gewone gloeilampen praat. Het zijn weliswaar beide gloeilampen maar de halogeen versies zijn zo gemaakt dat ze enorm heet mogen worden. Daardoor verkrijgen ze het zelf herstellende vermogen en een veel witter lichtspectrum.
Bij een te lage brandspanning zal het lampglas zwart worden. De metaal delen komen minder goed op de gloeidraad terug en meer op het het glas van het bolletje. Daardoor hersteld de gloeidraad minder goed en ongelijkmatig. Ook is de lichtdoorlaatbaarheid van het glas minder goed. Levensduur van de lamp zal daardoor terug lopen.
Bij een gewone gloeilamp speelt dit allemaal minder en die zou best wel eens langer kunnen leven. Maar op halve kracht met een gloeiende spijker gaan rijden lijkt me geen goed idee Ga dan maar meteen terug naar toen en zet er een carbid lamp op ofzo.
ik weet wat de realiteit is, halve spanning kan een 1000uurs halogeen naar 23000+ uren brengen. al lang bekend dat gloeilampen 50% langer meegaan met 10% spanning verlaging.
10% is binnen de spreiding in de productie van lampen. Spanningen mogen ook 10% afwijken. Als je het exemplarisch treft kun je wat spanning net aan de max zitten van 12 + 1,2 = 13,2 volt en voor de lamp net aan het minimum van 12 - 1,2 = 10,8 volt. Dan kom je dus op een 20% afwijking en dat is veel waardoor je lamp een wat kortere levensduur zal hebben. Maar zolang je binnen de 10% zit zal het allemaal wel meevallen.
14V. led vervangers zijn bagger, geven slecht lichtbeeld. de led werkt nooit goed samen met de reflector dus heb je er ook slecht rijlicht van
Wel en niet waar. Leds kunnen prima zijn. Je moet er alleen wel de juiste reflector achter en de juiste lens ervoor zetten. Anders creëer je inderdaad een drama. De lenzen en reflectoren zijn zo gemaakt dat de lichtbron (de gloeidraad dus) exact in het brandpunt zit. Zet daar een ander lamptype neer dan zit de lichtbron niet in het brandpunt en zal de optiek een wazig en onscherp beeld geven. De optiek voor halogeen is ook zo gemaakt dat het tegen hogere temperaturen kan zonder dat lenzen en reflectoren smelten of vervormen. Het is de bedoeling om een mooie lichtvlek voor je te projecteren en ook wat licht opzij naar de berm weg te stralen, Je kunt dan de weg en de oneffenheden daarin voor je zien en de berm naast je.
Auto's met ledvervangers in foute armaturen , vooral die blauwige worden hier staande gehouden en voorzien van een boete.
Je hebt nu een paar mogelijkheden.
Met een PWM systeem het vermogen van de halogeen iets terug regelen.
Een zelfde lamp maar met minder vermogen plaatsen.
Een heel nieuw ledarmatuur met bijbehorende led plaatsen. Praktisch betekend dat dus gewoon een geheel nieuwe led koplamp.
Ik zou de bestaande lamp gewoon laten zitten en hem mischien iets meer omlaag laten schijnen