Wiggo 603r gasfornuis met aardlek

Vaag probleem met de gasfornuis , als ik de stekker erin doet in het stopcontact met de snoer naar beneden vlieg de aardlek eruit.. draai je de stekker om werk het weer normaal iemand een idee wat het is

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt hem droogstoken als hij al even niet gebruikt is of een bepaalde stand (bv grill) is lang niet gebruikt. Uurtje aanzetten en dan nog eens testen of de andere stand nog werkt.

Vliegt de differentieel er enkel uit bij het aanzetten vd oven of ook als de oven uit staat?!

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954/last

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 7 december 2022 02:46:33 (23%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Er wordt dit gezegt:

als ik de stekker erin doet in het stopcontact met de snoer naar beneden vlieg de aardlek eruit.. draai je de stekker om werk het weer normaal

Lijkt mij dan eerder een defecte kabel(aansluiting) in de waarschijnlijk aangegoten steker. Ik zou zeggen knip de steker er af. Kort de draad 10cm in en monteer een nieuwe steker.

heb alles na gekeken alle elementen werken gewoon ... is alleen als ik de stekker verkeerd plaats naar beneden toe met de snoer

Dat is geen sluitend antwoord op mijn vraag.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

hi vliegt eruit als e de steker erin plugt

Maar staat de knop van de oven dan op aan of op uit?

uit staat die gewoon heeft wel een klokje trouwens

[Bericht gewijzigd door berend227 op woensdag 7 december 2022 09:46:22 (89%)

Mss ergens een muis over de kontakten. Gebeurt regelmatig. Minstens achterplaat afnemen en overal goed kijken met zaklamp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

een muis hahaha nee geen last van muizen .. trouwens heb hem een uur aan gehad op de gril steker omgedraait werkt weer echt maf

Normaal behoort de keuzeschakelaar vd oven de elementen dubbelpolig te onderbreken. Vandaar de vraag of de diff springt bij uitgeschakelde oven. Blijkbaar is het bij jou oven niet het geval en was het een vochtig element (zie link).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Stekker omdraaien betekent fase en nul verwisselen. Blijkbaar zit er ergens een lek tussen fase en massa.

Stekker vervangen zal dan niet helpen.

EricP

mét CE

Niks mafs aan. Gewoon een verwarmingselement met een aardlek.
Dat dubbelpolig... klinkt leuk... Maar ik ken genoeg apparaten waar het niet zo werkt. En ik zit niet eens in het witgoed :)

Fornuizen die niet dubbelpolig onderbreken met de keuzeschakelaar? Kun je uit de "genoeg" een voorbeeld geven?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

het merendeel van fornuizen en ovens schakelt enkelpolig een element. veel is met relais via de pcb tegenwoordig, keuzeschakelaars is wel geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 december 2022 17:39:33 schreef testman:
het merendeel van fornuizen en ovens schakelt enkelpolig een element. veel is met relais via de pcb tegenwoordig, keuzeschakelaars is wel geweest..

"merendeel", "genoeg". Goh. Wel vaag. Mijn geheugen is niet dat. Iets concreet met schema of waar ik schema kan van opzoeken?

Edit: Ondertussen enkele schema's van recente whirlpool en bosch toestellen bekeken. Nog geen enkelpolige gespot. Vreemd.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 7 december 2022 18:51:05 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 december 2022 18:41:57 schreef EricN:
[...]

"merendeel", "genoeg". Goh. Wel vaag. Mijn geheugen is niet dat. Iets concreet met schema of waar ik schema kan van opzoeken?

Edit: Ondertussen enkele schema's van recente whirlpool en bosch toestellen bekeken. Nog geen enkelpolige gespot. Vreemd.

en toch gaat de aardlek er niet meer uit als ts de stekker omdraait. na opwarmen is het probleem weg. dat is nu de standaard element/aardlek fout die hier nogal vaak voorbij komt. dat zou niet uit het niets opkomen als het element 2 polig geschakeld was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

klopt en dat scheef ik eerder ook. Dat maakte me benieuwd daar ik het nog niet tegen gekomen ben en anderen blijkbaar wel. Maar reageren met vaagheid doet me enkel nog meer benieuwen. Maar, ik herhaal, gasfornuizen met keuzeschakelaars zoals deze.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Anoniem

Ik heb ditzelfde met een Miele wasdroger, de stand van de stekker bepaalt of de aardlek eruit gaat of niet. Maar zo is het ook, het verwarmingselement lekt niet symmetrisch. Anders gezegd, de aardlek van het element zit niet in het midden. Daarom maakt de stand van de stekker het verschil. Is een veroudering van het element, warm stoken doet ie zelf, langdurig in een azijnbad werkt ook niet meer. Is ook meetbaar met een multimeter met 40MOhm bereik.

Gewoon de stekker omgekeerd laten zitten, maakt verder niets uit qua werking/ veiligheid.