Miele W2515 draait (meestal) niet

Deze Miele wasmachine draaide aanvankelijk niet .
* tacho uitgemeten
* bedrading uitgemeten en geinspecteerd
* reservemotor geprobeerd

Geen verbetering . Print gedemonteerd (ELP152AKD) module werkt en thyristor uitgemeten . Alles lijkt ok .
Na het terug plaatsen van de module draait motor plots wel ( pompen en centrifugeren) echter soms ook niet . Met berdading bewogen , geen verandering . Vervolgens de ankerspanning gemeten : als motor niet draait een spanning . Vervolgens gelijkspanning op gelijkrichter gemeten , steeds DC spanning aanwezig .
Nu denk ik dat thyristor niet "open" gestuurd wordt .
Iemand advies hoe hier verder naar de oorzaak te zoeken ?

Jan

PS : solderingen op print aan relais ( omkeerrelais en snelheidsomschakelrelais) nagezien met loep

Gaat het spoelen lampje ook knipperen?

Neen ,
3 streepjes op display en zoemer begint te piepen .

Beginnen met de motorbekabeling. Spanning over anker wanneer niet draait? Trek motorstekker v ELP. Anker en buitenste veld in serie. Voeding er op. 24vdc bv. Of 230 met lamp 100w in serie. Draait hij consistent? Mechanisch belasten. Trommel remmen. Kuip bewegen...

Zwarte waas weggeblazen? Wissel relais vervangen?

Kan het een andere oorzaak hebben? Pressostaat niveaumeter? Foutcode uitlezen? Service functie om motor manueel aan te sturen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is de koolborstelhouder losgeweest en zitten de contacten er weer goed in?

Op 6 december 2022 22:51:16 schreef JanEB:
Neen ,
3 streepjes op display en zoemer begint te piepen .

Ok dus de machine stuurt wel signaal uit vanuit de besturing, dat was mijn vraag.

Gisteren 24 v voeding aangesloten van op stekker module en motor een kwartiertje laten draaien . Terwijl met trommel geschud , trommel belast ( afgeremd) en met bekabeling en motorstekker geschud .
Motor blijft onder alle omstandigheden mooi draaien .
Dit sluit voor mij de motor en zijn bekabeling uit .
Blijft over de module of een voorwaarde .
Om hier uitsluitsel over te doen lijkt het me zinvol om te meten of thyristor wel aangestuurd wordt . Iemand een idee hoe ik dit kan doen ? Is dit een stroommeting doen in de gate van de thyristor ?

Jan

Foutcode uitlezen en motor laten draaien in service functie lijkt me ook een zeer goede actie , enkel van beide weet ik niet hoe dit te doen op deze ( toch al oude) machine .

Jan

Kijk of er zuur lekkage onder de 2 elcos zit, geeft ook een hoop ellende met deze printen...

Op 8 december 2022 07:50:45 schreef JanEB:
Foutcode uitlezen en motor laten draaien in service functie lijkt me ook een zeer goede actie , enkel van beide weet ik niet hoe dit te doen op deze ( toch al oude) machine .

Jan

Zoals je gewend bent via de starttoets.
Daarna kun je met de zoemer knop drukken en ga je langs de verschillende servicemodes. Optie 2 met in het display 'U', met 2 keer knipperend zoemer ledje, is de verbruikerstest. Druk op start om erin te gaan. Optie 6, dus U6, is reserveerritme wassen, 6 keer knippert de led kort.

Na 30 minuten stopt het proces vanzelf.

Update:
machine nog een aantal keren getest . Eén keer is deze nog in fout gevallen . Wat me daarbij wel opviel is dat de motor ( stand centrifugeren gekozen) even heel bruusk draaide waarna hij terug stil viel . Dit gebeurde enkele keren alvorens in storing te vallen .
Daarna nog laten centrifugeren , korte was , lange was zonder problemen .
Doet mij toch terug de motorsturing in twijfel trekken .
...

Jan

Ja, dat zijn de lastige. In de meeste gevallen krijg je dan een regelmatig sneuvelend IGBT.

Heeft mechanische belasting vd print invloed? Ik bedoel wat op duwen om vervorming te krijgen om zo slechte contacten (printbaanbreuk, smd soldeerbreuk,...) Uit te sluiten.

Hier zijn al eens een paar topics over gepasseerd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Warm je tachosensor eens op, mogelijk is dit de laatste nieuwere versie ( stompe achterkant) en die vallen met bosjes uit de laatste tijd. Bruusk of versneld draaien is een tacho verhaal

Hij had de motor toch al gewisseld?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

En wie zegt dat die tacho fris is?? Vastgesteld dat het een tacho issue is..

Update :

gisteravond machine nog eens getest .
tijdens het centrifugeren print een beetje gemanipuleerd , geen effect .
Daarna met warmeluchtblazer op print : dit lijkt effect te hebben . Machine doet het dan wel .
Print gedemonteerd , alles nog geen goed geinspecteerd ( voornamelijk solderingen) , niet echt iets gevonden .
Vervolgens de 3 Elco's gedemonteerd en uitgemeten . Deze blijken nog alle 3 OK .
Toch verdenk ik de module nog steeds . Zijn er nog componenten die warm-gevoelig zijn ?

Jan

Zowat alles. Met cold spray dan verder testen. Niet te snel. Met geduld. Wachten tussen koudreactie tests.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Of gewoon de solderingen waar veel stroom loopt even nasolderen met de juiste soldeertin met harskern. Doe alleen de solderingen bij de componenten die DOOR de print heensteken (through-hole). Daar zit vaak de fout.
Gewoon dom braden. niet aantippen, maar elke pin even 2 seconden braden zodat alles goed doorvloeit.

Er ist wieder da...

Op 11 december 2022 18:17:11 schreef smd:
Warm je tachosensor eens op, mogelijk is dit de laatste nieuwere versie ( stompe achterkant) en die vallen met bosjes uit de laatste tijd. Bruusk of versneld draaien is een tacho verhaal

Versneld draaien met meteen knipperend spoelen is idd tacho, maar 'bruusk' starten geeft me toch te denken dat het stuursignaal van de motor te laat bij de motor aankomt en die dan toch ineens de volle mep krijgt.

@ JanEB, Ik ga voor het relais ;)

Er is heel soms een weerstandje van een 100 Ohm in tachocircuit printplaat die een tik heeft gehad, misschien bij jou ook??