Gezocht nieuwe hobbyist.

Hoi leden,

Ik weet niet goed waar dit te plaatsen. Dus mocht ik het verkeerd plaatsen hoor ik dat graag. Ik ken dit forum van vroeger van mezelf en mijn pa heeft hier als het goed is ook een account. Ik had het niet in vraag en aanbod geplaatst omdat het niet echt een te koop bericht is. Ik heb de precieze details niet omdat we nog aan het inventariseren zijn.

Mijn vader is afgelopen maart te komen overlijden en een van zijn grootste passies was electro. Ik vind electro wel leuk maar niet op die schaal. In mei dit jaar kreeg ik een dochtertje en daardoor nu helemaal heb ik de ruimte er ook niet voor. Ik wilde het niet weg gooien en zou het graag indien mogelijk een koper hiervoor vinden.

Weet iemand hier een persoon die hier interesse voor zou hebben of misschien dat iemand mij in de goede richting kan duwen? Hij had zoveel, losse nieuwe onderdelen in sorteerdozen (Stuk of 120), kratten met onderdelen zoals speakers, boeken, soldeer materialen, bouwdozen, oscilloscoop, labvoeding, enz. Ik denk dat je al gauw een kofferbak of 2 er mee vullen kan.

Alle tips zijn welkom.

Bedankt voor het lezen.

Dat is een heel moeilijke opdracht, kan ervan meespreken.

~6j geleden de inboedel van een zendamateur verkocht, mijn broer was eigenlijk gevraagd door toen heel zieke zendamateur.

Wij hebben zeker 80% van alle toestellen en onderdelen kunnen verkopen maar ik geloof dat we toen in een gouden tijd zaten, nu zou dat niet meer gaan.
EN het heeft heel VEEL tijd gekost +-1jaar en zijn vrouw en dochter waren heel tevreden over de samenwerking en onverwacht hoge opbrengst.

Ik denk dat pakketjes maken het beste is wat je kunt doen en de hoofdprijs niet vragen, het is er de tijd niet meer voor als je de prijzen op Aliexpress ziet.
Veel geduld hebben en er veel mee bezig zijn, tenzij je een opkoper kent die alles in 1keer koopt.

LDmicro user.

Gecondoleerd.
Of dingen verkoopbaar zijn, hangt heel erg af van wat het precies is. Een bakje MRF237 transistoren is zo weg. Een digitale storage oscilloscoop is ook makkelijk te verkopen als je wat onder de marktwaarde zit. En Philips speakers van de 70s doen het ook altijd goed.

Maar een basismodel scope waarvan je niet weet of ie werkt (of die krakende schakelaars heeft), wat willekeurige transistoren en speakertjes die bij midi setjes hoorden, raak je niet makkelijk voor geld kwijt. Onderdelen zijn vooral de kastjes waar ze in zitten waard, tenzij je onderdeel voor onderdeel gaat verkopen. Maar da's gekkenwerk als je dat niet leuk vindt.

Weggeven lukt dan vaak nog wel, of verkopen als partij voor een fractie van de prijs van individuele prijs. Zeker beginnende jonge hobbyisten hebben veel aan een kastje laagspannings C's en R's. Maar die zullen niet zo gauw de volle marktwaarde voor al die dingen betalen.

Als je in partijen wil verkopen, kan je de volgende handelaars proberen: Stichting Radio Amateur Legaten (vooral radio-onderdelen en apparatuur), en Johan de Haan van DehaanAV (vooral audio en video apparatuur).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Gecondoleerd.

Het zal moeilijk worden denk, wat je zou kunnen doen is een lijst maken van wat je ongeveer hebt en hier plaatsen. Misschien kun je hier dan het één en ander slijten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Alvast veel sterkte!

Wat ik voor anderen ook al gedaan heb: maak even wat overzicht-fotos (met van de apparatuur merk en type zichtbaar), dan kijk ik even en schat in waar je dit het beste kwijt kunt. Of het wat waard is. Helaas doe ik dit tegenwoordig bijna elk jaar wel eens. Je kunt fotos op een google drive of one-drive zetten zodat er meer mee kunnen kijken. Of ik zet ze op een van mijn servers zodat CO mee kan kijken.

Ik wil wel gratis helpen, net zoals velen hier verwacht ik. CO is wel de juiste plaats voor informatie. Eventueel wil ik zelf wel bieden maar ik verwacht dat niet, ik doe meer industrieel en grote aantallen. Geen hobbyspul of hobby hoeveelheden. Hooguit als er iets duurs bij zit, zoals Ledlover schrijft RF transistoren. Philips speakers gaan snel op marktplaats.

Ik zou zeker niet aan pakketjes maken beginnen, eerst maar eens kijken wat bij elkaar hoort. Misschien een kijkdag of zo, alles afhankelijk van wat er is. Wat is de regio?

Anoniem

Als je jouw woonplaats bekend wil geven of in je profiel zet kan er mogelijk ook ter plekke hulp of advies gegeven worden. Als het in de buurt van Haarlem is kan ik je helpen (bijna gepensioeneerd).

Ik zal proberen een inventaris te maken en deze delen. Kan ik meteen alles in dozen op bergen enz. Ik heb veel fotos gemaakt bij het leeg halen van zijn woning. Kan wel even duren.

Bedankt voor jullie reacties.

Sterkte.

Ik zoek labvoeding en soldeerpost en eventueel oscilloscoop.

Stuur gerust foto en vraagprijs.

Ik ben beginnend in deze hobby en heb nog niks ..

AliExpress interesseert me niet maar wil uiteraard ook geen extreem hoge prijzen betalen.

Daar ik in België 8900 woon kan ik onmogelijk langskomen. Fotos met prijzen + Overschrijven en verzenden zal dus de enige optie worden.

Op zoek naar nieuwe uitdagingen waarvan elektronica er alvast eentje van kan zijn.

Dat is altijd verdrietig, sterkte.

Vorig jaar zelf zo een klus gehad, en meerdere van nabij mee gemaakt. Gedachten hierbij:

- Het is de moeite om met een paar mensen met kennis alles vlot door te kijken. In ons geval zijn meerdere containers afgevoerd, maar ik denk dat ik het meeste gezien heb en een aantal zaken "gered".
- Collecties en musea op technisch gebied hebben de depots in het algemeen vol liggen. Iets moet wel bijzonder relevant en uniek zijn wil het daar voor langere termijn een plek vinden.
- Het overgrote deel van de waarde van die collectie zat in een enkele draaitafel, en daarnaast was er een stapel eenvoudige analoge scopes. Die hebben we vlot en met plezier verkocht op een NVHR beurs, voor prijzen onder de marktwaarde. Maar snelheid en er niet mee terug hoeven zijn in zo een geval veel belangrijker.
- Oude consumenten- ongesorteerde- of uitgesoldeerde componenten zijn in de meeste gevallen waardeloos. Vlot recyclen en niet meer aan denken. Dat geeft overzicht. Goede ladenkastjes kunnen waardevoller zijn dan hun inhoud.
- Gesorteerde nieuwe componenten wil iedereen wel hebben en zijn snel en compact te mergen met een andere (zoals de eigen) voorraad. Ook niet te lang over nadenken.
- Bewaar zeker iets leuks voor de herinnering, of een enkele verhuisdoos met twijfelgevallen, maar de waarde die het had voor de vorige eigenaar is er niet meer. Netjes recyclen is vaak helaas de beste bestemming.

fred101

Golden Member

Voor meetapparatuur is er nog markt als het iets byzonders is want je koopt voor een paar tientjes "mooie" apparatuur in China. Vroeger was een FG best lastig te vinden (Iedereen gebruikt zo'n ding) maar nu koop je een super compacte nieuwe met mooi kleuren schermpje voor een paar tientjes nieuw. Niet te vergelijken met bv oude een R&S AFGU maar als mensen moeten kiezen tussen een of oud geval zonder digitaal uitlezing of zo'n Chinees dan kiezen de meeste voor die Chinees.

- Goede lab voedingen zijn meestal wel goed te verkopen. Nieuwe redelijke lab voedingen beginnen al onder de 100 euro
- Analoge multimeters doen weinig maar er zijn wat verzamelaars (niet veel)
- Digitale multimeters zijn goed te verkopen als ze van een topmerk zijn, zoals Fluke ("moderne" Flukes, niet een 8020 of 8000)
- Analoge scopen alleen als ze goedkoop zijn (1 tot 2 euro per MHz) of speciaal( bv een 1 GHz tek). Vaak raak je ze zelfs gratis niet kwijt. . Een nieuwe digitale 60 MHz kost minder dan een oude analoge 15 jaar geleden.
- Onderdelen is lastig.
- Accessories als probes, meetsnoeren is lastig behalve als het wat speciaals is. Nieuwe probes koop je al voor 10 euro
- Analysers (spectrum, network, THD etc) zijn verkoopbaar maar niet meer voor de prijzen van 10 jaar geleden waar een nieuwe boven de 10.000,= euro zat. Je koopt nu al nieuwe onder de 1000 euro.
- Soldeerapparatuur is goed te verkopen als het een bekend merk is. Je koopt al nieuwe Chinese (prul)stations onder de 20,=
-Buizen alleen de modellen die door audiofools worden vereerd leveren wat op als ze NOS in het originele doosje zitten, gebruikte als je kunt aantonen dat ze nog goed zijn dmv een goede buizentester.
- Buizentester raak je ook zo kwijt als ze compleet zijn en buizen uit de juiste periode kunnen meten. (ECC, EF etc)
- Speciale dingen waar geen alternatieven meer voor zijn, zoals bv curve tracers leveren ook nog redelijk wat op.
- Meetbruggen alleen als het echt wat speciaals is, anders raak je ze zelfs gratis niet kwijt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Er werd een filaal van ons bedrijf gesloten. De magazijnmeester had een container besteld en echt alles er ingemieterd. Scoops, onderdelen , tot een Scheepszender aan toe.
Toen hij weer terug was, scheelde het niet veel of het werkplaats personeel had hem gelyncht...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 december 2022 07:35:52 schreef Westvlamingske:

Daar ik in België 8900 woon kan ik onmogelijk langskomen. Fotos met prijzen + Overschrijven en verzenden zal dus de enige optie worden.

België kennen we wel. 8900 kennen we boven Antwerpen dan weer niet. Maar je nickname maakt wel duidelijk dat het niet om de hoek is. :)