Kruimeldief TurboTronic X12 gaat maar kort aan

Hoi,
Ik heb een TurboTronic X12 kruimeldief
Hierin zit een Li-ion 2 pack accu 2200mA
De spanning is 7,2V
Als ik hem gebruik gaat hij bij de tweede keer inschakelen voor een paar seconde aan

Op PCB zitten een microprocessor MS51FB9AE van Nuvoton
Er zit een FET die de motor schakelt
Als ik de motor rechtstreeks op de accu aansluit blijft deze gewoon doorlopen
Transistor met SMD code R1 gaf geen diode meting
Heb deze vervangen door een NPN
Helaas geen eureka
Wat zou de reden voor deze fout kunnen zijn?
Programma fout?
Iemand een idee

Groet
Harrie

Arco

Special Member

Even wachten helpt niet? (2x achter elkaar aanzetten is niet iets wat normaal gebeurt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee
Een keer aanzetten hoor je alleen een zachte klik

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar mag ik toch vanuit gaan als ik de motor rechtstreeks aansluit blijft hij lopen

Arco

Special Member

Als de accu rot is kan het zijn dat de accuspanning na inschakelen te ver zakt en de controller besluit "accu is kapot..."

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De spanning blijft op 7,4V tijdens
Hij trekt dan ca 5A
Maar dat gaat zo vlug dat ik het niet goed kan aflezen
Zijn er manieren om uit te sluiten dat de accu kapot is

Arco

Special Member

Motor zoals eerder rechtstreeks aansluiten en spanning meten?
Een opgeladen en gezonde Li-Ion 2S cel is boven de 7.8v in rust, 7.2 of 7.4v is wat mager...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 8 december 2022 13:37:44 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit een stroommeetweerstand in het mosfet circuit en een accu bms op de print dus 1 vd 2 neemt de beslissing om te stoppen. Je zou kunnen een dc ampere meter over de drain source vd mosfet kunnen zetten. Dan gaat de motor lopen en kun je kijken wat de stroom is als de motor gewoon draait (dus niet piek tijdens aanloop). Als dat niet te hoog is kun je de source drain overbruggen met een schakelaar en de spanning vd 3 batterijen monitoren op verschil tijdens vollast.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

hoe oud is die stofzuiger? accuspanning die dipt is doorgaans de reden dat de elektronica afkapt. prop eens een doek in de zuigopening van de stofzuiger, dan is de motorstroom lager met aanlopen, werkt de motor dan wel is het zeker Ri van de accu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naast de accu zou ik dit zeker niet als oorzaak uitsluiten: er lijkt een heel printspoor als zekering gefungeerd te hebben:

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

is wrs met lossolderen gebeurd. dat spoor staat in serie met een weerstand, die zou toch eerder moeten gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer