2x 1.5V batterij vervangen door 1x Lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2022 07:08:31 schreef Lead Acid:
[...]

Als er geen stroom vloeit , is er ook geen Vf .

Maar dat zou niet erg zijn; als er geen stroom vloeit maakt de spanning ook niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zonder stroom gaat er ook niks kapot dacht ik, maar CMOS kan stroomloos doorslaan. Dus correct: een diode in serie in geen goede protectie.

maartenbakker

Golden Member

Dan gaat het wel om nano-amperes (een beetje afhankelijk van de diode). De vraag is dus of het probleem in de meeste gevallen niet uitsluitend theoretisch is. Het gaat immers om een schakeling die in enige mate 'standby' staat en bij 3,0V niet stukgaat. Zouden de FET's dan spontaan stukgaan bij 3,6V, die waarschijnlijk niet gehaald gaat worden? En als een FET aanstalten zou maken om door te slaan, dan stopt die poging wellicht als de spanning inzakt bij een aantal nanoampere. Er is immers energie nodig.

Zou je het helemaal op zeker willen spelen, dan zoek je een datasheet van het eventueel kwetsbare IC en kijk je naar de 'absolute maximum ratings'. Het zou zomaar kunnen dat de overspanning zelfs gewoon toegelaten is. Vnom is vaak 2,8-3,3V zo uit m'n hoofd gezegd. 3,6V is daar 10% boven.

Een instinkertje kan in dit geval wel zijn dat je even wilt meten wat het ding doet. Dat gaat nou net niet, dan kun je Schroedinger een hand geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Schrödinger wordt aangehouden wegens te snel rijden. "Weet u wel hoe snel u reed?" "Neen, hoe snel?" "Wel, exact 151 km/h!" "Damn, nu weet ik niet meer waar ik ben!"

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de info iedereen. Ik ga eens kijken of ik meer details kan krijgen over het inwendige van die multimeter, ik hoop dat dat beschikbaar is.

Wat betreft de afweging Alkaline vs oplaadbaar voor zuinige apparaten: Voor mij is ook een belangrijke reden dat die oplaadbare batterijen niet gevoelig zijn voor lekken. Soms gebruik ik apparaten lange tijd niet en dan is het fijn dat de batterijen niet lekken.

Ik weet dat lange tijd ongebruikt laten ook niet heel goed is voor oplaadbare batterijen, maar omdat het zuinige apparaten zijn kunnen die ook prima werken ook als de batterijen niet 100% meer zijn, verwacht ik. Op die manier hoop ik zo lang met die oplaadbare batterijen te kunnen werken dat het uiteindelijk toch duurzamer is of gelijk aan Alkalines. Maar dan zonder lekgevaar.

Het voordeel van die LiFePO4 is daarbij dat die volkomen ongevaarlijk en non-toxic schijnen te zijn. Kunnen niet eens oververhit raken zegt men. Lijkt een mooi alternatief, zolang de apparatuur er uiteraard niet onder lijdt.

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2022 14:08:30 schreef Frederick E. Terman:
Schrödinger wordt aangehouden wegens te snel rijden. "Weet u wel hoe snel u reed?" "Neen, hoe snel?" "Wel, exact 151 km/h!" "Damn, nu weet ik niet meer waar ik ben!"

:D

Arco

Special Member

Oude NiMH cellen of cellen die lang leeg zijn weggelegd kunnen wel degelijk gaan lekken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 8 december 2022 22:12:41 schreef Laub:
Maar die dingen gebruiken nooit lang stroom, even kort drukken op het knopje en de stroomkring is alweer onderbroken.

Dat zie je verkeerd, de stroomkring wordt niet onderbroken.
Een AB staat altijd standby, dus de schakeling staat intern altijd onder spanning.
Die standby stroom die er loopt is heel laag, daarom gaan de accu's/batterijen zo lang mee.
Pas als er op een knopje wordt gedrukt gaat hij uitzenden en gebruikt hij even wat meer stroom.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

En die stroom is mijnsinziens dus voldoende om toch een diode in te kunnen zetten om 0,6V te droppen. Nu alleen nog een meter met een significant hogere ingangsimpedantie om dat te kunnen bevestigen :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En die stroom is mijnsinziens dus voldoende om toch een diode in te kunnen zetten om 0,6V te droppen.

Als er echt in het nanoamp bereik een stroom loopt dan doet een diode ook nog geen 0,6V, ik gok 0,3V, pas in de microamps gaat dat richting de 0,6V.
Ik had het wel eens een keer gemeten voor een 1n4148, was bij 30nA 270mV.

Een diode is toch nog niet zo heel simpel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 december 2022 09:58:18 schreef Arco:
In superzuinige zaken als een AB of klok heeft oplaadbaar meestal weinig zin, gewone alkalinecellen gaan jaren mee...

Ja, hardstikke mooi, maar die krengen gaan na een paar maanden lekken. :(

Arco

Special Member

In mijn weerstation en sensors, dcf klokken en remotes zitten allemaal Aldi alkalines, ik heb nog nooit een lekkende gehad.
(en die zitten er toch soms 5 jaar in)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Voor rookmelders, afstandbedieningen, klokken en weerstation zenders kun je ook 'single use' lithium batterijen gebruiken (AA/AAA). Die gaan enorm lang mee en kans op lekkage is miniem.

Die single use lithium cellen hebben trouwens een spanning van ca 1.85V als ze nieuw zijn. Hier staan geen waarschuwingen op dat je apparatuur kan mollen.

In de praktijk loopt dat ook wel los, ik zou wel opletten met dingen die licht maken, bv. goedkope LED-lampjes zonder regelaar die met nieuwe alkalines eigenlijk al teveel stroom door de LED duwen.

Ik heb thuis ook alle alkaline de deur uitgedaan en vervangen door NiMh omdat ik mijn buik vol had van lekkende alkaline's van diverse merken. Sommige zuinige apparaten (weerstation, klokjes) lopen op NiMh's van de eerste generatie die ondertussen 20 à 24 jaar oud zijn en eigenlijk zo'n hoge interne weerstand hebben dat ze voor niks anders meer bruikbaar zijn. De zelfontlading van die hele oude cellen valt mee, 1x per jaar laden met een trage lader. Voor de rest Eneloop, dat is fantastisch spul.

De laatste jaren koop ik alkaline batterijen van het merk Aerocell, verkrijgbaar bij Lidl. Zijn gewoon goede batterijen en spotgoedkoop. Nog nooit lekkage meegemaakt.
Het probleem met NiMH is dat ze lijden aan zelfontlading. Dus als je die in je AB hebt, dan kun je ze om de twee maanden opnieuw laden. Terwijl alkalines meer dan een jaar meegaan.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2022 00:08:20 schreef ohm pi:
[...]Ja, hardstikke mooi, maar die krengen gaan na een paar maanden lekken. :(

Dat is erg merkafhankelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In mijn beleving gaan Alkaline batterijen pas lekken als ze leeg zijn.

De meeste chips in apparaten die op 2 batterijen werken zullen voor nominaal 3.3V zijn, en dan is 3.6V de gebruikelijke "absolute maximum" spec. Ik verwacht geen probleem met de 3.7V van een echt volle LiFePO4 cel, en je kunt de cel altijd een klein beetje ontladen zodat je op 3.4V zit, daarvoor hoeft er maar 10% uit of zo.

Als je multimeter iets anders gaat aangeven, moet hij sowieso in de vuilnisbak, want dan zou hij met volle of lege alkaline batterijen ook niet hetzelfde doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Deze zijn British en doen het al meer dan 6 jaar goed. De stempel zegt 2019. Ze komen uit een Samsung AB uit 2016. De AB wordt weinig gebruikt omdat de TV meestal via een settopbox wordt bediend met eigen AB. De laatst gekochte Varta batterijen uit de duitse Action vestiging moeten zich nog bewijzen.

Arco

Special Member

Op 10 december 2022 14:22:10 schreef SparkyGSX:
In mijn beleving gaan Alkaline batterijen pas lekken als ze leeg zijn.

Uitgezonderd de goedkope Varta's, die lekken ook vrolijk (als enigen volgens mij) als ze nog lang niet leeg zijn...
Ze zwellen op, en beginnen prut te lekken, terwijl het apparaat wel gewoon doorwerkt...

(bij diverse zaklampen gehad. batterijen zaten muurvast in de aluminium lamp, heb ik met hamer en een stuk koperpijp er met veel moeite uit kunnen slaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De afgelopen dagen heb ik eens wat testen gedaan en de batterijen blijken na volledig laden op 3.35V-3.42V uit te komen.

Ik snap niet helemaal waarom, de lader staat ingesteld op 3.7V en de capaciteit klopt met de specificaties (3 batterijen getest). Ze zitten dus kennelijk wel helemaal vol, maar hebben minder voltage dan je zou verwachten. Vreemd, bij Li-ion is het voltage wel precies volgens de specs 4.2V na volledig laden met dezelfde lader.

Hoe dan ook, het komt wel mooi uit, 3.4V moet wel kunnen in apparaten die zijn gemaakt voor 3V (2x AAA), denk ik. Dat betekent dat die LifePO4 AAA/AA een mooi alternatief zijn voor apparaten met 2 batterijen met een niet al te hoge power drain, zoals afstandsbedieningen, multimeters, klokjes, thermometers etc.

Normaal verschijnsel, Lithium ion heeft daar niet zo een last van. Maar de meeste andere oplaadbare batterijen zakken in spanning, zodra je de lader afkoppelt.

NiMH, Nicad, LiFePO4, lood/zuur doet dat.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2022 14:51:07 schreef RAAF12:
Deze zijn British en doen het al meer dan 6 jaar goed. De stempel zegt 2019. Ze komen uit een Samsung AB uit 2016. De AB wordt weinig gebruikt omdat de TV meestal via een settopbox wordt bediend met eigen AB. De laatst gekochte Varta batterijen uit de duitse Action vestiging moeten zich nog bewijzen.
[bijlage]

Het enige dat Hi-Watt met Great Britain te maken heeft is volgens mij dat het op een van hun voormalige grondgebieden gevestigd is, te weten Hong Kong.

@Arco: ook Dure Cell kan er wat van, wat lekken betreft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik gebruik al jaren Varta Industrial Pro batterijen, de eerste die uit loopt moet ik nog zien. Voorlopig tevreden.
Voor apparaten die wel wat stroom vreten gebruik ik dan Energizer Lithium. Die houden het veeel langer uit dan Alkaline en nog geen beetje. Zitten er zes van in mijn Capaciteit meter.

Die Varta, staat op Made in Germany. Dure cell,heb ik nog nooit gekocht zelf.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 27 december 2022 17:25:45 schreef CrossFireX:
Normaal verschijnsel, Lithium ion heeft daar niet zo een last van. Maar de meeste andere oplaadbare batterijen zakken in spanning, zodra je de lader afkoppelt.

NiMH, Nicad, LiFePO4, lood/zuur doet dat.

Ah, wist ik niet. Dank voor de info!
Komt in dit geval goed uit.