Amerikaanse koelkast storing F1/F4.

Een kennis van me heeft een ATAG koel/vries combi met ijsblokjes machine.

Er komt regelmatig een storing met de leds F1 en F4 aan (die normaal de temperatuur aangeven).
In het deksel boven op zit een bedradingsschema en daar staat de legenda van de storingen in.

Plaatje rechtsboven is de led layout van de koel-vries combi F1 en F4 gaan tegelijk aan.
Error = 6. "Abnormal freezer BLDC fan motor."

Nu zit er een klein fannetje in het vriesvak dat zeer waarschijnlijk de veroorzaker is van het leed, hierop staat:

LG Electronic
MOD. RDA056X01
P/NO. 4681JB1017D DC13V

Die heb ik jaren geleden al eens open gehaald en van wat naaimachine olie voorzien. Is toen een hele tijd beter geweest maar nu blijft die regelmatig uitvallen (iedere dag zo ongeveer).

In dat fannetje zit een controller IC van Philips: TDF5140A BDLC controllertje ingegoten in transparante hars.

Herkent iemand van de witgoed experts hier op deze site het probleem?

En zo ja: als dit fannetje de veroorzaker is, hoe kom ik eraan want behalve wat alie/ebay sites (uitverkocht) vind ik dit specifieke FAN nummer niet echt ergens terug.

Wel met een ander achtervoegsel: 1017D->1029A wat zijn de verschillen (as of tacho pulsen???).

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Meestal is dit veroorzaakt door mechanische problematiek. Speling op de as vh motortje.

Deze wordt als vervanger opgegeven: 4681JB1029A. Zou dus hetzelfde moeten zijn qua pulsen.

[Bericht gewijzigd door EricN op 11 december 2022 22:31:31 (35%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat is mooi (dat het niet in de aansturing zit), want die ...1029A vind ik wel op diverse sites.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 11 december 2022 22:56:29 (23%)

De vaststelling vd oorzaak kan echter enkel ter plekke vastgesteld worden. Wij kunnen van hieruit enkel waarschijnlijkheden aanreiken. Zit er speling op de as? Start hij idd soms niet en enkel met een "zetje"? Soms zit er ijs tegen het schoepje maar dan is de klacht eerder lawaai.

[Bericht gewijzigd door EricN op 11 december 2022 22:57:30 (15%)

Dat is moeilijk te zeggen. Een aantal jaren geleden heb ik de AS wat gesmeerd en toen was het probleem lange tijd weg.
Dus ik verwacht ook een mechanisch probleem. Ik weet niet of de fan gammel was, waarschijnlijk niet want dan had ik het toen ook wel zeker geweten/direct naar een nieuwe fan gezocht.
Het is wel een bronzen lagertje want ik heb van toen nog de fotos van de opengemaakte motor.

Het probleem is dat als je de kast spanningsloos maakt en opnieuw aanzet ie het gewoon weer doet. Bijna onmogelijk de kast op "heterdaad" te betrappen.

Kost natuurlijk ook niet dodelijk veel geld. Mss gewoon de gok waard?

Ik zou motortje compleet vervangen zoals aangegeven door EricN, probleem is dat smeren met naaimachine olie niet bevordelijk is, gaat vertaaien. Als sinterbrons lagers versleten zijn, is het einde oefening.. Motortje komt niet meer op gewenste toeren en electronica triggert deze fout dan

Een nieuwe is onderweg, ik laat het nog wel weten hoe dit afloopt.

Denk wel OK, Maar HEEEEEL zelden komt een draadbreuk in de ingeschuimde wand voor bij Samsung, maar bij Atag nog niet gehad..

Even een update: Het door EricN opgegeven nummer klopt, het motortje is afgelopen woensdag binnen gekomen en ik heb het ding erin gebouwd, paste perfect plug ook hetzelfde.
Tot nu toe nog geen storing gehad, volgens de eigenaar, terwijl die eerst om de 2 dagen of zo een storing gaf.

is OK, problem solved!! Lagers zijn dus slecht van oude..