batterypack laten samen stellen

Ik heb je filmpjes bekeken en zie dat je beide electrodes op de dezelfde bovenkant van de bovenste strip houdt (en ook niet haaks op het materiaal). Hoe denk je dat de stroom gaat lopen? Ik gaf een link naar een stuk over weerstandslassen van het Nederlands Instituut voor Lastechniek. Bekijk dat eens.

Probeer het nog eens, maar nu op de juiste manier. Je zult de strips op hun kant moeten zetten zodat je er links en recht bij kunt, houdt de electrodes haaks op het materiaal en mooi tegenover elkaar aan weerskanten. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Paulinha_B

Honourable Member

[ enkel ter verduidelijking ]

met gas, bagetten of mig/mag

bagetten => laselectrodes
van het Frans "baguette" oftewel "stokje" - dat echter ook een stokbrood kan aanduiden, of een dirigeerstok :)

Op 17 december 2022 17:01:56 schreef Kilian:

Probeer het nog eens, maar nu op de juiste manier. Je zult de strips op hun kant moeten zetten zodat je er links en recht bij kunt, houdt de electrodes haaks op het materiaal en mooi tegenover elkaar aan weerskanten. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

bedoeling is dat ik batterijen kan puntlassen, en daar kan ik ook niet aan de andere kant bij. dus het moet langs 1 kant gebeuren.
die filmpjes zijn al van vorige week, nog voor je uw link plaatste.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is me duidelijk dat je totaal niet begrepen had hoe puntlassen werkt. Dat geeft niks, maar dan moet je dat leren.

De methode die ik voorstel is om je te laten ontdekken dat je die twee strips prima op die manier kunt lassen, als je de kortste weg voor de stroom kiest, door BEIDE materialen. En met heel wat minder vermogen.

De volgende stap is de strip op de batterij lassen. Dat is al een langere weg voor de stroom en dus moeilijker voor je apparaat en zal je een hogere instelling nodig hebben. Daarbij 1 electrode bovenop de strip, en haaks. En de andere op de batterij behuizing, ook haaks. Bij de pluspool moet je opletten dat je met de tweede electrode binnen de glass to metal seal blijft, anders loopt er nog geen stroom.

En, oh ja, ik neem aan dat het apparaat werkt op basis van een condensator. Geef die even tijd om te laden tussen twee lassen.

benleentje

Golden Member

En de andere op de batterij behuizing, ook haaks.

Nu denk ik dat jij het ook niet begrepen hebt. Beide elektrode bovenop de strip en inderdaad haaks. Een hoge stroom is ook veel elektronen verplaatsen. Die elektronen hebben ook de nijging om dan rechtdoor te gaan. De stroom gaat dan ook redelijk de diepte in.
Om de stroom nog meer de diepte in te krijgen zal je de strip van een gleuf moeten voorzien en zo aan beide kante van de gleuf een elektrode plaatsen. HEt zou in principe niet nodig moeten zijn maar als dit wel voor je werkt dan maar op die manier.

De strip en accu moeten gewoon heel schoen en plat zijn. Er mag geen spanning in het materiaal zitten zodat het al krom is.

Arco zegt wel goede resultaten te hebben en het ligt dan niet direct aan het apparaat. Maar er kan altijd is mis zijn. Alle verbindingen in het apparaat moeten heel erg goed zijn.

Er is veel theorie op het net zoals
https://cellsaviors.com/blog/spot-weld-battery
https://www.researchgate.net/publication/338939102_Micro-resistance_sp…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 december 2022 21:53:52 schreef fcapri:
het is een accu voor in een ebike te steken, behuizing heb ik. maar een fiets heeft trilling [..]

tussen kerst en nieuw kan ik mijn plooifiets ook verbouwen naar 7S li-ion. Daarom kocht ik een hele zwik 21700's bij nkon en zo een puntlas apparaatje.

mijn velomobiel kan deze winter ook een groter accupack gebruiken, dus voor de toekomst zou een goed werkend puntlasapparaat uitkomst bieden.

[..]
als laatste ben ik nog met een open ligfiets bezig waar ik aan de pedalen een generator hang, en een achterwiel hub motor. die moet ook een buffer accu hebben.
[..]
ik ben al jaren bezig met verschillende batterijen maken, maar telkens door soldeerlippen te solderen.
aanvankelijk leek dat puntlassen dus te werken, maar die accu is van 30-40cm hoog op de grond gevallen en quasi overal is één of meerdere puntlassen los. dat kan niet zijn natuurlijk.

Oké... dat zijn nogal wat accu's en puntlasverbindingen. Wordt het dan niet eens tijd gewoon naar een iets deftiger apparaat uit te kijken? Met de kWeld die ik zelf heb, was ik, zoals de Belgen dat zo mooi zeggen, 'gelijk vertrokken'. Geen gerommel met tijdsduur, slechts een hoeveelheid energie instellen. Dat is even wat experimenteren, maar eens je 'm hebt ga je als een speer met dat ding. Hij doet, op het aandrukken van de electrodes na, alles voor je. Ik krijg m'n lassen met dat ding echt NIET los...

Op 16 december 2022 21:53:52 schreef fcapri:
ik wou dezelfde 21700's nog eens bestellen met soldeerlippen aan, maar die wil nkon blijkbaar niet leveren. andere 21700's, wat ik eerder al bestelde en als ik op 'bestel opnieuw' druk leveren ze wel met soldeerlippen.

Ik denk dat ze dat voor sommige types gewoon niet doen vanwege een gebrek aan vraag.

Ik heb je filmpjes bekeken en zie dat je beide electrodes op de dezelfde bovenkant van de bovenste strip houdt (en ook niet haaks op het materiaal). Hoe denk je dat de stroom gaat lopen?

Ja duh, hoe denk je dat accu's gepuntlast worden? De polen zitten ALTIJD op dezelfde strip.

Probeer het nog eens, maar nu op de juiste manier. Je zult de strips op hun kant moeten zetten zodat je er links en recht bij kunt, houdt de electrodes haaks op het materiaal en mooi tegenover elkaar aan weerskanten.

Sorry, maar dit is klinkklare onzin. Dat heeft geen enkele zin bij het puntlassen van accu's. Dat is voor de metaaltechniek, niet voor accu's waar je ALTIJD aan dezelfde kant met twee electrodes op HETZELFDE stuk metaal aan het werken bent.

Op 17 december 2022 18:31:58 schreef Kilian:
Het is me duidelijk dat je totaal niet begrepen had hoe puntlassen werkt. Dat geeft niks, maar dan moet je dat leren.

Misschien ook handig om eerst te leren hoe puntlassen van accu's werkt voordat je commentaar levert, want dit:

De volgende stap is de strip op de batterij lassen.[..]
Daarbij 1 electrode bovenop de strip, en haaks. En de andere op de batterij behuizing, ook haaks.

is hartstikke fout en dé manier om je cel te doorboren. NOOIT op de cel zelf puntlassen.

En, oh ja, ik neem aan dat het apparaat werkt op basis van een condensator. Geef die even tijd om te laden tussen twee lassen.

Ik denk eerder een LiPo. Condensatoren in dat formaat en die pulscapaciteit zijn er nog niet veel (ja, voor veel geld, dus niet in dit apparaatje)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

welke Kweld heb je dan? ben nu toch aan het kijken naar een ander apparaat.
er staan idd nogal wat accu's op de planning. mijn 3S lichtaccu zal het ook geen jaren meer volhouden en als ik in de toekomst toch nog een 12V UPS accu wil samenstellen... (al zal ik hier waarschijnlijk naar hele grote accu types gaan ipv 18650 of 21700)

ik heb arco gevraagd of ik de mijne eens naar hem mag sturen ter verificatie of die even goed werkt als de zijne net als mijn nickel strips.
bij de ene 0,1mm strip krijg ik gewoon NIKS aan elkaar gelast, en met de 0,12mm meegeleverd met het apparaat had ik de accu uit starttopic gemaakt.
in china heb je vaak al eens clonen van clonen van clonen. en als je dan pech hebt betaald je de 3de generatie cloon voor de prijs van de 1e versie

ik heb zo eens op amazon naar de feedback gekeken, en daar zijn er toch veel die bij dergelijke apparaten negatief geven omdat het totaal niks aan elkaar last, zelf geen 2 strips.

dus ofwel zit er een belemering (slechte print), ofwel te weinig componenten (fets) of een accu die niet in staat is paar 100A te leveren. ze kunnen overal op bespaard hebben

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 17 december 2022 19:55:22 (54%)

normaal zitten de cellen in packs nogal strak in de behuizing. sinds enige jaren hebben oa makita 18650 accu's ook een kap over de celeinden zodat sluiting door een lekkende cel al een stuk moeilijker is. helaas is een stel cellen wisselen zo wel tamelijk onmogelijk geworden zonder de bms te bricken. ik zie dan ook eigenlijk nooit die packs met losgekomen puntlassen. de cellen onderling kunnen in die behuizing niet torderen, en dat is nodig om de puntlassen los te laten komen, of de cellen moeten naar voren en achter kunnen schuiven. met een laptop 18650 pack is dat makkelijker voor elkaar te krijgen. ik soldeer die cellen gewoon, gaat ook prima. maar opletten met de pluspool, ringetjes erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

topic nog eens boven halen.
bepaalde tips voor een goeie puntlasser? dat prutsding van hierboven gebruik ik niet meer. ik laat al een tijdje batterypacks maken voor mijn zaak, maar af en toe heb je zo een afwijkende maat battery pack, waarbij ik toch makkelijker af ben door losse cellen aan elkaar te lassen. en nu koop ik ze altijd al met 'soldeerstrips' eraan.
maar 3 cellen in driehoek aan elkaar lassen lukt ook niet makkelijk.

mede ook omdat ik hier een heel pak nieuwe cellen heb liggen die ik niet gebruik nu.
dus ik ben online weer gaan kijken naar een hobby puntlasser. ik maak niet veel accu's, natuurlijk als het beter lukt, gaat er misschien meer komen. ik ga het nu houden op 1 accu elke 1-2maand (dus 5-6stuks per jaar).

ik kom al veel van die mini lipo puntlas dingen tegen zoals ik al heb, en die wil ik niet meer. ook al zijn er misschien goeie tussen, de kans dat ik veel betaal voor even slechte namaak wil ik niet meer nemen.

ook zo een open ding dat aan een auto accu moet hangen ook niet
https://ae01.alicdn.com/kf/H1d93afc730e8418e85c86c915248bc742/12V-Spot-Welder-DIY-Portable-Battery-Spot-Welding-Storage-Machine-PCB-Circuit-Board-Welding-Equipment-for.jpg

dit ding lijkt me wel wat, maar de accu 'omhoog' houden voor te puntlassen.... niet zo ideaal. want dan zouden de cellen scheef aan elkaar kunnen hangen
https://i.ebayimg.com/images/g/LJ0AAOSw-eld-ddw/s-l1200.jpg
of zou ik bv mijn puntlas draden van mijn apparaat hier aan kunnen monteren?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1wKZVSXXXXXbgXXXXq6xXFXXXT.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

hoe zit het met deze dingen? zijn die met supercaps ofzo? of is dat ook zo ene met li-ion cell in en een losse lader voor erbij?
https://ae01.alicdn.com/kf/Sd2dae594fade419badba804aadfda3b5J.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
https://m.media-amazon.com/images/I/51kT2rrE2ZL.__AC_SX300_SY300_QL70_ML2_.jpg

Arco

Special Member

Zoals al een paar keer gezegd: die kleine batterijlasser heb ik ook en werkt buitengewoon goed... ;)
Je moet wel de handleiding goed volgen. Verkeerde lasinstelling of te hard drukken en het werkt voor geen meter. (maar dat geldt voor alle spotwelders...)
Als het met dat ding niet lukt, ligt het in ieder geval niet aan het apparaat...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/79304/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Arco, op die van Fcapri staat volgens mij een ander merk. Het zou kunnen dat het hier het gewone China-meuk probleem betreft. Ziet er van buiten gelijk uit maar totaal anders van binnen. De ene werkt goed, de ander onbruikbaar. Iets te ver uitgekleed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Mijne is exact dezelfde (ook van BIFRC)
Ik kan er zelfs batterijstrips mee vastlassen aan 2mm dikke RVS plaat...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 16 september 2023 15:36:37 (49%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Maar zijn ze van binnen gelijk ? (Bij jou zie ik die grote letters niet op de bovenkant)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 16 september 2023 15:36:27 (47%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Nee, de onderkant... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 16 september 2023 15:42:42 (49%)

Ik heb twee kennissen met zo'n tafelmodel puntlasser. Bij de ene vlogen de stoppen er steeds uit. Of dat nog bevredigend is opgelost weet ik niet. Hij is sindsdien verhuist, dus het kan heel goed dat daarmee ook dat stoppenprobleem ineens opgelost was.

De andere is op een supercondensator puntlasser overgeschakeld. Korotm, ik denk niet dat dit type de beste puntlassers zijn.

Dat van "omhoog houden" is wel handig om snel te werken. Als je ze dan scheef maakt, dan moet je je werkwijze iets veranderen. Hier werden de accus eerst aan mekaar ge-superglued. Daarna evt in een teijdelijke houder (3dprint!) voor het lassen.

De lipo en supercap lassers detecteren echter wanneer je contact maakt en kunnen dan XXX ms later de las inzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 september 2023 15:10:24 schreef Arco:
Zoals al een paar keer gezegd: die kleine batterijlasser heb ik ook en werkt buitengewoon goed... ;)

ik heb alle settings geprobeerd, licht duwen, hard duwen, tot zelf gaten in de nickel strips gebrand. veel settings zijn er trouwens niet, t gaat van 0-30.
software update gedaan, punten schoon geschuurd, verschillende soorten batterijen en verschillende soorten nickelstrips gebruikt. niks werkte.
zelf 2 stukken nickel kreeg die amper aan elkaar.
ding kostte iets van 48€ denk ik, terwijl de goedkope op 23€ beginnen.
net om te voorkomen dat ik zo een replica van een replica van een replica krijg

ik wil hem gerust opsturen naar u om te testen, maar ik werk er in ieder geval niet meer mee.

vandaag heb ik een accu open gedaan van mijn power tools (AX power) en daar is 1 cel ontladen omdat de 4 puntlassen zijn los gekomen van zijn parallel broertje.

solderen lukt daar niet, dus heb echt een puntlasser nodig weer. in hoeverre die nog te redden valt natuurlijk

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 16 september 2023 19:36:04 (16%)

Op 17 december 2022 19:52:18 schreef fcapri:
welke Kweld heb je dan? ben nu toch aan het kijken naar een ander apparaat.

Gewoon, de kWeld ;)
https://www.keenlab.de/index.php/portfolio-item/kweld/

Als je zo serieus bezig wil zijn met accu's is het misschien een idee te investeren in de ultracap-module en die met zo'n server-voeding op te laden. Het nadeel is dat ik nog altijd niet begrijp of dat ding dan daadwerkelijk geen 0,3 mm strip meer aan kan of dat dat onzin is.

Inderdaad, niet goedkoop, maar je krijgt er wel betrouwbaarheid voor terug.

Op 16 september 2023 14:44:27 schreef fcapri:
dit ding lijkt me wel wat, maar de accu 'omhoog' houden voor te puntlassen.... niet zo ideaal. want dan zouden de cellen scheef aan elkaar kunnen hangen

Ik zou het niet doen. Is het niet vanwege automaten die uitschakelen, danwel om de simpele reden van (inderdaad) dat omhoog moeten duwen van je werkstuk, maar vooral de beperkte afstand die je daardoor overhoudt. Er zijn genoeg filmpjes op Youtube van mensen met zo'n ding die erachter komen dat ze hun accu niet in 1 keer mechanisch kunnen samenstellen omdat ze dan met de beperkte armpjes niet meer in het midden van hun pack kunnen komen.

Punt twee is het instellen van dat ding. Je ziet menigeen op Youtube uitleggen dat het oefening vergt voordat je een instelling hebt gevonden die goed werkt.

Met de kWeld heb je gewoon nergens last van, die doet het al-tijd. Het enige wat je in moet stellen is de hoeveelheid energie. Maar hoe lang er precies stroom loopt, bepaalt dat apparaatje vervolgens helemaal zelf op basis van gemeten weerstand (en dus gemeten stroom).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 16 september 2023 19:21:39 schreef fcapri:
[...]

ik heb alle settings geprobeerd, licht duwen, hard duwen, tot zelf gaten in de nickel strips gebrand. veel settings zijn er trouwens niet, t gaat van 0-30.
software update gedaan, punten schoon geschuurd, verschillende soorten batterijen en verschillende soorten nickelstrips gebruikt. niks werkte.
zelf 2 stukken nickel kreeg die amper aan elkaar.
ding kostte iets van 48€ denk ik, terwijl de goedkope op 23€ beginnen.
net om te voorkomen dat ik zo een replica van een replica van een replica krijg

ik wil hem gerust opsturen naar u om te testen, maar ik werk er in ieder geval niet meer mee.

vandaag heb ik een accu open gedaan van mijn power tools (AX power) en daar is 1 cel ontladen omdat de 4 puntlassen zijn los gekomen van zijn parallel broertje.

solderen lukt daar niet, dus heb echt een puntlasser nodig weer. in hoeverre die nog te redden valt natuurlijk
[bijlage]

solderen lukt hier niet? doe niet anders bij dergelijke packs. kwestie van cel onder de strip vertinnen en strip vertinnen, erna met een kleine schroevendraaier op de strip duwen en verhitten. in tegenstelling tot nicd en nimh stook je de minpool van een liion cel makkelijker warm, het metaal is niet zo dik.

Arco

Special Member

Solderen is voor serieuze toepassingen geen optie. (je beschadigt het dielectricum/isolatie/seals door de hitte)
Moet met deze spotwelder gewoon lukken (of er moet een mosfet in kapot zijn, iedereen die ik ken en er eentje heeft kan er uitstekend mee overweg)

Op 16 september 2023 23:15:55 schreef Arco:
Solderen is voor serieuze toepassingen geen optie. (je beschadigt het dielectricum/isolatie/seals door de hitte)
Moet met deze spotwelder gewoon lukken (of er moet een mosfet in kapot zijn, iedereen die ik ken en er eentje heeft kan er uitstekend mee overweg)

als je het goed soldeert is er niks aan de hand. dus niet met een 30 of 50W boutje, dat duurt te lang. met 4 puntlassen verhit je immers ook de cel natuurlijk. puntlassen is sneller en goedkoper dat is de hoofdreden dat het zo word gedaan. voor een mobiel pack heb je echter een goede puntlas nodig, of een goed star gebouwd pack.

Lambiek

Special Member

Als je naar dat filmpje kijk die fcapri geplaatst heeft, dan zie wat lichte vonken maar je ziet het materiaal niet gloeien.

Volgens mij is er wat mis met dat ding, ik denk dat er veel te weinig stroom loopt, dus zou zo maar kunnen dat er iets stuk is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Zelfs mij is het met jullie hulp gelukt :+
Ik maakte de fout door (te hard) op de pennen te drukken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Gezien de enorme gaten in de strips, was de stroom veel te hoog...

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2023 13:49:46 schreef Arco:
Gezien de enorme gaten in de strips, was de stroom veel te hoog...

Maar op dat filmpje zie je dat weer niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 september 2023 23:51:43 schreef testman:
als je het goed soldeert is er niks aan de hand. dus niet met een 30 of 50W boutje, dat duurt te lang. met 4 puntlassen verhit je immers ook de cel natuurlijk.

Ja, hehe, maar 4 puntlassen verhitten de cel echt stukken minder dan solderen. Hoewel ik de soldeer-acties in deze video niet zo geweldig vind en het onbekend is hoeveel vermogen zijn soldeerbout heeft, is wel duidelijk te zien dat puntlassen de cel amper significant verhit.
https://youtu.be/byvr-dwwao4?t=531

Op 16 september 2023 23:51:43 schreef testman:
puntlassen is sneller en goedkoper dat is de hoofdreden dat het zo word gedaan. voor een mobiel pack heb je echter een goede puntlas nodig, of een goed star gebouwd pack.

Naast het feit dat alle fabrikanten er nogal expliciet voor waarschuwen niet te solderen op de cellen én dat verhitten boven de zoveel graden absoluut afgeraden wordt. Natuurlijk zal de vermelding om niet te solderen tweeledig zijn: ze dekken zich juridisch in én je voorkomt daarmee dat de echte leek het voor gezien houdt ermee te gaan rommelen.

Toch denk ik dat het er niet voor niets staat.

Dat je voor een mobiel pack een goede puntlas nodig hebt staat buiten kijf, maar daarvoor hoeft het pack niet mobiel te zijn: een slechte puntlas gaat je bij een stationair pack uiteindelijk ook opbreken. Als je de stevigheid van je pack af laat hangen van de puntlassen, ben je sowieso verkeerd bezig.