Op 16 december 2022 21:53:52 schreef fcapri:
het is een accu voor in een ebike te steken, behuizing heb ik. maar een fiets heeft trilling [..]
tussen kerst en nieuw kan ik mijn plooifiets ook verbouwen naar 7S li-ion. Daarom kocht ik een hele zwik 21700's bij nkon en zo een puntlas apparaatje.
mijn velomobiel kan deze winter ook een groter accupack gebruiken, dus voor de toekomst zou een goed werkend puntlasapparaat uitkomst bieden.
[..]
als laatste ben ik nog met een open ligfiets bezig waar ik aan de pedalen een generator hang, en een achterwiel hub motor. die moet ook een buffer accu hebben.
[..]
ik ben al jaren bezig met verschillende batterijen maken, maar telkens door soldeerlippen te solderen.
aanvankelijk leek dat puntlassen dus te werken, maar die accu is van 30-40cm hoog op de grond gevallen en quasi overal is één of meerdere puntlassen los. dat kan niet zijn natuurlijk.
Oké... dat zijn nogal wat accu's en puntlasverbindingen. Wordt het dan niet eens tijd gewoon naar een iets deftiger apparaat uit te kijken? Met de kWeld die ik zelf heb, was ik, zoals de Belgen dat zo mooi zeggen, 'gelijk vertrokken'. Geen gerommel met tijdsduur, slechts een hoeveelheid energie instellen. Dat is even wat experimenteren, maar eens je 'm hebt ga je als een speer met dat ding. Hij doet, op het aandrukken van de electrodes na, alles voor je. Ik krijg m'n lassen met dat ding echt NIET los...
Op 16 december 2022 21:53:52 schreef fcapri:
ik wou dezelfde 21700's nog eens bestellen met soldeerlippen aan, maar die wil nkon blijkbaar niet leveren. andere 21700's, wat ik eerder al bestelde en als ik op 'bestel opnieuw' druk leveren ze wel met soldeerlippen.
Ik denk dat ze dat voor sommige types gewoon niet doen vanwege een gebrek aan vraag.
Op 17 december 2022 17:01:56 schreef Kilian:
Ik heb je filmpjes bekeken en zie dat je beide electrodes op de dezelfde bovenkant van de bovenste strip houdt (en ook niet haaks op het materiaal). Hoe denk je dat de stroom gaat lopen?
Ja duh, hoe denk je dat accu's gepuntlast worden? De polen zitten ALTIJD op dezelfde strip.
Op 17 december 2022 17:01:56 schreef Kilian:
Probeer het nog eens, maar nu op de juiste manier. Je zult de strips op hun kant moeten zetten zodat je er links en recht bij kunt, houdt de electrodes haaks op het materiaal en mooi tegenover elkaar aan weerskanten.
Sorry, maar dit is klinkklare onzin. Dat heeft geen enkele zin bij het puntlassen van accu's. Dat is voor de metaaltechniek, niet voor accu's waar je ALTIJD aan dezelfde kant met twee electrodes op HETZELFDE stuk metaal aan het werken bent.
Op 17 december 2022 18:31:58 schreef Kilian:
Het is me duidelijk dat je totaal niet begrepen had hoe puntlassen werkt. Dat geeft niks, maar dan moet je dat leren.
Misschien ook handig om eerst te leren hoe puntlassen van accu's werkt voordat je commentaar levert, want dit:
De volgende stap is de strip op de batterij lassen.[..]
Daarbij 1 electrode bovenop de strip, en haaks. En de andere op de batterij behuizing, ook haaks.
is hartstikke fout en dé manier om je cel te doorboren. NOOIT op de cel zelf puntlassen.
En, oh ja, ik neem aan dat het apparaat werkt op basis van een condensator. Geef die even tijd om te laden tussen twee lassen.
Ik denk eerder een LiPo. Condensatoren in dat formaat en die pulscapaciteit zijn er nog niet veel (ja, voor veel geld, dus niet in dit apparaatje)