batterypack laten samen stellen

Het hele pack moet een massief en star geheel vormen zodat trillingen van buitenaf alle delen in het gehele pack op gelijke wijzige gaan trillen zodat er tussen de delen onderling in het pack geen trillingen kunnen ontstaan die op den duur tot breuk (losse puntlassen etc.) kunnen leiden.

Met alleen krimpkous om het accu pack maak je absoluut geen massief en star accu pack en gaan er op den duur door trillingen in het pack breuken ontstaan.

vergeten

Golden Member

Ik zoek ook al een tijdje naar een goede spot-welder.
Die KWeld die hier wordt aangeraden ziet er goed uit en lijkt me interessant.
Maar wat ik dan weer niet snap is dat ze een messing-strip ipv koper-strip gebruiken.
De soortelijke weerstand van messing is 4,11 keer hoger dan Koper.

Ook bij aanschaf van de "complete-kit" die volgens mij helemaal niet compleet is om aan de slag te kunnen, moet je er nog meer bij aanschaffen.

Dat is/vindt ik raar, het maakt het ook weer duurder.

Misschien omdat de bus-bar eruit ziet als goud :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Om meerdere redenen, messing is goedkoper dan puur koper.
De voornaamste reden is echter om de puntlas stroom te begrenzen of binnen de perken te houden (de totale weerstand in de hele keten is hier belangrijk).
Een nieuwe en vol geladen auto accu kan makkelijk 1000A en meer leveren tijdens een kortsluiting (het maken van een puntlas is voor de accu in feite een kortstondige kortsluiting) en alleen de totale serie weerstand van de puntlas keten kan deze stroom beperken.

Ik doe het nog altijd gewoon met de soldeerbout, werkt goed en snel, stevige verbinding met koperdraad, beter dan nikkel. Koper heeft een geleidbaarheid van 385 W / mK, tegenover 90 W / mK voor nikkel.

Voor de enkele keren dat ik dat nodig heb, spaar ik liever mijn geld dan zo een ding te kopen. Als je het wekelijks of dagelijks nodig hebt, dan ja.

Met een dikke soldeer revolver van 100W, dat werkt echt uitstekend! Amper twee seconden en de draad ligt vast, en ook nog steviger dan puntlas. Je kan je hand na solderen op de plaats leggen na solderen, accu is niet eens warm ervan.

Ik heb a drie accupacks hersteld, eentje in mijn laptop, en die doet het nu nog uitstekend, en eentje voor de buren schooljuffrouw. Die doen nu nog dagelijks hun werk.
Lang bakken met een soldeerbout brengt natuurlijk schade toe, ze kort mogelijk doe ik het, geen enkel probleem. ;)

Ik gebruik altijd accu's van het merk Shockli, niet goedkoop, puur kwaliteit. Meer energie inhoud dan wat op de accu staat. 18650 van 3500mAh. Gemeten heb ik 3560mAh.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

In de meeste e-bike accu behuizingen heb je geen plaats voor het verbinden van alle cellen met dikke soldeerverbindingen en dikke koperdraden tussen alle cellen. In krappe behuizingen zul je alle cel verbindingen wel moeten puntlassen met nikkel strips.

Was ook heel krap in behuizing van laptop, maar toch dicht gekregen met redelijk dik koperdraad. Ik gebruik normaal puur koperdraad van 1.5mm, doet het uitstekend. Geen brand of problemen. Ook nog hersteld accupack van snoerloze stofzuiger.

Nu ga ik mijn oude blauwe Bosch draadloze schroef/boor machine eens aanpakken, die werkt nu nog met Ni-Cad accu's.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 17 september 2023 17:28:35 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dat gaat je niet lukken bij een krappe e-bike accu behuizing.

Kan, maar daar begin ik niet aan. Er is iemand in de buurt die dat goedkoop doet als hobby. Doet ie ook op zijn werk, dus hij is echt een Pro op dat gebied. Dat kan ik zeker niet beter dan hem.

Kleine accupack's durf ik wel aan, max. een laptop accu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 17 september 2023 17:03:37 schreef CrossFireX:
Koper heeft een geleidbaarheid van 385 W / mK, tegenover 90 W / mK voor nikkel.

Leuk, maar voor de vermogens waar wij mee werken levert dat een compleet insignificant verschil op.

Op 17 september 2023 17:03:37 schreef CrossFireX:
Met een dikke soldeer revolver van 100W, dat werkt echt uitstekend! Amper twee seconden en de draad ligt vast, en ook nog steviger dan puntlas.

Dat geloof ik niet. Een soldeerlas is een verbinding tussen twee metalen door een extra medium. Een puntlas laat de beide metalen in elkaar overvloeien en is een mechanisch zeer sterke verbinding.
Een 'kaal' pack laten vallen is altijd een leuke test: goede puntlassen blijven heel, een soldeerverbinding weet ik zo net nog niet.

Op 17 september 2023 17:03:37 schreef CrossFireX:
Ik gebruik altijd accu's van het merk Shockli, niet goedkoop, puur kwaliteit. Meer energie inhoud dan wat op de accu staat. 18650 van 3500mAh. Gemeten heb ik 3560mAh.

Nooit eerder van gehoord, maar zoals ik het lees, goed spul. Maar die verhoogde capaciteit zul je ook meten bij vrijwel alle andere fabrieks-cellen. Overigens vind ik een 2% afwijking naar boven van de totaalcapaciteit weinig interessant. Dat kan denk ik net zo goed een afwijking van de gebruikte apparatuur te zijn: ik ga er in ieder geval niet vanuit dat je gekalibreerde apparatuur hebt.

Op 17 september 2023 15:29:34 schreef vergeten:
Ik zoek ook al een tijdje naar een goede spot-welder.
Die KWeld die hier wordt aangeraden ziet er goed uit en lijkt me interessant.
Maar wat ik dan weer niet snap is dat ze een messing-strip ipv koper-strip gebruiken.
De soortelijke weerstand van messing is 4,11 keer hoger dan Koper.

Dat werd in een video uitgelegd: kosten. Niet alleen was het materiaal duurder, ook werd er meer gerekend voor het bewerken van het koper.

Op 17 september 2023 15:29:34 schreef vergeten:
Ook bij aanschaf van de "complete-kit" die volgens mij helemaal niet compleet is om aan de slag te kunnen, moet je er nog meer bij aanschaffen.

Dat is/vindt ik raar, het maakt het ook weer duurder.

Een voedingsbron moet je zelf aanschaffen inderdaad. Ook weer een bewuste keuze: niet alleen vanwege de kosten, ook omdat sommigen al iets hebben liggen (auto-accu, lithium-accu, condensatorbank).
Daarnaast een verzend-kwestie: een lithium-accu versturen gaat met meer risico's gepaard dan dat door een andere partij te laten doen.

Maar je krijgt er wel wat voor terug: een print die aankan waar 'ie voor gemaakt is en dan ook nog geen instelgezeur met pulsduur en aantal pulsen en zo kent. Gewoon een energiehoeveelheid instellen en klaar.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 17 september 2023 13:49:46 schreef Arco:
Gezien de enorme gaten in de strips, was de stroom veel te hoog...

[bijlage]

dat is een foto van vorige keer. heb toen verschillende stroomsterktes geprobeerd en geraakt niet door de 2de laag. de stroom gaat gewoon door de bovenste strip en brand gaten.
hier zou ik dan zeggen dat ik niet genoeg druk zet.

k heb de accu nog eens opgeladen, ga deze week nog eens wat testen doen ermee.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 september 2023 20:40:16 schreef fcapri:
[...]

dat is een foto van vorige keer. heb toen verschillende stroomsterktes geprobeerd en geraakt niet door de 2de laag.

Wat bedoel je met tweede laag? ALS er twee lagen nikkel op 1 accupool moeten dan moet je ze 1 voor 1 lassen.

Als je met de tweede laag de accucel bedoelt, dan moet je je realiseren dat nikkel een vrij hoge weerstand heeft. De top van de cel is veel lagere weerstand. De stroom dwing je dus om door de overgang naar de cel te lopen door de lassen niet te dicht bij mekaar te doen. Er zijn strips te koop waar ze een slit in het nikkel stanzen om dat te forceren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

arco toonde een foto van 2 lagen nickel die ik aan elkaar laste.
de bovenste branden gewoon gaten in, en de onderste strip was niet vast gelast aan de bovenste

https://www.circuitsonline.net/forum/file/100797/forum-post

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gebruik geen zachte en brandbare materialen (zoals hout of karton) onder de te puntlassen nikkel strips...
Neem iets hards en ontbrandbaars zoals een hitte bestendige dikke glazen plaat en oefen daarop met puntlassen van de nikkel strips.

nog maar eens een poging ondernomen.
standje 15-20 en 25 van de 30 geselecteerd.

ik begin met normale druk en ga dan altijd lichter en lichter drukken, tot een moment dat ik de nickelstrip zelf niet meer tegen de onderplaat druk

https://www.youtube.com/watch?v=ngGhC-NoWwQ&ab_channel=AndyDevuyst

dat staal lukt dus niet (had een hogere weerstand verwacht en betere inbranding).
dan maar eens nickel op nickel, idem, van veel druk naar amper druk.
diegene die gaatje brande, was de enige die een beetje vast hield. de rest kwam zo los
https://youtu.be/2puyEXvs3SI

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 18 september 2023 20:57:31 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

In het eerste filmpje zit de boel toch behoorlijk goed vast: je hoort de boel losscheuren en ziet dat er stukken achterblijven.
(wat had je meer verwacht?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gepuntlaste batterijen krijg ik zo snel niet uit elkaar. daar scheuren de nickelstrips gewoon af

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Op 18 september 2023 21:42:27 schreef fcapri:
gepuntlaste batterijen krijg ik zo snel niet uit elkaar. daar scheuren de nickelstrips gewoon af

Dat deed dat battery pack uit mijn werklamp ook hoor (heel gemakkelijk uit elkaar te trekken). Er bleef alleen een klein puntje zitten op de batterij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De puntlassen zijn bedoeld als electrische verbinding, niet als mechanische. ('t Is geen spatbord van een auto... ;) )
De batterijen moeten voor het lassen solide mechanisch met elkaar verbonden worden... (lijm/tape/stand-off former)

Als je die strips mechanisch zwaar gaat belasten ben je heel erg verkeerd bezig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo een bagagedrageraccu van een ebike, krijgt aardig wat klappen te verwerken. ook bij die originele batterijen (groene cellen 2de foto), komen er geen puntlassen los (en dat pak is best flexibel).
als je zo een accu moet slopen, daar krijg je de strips gewoon NIET van de accu los getrokken. ik krip de strips telkens door in het midden met een fijne kniptang, want anders blijven er telkens restanten nickelstrips op de accu's achter.

dat kan ik absoluut niet evenaren met mijn puntlas ding. als ik 5 cellen aan elkaar zet in 1 lat, moet je maar licht duwen en de puntlassen breken.

ik laat nu batterijen produceren, al aan elkaar gepuntlast, voor in ebikes te steken.
deze zwarte lat onderaan is een 5S2P met 21700 cellen (dus groter en zwaarder dan een 18650) die aan elkaar zijn gepuntlast en waar dan krimpfolie rond is.
als ik dit met mijn cellen doen, heb ik 100% zeker dat er strips loskomen van het bewegen.
deze packs die ik koop, daar mag je iemand op zijn kop mee slaan, die persoon ligt op de grond, maar dat pack is NIET los.

door het fysiek niet passen van die BMS, heb ik die 2 zwarte pakken moeten openen en in een andere manier in de behuziging fitten. ook hier kwamen die NIET los, GEENENKELE strip.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Ik vind het ook niet echt vast zitten in dat filmpje, volgens mij moet het zo vast zitten dat je een tang nodig hebt om het los te trekken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat is ook wat ik in reviews van spotwelders zie.
daar geven ze slechte scores omdat de strips met een tang makkelijk te verwijderen waren.

ik moet amper moeite doen met de vingers

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Errmmm ben je nikkel aan het puntlassen op een aluminium strip ???

Volgens mij is het staal,

fcapri:
dat staal lukt dus niet

maar ik wilde een vergelijkbare opmerking maken: Volgens mij is dat massieve ding van jou niet geschikt om dingen aan vast te puntlassen.

Ik heb een stuk dinrail. Is dat vegelijkbaar? (Als het toch alu is, dan heb ik zat aluminium, volgens mij kan ik kiezen 2-3-4 of 5mm dik)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/