Op 17 september 2023 17:03:37 schreef CrossFireX:
Koper heeft een geleidbaarheid van 385 W / mK, tegenover 90 W / mK voor nikkel.
Leuk, maar voor de vermogens waar wij mee werken levert dat een compleet insignificant verschil op.
Met een dikke soldeer revolver van 100W, dat werkt echt uitstekend! Amper twee seconden en de draad ligt vast, en ook nog steviger dan puntlas.
Dat geloof ik niet. Een soldeerlas is een verbinding tussen twee metalen door een extra medium. Een puntlas laat de beide metalen in elkaar overvloeien en is een mechanisch zeer sterke verbinding.
Een 'kaal' pack laten vallen is altijd een leuke test: goede puntlassen blijven heel, een soldeerverbinding weet ik zo net nog niet.
Ik gebruik altijd accu's van het merk Shockli, niet goedkoop, puur kwaliteit. Meer energie inhoud dan wat op de accu staat. 18650 van 3500mAh. Gemeten heb ik 3560mAh.
Nooit eerder van gehoord, maar zoals ik het lees, goed spul. Maar die verhoogde capaciteit zul je ook meten bij vrijwel alle andere fabrieks-cellen. Overigens vind ik een 2% afwijking naar boven van de totaalcapaciteit weinig interessant. Dat kan denk ik net zo goed een afwijking van de gebruikte apparatuur te zijn: ik ga er in ieder geval niet vanuit dat je gekalibreerde apparatuur hebt.
Op 17 september 2023 15:29:34 schreef vergeten:
Ik zoek ook al een tijdje naar een goede spot-welder.
Die KWeld die hier wordt aangeraden ziet er goed uit en lijkt me interessant.
Maar wat ik dan weer niet snap is dat ze een messing-strip ipv koper-strip gebruiken.
De soortelijke weerstand van messing is 4,11 keer hoger dan Koper.
Dat werd in een video uitgelegd: kosten. Niet alleen was het materiaal duurder, ook werd er meer gerekend voor het bewerken van het koper.
Op 17 september 2023 15:29:34 schreef vergeten:
Ook bij aanschaf van de "complete-kit" die volgens mij helemaal niet compleet is om aan de slag te kunnen, moet je er nog meer bij aanschaffen.
Dat is/vindt ik raar, het maakt het ook weer duurder.
Een voedingsbron moet je zelf aanschaffen inderdaad. Ook weer een bewuste keuze: niet alleen vanwege de kosten, ook omdat sommigen al iets hebben liggen (auto-accu, lithium-accu, condensatorbank).
Daarnaast een verzend-kwestie: een lithium-accu versturen gaat met meer risico's gepaard dan dat door een andere partij te laten doen.
Maar je krijgt er wel wat voor terug: een print die aankan waar 'ie voor gemaakt is en dan ook nog geen instelgezeur met pulsduur en aantal pulsen en zo kent. Gewoon een energiehoeveelheid instellen en klaar.