Siemens LOGO! : Excel communicatie

Goedemiddag,

Ik haal via de LOGO Acces Tool nu data op uit een LOGO.
Dit werkt eerlijk gezegd prima en tot nu toe foutloos.

Alleen zou ik vanuit Excel ook bepaalde data naar de LOGO toe willen sturen. Is dit mogelijk?

Ik meet nu bijvoorbeeld de cyclustijd van een machine. In het LOGO programma zelf heb ik een maximum cyclustijd gedefinieerd maar deze ligt dus vast voor die machine.
Als ik vanuit Excel data kan sturen naar de LOGO via een netwerk input bijvoorbeeld, dan kan ik in Excel verschillende matrijzen verschillende maximum cyclustijden aangeven. Deze kan ik dan automatisch overnemen in het LOGO programma.

Ik zie in de Help file van Acces Tool zo niet of dat kan, enkel uitlezen.
Iemand al eens data naar een LOGO gestuurd vanuit Excel?

Bvd

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee dat kan niet.
De LOGO! schrijft uitsluitend de data naar een file, en leest daar nooit uit.

Maar het staat je vrij om toch wat te proberen....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Alhoewel ik geen ervaring heb met de Logo (Of met hun handleiding), ik heb verscheidene meet apparatuur bestuurd vanuit Excel.
Kijk eens onder de volgende link -> https://rigol.force.com/support/s/article/using-excel-and-vba-with-dsa…
Dit voorbeeld is voor een Rigol analyzer, maar dit soort van communicatie is makkelijk te doen vanuit Excel.
Als je een programming manual van de Logo hebt met alle commando's dan kan je dat vanuit Excel met VBA versturen (en ontvangen).
Je kan gewoon vanuit deze basis commando's wijzigen zoals je Logo ze verwacht.
Het kan zijn dat je NI-Visa moet instaleren, maar ik vermoed dat het mogelijk is.

De enigste bottleneck die ik ben tegengekomen was de maximale meet
snelheid, ik kon het tot 20 ms krijgen, maar niet de 10 ms die ik nodig had.
Dit kan best aan de generator liggen, 20 ms is erg langzaam voor een TCP-IP poort.
(Op zichzelf vond ik het wel aardig om zoeits met Excel te doen ;P)

P.s. van het Siemens Logo Forum.
Hi,

datalog works without an PC and Excel.

If you need to record directly to Excel, then ther are two other otpions:

1. Use I/O Status (Tools/Transfere, I/O-Status) Activate recording to CSV-file.

2. Use LOGO! Access Tool. This you find on the LOGO! Soft Comfrot DVD in folder Tools. This is an MS Excel AddInn. I believe this is what you are looking for.

Hope this helsp.

[Bericht gewijzigd door walkura op 16 december 2022 19:11:19 (18%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Sorry voor de late reactie.

Modbus heb ik even naar gekeken maar is op dit moment wat te hoog gegrepen voor mij.

Ik heb het nu zo gemaakt dat de counter die de tienden van secondes telt in plaats van een "fixed" maximale cyclustijd de gemeten cyclustijd + 10 seconden als maximale cyclustijd neemt.

Hierdoor is het matrijs-onafhankelijk.

Probleem hiermee is dat wanneer na een matrijswissel de machine een langere cyclustijd heeft dan de laatste maximale cyclustijd, de meting in de war liep.

Dit is opgelost door de eerste cyclus na ombouw een maximale cyclustijd + 60 seconden te geven. Na de eerste cyclus gaat dit weer naar + 10 seconden.

Op zich loopt het hele systeem nu prima, alle machines zijn aangesloten en alle data word netjes via LOGO Acces in Excel gestouwd. Hiermee is de real-time monitor een feit en zal het eind januari "live" gaan op grote schermen in de productie.

bedankt voor alle hulp!