IK zou deze proef zelf helemaal een reset geven en opnieuw beginnen. Vergeet nu even het hele telefoon verhaal maar ga je nu eerst concentreren hoe je maximum uit 1 dynamo kan halen.
Het is een school in die zullen hopelijk ook van de mooie regelbare vermogen weerstanden hebben.
Neem dan 1 dynamo geen gelijkrichter en regelbare weerstand die je kan regelen tussen 6 en 30 ohm.
Met de weerstand op 12 ohm zou de dynamo zijn specificaties moeten halen en dat is dat er bij 6V 0,5A gaat lopen. Maar je kan nu ook het maximum van de dynamo bepalen Ik kreeg uit mijn dynamo maximaal iets van bijna 4W eruit.
NU kan je hetzelfde doen maar dan met een gelijkrichter met 1 enkele diode erbij maar zonder condensator en kijken of je bij dezelfde waarde van de weerstand weer een maximum kan halen.
Dit maximum in vermogen bedoel ik dan zou lager moeten zijn dan zonder diodes en je zou ondertussen ook moeten weten waarom?
Hetzelfde kan je dan weer doen dus maar dan met de elco erbij, JE zal dan bij een andere waarde van de weerstand een maximum vermogen vinden en dit is dan met een hogere spanning maar een lagere stroom.
Nu met dynamo en bruggelijkrichter zonder elco
Daarna met elco erbij
Noteer al deze waarden stroom spanning en vermogen steeds goed zodat je zxe later weer kan vergelijken. Ga nu analyseren wat beter is met 1 diode gelijkrichten op met diode brug.
Ga nu pas met 2 dynamos aan de slag ga nu deze op meerdere manieren combineren om te zien hoe je uit 2 dynamo's het maximale eruit kan krijgen.
PAs als je weet hoe je het maximale uit de 2 dynamo's kan halen ga dan eens de converter print achter deze opstellen zetten en ga dan met de regelabre weerstand de converter zo belasten dat je ook hier het maximale eruit weet te halen.
In mijn korte en eenvoudige proef zag ik ook dat met converter het resultaat een slechter werd.