Dmv dynamo telefoon opladen, alleen mist er theoretisch energie

Op 11 januari 2023 19:25:05 schreef benleentje:
[...]Dat is aan de lage kant, dan zou ik denken de dynamo draait nog niet snel genoeg en het wiel dus ook niet. Of het wiel draait snel genoeg maar de omtrek van het wiel is erg klein ( kinderfiets).

Het achterwiel draait zeker te weten snel genoeg. Het lijkt wel alsof de dynamo een barriere raakt(qua spanning) dat hij makkelijk oploopt tot 3Vac maar dan gewoon niet meer verder gaat, hoe hard je ook draait. We weten dat ie zeker snel genoeg gaat want zonder het hele circuit aangesloten haalt hij met belasting makkelijk 6V. Dus ik denk nu dat het probleem zit bij onze step down converter(https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/spanningsconverters/buck-(ste…), maar weet niet waarom.

Weet je zeker dat je alles goed aangesloten hebt? De bovenste elco in het schema moet met zijn - naar het frame, terwijl de onderste elco met zijn + naar het frame staat (-6V is immers minder dan 0V). De DC spanning moet je vervolgens meten over beide elco's, dus -6V naar +6V, je zet de multimeter dan dus niet meer op het frame. De DC/DC converter ook zo aan.

Ik denk dat je het frame als - hebt gebruikt, of de onderste elco verkeerdom hebt gezet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Wat betreft de AC meting, op de scoopbeelden die ergens in het topic staan is de frequentie ongeveer 30Hz. Meters hebben een bandbreedte waarbij we meestal naar de bovengrens kijken maar er is ook een ondergrens en die ligt vaak rond de 40 Hz. Als je dan 30Hz gaat meten geeft hij te weinig aan. Geen idee of dat bij jullie speelt,ik heb niet alles gelezen maar misschien iets om op te letten. Met elco en gelijkrichter zou de DC meting geen probleem mogen zijn en ik denk eerder dat het probleem is wat SparkyGSX schrijft.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als de spanning echt 3VAC is klopt die 5VDC wel; het is ongeveer 2 x (3V - 0.7V).
De vraag is waarom er maar 3V uit komt. Je kunt controleren of er geen stroom door de dynamo's loopt als je geen belasting hebt aangesloten, als dat wel zo is, zit er iets verkeerd. Je kunt dat proberen zonder de telefoon aangesloten, en zonder de DC/DC converter aangesloten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 januari 2023 04:00:52 schreef SparkyGSX:

Ik denk dat je het frame als - hebt gebruikt, of de onderste elco verkeerdom hebt gezet.

Ik ben er bijna zeker van dat we het goed hebben aangesloten, we hebben zo direct weer tussen uur en gaan het opnieuw aansluiten, en dan nu goed opletten hoe we alles aansluiten.

Wat ook misschien handig is om te vertellen is dat we dus allemaal losse componenten hebben, en ze vervolgens allemaal aansluiten met lab draden(met mannelijke stekkers aan beide kanten die je dan vervolgens bv in een spanning meter kan prikken). Die lab draden bedragen allemaal een weerstand van 0.2ohm, ik weet niet of dit uitmaakt maar ik dacht dat het handig was om te vermelden.

Op 12 januari 2023 09:12:39 schreef SparkyGSX:
Als de spanning echt 3VAC is klopt die 5VDC wel; het is ongeveer 2 x (3V - 0.7V).
De vraag is waarom er maar 3V uit komt. Je kunt controleren of er geen stroom door de dynamo's loopt als je geen belasting hebt aangesloten, als dat wel zo is, zit er iets verkeerd. Je kunt dat proberen zonder de telefoon aangesloten, en zonder de DC/DC converter aangesloten.

Dus geen telefoon en converter, maar dan een ampere meter aansluiten op het rode draad die uit de dynamo komt?(het rode draad = +6v draad)

Zojuist het circuit getest zonder belasting en zonder step down, en er was minimale stroom te meten. We hadden per dynamo 1 stroommeter aangesloten na de gelijkrichting, en vervolgens hadden we nog 1 stroommeter aangesloten waar alle +6v draden samenkwamen, en bij die stroommeter meetten we 2mA, is weinig maar is wel iets

Ok, er gaat dus nergens een stroom lopen die er niet hoort. Dan blijft de vraag waarom de dynamo's op 3V blijven steken, terwijl er nog geen 500mA loopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 januari 2023 11:30:35 schreef SparkyGSX:
Ok, er gaat dus nergens een stroom lopen die er niet hoort. Dan blijft de vraag waarom de dynamo's op 3V blijven steken, terwijl er nog geen 500mA loopt.

We gaan nu het hele circuit aan elkaar solderen en dicht op elkaar zodat er geen spaghetti is aan draden. We draden die we hierbij gebruiken hebben nauwelijks weerstand en het zal veel overzichtelijker worden.

Slecht nieuws jongens, we hadden alles correct aangesloten alleen hadden we de pluspool uitgang van de dc/dc converter verkeerd aangesloten waardoor er kortsluiting ontstond, dus de converter is kapot gegaan :(. We hadden er twee besteld maar de tweede komt morgen pas binnen

Deelneming! Maar dat hoort erbij, we hebben allemaal al wel eens zoiets gedaan. Sommigen - waaronder ook uw dienaar! - zelfs veel stommer. Leer ervan!

PS volgende keer de meisjes niet meer uitsluiten, aub - ze zijn hier, en maar goed ook!

vergeet eens die hele converter dingen.

maakt een pulserende gelijkspanning met diodes en vlak die af met elcos.
ga DIE eens belasten dan,
je kan 2 weerstanden gebruiken. 1 voor +6V en massa, 1 voor -6V en massa. beide moeten hetzelfde hebben van stromen en spanningen (anders zijn er diodes kapot).

daarna maak je eens 1 weerstand over de +6 en -6V spanning, zonder de massa dus. belast die, meet spanningen en stromen met verschillende weerstanden.

pas als je perfect weet wat de dynamos doen, ga dan pas prullen met DC converters en telefoons opladen
das het schone van weerstanden, die hebben geen schone 5V gelijkspanning nodig, die doen het ook op smerige pulsvormige spanningen

als je al wat data hebt, hang er een scoop aan om de pulsvormen te zien zodat je kan bepalen of de condensatoren te groot/te klein of goed zijn.
wil je iets visueel, hang er dan eens 12V autolampen op (een achterlichtje van 10W ofzo, geen 50W koplamp)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

IK zou deze proef zelf helemaal een reset geven en opnieuw beginnen. Vergeet nu even het hele telefoon verhaal maar ga je nu eerst concentreren hoe je maximum uit 1 dynamo kan halen.

Het is een school in die zullen hopelijk ook van de mooie regelbare vermogen weerstanden hebben.
Neem dan 1 dynamo geen gelijkrichter en regelbare weerstand die je kan regelen tussen 6 en 30 ohm.
Met de weerstand op 12 ohm zou de dynamo zijn specificaties moeten halen en dat is dat er bij 6V 0,5A gaat lopen. Maar je kan nu ook het maximum van de dynamo bepalen Ik kreeg uit mijn dynamo maximaal iets van bijna 4W eruit.

NU kan je hetzelfde doen maar dan met een gelijkrichter met 1 enkele diode erbij maar zonder condensator en kijken of je bij dezelfde waarde van de weerstand weer een maximum kan halen.
Dit maximum in vermogen bedoel ik dan zou lager moeten zijn dan zonder diodes en je zou ondertussen ook moeten weten waarom?

Hetzelfde kan je dan weer doen dus maar dan met de elco erbij, JE zal dan bij een andere waarde van de weerstand een maximum vermogen vinden en dit is dan met een hogere spanning maar een lagere stroom.

Nu met dynamo en bruggelijkrichter zonder elco
Daarna met elco erbij

Noteer al deze waarden stroom spanning en vermogen steeds goed zodat je zxe later weer kan vergelijken. Ga nu analyseren wat beter is met 1 diode gelijkrichten op met diode brug.

Ga nu pas met 2 dynamos aan de slag ga nu deze op meerdere manieren combineren om te zien hoe je uit 2 dynamo's het maximale eruit kan krijgen.

PAs als je weet hoe je het maximale uit de 2 dynamo's kan halen ga dan eens de converter print achter deze opstellen zetten en ga dan met de regelabre weerstand de converter zo belasten dat je ook hier het maximale eruit weet te halen.

In mijn korte en eenvoudige proef zag ik ook dat met converter het resultaat een slechter werd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 12 januari 2023 17:48:59 schreef benleentje:.
Neem dan 1 dynamo geen gelijkrichter en regelbare weerstand die je kan regelen tussen 6 en 30 ohm.

We hebben geen regelbare weerstand hier op school :/, kleinste weerstand die we hebben is 68 ohm.
En beide dynamos leveren 500mA op een spanning van 6V, met gelijkrichter en elco’s(en ook met step down maar dan iets minder)

Ok dus we hebben het circuit van sparkygsx gemaakt, maar zonder step down converter, inplaats van de step down converter hebben we een 12v 0.5A lamp geplaatst. Tussen de +6V en de -6V bron krijgen we 12Vdc op de spanningsmeter, maar we kunnen 15Vdc behalen door sneller te trappen. Elke dynamo apart geeft 6Vac maar kunnen ook per dynamo 7.5Vac behalen door sneller te trappen.

MAAR de lamp krijgt maar 250mA aan stroom!(misschien 12v/3w??)

We hebben ook 1 dynamo getest op het circuit van sparky, dan levert 1 dynamo 4Vac en staat het bij de lamp vervolgens op 5Vdc?? de lamp krijgt ook maar 125mA aan stroom

Dit kan ook verklaren waarom we maar met het hele circuit compleet(2 dynamos en stepdown) maar 5v/~450mA krijgen, want 12v/250mA wordt omgezet naar 5v/~450mA

Meetapparatuur zijn analoge spanningsmeters en een analoge wisselspanning meter

[Bericht gewijzigd door Eldiablo op vrijdag 13 januari 2023 10:52:04 (24%)

welke golfvorm? al eens bekeken met een scoop? ik denk dat de meters een meetfout maken door de rimpel op de spanning

een lamp gaat maar stroom trekken naargelang de spanning.
als die lamp 12V 0,5A is, zal die 0,5A hebben op 12V.
als je maar 11,5V gemiddelde spanning hebt, zal de stroom dan gemiddeld ook lager zijn

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 13 januari 2023 10:50:53 (47%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 januari 2023 10:50:06 schreef fcapri:
welke golfvorm? al eens bekeken met een scoop? ik denk dat de meters een meetfout maken door de rimpel op de spanning

Ze hebben niet eens een digitale multimeter. Denk je dat ze een scoop hebben????

@Eldiablo : Een fietsdynamo is voor een speciaal doel gemaakt: Bij zo laag mogelijk toerental reeds 5-6V leveren en bij max toerental niet veel meer dan 6-7V leveren aan een 3W 0.5A lampje.

Dit is bereikt door het ding een aantal, in andere gevallen, ongewenste eigenschappen te geven. Een fietsdynamo is vrij belabberd in het leveren van vermogen aan iets anders dan een ouderwets fietslampje.

Zie mijn post van 21 dec waarin ik voorreken dat een RC vliegtuigmotor best wel eens aardig zou kunnen werken.

Maarja. Vandaag inleveren zeker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2023 11:02:29 schreef rew:
[...]
Ze hebben niet eens een digitale multimeter. Denk je dat ze een scoop hebben????

vind het een rare school dan, bij ons op school hebben we ook met analoge meters gewerkt, maar daar was het dan ook een gelijkspanningsbron of 50hz wisselspanning en je wist (de leraar althans) welk resultaat je zou moeten zien.

door met analoge meters op een random frequentie pulserende gelijkspanning te gaan meten kan je niet anders dan fouten meten. vraag me dan ook af waar de input van de leraar is. of is dat een generieke leraar die ze dan maar in het vak electriciteit hebben gegooid en enkel vanbuiten weet wat er in de lesboeken staat.

doet me denken aan mijn opleiding vroeger. geraakt niet uit aan de werking van het schema van mijn eindwerk (het ding werkte, alleen het theoretisch uitleggen begreep ik niet).
zei de leraar: dat zal je moeten uitzoeken want dat gaan we vragen op je voorstelling. internet toen, dat stond in zijn kinderschoenen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

We meten zowel met analoog als multimeters maar we preferen analoog omdat die weinig fluctuaties geven(maar we gebruiken beide meters om te kijken of ze niet verschillen). Zojuist oscilloscoop aangesloten maar kunnen er maar geen mooi signaal uit krijgen(zie foto)
Het doel van ons pws is om te kijken of het mogelijk is om met een dynamo een telefoon op te laden, dus willen we ook alleen maar dynamo’s gebruiken. Misschien voor later als ik op mijn eigen fiets een telefoon wil opladen, dan gebruik ik een rc motor.

zou het beeld willen zien van de 12V DC waar die lamp dan 250mA op trekt

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 13 januari 2023 11:20:55 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 januari 2023 11:20:27 schreef fcapri:
zou het beeld willen zien van de 12V DC waar die lamp dan 250mA op trekt

heel moeilijk om het goed in beeld te krijgen

als je dan de ingang afkoppelt, en dan de vakjes telt van je vlakke lijn, tot waar je de sinus nu hebt, welke DC spanning heb je dan, en welke rimpel?

ik zie hier al meer dan 1V rimpel, denk dat die je meetresultaten beinvloed.
heb je een condensator zitten nu na je diodes?

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 13 januari 2023 12:24:10 (30%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goed onverwacht nieuws, we hebben ~1 A kunnen behalen(op 5Vdc) met de opstelling.
Vraag me niet hoe, maar waarschijnlijk ging het ergens mis. Het ging nu goed omdat we een nieuwe step down hadden, en dat alle componenten overzichtelijk op een hout plankje zijn gezet.

Ik had eerder dit topic aangeclickt en kom nu pas deze als "recent" tegen.

Op 12 januari 2023 13:20:34 schreef fcapri:
vergeet eens die hele converter dingen.

De DCDC converters zijn namelijk niet voor deze toepassing bedoeld. Stel dat ze 100% efficient zouden zijn en je belasting wil 5V 2A hebben: 10W.

STEL je dynamos kunnen 10V 1A = 10W leveren. Dat zou goed moeten gaan. Maar als de spanning door maakt-niet-uit-wat even iets zakt dan wil de DCDC converter direct ook meer stroom hebben om die 10W te kunnen blijven maken. De spanning zakt verder en de dynamos kunnen bij die lagere spanning NOG minder vermogen leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er is iets in het hele verhaal wat ik niet snap. Als je achter iedere dynamo een gelijkrichtbrug zet, en de plus en min van die gelijkrichters samen op een elco zet, dan zou er volgens mij gewoon 1A bij 6V uit moeten komen. Ik begrijp niet waarom dat bij jullie niet lukt.

volgens mij maak je dan ergens een kortsluiting over 2 diodes heen, omdat de dynamos een gemeenschappelijke massa hebben.

daarom de 2 diodes om gelijk te richten naar + en - 6V.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken