UHD Panel Samsung 50 inch UE50JU overzetten in UE50NU model

Vraagje voor de expert: ik heb een defect panel in een ue50Ju6400k met code CY-NN050HGNVh van Samsung ook is het panel. Dit toestel is UHD en heeft exaxt zelfde afmetingen als het ook 4k panel dat ik heb in een ue50nu7090s met type nr CY-GJ050HGNV3H. Beide hebben nl dezelfde screen resolutie en exact dezelfde afmetingen, en ook de lvds kabels naar de moederbord, resp. tcn board bij de oudere 50JU6400 passen en hebben dezelfde aantal baantjes. Ik kan bij Samsung geen servicemanual meer vinden van deze tv's (en panels). Ook niet op Panelook.com helaas niet. Ik heb wel eens eerder een panel overgezet van een D in een E serie en omgekeerd, en dat ging wel goed. Echter deze panels zijn wel iets anders qua aansturing COF tabs, ook aan de zijkanten zitten er meer bij het oude panel en volgens deze info is alleen de FRC control bij het ouder panel niet mogelijk en bij de 50NU7090s wel. Gaat het oudere panel werken in de nieuwere NU of niet ivm frame rate control verwachte ik nl doorlopende beelden ofzoiets. De tcon wordt nl niet overgezet want de aansturing gebeurt van de 50Nu7090 nl rechtstreeks van het moederbord met geïntegreerde tcon. Dit omdat ik een goed backlight heb nl van de nieuwere NU model en bij de JU deze defect is.

Zie de specs die ik vond op deze sites:

https://www.displaydb.com/tv/samsung-ue50ju6450

https://www.displaydb.com/tv/samsung-ue50nu7090

*hier heb ik geen app voor nodig

Gewoon proberen, defect raakt het niet echt...

Dat kun je vergeten, de ene is een toestel met brede LVDS kabels zonder t-con en een toestel met t-con.

DE tcon zit op het mainboard niet op de panelprint. Specs zijn bijna ook hetzelfde, zie de links

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 21 december 2022 00:23:52 schreef Bart64:
DE tcon zit op het mainboard niet op de panelprint. Specs zijn bijna ook hetzelfde, zie de links

Ik zal het anders omschrijven, het ene toestel heeft een losse t-con en de andere een ingebouwde t-conop het mainboard. Dat is niet uit te wisselen.

Panel en tcon horen bij elkaar bedoel je voor de aansturing, dat is ook de reden dat ik het niet aandurf, want de 2 panel lijnprinten zijn ook niet helemaal hetzelfde als die van het nieuwere panel. Andere lijndrivers tabs en de kleine ics zijn ook van een ander type. Maar verder zijn de technische en fysieke specs -zover ik kon nagaan- hetzelfde. De tcon kan ik dus weglaten want die zit al in de nieuwere model als ik het zou overzetten, maar de framerate ondersteuning heeft het oudere panel niet, maar dat kan je dan wel weer in de service menu uitzetten zag ik. Toch vind ik het risico op fysieke panelschade te groot bij overzetten zoals ik al noemde, want t oude panel heeft meer cof tabs aan de zijkanten dan t nieuwere panel die er zes heeft. In de panel frame lijst moet ik dan ook gaan hakken om die ruimte te creeeren voor de tabs (deed ik ook vroeger bij de E in een D serie panel zetten 32inch_) anders steek je die kapot als je de randomlijsting er weer omzet... ja daar heeft Samsung heel slim over nagedacht om repareren alsnog te frustreren, dus zo heb ik de eerste keer een panel zelf beschadigd bij t terugzetten van de lijst... ja en dan is het einde oefening. (Was een 32 inch maar bij een 50 inch panel praat je toch over een flinke schade dan, waar je dan WEL heel boos van kan worden als t mislukt...)

*hier heb ik geen app voor nodig