tv-ontvangst via een binnen- of buitenantenne

Is het -in NL- nog mogelijk om tv te ontvangen via een binnen- of buitenantenne?
Indien 'ja, als..' kan dit dan enkel met moderne flatscreen led-tv's of ook nog met de ouderwetse analoge crt-tv's, zoals die tot aan de 90er jaren op de markt waren?

Als je bedoelt een antenne zonder dat er iets tussen zit ? Nee dat gaat niet meer.
Schotelantenne etc zijn nog wel mogelijk.
Ik dacht dat Digitenne ook nog in de lucht is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

??? Waarom zou dat niet kunnen?
De 'aardse' tv-zenders zenden uit in DVB-T2.
Sluit dus gewoon een antenne op je tv aan, en laat hem de zenders zoeken. Zoek niet op DVB-C (dat is kabel-tv), maar op DVB-T2 (dat komt uit je eigen antenne).

Natuurlijk moet je tv niet zó oud zijn dat hij nog geen DVB-T2 kan. :)
Maar elke tv van de laatste jaren doet het.

'De 90-er jaren' is natuurlijk wél dertig jaar geleden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Fet

Dat is digitale tv.

De vraag was of dat nog kan op ouderwetse analoge crt-tv's, zoals die tot aan de 90er jaren op de markt waren?.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah. Ik zag dat niet als de hoofdvraag, maar ok.

Zelf heb ik sinds begin van de eeuw alleen digitaal gekeken, via de kabel én (op het andere adres) via de eigen antenne.
Ik had dus niet zo snel bedacht dat iemand bijna een kwart eeuw later analoog zou willen gaan kijken. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

"Ja als" "je een analoog zendertje bouwt"

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Koop een DVB T2 tuner, schijn je bij Ali te kunnen bestellen. Let wel op dat deze van het goede systeem is.
Daar zit een scart aansluiting op of los met tulpjes beeld en geluid L, R
Dit moet naar een modulator die wellicht nog ergens te krijgen zijn. En dat sluit je met de coax kabel aan op je TV.
Is de analoge TV niet zo oud dan kan de scart uitgang rechtstreeks naar de scart vd TV.

RAAF12

Golden Member

Deze doet het goed op de NL zenders. De kwaliteit van het beeld is wel wat minder goed dan een kabel of glasvezel aansluiting maar dat is waarschijnlijk niet op een analoge TV te zien.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145191#highlight=dvb+t2