REW, daarom heb ik toen die Seek gekocht, die heeft een eigen display en werkt helemaal stand-alone. Ik blijf ver weg van apparatuur die alleen werkt met een telefoon of PC, ik koop dingen met de bedoeling er heel lang mee te doen en bij telefoons/PCs vertrouw ik er niet op dat het blijft werken (geen drivers meer, apps die niet weer werken (abandonware), interface niet meer op nieuwe apparatuur etc)
Heb je niet nog een ouder telefoon die je dan zonder simcard alleen voor de camera gebruikt. Zo heb ik, toen GPS nog niet in elke telefoon zat, een oude telefoon nog een tijd alleen voor de GPS gebruikt.
Mijn ervaring met een camera. Je hebt te maken met reflecties en emissie van licht. Hij meet het beste als het een matzwart oppervlak is. Glimmende bouten/schroeven lichten meestal op als iets warms. Zelfs als je die niet wilt meten heeft dat als nadeel dat de resolutie (niet de pixels maar de kleur gradatie) bedroevend wordt. Als ik een opstart bekijk wil ik max resolutie en plak witte/glimmende dingen af (bv met zwarte tape of maak ze zwart met tape.
Als alles koud de zelfde kleur heeft (bij mij donker-blauw) dan is de resolutie meer dan voldoende om een heel kleine opwarming te zien. Een IC wat 0,5 graden stijgt licht onmiddellijk wit-geel op. Is er bv een wit IC dan denkt de software dat dat een heet punt is en de relatieve kleur-resolutie stort in. De hele kleur gradatie wordt bij mijn camera verdeeld met het heetste wat hij ziet als wit, het koudste donkerblauw. Als dat verschil maar 1 graad is heb je een waanzinnige resolutie om heel kleine opwarmingen te zien.
Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, als er een rij schroeven zit waarvan er 1 heter is dan zal die meer emissie hebben dan de rest en dat wordt dan de lichtste kleur in de kleur-gradatie resolutie. De koude zijn dan bv geel, de hete wit. Niet veel resolutie maar genoeg om bruikbaar te zijn. Het licht uitdoen helpt meestal ook om het probleem van glimmende dingen handelbaar te maken.
Dit zal ongetwijfeld per camera verschillen, mogelijk dat sommige firmware daar beter mee overweg kan. Ik kan volgens mij ook een vaste gradatie instellen maar ik heb hem altijd variabel staan. Voor reparatie werk het meest zinvol.
Sommige cameras meten alleen de temp op 1 vast punt, andere hebben meer intelligentie. De mijne heeft diverse mogelijkheden met max drie markers die de 3 warmste temperaturen geven.
Er is nog iets om op te letten. Voor electronica wil je dichtbij relatief kleine voorwerpen bekijken dus de camera moet dichtbij scherp zien en de pixel resolutie moet hoog zijn. Niet de schermresolutie alleen, ook de sensor moet genoeg resolutie hebben. 48x48 is bv redelijk waardeloos voor PCBs (geen idee wat de resoluties nu zijn, maar let er op, als het ultra goedkoop Chinees is, zijn ze in staat om alleen de scherm resolutie te noemen maar niet te vermelden dat ze meten met een 16x16 sensor)
Veel hebben de mogelijkheid om een gewoon beeld over het warmte beeld te leggen. Dat maakt het veel makkelijker te zien welk onderdeel er heet wordt maar die beelden zijn vaak verschoven tov elkaar. Ik kan manueel die beelden tov elkaar verschuiven maar dat lukt niet meer als ik bv 10 of 20cm vanaf het PCB kijk. Mijn resolutie is echter voldoende om zonder overlay toch bruikbaar te zijn.
Ik heb hem naast voor electronica gebruikt om de koeling in de gaming PC van mijn zoon te bekijken nadat hij extra fans had geplaatst. Om koude en vochtige plekken in huizen of boot te vinden en om te zien of de hond verhoging heeft (en ik dus haar medicijn dosis moet bijstellen)