spanningsval op 230V net onder belasting

Anoniem

Op 2 januari 2023 17:29:03 schreef fcapri:
[...]

topic VERPESTEN???? het gaat hier over IR cameras waarmee je dergelijke fouten kan vinden. en de topicstarter leutert leuk mee met die cameras en meettoestellen.

[...]

Fout, het gaat over een abnormaal hoog spanningsverlies in een huisinstallatie bij belasting, wat potentieel gevaarlijk kan zijn.

Er is zijdelings gepraat over het nut van een warmtebeeldcamera om slechte contacten op te sporen.
Maar als de discussie verder uitwijdt over smartphones, androidversies en apps hoort dat in een apart topic thuis.
Anders zie je straks de bomen door het bos niet meer.

Op 2 januari 2023 17:29:03 schreef fcapri:
[...]

voor zover ik weet was het probleem ook al opgelost vorig jaar
[...]

Dat heb je dan verkeerd gelezen.

Ah, het gaat hier zo snel dat ik me ook wel eens vergaloppeer wat door de super alerte ego's erg kwalijk genomen wordt..

Je moet al Jinnyaal zijn om hier steeds 'ad rem' te zijn. Dus no sweat :-)

mvdk

Golden Member

abnormaal hoog spanningsverlies in een huisinstallatie

Nou...
fred101 heeft het afwisselend over "appartementen" en "het andere gebouw".
Het spanningsverlies zou in een wat langere 2.5qmm grondkabel kunnen zitten.
Dan hoeft het niet per se gevaarlijk te zijn.
Hinderlijk, ja. Gevaarlijk? umpf.
Ik mis eigenlijk ook een beetje knipperend licht. Geknetter, daar horen dit soort lichtverschijnselen bij.

Edit:

Uit de categorie opa vertelt:

Kwam ooit bij een klant, meterklemmenblok uitgefikt. Ik vraag aan die klant: heeft u dan niets geroken?
"Ja, het rook wel eigenaardig." En knipperde het licht niet de laatste tijd? "Ja, maar dacht dat dat zo hoorde."

Klemmenblok geheel verkoold. Houten achterwand óók verkoold.
"Had ik hier brand van kunnen krijgen?" vraagt de klant. Nee meneer, zeg ik.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 2 januari 2023 23:13:42 (32%)

Op 2 januari 2023 22:37:16 schreef grotedikken:

Dat heb je dan verkeerd gelezen.

Ah, het gaat hier zo snel dat ik me ook wel eens vergaloppeer wat door de super alerte ego's erg kwalijk genomen wordt..

Je moet al Jinnyaal zijn om hier steeds 'ad rem' te zijn. Dus no sweat :-)

ah, yep, verkeerd gezien. ik zag een topic over spanningsverliezen, en dan een zin dat de verhuurder het correct het opgelost.

een apart topic over android wordt hier toch direct gesloten. even off topic om een warmtebeeld camera aan de praat te krijgen (op android) door de 'vaste' leden wordt nogal eens door de vingers gezien. maar dat maakt het nog niet "verpesten"

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 januari 2023 23:00:23 schreef mvdk:
[...]
... Het spanningsverlies zou in een wat langere 2.5qmm grondkabel kunnen zitten.
Dan hoeft het niet per se gevaarlijk te zijn.
Hinderlijk, ja. Gevaarlijk? umpf....

Volgens mij is het meer dan hinderlijk. Bij een sluiting spreken kortsluitbeveiligingen niet snel genoeg aan als de kortsluitstroom te laag is.

om bij 1300W 30V spanningsval te krijgen door alleen te lange 2,5mm2 heb je nogal een lengte liggen dan. gevalletje men maakt van de schuurtjes in de tuin appartementen, een haspel grondkabel 300mtr 2x2,5 besteld maar nog niet afgeknipt want de voeding word nog eens anders gelegd. een rotte verbinding ligt toch meer voor de hand. het ruikt toch naar een deels oude installatie die her en der toch hergebruikt is waar een las zich aan het omscholen is tot gloeidraad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

100m 1mm2 heeft (heen+terug) 3.2 Ohm weerstand. Met 1300W levert dat nog geen 20V spanningsval.

Dat levert dan 1W/m aan opwarming op. Dat gaat nog niet direct fout.

De kans dat er iets "localer" voor een spanningval en daarmee een localere warmteontwikkeling zorgt is gewoon groot. Die 150W op een enkel plekkie (150W = 6A * 30V spannningsval). kan darentegen zowiezo al brand veroorzaken. Daar hoeft niet eens kortsluiting voor te komen.

Maar inderdaad. Als de spanning bij 6A 30V zakt, dan loopt er bij kortsluiting 45A. Dan gaat een zekering nog wel binnen korte tijd er uit. Maar als je blijft modderen totdat het helemaal fout gaat, kan de weerstand tzt ook verdubbelen en dan blijft de zekering er zomaar een uurtje in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Op 3 januari 2023 19:07:44 schreef testman:
het ruikt toch naar een deels oude installatie die her en der toch hergebruikt is waar een las zich aan het omscholen is tot gloeidraad.

Aan je neus mankeert niks. (maar, ik heb wat inside info)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Eindelijk, Testman en Rew komen tot hetzelfde besluit als ik 10 posts geleden
En Jinny maar sakkeren dat ik een traag brein heb :-)

Ik vind het wel fijn dat anderen dezelfde mening zijn toegedaan.

Jinny, dat is al de 2e keer dat je geheimzinnig opmerkt 'inside info' te hebben zonder verdere uitleg.
Hopelijk lezen we ooit het hele verhaal ter meerdere lering en vermaak en blijf je niet 'ad vitam aeternum' mysterieus doen.

Jinny

Golden Member

Het is vrij simpel, ik heb het nummer van Fred, en hij van mij.
En dus is het aan hem om extra info vrij te geven.
Ik weet het, maar, niet mijn kind, niet mijn relatie met de verhuurder, niet mijn probleem dus.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

GD, mn besluit was op de 1e pagina al, met dit soort dingen heb ik voor mn werk geregeld te maken.

Op 3 januari 2023 19:20:40 schreef rew:
Als de spanning bij 6A 30V zakt, dan loopt er bij kortsluiting 45A. Dan gaat een zekering nog wel binnen korte tijd er uit.

16A x 3 48A. Er is geen enkele garantie dat de zekering er in korte tijd uit gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Jinny

Golden Member

Op 3 januari 2023 21:08:39 schreef testman:
GD, mn besluit was op de 1e pagina al, met dit soort dingen heb ik voor mn werk geregeld te maken.

Anders ik wel.

Anoniem

Op 3 januari 2023 21:08:39 schreef testman:

Je hebt gelijk.
Dan val je eigenlijk net als ik voortdurend in herhaling.
En dat komt omdat Fred liever mijmert over de kwaliteit van de te gebruiken meetinstrumenten dan zn strategie om de fout te vinden mee te delen.

Hier moet ik EricP gelijk geven dat je een dergelijke fout zelfs met de eenvoudigste universele meter en een gestructureerd logisch denken moet kunnen vinden.

Eigenlijk is alles wat relevant is al meermaals aangebracht door meerderen onder ons en rest ons enkel afwachten tot we hopelijk mogen vernemen hoe het is opgelost.

fred101

Golden Member

En dat komt omdat Fred liever mijmert over de kwaliteit van de te gebruiken meetinstrumenten dan zn strategie om de fout te vinden mee te delen.

Tja, meetapparatuur is nu eenmaal mijn vakgebied.

Sorry, ik wist niet dat ik bij jou verantwoording moest afleggen over mijn agenda. Zoals ik al veel eerder vermeld heb, weet ik wat ik wilde weten, en mijn dank daarvoor aan iedereen. Ik ga daarmee aan de slag mocht het nog nodig zijn en zodra de mogelijkheid er is.

Zoals al eerder vermeld, er is na mijn gesprek een elektricien geweest die blijkbaar het nodige heeft nagekeken en aangepast (volgens mijn zoon, emaar die wist niet precies wat er gedaan is). Waarom ik nog niet ben wezen meten is privé als dat van jou mag. (Jinny is een vriendin en weet het daarom wel)

Mocht het probleem toch nog bestaan dan ga ik alsnog meten (zodra het dus kan), dan meld ik schriftelijk mijn bevindingen aan de huisbaas en eis dat hij er ivm de veiligheid en aansprakelijkheid wat aan moet doen. Zoeken waar het dan precies fout zit is zijn taak en verantwoordelijkheid.

De zijstap over thermische cameras was op verzoek van REW en omdat ik zoals daarvoor al had vermeld, meer dan genoeg wist, er hier wat camera gebruikers waren had ik er geen probleem mee om op dat onderwerp verder te gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mag ik dan ook even de "oplossing" van het camera probleem melden? Of meer "huidige status".

Er is een FLIR-GTK programmatje onder Linux. Als je de juiste verlengkabeltjes hebt (duur bij allekabels, maar nu kan ik tenminste verder) dan heb je in no time prima beelden op je 20" desktop scherm ipv op het 6" telefoonscherpje.

Op de foto: De vloer hier heeft een rare warme plek.

De temperatuur calibratie schijnt niet helemaal te kloppen, dus het zou minder dan 33 graden zijn.

De app app is spartaans, maar functioneel: Hij heeft 5 knoppen: play (start aquisitie), stop (freeze last frame), toggle: IR (zet IR kanaal aan en uit), toggle vis (zet visible kanaal aan en uit) en snap (save huidige beeld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

2 dingen die me te binnen schieten.
In de vloer zit een flinke kier of er ontbreek een stuk isolatie of er zit daar juist meer isolatie. BV om een houten balk heen geisoleer. HEt zo zelf een (draag) muur kunnen zijn, die warmte van de beneden verdieping geleid tot aan de vloer.
Of een leiding die daar lekker warm is, dat kan CV zijn of een elektrische leiding.

een elektraleiding zou kunnen, die zitten immers in de stortvloer bovenin het dek. ook een riool kan zijn of kanaalplaat waar tocht in een open kanaal zit. een slang van de cv die in het dek zit kan ook, de andere slang van de radiator loopt dan via een andere route.

Anoniem

Op 3 januari 2023 23:18:35 schreef fred101:
[...]
Tja, meetapparatuur is nu eenmaal mijn vakgebied.

Hopelijk is ermee meten en de juiste conclusies trekken dat ook :-)

Sorry, ik wist niet dat ik bij jou verantwoording moest afleggen over mijn agenda. Zoals ik al veel eerder vermeld heb, weet ik wat ik wilde weten,

Wel, als je hier om hulp komt vragen omdat je de materie onvoldoende beheerst, en een aantal leden doen de moeite om vanop afstand mee te denken en stoppen er hun tijd in, wat zeker met de summiere input die je geeft niet makkelijk is, wordt verwacht dat je ons enigzins op de hoogte houdt van je vorderingen waardoor nog meer gerichte tips kunnen gegeven worden.

Al was het maar uit respect voor de geboden hulp;
Daarbij hoef je heus geen privacy gevoelige details te geven.

Feedback is onmisbaar zowel voor beginners als gevorderden.

In plaats daarvan krijgt je zelfvertrouwen plots een extra boost en stel je je nogal arrogant op met de mededeling dat je geen verantwoording verschuldigd bent en ondertussen weet wat je wilde weten. Mooie mentaliteit.

Waarvan akte. :(

Jinny

Golden Member

Even je ego wat indikken GD.
Fred heeft gevraagd wat de max spanningsval is op het net.
Daar heeft ie antwoord op gekregen.
De rest is geneuzel van oa jou.

Op 4 januari 2023 19:30:11 schreef grotedikken:

Waarvan akte. :(

Dit hele topic is toch al geen voorbeeld van net gedrag. De informatie dat er even tijdelijk niet gemeten kon worden is al eerder mede gedeeld. Ik vind dat je behoorlijk aan het drammen bent.

Ja ik heb soms ook mijn frustraties en ik begrijp die voor dit topic ook wel. Er is een mogelijk gevaarlijke situatie waarvan je wilt dat die zo snel mogelijk word opgelost, maar dat geeft ons als hulpverleners ;) geen recht om maar te gaan drammen.

en stel je je nogal arrogant op met de mededeling dat je geen verantwoording verschuldigd bent

Zoals ik al zei is dit geen voorbeeld topic en is er over en weer nogal op de man gespeeld. Toch had TS al medegedeeld dat er met de huurbaas was gesproken en dat er vervolg acties gepland zijn.

fred101

Golden Member

Ik was helemaal niet van plan om geen uitkomst te geven. En zoals al meerdere keren vermeld, er is ondertussen een elektricien geweest die aanpassingen heeft gedaan, ik moet alleen nog meten of het nu goed is. En dat doe ik zodra het kan.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 4 januari 2023 19:58:52 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

En je hebt netjes aangegeven dat wegens prive omstandigheden het een paar dagen of weken kan duren voordat je hier tijd aan kan besteden. Dus we zitten niet "Hmm. misschien een eendagsvlieg hier op CO" of "hij laat ons stikken". Gewoon prima. En voor GD is het nooit goed. whatever.

fred101

Golden Member

Probleem is opgelost. Ik weet alleen niet wat nu de oorzaak was maar er is, zoals eerder vermeld, ondertussen een elektricien geweest (omdat er regelmatig zekeringen sneuvelden) die de nodige dingen heeft herverdeeld en veranderd.

Als het een losse schroef was dan zit hij nu waarschijnlijk weer vast.

Jinny

Golden Member

Docht ik ôk!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 22 januari 2023 22:46:59 (83%)