Montage stekkerdoos; onduidelijk verschil tussen fasedraad en neutraal

Op 30 december 2022 13:09:46 schreef vergeten:
Officieel niet maar je zou deze steker kunnen kopen, heeft gamma vast ook wel.
[bijlage]

[...]

Het is wat jij kiest voor de fasedraad :)
Bovendien is het wisselspanning dus maakt niets uit, wat al is gezegd :)

Deze mogen in NL niet los verkocht worden aan particulieren. Voor een correct gebruik is vakkennis nodig en particulieren worden geacht niet deskundig te zijn.
In Belgïe is het dan weer geen probleem......

Dan moet de andere kant vast aan het toestel zitten en dubbelgeïsoleerd zijn. Als verlengsnoer mag aan de andere zijde alleen de euro koppelcontact stop of verdeler zitten.

Wat mag en niet mag is vastgelegd, evenwel kan niemand verhinderen dat er "foute" verlengsnoeren worden gemaakt.

De overheid zou de verkoop van allerlei stekers aan particulieren wel willen verbieden, maar daar zitten teveel haken en ogen aan. Zo zou randaarde materiaal alleen door een erkrnd installateur verkocht mogen worden. Met drie draden kan door een ondeskundige snel een levensgevaarlijke fout worden gemaakt.
Wat is er trouwens nog over van de erkende installateurs?

Op 30 december 2022 13:17:27 schreef Arco:
Compleet eurosnoer eraan kan ook... https://www.allekabels.nl/voedingskabel/1249/1455604/apparaatsnoer-ope…

Mag officieel niet aan particulieren verkocht worden, alleen bestemd voor de industrie.

Op 30 december 2022 13:27:45 schreef Sine:
Juist ... en dat is dubbel bagger, want die passen niet in een WCD met randaarde.

Een stekker met randaarde past overigens prima in een doos met randaarde. Een beetje de omgekeerde wereld als je het mij vraag ... maar wie ben ik ;)

Overigens had men daar ook oplossingen voor.

[bijlage]

Het is niet vreemd dat een stekker met randaarde in een doos met randaarde past hoor!
De achterliggende gedacht van stekkers die niet in de dozen passen, is dat een geaard apparaat niet zonder aarde aangesloten kan worden. Evenwel zijn er vele mogelijkeden om dat toch te doen, zoals een verlengsnoer zonder aardcontact in de niet geaarde wandcontactdoos op de gang boven naar de wasmachine in de badkamer. In de gewone kamer beneden zou dat geen probleem zijn, omdat er heel vaak niet geleidende vloeren liggen.
Het is de laatste jaren allemaal wat eenvoudiger gemaakt, ook al door het verplichte gebruik van aardlekschakelaars.
Op elke wandcontactdoos (tegenwoordig dus) met randaarde , kan elk apparaat aangesloten worden dat een bescherming met randaarde nodig heeft.
Door de introductie van de euro steker, die bedoeld is voor dubbelgeïsoleerde toestellen, hoeven we ook niet meer te zagen in ronde stekkers etc. Het past gewoon.
Ondanks alle moeite voor de electrische veiligheid, worden door ondeskundige bouwmarkten toch attributen verkocht die een verkeerd gebruik toelaten, zeker in handen van een leek.

Het is niet anders. Voor motorzagen, waarmee op een instabiel gamma laddertje takken uit een hoge boom worden gezaagd, is ook veel te zeggen.
Die motorzagen kun je ook gewoon in een tuincentrum aanschaffen.

EricP

mét CE

Zelf wil ik helemaal geen ongeaard spul meer hebben. Alleen nog stekkers en contactdozen met RA, kun je overal mee terecht, zelfs in België.

Toch is het soms wel praktisch. Zeker als het ergens 'tussendoor' of 'achterlangs' moet...

Mag officieel niet aan particulieren verkocht worden, alleen bestemd voor de industrie.

Ik heb zomaar het idee dat dat wel mee valt. Ze zijn 'op elke straathoek' gewoon te koop. Die platte stekkers zijn wat moeilijker, maar binnen 5 minuten heb ik ook wel 10 webshops gevonden.

Overigens zie ik - qua bouwmarkt - een groter probleem in de kwaliteit van het materiaal. Het gebeurt niet zelden dat de boutjes om de boel mee vast te zetten zo ruim in hun schroefdraad passen dat je ze bij 'handvast' al dol draait.

worden door ondeskundig e bouwmaarkten toch attributen verkocht die een verkeerd gebruik toelaten, zeker in handen van een leek.

Je klinkt erg betuttelend - alsof het wenselijk is om iedereen tegen alles te beschermen. In dat daglicht mag je ook geen messen, schroevendraaiers of hamers (random lijstje) meer verkopen. Die laten ook verkeerd gebruik - met potentiële verwondingen - toe, zeker in handen van een leek.

Wat is er trouwens nog over van de erkende installateurs?

Dat impliceert dat het ooit wel wat was :) Nou ja, heel vroeger misschien. Gezien alle brol die ik elke keer weer tegen kom, opgebouwd door bedrijven waarvan het de 'core business' is, denk ik... laat maar... En dan zijn het niet eens de kleintjes met 1 of 2 monteurs.

Sine

Moderator

Op 30 december 2022 16:15:26 schreef buzzy:
[...]
De achterliggende gedacht van stekkers die niet in de dozen passen, is dat een geaard apparaat niet zonder aarde aangesloten kan worden.

Het grappige(?) is nou net dat dat wel kan, een geaarde stekker past prima in een ongeaarde stekkerdoos of WCD. Andersom niet.

Arco

Special Member

Het verschil zit zoals gezegd in de pootjesdikte. Was een stuk handiger geweest als ze die voor RA en niet-RA gelijk hadden gehouden...
(vreemd genoeg past een eurosteker wel in een RA wcd. Zou de veerkracht van de contacten in de jaren soms zijn verbeterd?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die platte eurostekkers zijn (meestal?) voorzien van de opdruk 2,5 A.
Daar mag een draad aan van 0,75 mm².
Als je daarmee een verlengdraad maakt, dan moet aan de andere kant een koppelstekker van eveneens 2,5 A worden aangezet. In deze koppelstekkers passen enkel eurostekkers van 2,5 A.
Iedereen zal toch wel inzien dat je er geen drievoudig stopcontact mag mee voeden waarin zelfs stekkers van 10 en 16 A passen.

Best een aardig draadje dit, vinden jullie niet? 8)7

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 30 december 2022 15:54:49 schreef buzzy:
Zo zou randaarde materiaal alleen door een erkrnd installateur verkocht mogen worden.

Als dat zo is, dan wordt er helemaal niks meer verkocht want de erkende installateur bestaat niet meer. Dit ondanks het feit dat die term nog veel wordt gebruikt, maar het is een holle kreet.

Op 30 december 2022 17:54:34 schreef Gerard*:
Best een aardig draadje dit, vinden jullie niet? 8)7

Bijna net zo grappig als alle draadjes over wat mag en wat niet...

maartenbakker

Golden Member

Bij mijn weten zijn losse eurostekers, en zeker de snoeren met aangegoten eurosteker, alweer jaren toegestaan. Die regels worden wel vaker naar de laatste (Europese) inzichten aangepast.

Het zou ook vreemd zijn dat 2-aderig dubbelgeïsoleerd snoer gewoon toegestaan is (2 aderig enkelgeïsoleerd alweer een aantal jaar niet meer) maar de stekers die eraan moeten, niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 30 december 2022 22:15:55 schreef maartenbakker:
Bij mijn weten zijn losse eurostekers, en zeker de snoeren met aangegoten eurosteker, alweer jaren toegestaan. Die regels worden wel vaker naar de laatste (Europese) inzichten aangepast.

Het zou ook vreemd zijn dat 2-aderig dubbelgeïsoleerd snoer gewoon toegestaan is (2 aderig enkelgeïsoleerd alweer een aantal jaar niet meer) maar de stekers die eraan moeten, niet.

De losse stekkers hebben voor zover ik weet nooit goedkeuring gekregen. De snoeren met aangegoten stekkers wel. Die waren als vervangkabels bedoeld voor apparaten waar een soortgelijk snoer aan zat. Zelfde met 'strijkijzer snoeren' Aangegoten stekker met hittebestendige kabel als vervanger voor een defect strijkijzersnoer.

Op 30 december 2022 16:45:56 schreef Sine:
[...]

Het grappige(?) is nou net dat dat wel kan, een geaarde stekker past prima in een ongeaarde stekkerdoos of WCD. Andersom niet.

Maar dat is dan bijv. in een ruimte met niet geleidende vloeren, zoals een huiskamer met vloerbedekking van hout of stof. Ken de regels SVP
Zo gauw een kamer een tegelvloer had, moesten daar geaarde wcd's in zitten. Een tegelvloer werd geklasseerd onder de geleidende vloeren.

Op 30 december 2022 22:23:09 schreef KGE:
[...]

De losse stekkers hebben voor zover ik weet nooit goedkeuring gekregen. De snoeren met aangegoten stekkers wel. Die waren als vervangkabels bedoeld voor apparaten waar een soortgelijk snoer aan zat. Zelfde met 'strijkijzer snoeren' Aangegoten stekker met hittebestendige kabel als vervanger voor een defect strijkijzersnoer.

Iemand die dezelfde regels gelezen heeft als ik :)

Anoniem

Op 30 december 2022 17:09:27 schreef Arco:
Het verschil zit zoals gezegd in de pootjesdikte. Was een stuk handiger geweest als ze die voor RA en niet-RA gelijk hadden gehouden...
(vreemd genoeg past een eurosteker wel in een RA wcd. Zou de veerkracht van de contacten in de jaren soms zijn verbeterd?)

Je zit in de goede richting.
De platte Eurostekkers hebben dan dunnere pootjes, maar als je goed kijkt staan die niet perfect evenwijdig, maar enigszins naar elkaar toe.
Daardoor maken ze ook goed contact in een stopcontact met grotere bussen.

Er zijn evenwel nog radios en andere apparaatjes met oudere types stekkers in gebruik die wél evenwijdige dunne pootjes hebben. In een hedendaags stopcontact vormt dat een mogelijke bron van slechte contacten.
De Eurostekkers zijn daarom speciaal ontworpen om ook in gewone stopcontacten gebruikt te kunnen worden, al is het verschil subtiel en niet altijd opgemerkt, het is belangrijk..

Op 30 december 2022 12:51:05 schreef John1004:
dit is mijn eerste elektrische doe-het-zelfklus!

Nou, je wordt wel eventjes bijgepraat hier :)

revado

Honourable Member

Op 12 januari 2023 17:07:21 schreef grotedikken:
[...]
Je zit in de goede richting.
De platte Eurostekkers hebben dan dunnere pootjes, maar als je goed kijkt staan die niet perfect evenwijdig, maar enigszins naar elkaar toe.
Daardoor maken ze ook goed contact in een stopcontact met grotere bussen.

Dat wist ik niet @GD.
De pennen van adapters van telefoons etc staan ook wat naar binnen.
Altijd gedacht dat die "o benen" iets te maken hadden met matige productie, maar dit is het dus!

Anoniem

sterker nog Revado,
Eurostekkers zijn zelfs zo gespecifieerd qua maatvoering.
De hartafstand tussen de pootjes bedraagt aan de toppen 17.5mm en aan de basis
18.6mm.

Op 30 december 2022 15:20:48 schreef KlaasZ:
[...]
Zelf wil ik helemaal geen ongeaard spul meer hebben. Alleen nog stekkers en contactdozen met RA, kun je overal mee terecht, zelfs in België.

Hoe kom je daar nu weer bij?
Dubbelgeisoleerde apparaten en dat zijn er heel wat, mogen niet eens van een geaarde stekker voorzien worden.

En een stekker met randaarding in België gebruiken? Die zou zelfs als hij zou passen wat niet het geval is, want die pen zit in de weg, geen contact maken met de aarde en dus een vals gevoel van veiligheid geven, en bekom je precies het tegenovergestelde van wat je voor ogen had.

Op 13 januari 2023 16:08:03 schreef grotedikken:

En een stekker met randaarding in België gebruiken? Die zou zelfs als hij zou passen wat niet het geval is, want die pen zit in de weg, geen contact maken met de aarde en dus een vals gevoel van veiligheid geven, en bekom je precies het tegenovergestelde van wat je voor ogen had.

de stekkers met randaarde uit NL passen voor 90% gewoon in BE in een wcd. er zit al menig jaren ook een pengat in die stekkers. scheelt fabrikanten weer aparte stekkers maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ah, ik ben niet zo bekend met Nederlandse spullen. Dan zijn het eigenlijk geen typische stekkers voor randaarding meer, maar universele stekkers.

Ik heb even wat apparaatstekkers hier bekeken van niet al te oud spul, en die zijn idd ook zowel geschikt voor rand als pen aarde. Ook de dubbelgeisoleerde hebben aan weerszijden een gat wat naar de rand open is en passen dus ook in beide stopcontacten.

Blijft dat de opmerking van klaasZ dat hij helemaal géén ongeaard spul meer wil hebben te kort door de bocht is.
Er zijn steeds meer apparaatjes dubbel geisoleerd, en die mogen niet eens geaard worden.
Mijn vorig ventilatorkacheltje voor het toilet was in metalen behuizing en voorzien van geaarde stekker. Het nieuwe ding die ik onlangs ter vervanging kocht is helemaal in kunststof en dubbel geisoleerd.

KlaasZ heeft gelijk dat ie die apparaten met universele stekker ook in Belgie kan gebruiken, maar dan is het geen typisch randaardestekker meer.
Als er enkel nog universele verkocht worden is er eigenlijk geen probleem meer. Hij plaatst echter onder dezelfde opmerking ook de rand-aarde stopcontacten en die mogen in België niet geplaatst worden.

Sine

Moderator

Op 14 januari 2023 11:11:52 schreef grotedikken:

Blijft dat de opmerking van klaasZ dat hij helemaal géén ongeaard spul meer wil hebben te kort door de bocht is.

Geen ongeaarde verleng- en verdeeldozen en hetzelfde voor WCD's.
Daar kan ik me best in vinden ... ik heb er ook geen meer.

En dan heb ik het niet over de moderne "driewegstekkers" voor 2,5A euro stekkers.

Op 14 januari 2023 12:27:26 schreef Sine:
[...]

Geen ongeaarde verleng- en verdeeldozen en hetzelfde voor WCD's.
Daar kan ik me best in vinden ... ik heb er ook geen meer.

Ik heb nog wat klassieke ongeaarde verdeeldozen en verlengsnoeren. Die worden uitsluitend gebruikt voor de kerstverlichting. Vorig weekend is het allemaal weer naar zolder gegaan.

Voor het tuingereedschap - tegenwoordig is dat allemaal dubbel geïsoleerd of met accu - heb ik van die oranje verlengsnoeren waar geen stekker met aarde (pen of rand) in de contra past.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 14 januari 2023 14:41:42 (20%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 14 januari 2023 11:11:52 schreef grotedikken:
Blijft dat de opmerking van klaasZ dat hij helemaal géén ongeaard spul meer wil hebben te kort door de bocht is.
Er zijn steeds meer apparaatjes dubbel geisoleerd, en die mogen niet eens geaard worden.

Ik had het ook niet over dubbelgeïsoleerde apparaten, ik weet ook wel dat je die niet kan en mag aarden. Maar het ging over verlengsnoeren en verdeeldozen, die wil ik niet meer zonder aarde hebben.

Dat van die universele stekers was door anderen al genoemd. Die passen zowel op een Nederlandse randaarde als op een Belgische penaarde. Ik ben zelf eens met een demo in Antwerpen geweest, mijn verlengsnoer paste zonder meer op het aangeboden stopcontact.