Marantz SR6004 geeft pas na 3 minuten geluid..

Idd condensatoren en/of transistoren.
Droge contacten is tevens een punt om goed naar te kijken.

Weet je zeker dat het een Marantz SR4006 is ?
Graag even het juiste type nummer.

Er zit een DC protectie voor de bescherming van de luidsprekers bij een defect, waarbij gelijkspanning op de uitgang komt. Met die schakeling worden ook bijgeluiden zoals schakelklikken tijdens het inschakelen onderdrukt.
Meestal is dat een relais. Als je goed luistert, hoor je dat een paar seconden na het inschakelen mechanisch klikken.
De eindtrappen van de radio moeten zich ook nog instellen op de juiste spanningen en dat duurt ook heel even. De uitgang mag geen DC spanning hebben.
Het kan zijn, dat de beveiligingsschakeling te lang ingeschakeld blijft, doordat er bijvoorbeeld een weerstand verlopen is, of de voedingsspanning van die schakeling te laag (te veel rimpel bijv.)
Ook kan het zijn dat een eindtrap wat moeite heeft met de juiste instellingen terug te vinden en de uitgang van die versterkertrap niet snel genoeg nul volt wordt.
Meestal wordt het advies gegeven om dan maar over te gaan tot het zgn recappen, het vervangen van condensatoren. In 90% van de gevallen is dat een zinloze operatie, die alleen maar meer ellende geeft. De enige manier om erachter te komen, is door meting vast te stellen waarom de beveiligingsschakeling niet uitschakelt. Nadat de fout gevonden is, kun je het defecte onderdeel lokaliseren en vervangen.
Overigens heb ik het apparaat nimmer gezien, het kan dus ook nog een heel andere richting uit gaan.

Hallo,

Allemaal erg bedankt voor de reacties
Het is inderaad toch een Marantz SR6004
De reactie van buzzy spreekt me wel aan en dus zal ik eens in die richting gaan zoeken.
Het meten zal niet meevallen omdat om bij de mainprint te komen, bijna alle printen los komen te hangen.
Misschien zeggen de foto's jullie iets.
Als ik wat verder gekomen ben laat ik het uiteraard weten.
Groetjes en een fijne jaarwisseling.

Op 31 december 2022 14:49:38 schreef cr3r:
Hallo,

Allemaal erg bedankt voor de reacties
Het is inderaad toch een Marantz SR6004
De reactie van buzzy spreekt me wel aan en dus zal ik eens in die richting gaan zoeken.
Het meten zal niet meevallen omdat om bij de mainprint te komen, bijna alle printen los komen te hangen.
Misschien zeggen de foto's jullie iets.
Als ik wat verder gekomen ben laat ik het uiteraard weten.
Groetjes en een fijne jaarwisseling.

Om te meten op moeilijke plaatsen, verleng ik de testpen met een stukje geïsoleerd montagedraad, waaruit nog een klein puntje steekt. Je kunt het draadje in een gunstige vorm buigen en bij het meten op ic"s is de kans op een sluiting als je uitschiet ook veel kleiner.
De eindversterkers lijken discreet opgebouwd. Als het hybrides zijn, dus powermodules, moet je zeker controleren of er geen pootjes losgekrompen zijn in het soldeer. Dat verschijnsel komt ook voor bij losse transistoren op een koelblok, maar daar komt het minder voor. Controle zeker doen. Kost alleen wat moeite.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 31 december 2022 16:40:07 (17%)

Hoi Buzzy,

Dat is idd een goed idee, maar het probleem heeft zich inmiddels verplaatst. :( Hij doet nu helemaal niets meer, geen schakelende relais en geen display maar een knipperend standby ledje. dus ik ben nog wel even zoet.

Groetjes en bedankt.

vergeten

Golden Member

Dan beginnen bij de standby voeding, de spanning en met name de elcootjes daarvan.

Edit: ff snel uit de losse hand gereageerd.

PS, TS: doe een verzoek bij een Moderator of die het topic wil aanpassen naar SR6004

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Ik gebruik bij lastig proben dunne soepele draadjes die is vast soldeer. Als solderen niet hoeft gebruik ik kleine grabbers/ of krokjes. Ik zet altijd de boel uit, bevestig de probe/draad/grabber, zet dan de boel weer aan.
Bij gewoon proben heb ik altijd hulsjes over de punten zodat er maar een mm of twee niet geïsoleerd is. Scheelt een hoop kortsluitingen :-)

De probes van buzzy maak ik van een stuk VD draad aan een female banaanbus. (Ik gebruik DMM meetsnoeren met banaanstekkers aan beide kanten waar ik een hele collectie probes op aan kan sluiten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 31 december 2022 17:53:47 schreef cr3r:
Hoi Buzzy,

Dat is idd een goed idee, maar het probleem heeft zich inmiddels verplaatst. :( Hij doet nu helemaal niets meer, geen schakelende relais en geen display maar een knipperend standby ledje. dus ik ben nog wel even zoet.

Groetjes en bedankt.

In de service manual staat een aantal situaties waarbij de standby led knippert en in welk ritme.
De servicemanual geeft zeer veel aanwijzingen. De led knippert ook als er een eindtrap fout is, bijv DC-out.

Zonder veel ervaring zal het lastig worden om te repareren. Begin svp miet met het op goed geluk uitwisselen van elco's, dan raakt het toestel beslist total loss, door nieuwe fouten die geïntroduceerd worden. Een knipperende standby led is een indicatie, die de uProcessor afgeeft als die een fout constateert en het wijst niet op een defecte standby voeding.
Als je echt technisch bent kun je de servicemanual wel downloaden als hulp.
Ik weet niet of het apparaat in standby alle interne spanningen afschakelt.Als dat niet het geval is kun je de eindtrappen onderzoeken op DC out. Het toestel kent ook een service mode, beschreven in de serv.manual.
Als dat eventueel nog opstart, zou je (via het display) meer te weten kunnen komen.
Eindtrappen in sluiting kunnen meer onderdelen stuk maken , maar vaak zijn die ook (apart) gezekerd. Heb je de solderingen van de eindtransistors/eindic's nog gecontroleerd? Je weet maar nooit......
De opmerking van meneer VERGETEN: "Dan beginnen bij de standby voeding, met name de elcootjes daarvan." slaat m.i.nergens op. Niets is onmogelijk, de opmerking vind ik ongegrond, tenzij hij het toestel heel goed kent.
Elco problemen treden meestal pas na jaren op, vooral als ze langdurig warm worden, door onvoldoende koeling of slechte dimensionering in een SMPS.
Serieus meten is het enige wat het apparaat weer tot de orde kan roepen.

Op 31 december 2022 17:53:47 schreef cr3r:
Hoi Buzzy,

Dat is idd een goed idee, maar het probleem heeft zich inmiddels verplaatst. :( Hij doet nu helemaal niets meer, geen schakelende relais en geen display maar een knipperend standby ledje. dus ik ben nog wel even zoet.

Groetjes en bedankt.

dan heeft ie een reset nodig, dit is protect bij opstarten. de protect heeft overigens vele inputs waar naar gekeken word. heb met eenzelfde versterker een heel gezoek gehad naar een euvel als dit maar het was steeds weer anders. dat bleek te komen door de safety weerstanden vooraan in de hulpvoeding waarvan er 1 verlopen was. af en toe was de positieve voeding dan net te laag en ineens viel het ding in protect. meet dus eens de spanningsval over die weerstanden. kun je van bovenaf al bij. dat printje met de groen-bruin-groen draad erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo luitjes,

Allereerst de beste wensen voor 2023.
De toestand van de Marantz is op dit moment: Geen display geen schakelende relais bij het inschakelen, alleen knipperend ledje.
Ik ga morgen met jullie tips aan de gang, vandaag zijn de gebruikelijke verplichtinen aan de beurt. :)

weer bedankt hoor.

Hoi allemaal,

Ik kon het toch niet hebben dat hij helemaal niks meer deed en dacht met het uitnemen van de printen een probleem te hebben veroorzaakt.
Maar na de service manual te hebben geraadpleegd was de oplossing erg simpel,
Hold down "SURROUND MODE", "EXIT" &
"CLEAR" at the same time for 3 seconds or more......
Hij doet het dus weer, nu op zoek naar het probleem waarmee het begon.

Wordt vervolgd.

Hoi,

Hier ben ik weer en nog niets opgeschoten.
Wat me wel opvalt is dat na het uitschakelen, van de eindversterker de positieve spanning een stuk sneller ontlaad dan de negatieve.
Kan dat een aanwijzing zijn?
Normaal gesproken zou ik in dit geval de elco's vervangen, maar dat is nogal wat, dan moet het hele apparaat uit elkaar.

Groetjes.

pa3gws

Golden Member

Aan de positieve kant van de voeding zal meer zitten als aan de negatieve.
Denk aan ledjes en andere elektronica die alleen een positieve spanning nodig heeft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2023 19:31:21 schreef cr3r:
Normaal gesproken zou ik in dit geval de elco's vervangen, maar dat is nogal wat, dan moet het hele apparaat uit elkaar.

En lost het vaak niet op, of bij toeval wel.., of tijdelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Je zult toch gericht moeten meten met het schema erbij om het probleem te vinden.
In principe lijkt het versterker deel goed, anders doet hij ook na een tijdje niks. Nu uitzoeken waarom het een tijdje duurt.

Wat ik normaal gesproken doe (maar ik werk nooit aan audioapparatuur):
- Voeding check met DMM en scoop (rimpel)
- "Opstart circuit" uit Buzzy's post.
Ergens moet iets veel trager gaan dan bedoeld. Of de voedingsrails zijn niet goed (te laag, te hoog, te veel rimpel) dat kan allerlei vreemde fouten veroorzaken waardoor bv de processor niet doorstart.

Dan komt het aan op kennis en meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

op de positieve lijn schakelen alle speaker relais al, die is zwaarder belast als de negatieve lijn. je kunt de diverse beveiligings lijnen die spanningen en DC op de uitgang in de gaten houden aan op de bovenzijde van de print meen ik. kwestie van zien welke lijn hoog getrokken word. kans ook op losse solderingen van de stuurtrappen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weer bedankt voor de reacties, ik ga weer verder met de zoekactie.
Het probleem doet zich voor dat na 3 minuten alles weer normaal werkt en er niets meer te meten valt.

pa3gws

Golden Member

Al eens geprobeerd om de verschillende delen met een föhn te verwarmen?
Als hij dan direct opstart heb je een kleine kans dat je weet waar ongeveer te zoeken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

We gaan uit van opwarming maar wat gebeurd er als je hem na 15 minuten werken uitzet en dan na een 30 seconden ofzo weer aanzet. Dan is hij warm. Als hij dan weer 3 minuten wacht heeft het niet met warmte te maken, dan denk ik aan iets wat de tijd regelt in het opstart circuit

Heb je de voedingrails al gemeten op spanning en vooral rimpel ?

Je kunt dingen die op tijd/vertraging werken monitoren bij aanzetten door je scoop op single shot te zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als hij het na 3 minuten eenmaal doet blijft hij werken zoals het hoort, dus met warmte zal het niets te maken hebben.
Er valt dan dus niets meer te meten ook.
Ik ga nu eens kijken of er in het opstartcircuit wat te vinden is.
Wordt vervolgd.

fred101

Golden Member

fred: Wat gebeurd er als je hem na 15 minuten werken uitzet en dan na een 30 seconden ofzo weer aanzet. Dan is hij warm. Als hij dan weer 3 minuten wacht heeft het niet met warmte te maken, dan denk ik aan iets wat de tijd regelt in het opstart circuit

Heb je dit gedaan ? Het gaat er niet om dat hij blijft werken als hij warm is, het gaat er om of hij daarna bij uit/aan zetten weer 3 minuten niets doet of nu gelijk opstart.

Heb je de voedingrails al gemeten op spanning en vooral rimpel ?

En was dat goed (vooral de rimpel spanning) ??

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tot op heden alleen de Spanningen op de eindversterker kunnen meten,
+ 55,2V
- 55,2V
rimpel op beide 150mV.

Via google vind je makkelijk een service-manual.
De receiver heeft een 12V standby voeding, waaruit ook 5VL wordt gemaakt.
Waarschijnlijk wordt die 5VL gebruikt om een processor te voeden die het
standby signaal hoog maakt om het relais voor de hoofdvoeding aan te trekken.

In de manual wordt ook een hint gegeven over header CN66, waarover de 5VL gaat
naar het volgende board...

..

..

..