Vraag over een transformator

Hoi,

Bij een Gemeente die soms een ijsbaan en ook elk jaar een kermis laat staan in het centrum werken ze nu nog met 2 grote aggregaten:

1x 500KVA 360kW 720Ampere (cosPhi 0,72)
1x 300KVA 215 kW 420Ampere (cosPhi 0,72)
Ow en er van uitgaande dat deze zo goed als volledig werden benut.

Ik ben zelf elektricien en hoor dit eigenlijk te weten, maar is het nu zo simpel als de 720A en 420A op te tellen en dan kom je op minimaal 1140A, dus zou dan de 800kVA voldoen? (zie lijstje) Of is het rendement anders bij aggregaten en kan een 630kVA volstaan?

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

MVG,
Gertjan

mvdk

Golden Member

Ow en er van uitgaande dat deze zo goed als volledig werden benut.

Beste is meten, zodat je zeker weet.

Andersom, een 630 aggregaat neerzetten voor een 630 trafo, kan rampzalig uitpakken.

Maar wie gaat er betalen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, die vermogens of stromen mag je gewoon optellen.
Totaal 800 kVA.

Maar heb je dat echt nodig?
Zoek dat eerst uit, dat kan je veel geld besparen.

Als een aggregaat motoren moet voeden dan neemt men meestal als vuistregel het dubbele van het motorvermogen (in kW) moet het vermogen van het aggregaat zijn (in kVA).
Voorbeeld: voor een 100 kW motor heb je een 200 kVA aggregaat nodig.
Dit heeft te maken met de inschakelpiek van de motor.
E.e.e.a is afhankelijk van de motor, gebruik je een softstarter of F.O. dan kan je vermogen mogelijk lager zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb eens even opgezocht wat een ijsbaan nodig heeft. Men spreekt over rond de 300W koelvermogen per vierkante meter. De ijsbaan die nog al eens in Antwerpen staat is 1200m2. Dat zou dan 360kW koelvermogen betekenen. Laten we veronderstellen dat je een COP van 2,5 of zo haalt, dan zou je met een goeie 150kW moeten toekomen. En ik veronderstel dat de ijsbaan in jullie gemeente wel wat kleiner zal zijn.