Vraag over een transformator

Hoi,

Bij een Gemeente die soms een ijsbaan en ook elk jaar een kermis laat staan in het centrum werken ze nu nog met 2 grote aggregaten:

1x 500KVA 360kW 720Ampere (cosPhi 0,72)
1x 300KVA 215 kW 420Ampere (cosPhi 0,72)
Ow en er van uitgaande dat deze zo goed als volledig werden benut.

Ik ben zelf elektricien en hoor dit eigenlijk te weten, maar is het nu zo simpel als de 720A en 420A op te tellen en dan kom je op minimaal 1140A, dus zou dan de 800kVA voldoen? (zie lijstje) Of is het rendement anders bij aggregaten en kan een 630kVA volstaan?

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

MVG,
Gertjan

mvdk

Golden Member

Ow en er van uitgaande dat deze zo goed als volledig werden benut.

Beste is meten, zodat je zeker weet.

Andersom, een 630 aggregaat neerzetten voor een 630 trafo, kan rampzalig uitpakken.

Maar wie gaat er betalen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, die vermogens of stromen mag je gewoon optellen.
Totaal 800 kVA.

Maar heb je dat echt nodig?
Zoek dat eerst uit, dat kan je veel geld besparen.

Als een aggregaat motoren moet voeden dan neemt men meestal als vuistregel het dubbele van het motorvermogen (in kW) moet het vermogen van het aggregaat zijn (in kVA).
Voorbeeld: voor een 100 kW motor heb je een 200 kVA aggregaat nodig.
Dit heeft te maken met de inschakelpiek van de motor.
E.e.e.a is afhankelijk van de motor, gebruik je een softstarter of F.O. dan kan je vermogen mogelijk lager zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb eens even opgezocht wat een ijsbaan nodig heeft. Men spreekt over rond de 300W koelvermogen per vierkante meter. De ijsbaan die nog al eens in Antwerpen staat is 1200m2. Dat zou dan 360kW koelvermogen betekenen. Laten we veronderstellen dat je een COP van 2,5 of zo haalt, dan zou je met een goeie 150kW moeten toekomen. En ik veronderstel dat de ijsbaan in jullie gemeente wel wat kleiner zal zijn.

Voor een kermis hangt het er natuurlijk vanaf welke attracties er staan. Voor pakweg een Rainbow van Huss moet je ook al 150kW voorzien.

mvdk

Golden Member

Ik herinner me de kermis op de Markt in Delft in de jaren 70
Er stonden minstens twee dikke aggregaten te dreunen, zonder geluiddemping.
Eentje bij de autoscooters (botswagentjes) de andere bij een van de zweefmolens.
De rest van de attracties takte op enige wijze van die twee af.

Tegenwoordig, eigenlijk al sinds de jaren van de Taptoe, zijn er twee evenementenaansluitingen.
Eentje naast de Nieuwe Kerk, word ook gebruikt bij begrafenissen in de Nieuwe Kerk, voor verwarming
De andere in de Waagsteeg. Die laatste alleen nodig bij de Taptoe.
Beide zijn 400kVA.

Wat ik dus eigenlijk zeg is, dat de kermis met 400kVA toekan.

Een aggregaat wordt meestal wat zwaarder genomen om te voorkomen dat bij een stootbelasting dat ding door de knieën gaat. Bij trafo speelt dit veel minder snel.

Inderdaad, logisch ook het optellen, ik dacht alleen zelf heeft het rendement ook wat te maken met wat het P werkelijk vermogen dan in verschil met de aggregaat.

Goeie informatie over de meegemaakte situaties, het zal even aankijken worden wat ze willen, mogelijk vanwege latere uitbreiding is de 800 meer geschikt dan 630.

Bedankt voor jullie tijd _/-\o_

heb via mn werkgever bij een gemeente mede de evenementkasten in onderhoud. ondanks dat men daar 125A CEE heeft is de voeding van de hoofdkast maar 3x80A, daar komen de andere kasten ook weer vanaf op het evenementplein. puur vanwege de vastrechtkosten is dat teruggezet toen. echter heeft men toen de bestrating vervangen werd wel overal 160mm pvc buizen onder de wegen doorgelegd zodat bij grote evenementen makkelijk grote generatoren gezet kunnen worden zonder dat die rammelbakken middenin het evenement moet staan.

meen overigens dat als je cosinus geen 1 is, je blindvermogen een stuk groter is, en kun je dus niet krap op dat vermogen gaan zitten. vergeet ook niet evt factoren als temperatuur die dagen mee te rekenen. bij 35 graden kun je een generator niet op vollast belasten. heb al eens een 800kVA door zn knieen zien gaan bij 35 graden. dat had gezien het weer en pieklasten een 1000kVA moeten zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat zijn de redenen dat ze van die aggregaten af willen?
Een middenspanningstation, het kost nogal wat.
Is er ruimte voor? Het moet een betreedbaar station zijn. Eis van de netbeheerder.
Groter dan 630 kan niet meer met MS smeltpatronen. Is een duur stapje.

Je hebt tegenwoordig aggregaten die je niet hoort.