Ik heb inmiddels een aantal solid state relais binnen. Zijn van Alie,. Ik heb er wat mee lopen testen, het werk tot nu toe aardig. En ik houd de boel galvanisch gescheiden van het lichtnet.
Er zou zelfs een snubber netwerk inzitten (het geheel is in hars gegoten).
Een probleempje (als het dat al is) moet ik nog zien op te lossen:
In de constructie met een 'echt' relais had ik het zo, dat het een verbreek contact was. Als dan de de schakeling niet zou werken of de voedingsspanning valt weg, dan sluit het relais in zijn rusttoestand en loopt de pomp continu, net als vroeger. Dan werkt alles gewoon.
Maar met zo'n Solid State relais kun je geen verbreek-contact maken. Dat betekent dat je de pomp aan moet zetten door het relais te activeren. Stel dat mijn schakeling om een of andere reden niet werkt, of de voeding valt weg, etc, dan gaat de pomp niet lopen met als gevolg dat de ketel zal blijven branden (de vloer wordt immers niet warm) totdat de ketel door de thermische beveiliging afslaat. De radiatoren, die wél van warmte worden voorzien door de cv-pomp zijn dan al gloeiend heet. De thermostaat reageert immers op de woonkamer met vloerverwarming en niet op de radiatoren elders in huis.