Pompschakelaar vloerverwarming

marcob

Golden Member

Op 28 januari 2023 22:30:45 schreef MarEle:
Is de header waarop je de sensor in de S20 aansluit, galvansiche gescheiden van het lichtnet, of vertrouw je op de isolatie van de sensor ?

Weet ik niet en nee. De sensor voorzien van extra isolatie. Geeft niet veel temperatuur verschil. Heb gewoon de start temperatuur een graadje lager staan.

Op 28 januari 2023 21:53:35 schreef Bavelt:
En schakel je de pomp ook via een relais?

Ok gebruik gewoon het interne relais van de Sonoff S20 module

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Bavelt

Golden Member

Edit: Ik kreeg deze schakeling niet aan de praat. Maar na wat experimenteren lukt het wel: ik moet MT1 en MT2 van de Triac omdraaien!

Is dit te beredeneren en is dit dan een fout in het schema?

NB Na wat verder speuren lijkt het er op dat in dit schema MT1 en MT2 inderdaad is verwisseld.

M.a.w. de 'load' aan de MT2 hangen en dus niet aan de MT!.

Echt beredeneren kan ik het nog niet...

[Bericht gewijzigd door Bavelt op 2 februari 2023 11:15:22 (33%)

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht...
Bavelt

Golden Member

Ik heb inmiddels een aantal solid state relais binnen. Zijn van Alie,. Ik heb er wat mee lopen testen, het werk tot nu toe aardig. En ik houd de boel galvanisch gescheiden van het lichtnet.
Er zou zelfs een snubber netwerk inzitten (het geheel is in hars gegoten).

Een probleempje (als het dat al is) moet ik nog zien op te lossen:

In de constructie met een 'echt' relais had ik het zo, dat het een verbreek contact was. Als dan de de schakeling niet zou werken of de voedingsspanning valt weg, dan sluit het relais in zijn rusttoestand en loopt de pomp continu, net als vroeger. Dan werkt alles gewoon.

Maar met zo'n Solid State relais kun je geen verbreek-contact maken. Dat betekent dat je de pomp aan moet zetten door het relais te activeren. Stel dat mijn schakeling om een of andere reden niet werkt, of de voeding valt weg, etc, dan gaat de pomp niet lopen met als gevolg dat de ketel zal blijven branden (de vloer wordt immers niet warm) totdat de ketel door de thermische beveiliging afslaat. De radiatoren, die wél van warmte worden voorzien door de cv-pomp zijn dan al gloeiend heet. De thermostaat reageert immers op de woonkamer met vloerverwarming en niet op de radiatoren elders in huis.

En de radiatoren hebben zelf ook geen thermostatische kraan ?

Je zou kunnen overwegen om toch een relais parallel te zetten. Je schakelt dan zolang de schakeling actief is met de SSR, maar als de stroom wegvalt sluit het relais de stroomkring dat ie draait.

Dit scheelt enorm op de levensduur van het relais.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bavelt

Golden Member

Op 3 maart 2023 14:11:30 schreef rew:
Je zou kunnen overwegen om toch een relais parallel te zetten. Je schakelt dan zolang de schakeling actief is met de SSR, maar als de stroom wegvalt sluit het relais de stroomkring dat ie draait.

Dit scheelt enorm op de levensduur van het relais.

Dat is een goeie... Een relais gebruiken als soort van 'backup-beveiligingsvoorziening'..

Bavelt

Golden Member

Op 3 maart 2023 12:38:22 schreef Lead Acid:
En de radiatoren hebben zelf ook geen thermostatische kraan ?

Nee, geen van alle. Er zit gewoon een standaard kraan op.

Ik kan wel de keteltemperatuur instellen waarop die afslaat. Dat wordt bv gebruikt als ik de gashaard aan heb (gashaardstand).
Zonder deze gashaardstand gaat de ketel nooit aan als de haard lekker snoeit, maar de rest van het huis is dan koud...

De keteltemperatuur staat nu op 70 Gr.

Sine

Moderator

Of je gebruikt gewoon een geschikt relais. Op ketelbesturingsprinten zitten ook de bekende standaardrelais (al dan niet met een snubber netwerkje) en die gaan langer mee dan de levensduur van de ketel.