ja, tuurlijk kan dit, heb ik ook gedaan.
okkasie zonnepaneel 245Wp 30€
enphase IQ7 gekocht voor 55€.
dit alles 4x en heb een 1kW installatie gewoon plugin.
nu voor iedereen op zijn achterpoten staat, dit is een test installatie, ik heb een aparte groep gemaakt van 4A in mijn zekeringkast, die groep gaat door een kWh meter, daarna naar 1 stopcontact.
daarop zitten de zonnepanelen. ze zitten dus niet ergens random ingeplugt in een groep met 8 stopcontacten.

en op die kwh meter (met pulsuitgang) heb ik mijn hele software gemaakt voor de grafische weergave.
van 12 dec 2022 2021 tot vandaag heeft die installatie 734kWh opgebracht.
aan 38ct/kWh een opbrengst van 280€ nu. met de huidige prijzen denk ik eerder dat ik men geld al terug heb hieruit.

je kan dus perfect een iq7 achterop zo een paneel monteren, gewoon een stekkerdraad eraan. paneel in de tuin zetten naar de zon gericht en inpluggen in een verlengkabel.
ik raad echter wel aan dit in een SINGLE stopcontact groep te steken.
heel makkelijk, extra groep in de kast met zo een stopcontact in de kast. daar verlengkabel in.
is absoluut veilig te maken, en aangezien het een 'inplug' systeem is en geen vaste installatie is theoretisch geen keuring nodig.
Op 3 januari 2023 13:32:37 schreef Arco:
Om te beginnen heb je dan een steker waar 230v op staat: levensgevaarlijk...
nee toch niet, zolang ze geen 230V detecteren starten die inverters niet op.
had in het begin zo ene draaien. plug je gewoon in zoals eender wel apparaat. is een stekker zoals een pc.