ION cu4v2 display-verlichting werkt niet

Hallo,

Iemand gaf mij een ION display ter reparatie, met als klacht dat de display-verlichting niet meer werkte, en diegene had ook gelijk als oplossing dat de batterij moest worden vervangen.
Nu weet ik helemaal niets van dergelijke apparaten; ik zit meer in de horloges. Maar het lijkt mij dat die display gewoon door de fietsaccu wordt gevoed. Klopt dat? Volgens mij via die drukpuntjes.

Dus lijkt het mij gewoon dat het lampje kapot is. Maar zo'n ION is een nogal hermetisch ding. Hoe krijg je deze zonder permanente schade geopend? En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groeten van Peter uit tollebeek.

Helemaal niemand? Ik zit er een beetje mee omhoog, dus graag een reactie.

Op 5 januari 2023 10:39:49 schreef Pjeut:
Helemaal niemand? Ik zit er een beetje mee omhoog, dus graag een reactie.

Wat is een ion display? Ik neem aan dat het over een of andere fiets gaat? Je specificeert in het geheel niets.

Dat er geen reactie komt kan hierdoor komen en geeft misschien aan dat inderdaad niemand een idee heeft. De meeste mensen hier zijn techneuten, en de meeste weten heel precies ze wel en niet kunnen, en de kunnen pas advies geven als ze zelf zo'n soort apparaat onderhanden gehad hebben. Als dat laatste niet geval is kunnen ze ook niets vertellen.

Veel van die apparatuur is (om veiligheids redenen) inderdaad zo gemaakt dat het nooit opengemaakt kan worden om te repareren. Bij openmaken wordt dan alles zwaar beschadigd of juist stuk gemaakt. Het is dan gewoon niet mogelijk om iets te claimen bij ongelukken.

Ik weet helemaal niets van electrieke fietsen. Ik heb alleen een spinazie fiets. Kennissen die er een hebben gaan gewoon naar de fietsenmaker bij problemen. Misschien een idee? Ik kan je in elk geval niet helpen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 5 januari 2023 11:23:58 (12%)

fred101

Golden Member

Ik denk deze display.

Geen idee hoe hij open moet en of hij op een oplaadbare batterij of de accu werkt. Een gewone batterij verwacht ik niet, dan zou het ding open te schroeven zijn of een batterij-vak hebben ivm vervanging.

Ik kan me niet voorstellen dat het op een gloeilampje werkt, dat zal toch wel LED zijn ?

In die link staat dat de nieuwe display alleen met software van de fiets dealer kan worden geactiveerd. Mogelijk kan die software zien wat er fout is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Mocht het over de Sparta ION elektrische fiets gaan; op internet lijkt dit display OLED te zijn.

Gezien uw laatste opmerking zou ik goed in de gaten houden of u hier hobby in heeft. Het lijkt flauw, maar vrij regelmatig is niets het beste dat men voor een ander kan doen.

Hallo allemaal,

Het merk van de display is ION, maar ik heb inmiddels de eigenaar bericht dat ik helaas niets kan betekenen.

Dus deze thread kan op slot.

fred101

Golden Member

Op slot gaan ze hier niet. Lijkt me idd verstandig als dit je vakgebied niet is. Als het zo open kan en je weet wat van electronica kan kijken geen kwaad maar in dit geval zou ik dat zelf ook niet doen. Je moet het ook weer waterdicht krijgen en dan is er de vraag of het daarna weer met die software geactiveerd moet worden (verwacht het niet maar je weet nooit)

Horloges zijn ook gaaf maar dat is toch alleen mechanisch ? De (heel erg weinige)electronische die ik gezien heb hadden een alleen een IC-blob en een kristal. Ik heb hier aan board een mooie grote mechanische scheepsklok die steeds stopt met lopen. Heeft jaren stil gestaan. Wat teflonolie op lagertjes gedruppeld en nu blijft hij wat langer lopen. Daar ga ik binnenkort eens wat uitgebreider mee aan de slag. Ik vind mechanische klokken heel mooi met al die tandwieltjes en veertjes. Als hobby wat minder, ik zou gek worden van het getik als er hier iets van 20 klokken hingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

En ze dan allemaal tegelijk een 15 minuten achter laten lopen. Dat kan aleen "doc" bedenken :)

Briljante hondenvoer machine.

Nu weer ontopic.
Mijn ervaring is dat het weer waterdicht krijgen meestal lastig is.
Door warm en koud worden ontstaat er over en onderdruk en komt er vocht in de behuizing.
Dat dan zichtbaar word door condens
En door vocht word de pcb aangetast en krijg je problemen.

Er zijn meerdere types ion display sommige zijn uitwisselbaar. Over het algemeen moet een display aangemeld worden op de fiest aangezien deze als ondersteuning slot fungeert.

Op 2ehands sites zijn ze soms goedkoop te krijgen, sommige fietsenmakers rekenen geld voor het aanmelden van een display.dat moet je er nog bijop rekenen.