De keuze tussen een frequentieregelaar of een softstarter

Dag,

Zojuist heb ik me laten registreren, want het blijkt toch dat ik bij veel vraagstukken die ik probeer op te lossen en met veel googlen, vaak bij jullie forum terecht kom. Dan kan ik ook maar beter lid worden, is mijn idee.

Momenteel is mijn uitdaging het volgende
Ik heb een nieuwe compressor aangeschaft van een bekend merk. Die moet aangesloten worden op mijn enige krachtstroomgroep achter een C installatieautomaat van 3x16 Ampere. Mijn woningaansluiting heeft een hoofdaansluiting van 3x25A. De compressor zelf is 5500W, V snaar aangedreven met een persluchtketel van 270 liter. Rechtstreeks aansluiten dat gaat natuurlijk niet werken, want dan krijg je wel een piekstroom van 60 à 70 A bij het opstarten. Mijn laatste kennis over AC motoren is nog vanuit mijn schooltijd zo’n 50 jaar geleden tijdens mijn mts-eletrotechniek periode. Enige basiskennis is er nog wel, maar de tijd heeft ook technisch gezien natuurlijk niet stilgestaan. Ster-driekhoekschakelingen was iets van de lesstof van vroeger. Nu heb je frequentieregelaars en sofstarters. Al wel veel gelezen daarover, maar ik ben er nog steeds niet uit wat voor mijn situatie beter is. Enige electronica kennis is er ook nog wel, maar alleen datgene uit de schooltijd periode. Daar werd de werking van de transistor als zodanig behandeld en ik had in die tijd een abonnement op het tijdschrift Elektuur, bij velen van jullie wel bekend. Ook die techniek heeft niet stilgestaan.

De compressor is bedoeld voor het gebruik in een natstraalkast, waar veel effectieve lucht voor nodig is. Ik zit met een paar vragen aan jullie:
• Wat zou het beste passen in mijn situatie, een frequentieregelaar
of een softstarter.
• Een van de twee zou ik dan achter een werkschakelaar willen
plaatsen om daarna de compressor vertraagd te kunnen opstarten.
Maar wat gebeurt er als de druk in de ketel te laag wordt (door
het stralen natuurlijk) dan zal de compressor weer willen
opstarten. Hoe krijgt de frequentieregelaar of softstarter dat
dan te weten? Daar zal toch e.o.a. input vanaf de compressor naar
één van die twee keuzes moeten lopen wat aangeeft dat het
opstartproces weer moet worden doorlopen, want de werkschakelaar
staat al ingeschakeld. Hoe kan ik dat het beste regelen?

Mijn contact met de leverancier lijkt wat stroef te gaan. Kan ook met drukte te maken hebben natuurlijk. Maar ik kreeg wel het gevoel dat ik met een kluitje het riet in werd gestuurd.
Vandaar dat ik de naam niet noem. Maar kan jullie wel het motorplaatje laten zien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Mvg Harm Jan

GJ_

Moderator

Een softstarter werkt goed als je geen toeren wil regelen en wil voorkomen dat de zekeringen je om de oren vliegen. Wel altijd een nemen die MINIMAAL op twee fasen regelt. De goedkope regelen maar één fase en die zijn nutteloos, dan kun je beter je geld zo in de kliko gooien, dat scheelt ergernis ;-)
De betere regelen op drie fasen, maar dat is hier niet echt noodzaak.

Echter: als ie vaak in- en uitschakelt is een softstarter niet geschikt, sla er de datasheet dan eerst even op na.

Een frequentieregelaar is wat duurder maar die kun je in ieder geval zo vaak starten als je wil, via de startingang. Dus niet de netvoeding in- en uitschakelen!!

Die werkschakelaar moet dus permanent aan staan. Het starten gaat dan via gewone schakelaartjes of drukknoppen. Ook de pressostaat moet op een regelaar ingang worden aangesloten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Denk ook aan een onbelaste aanloop!
Die zit meestal op een compressor, en heb je zeker nodig.
Er zal ook wel een drukschakelaar op zitten, daarmee kun je de motor automatisch
aten starten en stoppen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zat er bij aankoop al een ster/driehoek op?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Motor 5,5kW en 400/690V: normaal zit daar een ster-driehoek op.

Mijn eerste ingeving was: FO. In de tweede instantie dacht ik: Misschien is een softstarter toch wel (net) voldoende. Ik zit dus op 1 lijn met GJ_ .

De hamvraag is dus: Hoe geeft het "compressor deel" door aan het "motor deel" dat er nieuwe lucht gevraagd wordt? Dat moet je op de FO aan zien te sluiten.

Ik heb even naar een softstarter gezocht. https://www.conrad.nl/nl/p/peter-electronic-duostart-5-5-21500-40005-s…

Die mag max 30x per uur schakelen, anderzijds, dan gaat het dus om een systeem waar rond de 150kJ aan "draaiend materiaal" in zit. Dat zal hier minder dan 10kJ zijn.

Ik dacht hints te zien dat ie twee polen schakelt zoals GJ zegt dat nodig is, maar zeker weet ik het niet.

Omdat je eigenlijk helemaal niets hebt aan een variabel toerental is een FO misschien eigenlijk toch overkill. Als je hem gaat monteren en dan voortaan altijd als "gebruiks" ding gebruikt, dan denk ik dat een FO uiteindelijk toch niet nuttig is.

Edit: Ohja. GJ_ heeft een punt. Met een ster-driehoek zou het gewoon reeds prima kunnen werken. Als dat er al in/bij zit, is dat natuurlijk de goedkoopste oplossing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2023 12:18:05 schreef rew:
Edit: Ohja. GJ_ heeft een punt. Met een ster-driehoek zou het gewoon reeds prima kunnen werken. Als dat er al in/bij zit, is dat natuurlijk de goedkoopste oplossing.

Een ster-driehoek is niet goedkoper dan een softstarter. Bovendien slijten ze. Een softstarter is een prima vervanging voor een antieke ster-driehoek, die eigenlijk niet meer van deze tijd is.

pamwikkeling

Special Member

Ter info :

Bij zandstralen heb je veel lucht nodig, dus een vereiste om comfortabel te kunnen stralen is een GROOT drukvat (1000 liter ?) en een dikke slang tussen drukvat en straalnozzel / staalvat.

Je drukvat vangt in eerste instantie de schommelingen in de luchtvraag op.

Hallo GJ_.

Voor deze compressor aan, had ik een veel kleiner model van 1,8Kw op 220V, met een 100 liter perslucht tank. Die gaf veel te weinig lucht en ging binnen 1 minuut alweer opstarten.
Toeren hoef ik niet te regelen. Maar hoe vaak die in en uitschakelt zal de praktijk nog moeten uitwijzen. Het zal ook niet zo zijn dat je een half uur achgter elkaar doorstraalt, omdat je ook vaak eerst resultaat wilt zien van waarmee je bezig bent.
Als laatste noem je nog het aansluiten van de pressostaat aan een ingang van de regelaar. Ik zal eens kijken of ik daar wat gemakkelijk bij kan komen.
Zit daar stuurstroom in waar ik vanaf kan takken? Bij een frequentie regelaar had ik al wel zoiets gelezen van een "Common point for PNP input" nodig is van 24V.

Eerst maar eens kijken of ik die pressostaat open kan krijgen en me nog wat verder inlezen vwb een softstarter.

Dank je ieder geval voor je reactie.

Kijk aan, zonder dat ik doorhad waren er al meerdere reacties, dank daarvoor.
Pamwikkeling: Ik had ook liever een groot drukvat gehad, alleen daar heb ik geen fysieke ruimte voor. Dit was wel het maximale wat afmetingen betreft. Ik ben niet met zandstralen bezig maar met natstralen en dat heeft ook veel lucht nodig.
GJ_: Ik heb zojuist nog iemand gesproken, die had het ook over een softstarter als mogelijkheid. Maar had het ook over een "vrijloopklepje" waarmee de startstroom nog meer afgevlakt kon worden. Ik kan me niet helemaal voorstellen hoe dat dan werkt. Maar met hem afgesproken eerst eens ook dat motorplaatje specs naar hem te mailen.

Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt.

Meestal zit er aan de pressostaat een leidinkje van ca 6mm (OD) dat wordt ontlucht als de drukschakelaar afslaat. Vaak hoor je het dan ook sissen.

Jacques van Montfort

Bij de al oude ster/driehoek blijft het klepje in de sterstand open staan zodat er dan nog geen druk word opgebouwd. bij overschakelen naar de driehoek wordt het klepje dan gesloten en wordt er druk opgebouwd. Ik heb al meerdere keren meemaakt dat 8 Bar druk niet voldoende was voor gritstralen en ze de pressostaat hebben opgeschroefd naar 10 of12 Bar waardoor de motoren zijn verbrand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2023 13:24:59 schreef Hunebedbouwer:...opgeschroefd naar 10 of12 Bar waardoor de motoren zijn verbrand.

Dan is die compressor dus gewoon slecht opgeleverd/afgesteld. Met een goede thermische beveiliging kan dit niet gebeuren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat bedoelde ik ook.
Onbelaste aanloop.
Zorgen dat tijdens aanloop de compressor geen (lucht)druk op kan bouwen.

Veel Softsarters hebben een uitgangskontakt dat schakelt als de softstarter is uitgeregeld.
Dat kontakt kun je gebruiken om je klepje te schakelen.

Nog meer zaken waar je op moet lette; is de spanning. De voedingsspanning is 3x400 Volt neem ik aan. Heb je een Nul ter beschikking?

Softstarts heb je in vele uitvoeringen ook mbt tot de aansturing!. Schneider heeft zelfs een uitvoering die je start en stop met een spanningsvrij kontakt.
Maar je hebt ook 24 V (AC en/of DC) 230 V en 400 Volt. Kies de juiste
Idem met het ontluchtingsklepje voor onbelaste aanloop.
Voor welke spanning is dat klepje?h

Als je tegenwoordig een compressortje met luchttank koopt dan is de pressostaat en de ontlastklep in 1 ding. De Ontlastklep werkt dan mechanisch.
Kun je dat toepassem?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die compressoren waren wel goed opgeleverd en afgesteld, maar ze hebben zelf de boel 25 en 50% hoger ingesteld en de th beveiliging idem dito.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2023 14:36:21 schreef Hunebedbouwer:
Die compressoren waren wel goed opgeleverd en afgesteld, maar ze hebben zelf de boel 25 en 50% hoger ingesteld en de th beveiliging idem dito.

Die druk hoger instellen geeft niet, maar een thermisch relais heeft maar één juiste instelling. Als je die verhoogd kan het stuk, dus daar moet je afblijven. Dat bedoelde ik met niet juist afgesteld.

evelo

Golden Member

Maar je krijgt toch niet meer vermogen door je thermische beveiliging hoger in te stellen?

Dan hebben ze nog aan iets anders gemorreld?

GJ_

Moderator

Ja, ze hebben de maximum druk verhoogd. Dat geeft niet, zolang de compressor het aankan. Dat thermisch relais bewaakt inderdaad alleen maar.

De persoon die ik giseren sprak had zeker meer verstand van zaken dan de personen die ik eerder aan de lijn heb gehad. Maar toch ook hij vroeg zich nog af of een softstarter wel zou werken bij dit motormodel. Of er al een ster/driehoek opzit vraag ik me af. Want hij vertelde mij dat deze compressor gelijk de volle mep krijgt, vandaar die grote piekstroom. Zal het dan gelijk in driehoek staan? Ik wou nog even wachten om zaken open te gaan schroeven, omdat het een nieuw ding is.
Uiteindelijk is mij ook verteld bij aankoop ervan, waarbij ik mijn situatie vertelde dat die achter een 3x16 C automaat zal moeten draaien, dat het zou moeten werken. De persoon van gisteren zal in ieder geval mijn uitdaging bij de TD neerleggen en gaat bij mij terug komen via mailwisseling. Dus ik ben nu in afwachting op een antwoord van hem.

rew: Help me even: Bedoel je met FO een Frequentieregelaar? Want als dat uiteindelijk de uitkomst zal worden om die te gaan gebruiken, dan zal ik daar voor gaan.

Ik zou het in stappen aanpakken; Eerst onderzoeken wat de situatie / voorzieningen op de machine nu precies zijn, en of die naar behoren werken.

Wat betreft het zonder belasting aanlopen: Houd goed in gedachten hoe het systeem werkt. Het klepje in de pressostaat werkt enkel zoals bedacht als de pressostaat ook als aan/uit schakelaar gebruikt wordt.

Als men een schakelaar daar voor toevoegt kan het voorkomen dat de machine ingeschakeld wordt terwijl de pressostaat al aan en de klep dicht was, dan loopt alsnog onder vollast aan. Bij mijn vroegere Makerspace heeft die fout naast een boel stoppen ooit een motor gekost.

GJ_

Moderator

Op 5 januari 2023 10:09:09 schreef HJE:
rew: Help me even: Bedoel je met FO een Frequentieregelaar?

Een FO is een frequentieregelaar (Frequentie Omvormer)

Als het alleen is om er voor te zorgen dat je zekeringen er niet uit knallen is een softstarter voldoende.
Wel een die MINIMAAL op twee fasen regelt, maar beter een die op drie fasen regelt.
Voor je er een wil aanschaffen even hier merk en type vermelden.

Een FO alleen maar om de startstroom te beperken is onzinnig. Een beperking van de startstroom is bij een nieuwe (legale, en dat betwijfel ik in dit geval) motor meestal wel noodzakelijk, anders loopt ie op tot 10 tot 15x de nominale stroom.

benleentje

Golden Member

Op 4 januari 2023 17:01:37 schreef evelo:
Maar je krijgt toch niet meer vermogen door je thermische beveiliging hoger in te stellen?

Dan hebben ze nog aan iets anders gemorreld?

Het vermogen wat de motor moet leveren is evenredig aan de druk. Bij een leeg drukvat begin je dan met relatief laag vermogen en dat neemt toe als de druk stijgt. Ga je nu de druk hoger instellen dan moet de motor voor dat deel meer vermogen leveren. Normaal niet zo erg als je thermische beveiliging goed staat, ga je daar dan ook nog eens aan draaien dan kan de motor gewoon dat hogere vermogen leveren. Bij een ruim bemeten motor nog niet eens zo erg, maar compressoren hebben vaak niet van die ruime motoren dan moet allemaal zo min mogelijk kosten.

Zelfs bij ons op het werk een Atlas Copco compressor die door een hun erkende leverancier is aangepast van 8 bar naar 12 bar is eindelijk ook binnen een jaar overleden. Dat was niet de motor maar het compressor/schroefblok zelf. Maar ook dat bleek later een low budget serie van Atlas Copco te zijn wat daar niet voor gemaakt is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb een antwoord ontvangen van de persoon die ik het laatst hierover gesproken had. Hij mailde mij: Op die motor zou een ster driehoekschakeling kunnen met een vrijloopklep in sterschakeling en hij stuurde me door naar een firma die hier wel raad mee zou weten.
Hmm, okay dan zal ik die begin volgende week maar eens gaan bellen en hun verhaal aanhoren.

Trouwens ik kwam nog een uitleg verhaal tegen op https://tameson.nl/drukloos-starten-compressor.html.

Toeternietoe: Ja, ik heb 3x400volt en een nul. Maar ik heb niet gelijk 24 volt. Dat zal ik toch ergens vandaan moeten halen. De compressor heeft een MDR3 pressostaat met de aan een uitknop.

Komend weekend eerst dat tameson verhaal maar eens goed doorlezen voordat ik ga bellen.

Waarom dan? Heb je een bouwpakket van een bekend merk gekocht, of een stekker-klare compressor? Volgens mij zeg je zelf in het draadje dat de compressor volgens de leverancier werkt achter een 3 x 16A C automaat. Heb je dat al geprobeerd?

GJ_

Moderator

Op 6 januari 2023 17:29:25 schreef HJE:...Op die motor zou een ster driehoekschakeling kunnen met een vrijloopklep in sterschakeling...

Natuurlijk kan dat, het is alleen niet meer van deze tijd en niet perse goedkoper. Met een softstarter kan dat ook, met een ontluchting tijdens de aanloop.

Een softstarter doet zijn werk beter, en met nieuwe motoren geen overbodige luxe omdat de opstartpiek twee keer zo hoog is als die van een oude motor.

Op 6 januari 2023 19:14:19 schreef MJN:...volgens de leverancier werkt achter een 3 x 16A C automaat. Heb je dat al geprobeerd?

Een 5,5kW DOL zet je achter een C25A. Met een softstarter of een ster-driehoek kan een C16A ook.