De keuze tussen een frequentieregelaar of een softstarter

Kijk aan, zonder dat ik doorhad waren er al meerdere reacties, dank daarvoor.
Pamwikkeling: Ik had ook liever een groot drukvat gehad, alleen daar heb ik geen fysieke ruimte voor. Dit was wel het maximale wat afmetingen betreft. Ik ben niet met zandstralen bezig maar met natstralen en dat heeft ook veel lucht nodig.
GJ_: Ik heb zojuist nog iemand gesproken, die had het ook over een softstarter als mogelijkheid. Maar had het ook over een "vrijloopklepje" waarmee de startstroom nog meer afgevlakt kon worden. Ik kan me niet helemaal voorstellen hoe dat dan werkt. Maar met hem afgesproken eerst eens ook dat motorplaatje specs naar hem te mailen.

Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt.

Meestal zit er aan de pressostaat een leidinkje van ca 6mm (OD) dat wordt ontlucht als de drukschakelaar afslaat. Vaak hoor je het dan ook sissen.

Jacques van Montfort

Bij de al oude ster/driehoek blijft het klepje in de sterstand open staan zodat er dan nog geen druk word opgebouwd. bij overschakelen naar de driehoek wordt het klepje dan gesloten en wordt er druk opgebouwd. Ik heb al meerdere keren meemaakt dat 8 Bar druk niet voldoende was voor gritstralen en ze de pressostaat hebben opgeschroefd naar 10 of12 Bar waardoor de motoren zijn verbrand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2023 13:24:59 schreef Hunebedbouwer:...opgeschroefd naar 10 of12 Bar waardoor de motoren zijn verbrand.

Dan is die compressor dus gewoon slecht opgeleverd/afgesteld. Met een goede thermische beveiliging kan dit niet gebeuren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat bedoelde ik ook.
Onbelaste aanloop.
Zorgen dat tijdens aanloop de compressor geen (lucht)druk op kan bouwen.

Veel Softsarters hebben een uitgangskontakt dat schakelt als de softstarter is uitgeregeld.
Dat kontakt kun je gebruiken om je klepje te schakelen.

Nog meer zaken waar je op moet lette; is de spanning. De voedingsspanning is 3x400 Volt neem ik aan. Heb je een Nul ter beschikking?

Softstarts heb je in vele uitvoeringen ook mbt tot de aansturing!. Schneider heeft zelfs een uitvoering die je start en stop met een spanningsvrij kontakt.
Maar je hebt ook 24 V (AC en/of DC) 230 V en 400 Volt. Kies de juiste
Idem met het ontluchtingsklepje voor onbelaste aanloop.
Voor welke spanning is dat klepje?h

Als je tegenwoordig een compressortje met luchttank koopt dan is de pressostaat en de ontlastklep in 1 ding. De Ontlastklep werkt dan mechanisch.
Kun je dat toepassem?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die compressoren waren wel goed opgeleverd en afgesteld, maar ze hebben zelf de boel 25 en 50% hoger ingesteld en de th beveiliging idem dito.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 4 januari 2023 14:36:21 schreef Hunebedbouwer:
Die compressoren waren wel goed opgeleverd en afgesteld, maar ze hebben zelf de boel 25 en 50% hoger ingesteld en de th beveiliging idem dito.

Die druk hoger instellen geeft niet, maar een thermisch relais heeft maar één juiste instelling. Als je die verhoogd kan het stuk, dus daar moet je afblijven. Dat bedoelde ik met niet juist afgesteld.

evelo

Golden Member

Maar je krijgt toch niet meer vermogen door je thermische beveiliging hoger in te stellen?

Dan hebben ze nog aan iets anders gemorreld?

GJ_

Moderator

Ja, ze hebben de maximum druk verhoogd. Dat geeft niet, zolang de compressor het aankan. Dat thermisch relais bewaakt inderdaad alleen maar.

De persoon die ik giseren sprak had zeker meer verstand van zaken dan de personen die ik eerder aan de lijn heb gehad. Maar toch ook hij vroeg zich nog af of een softstarter wel zou werken bij dit motormodel. Of er al een ster/driehoek opzit vraag ik me af. Want hij vertelde mij dat deze compressor gelijk de volle mep krijgt, vandaar die grote piekstroom. Zal het dan gelijk in driehoek staan? Ik wou nog even wachten om zaken open te gaan schroeven, omdat het een nieuw ding is.
Uiteindelijk is mij ook verteld bij aankoop ervan, waarbij ik mijn situatie vertelde dat die achter een 3x16 C automaat zal moeten draaien, dat het zou moeten werken. De persoon van gisteren zal in ieder geval mijn uitdaging bij de TD neerleggen en gaat bij mij terug komen via mailwisseling. Dus ik ben nu in afwachting op een antwoord van hem.

rew: Help me even: Bedoel je met FO een Frequentieregelaar? Want als dat uiteindelijk de uitkomst zal worden om die te gaan gebruiken, dan zal ik daar voor gaan.

Ik zou het in stappen aanpakken; Eerst onderzoeken wat de situatie / voorzieningen op de machine nu precies zijn, en of die naar behoren werken.

Wat betreft het zonder belasting aanlopen: Houd goed in gedachten hoe het systeem werkt. Het klepje in de pressostaat werkt enkel zoals bedacht als de pressostaat ook als aan/uit schakelaar gebruikt wordt.

Als men een schakelaar daar voor toevoegt kan het voorkomen dat de machine ingeschakeld wordt terwijl de pressostaat al aan en de klep dicht was, dan loopt alsnog onder vollast aan. Bij mijn vroegere Makerspace heeft die fout naast een boel stoppen ooit een motor gekost.

GJ_

Moderator

Op 5 januari 2023 10:09:09 schreef HJE:
rew: Help me even: Bedoel je met FO een Frequentieregelaar?

Een FO is een frequentieregelaar (Frequentie Omvormer)

Als het alleen is om er voor te zorgen dat je zekeringen er niet uit knallen is een softstarter voldoende.
Wel een die MINIMAAL op twee fasen regelt, maar beter een die op drie fasen regelt.
Voor je er een wil aanschaffen even hier merk en type vermelden.

Een FO alleen maar om de startstroom te beperken is onzinnig. Een beperking van de startstroom is bij een nieuwe (legale, en dat betwijfel ik in dit geval) motor meestal wel noodzakelijk, anders loopt ie op tot 10 tot 15x de nominale stroom.

benleentje

Golden Member

Op 4 januari 2023 17:01:37 schreef evelo:
Maar je krijgt toch niet meer vermogen door je thermische beveiliging hoger in te stellen?

Dan hebben ze nog aan iets anders gemorreld?

Het vermogen wat de motor moet leveren is evenredig aan de druk. Bij een leeg drukvat begin je dan met relatief laag vermogen en dat neemt toe als de druk stijgt. Ga je nu de druk hoger instellen dan moet de motor voor dat deel meer vermogen leveren. Normaal niet zo erg als je thermische beveiliging goed staat, ga je daar dan ook nog eens aan draaien dan kan de motor gewoon dat hogere vermogen leveren. Bij een ruim bemeten motor nog niet eens zo erg, maar compressoren hebben vaak niet van die ruime motoren dan moet allemaal zo min mogelijk kosten.

Zelfs bij ons op het werk een Atlas Copco compressor die door een hun erkende leverancier is aangepast van 8 bar naar 12 bar is eindelijk ook binnen een jaar overleden. Dat was niet de motor maar het compressor/schroefblok zelf. Maar ook dat bleek later een low budget serie van Atlas Copco te zijn wat daar niet voor gemaakt is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb een antwoord ontvangen van de persoon die ik het laatst hierover gesproken had. Hij mailde mij: Op die motor zou een ster driehoekschakeling kunnen met een vrijloopklep in sterschakeling en hij stuurde me door naar een firma die hier wel raad mee zou weten.
Hmm, okay dan zal ik die begin volgende week maar eens gaan bellen en hun verhaal aanhoren.

Trouwens ik kwam nog een uitleg verhaal tegen op https://tameson.nl/drukloos-starten-compressor.html.

Toeternietoe: Ja, ik heb 3x400volt en een nul. Maar ik heb niet gelijk 24 volt. Dat zal ik toch ergens vandaan moeten halen. De compressor heeft een MDR3 pressostaat met de aan een uitknop.

Komend weekend eerst dat tameson verhaal maar eens goed doorlezen voordat ik ga bellen.

Waarom dan? Heb je een bouwpakket van een bekend merk gekocht, of een stekker-klare compressor? Volgens mij zeg je zelf in het draadje dat de compressor volgens de leverancier werkt achter een 3 x 16A C automaat. Heb je dat al geprobeerd?

GJ_

Moderator

Op 6 januari 2023 17:29:25 schreef HJE:...Op die motor zou een ster driehoekschakeling kunnen met een vrijloopklep in sterschakeling...

Natuurlijk kan dat, het is alleen niet meer van deze tijd en niet perse goedkoper. Met een softstarter kan dat ook, met een ontluchting tijdens de aanloop.

Een softstarter doet zijn werk beter, en met nieuwe motoren geen overbodige luxe omdat de opstartpiek twee keer zo hoog is als die van een oude motor.

Op 6 januari 2023 19:14:19 schreef MJN:...volgens de leverancier werkt achter een 3 x 16A C automaat. Heb je dat al geprobeerd?

Een 5,5kW DOL zet je achter een C25A. Met een softstarter of een ster-driehoek kan een C16A ook.

Een 5,5kW DOL zet je achter een C25A

Idealiter zal dat best kloppen, echter heeft hij dat niet. Wat ik bedoel is: als het een kant en klaar nieuw gekochte compressor is dan zit er al een ontlastklep op. Misschien heeft de verkoper de ervaring dat deze compressor het prima doet achter een C16A? En stel dat de automaat eruit gaat, dan deze compressor ruilen tegen een model welke wel achter een C16A kan? Misschien grotere tank, lagere druk?
Ik lees ook nergens of het een zuiger of een schroefcompressor is?

Een wedervraag van mij, ik weet niks van materiaal stralen, maar je geeft aan dat je veel lucht nodig hebt. Is een lucht blower niet geschikt voor straal- werk, of kan dat niet?

GJ_

Moderator

Op 7 januari 2023 10:23:38 schreef MJN:...Misschien heeft de verkoper de ervaring dat deze compressor het prima doet achter een C16A?...

Dan klopt de motor niet. Met een nieuwe motor kun je dat rustig vergeten, en oude mogen niet verkocht worden.

Dag allemaal,
Afgelopen week contact gehad met die andere firma, waar ik over sprak.
En met iemand gesproken, die begreep wat het probleem is waar ik mee bezig ben.
Zijn ervaringen waren meer gebaseerd op ster/driehoek schakelingen en niet met softstarters. Niet dat hij die niet tegenkwam in zijn werk, maar dan waren er al vaak problemen.
Hij heeft e.e.a. voor mijn uitgezocht voor een sterdriehoekschakel oplossing en kwam hij toch ook op zo'n € 950 euro inclusief een 400volt magneetventiel. Want nu zit er geen vrijloop klep op deze compressor.

Voor mijn gevoel ben ik niet helemaal terug bij af en kom toch wel wat verder heb ik het idee.
Daarom nu weer gaan zoeken naar informatie over softstarters en heb ook een vraag uitstaan bij Vierpool.
Prijstechnisch zal ik toch ook ergens uitkomen bij die 1000 euro, is mijn verwachting. Niet dat dit echt een punt is. Uiteindelijk is het de bedoeling om een goede oplossing te vinden voor mijn 5,5kw compressor met 270l tank. Voordeel van de oude techniek is dat het voor mij natuurlijk nog wel wat meer doet herinneren aan de oude schooltijd en daardoor nog wat meer begrijpelijker.
Bij softstarters kom je thyristors tegen en andere zaken er omheen, dat begrijp ik nog wel enigzins, maar is toch een stapje verder. Ik kwam wel een aardig document daarover tegen over 2 fase en 3 fase softstarters.

Maar als ik dat dan lees dan heb ik nog steeds niet helder welke voor mij dan beter zou zijn. Het vaak opnieuw starten van de motor bij het stralen en hoe gaat daar dan een 2 of 3 fase softstarter daar mee om? En wat voor impact heeft dat op de motor zelf? In vergelijking met een ster-driek oplossing.

Welke opstartvariant ik ook zal kiezen, tijdens de praktijk zal ik toch zeker in de gaten moeten houden dat de motor niet te heet gaat worden. Daar zal ik mijn werkwijze ook zeker rekening mee gaan houden. Uiteindelijk is dit nog steeds een onderdeel van de hobby en hoef ik geen deadlines te halen om iets gereed te krijgen. Dat is anders als het je werk is en er echt productie gedraaid moet worden.

Als het Rond de duizend euro mag/moet kosten, is het dan niet beter om gewoon "all in" te gaan en een complete FO te kopen? Kijk of er een CO-er in de buurt woont en zin heeft in een borreltje (en helpen installeren FO).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Een IC Electronic softstarter bij Vierpool kost je geen 1000 euro, lang niet zelfs.
Dan hou je nog ruim geld over voor een stalen kast en misschien wat bedienknoppen en zo.
Neem wel een SMC33 en geen SMC32 of SMC3. Een SMC33DA4025BP of zo dus.

Als er geen snelheid geregeld hoeft te worden is een FO echt zinloos. Wel leuker. Maar ook die kost royaal geen 1000 euro.

Nou moet ik ook zeggen dat 1000 euro voor een ster driehoek wel heeeeeel erg veel geld is, of er moet ook een stalen kast bij zitten, automaten, bediening enz enz.

Op 13 januari 2023 13:04:21 schreef HJE:... en hoe gaat daar dan een 2 of 3 fase softstarter daar mee om? En wat voor impact heeft dat op de motor zelf? In vergelijking met een ster-driek oplossing.

Zoals ik al eerder zei: GEEN twee fasen geregelde! Zo'n theoretisch schrijfsel van ABB is reuze interessant, de praktijk heeft al lang geleerd dat de keuze voor een twee fasen onverstandig is.
En een softstarter werkt gewoon beter dan een ster driehoek. Ster Driehoek is antieke en achterhaalde techniek.

Als je vóór de softstarter een motorbeveiligingsschakelaar zet heb je een goede beveiliging tegen oververhitting.

Welke opstartvariant ik ook zal kiezen, tijdens de praktijk zal ik toch zeker in de gaten moeten houden dat de motor niet te heet gaat worden.

Het kenplaatje van je motor vermeld S3 75%
In een tijdsspanne van 10 minuten mag je motor max 7,5 minuut draaien.

Ben weer een stapje verder, lijkt me. Gisteren bericht gekregen van Vierhoek en die kwam met een SMC33DA4015 aanzetten voor € 329,00 ex btw.
Dat zijn heel andere prijzen. Hij stuurde me ook nog een SMC productoverzicht. Die ga ik dit weekend eens rustig doornemen.

Zit ik net bij Technische Unie te kijken, zie ik dezelfde daar niet staan voor € 199,00 ex btw. En voor een SMC3DA4025 € 220,00 ex btw.

Als ik die prijzen afsteek tegen die €950 euro voor een klassieke oplossing, die wel compleet is trouwens, dus met ontlastventiel, een voor gemonteerde kast met relais en thermische beveiliging. Maar dan nog, is ook dit nog geen gegarandeerde oplossing voor mijn situatie. Dan geef ik toch liever eerder wat minder geld uit en kies voor een softstarter.

Eerst maar eens rustig dat lijvig SMC_productoverzicht doornemen en laten bezinken. Ik moet daar echt even voor gaan zitten. Vergeet niet dat ik in 50 jaar niet met de techniek van AC motoren in aanraking ben gekomen. Maar ik vind het ook wel weer een uitdaging om het werkend te krijgen, samen met jullie input.

Intussen ook op zoek naar een motorbeveiligingsschakelaar en een metalen kast, waar het allemaal in kan.

wordt vervolgd....

GJ_

Moderator

Op 14 januari 2023 11:14:04 schreef HJE:..En voor een SMC3DA4025 € 220,00 ex btw....

Daar heb je niks aan. Volg het advies van Vierpool, een SMC33 en dus geen SMC3.
De SMC33DA4015 staat niet bij de TU op de site. De prijs van Vierpool is gewoon een goede.

Een SMC33 en een MBS passen in een klein kastje. Met bv 300x300 kom je niet echt veel ruimte te kort. Bijvoorbeeld een Rittal AX1033.000.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 14 januari 2023 11:45:40 (12%)

Hoeveel liter doet de pomp per minuut?
Hoeveel is er nodig per minuut om te stralen.
Als de pressostaat regelt tussen 6 en 8 Bar en je bent deze druk ook nodig om te stralen, is er maar 1/4 van de tank inhoud echt effectief om te stralen . Je pomp zal dan minstens evenveel liter moeten verpompen als er verbruikt word om niet onder de minimale werkdruk te komen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?