Kan deze machine in combinatie met mijn aansluiting

Goedemiddag,

Ik kom er even allemaal niet meer uit.
Ik ben aan het kijken voor een inductie verwarmer om mee te smeden.

Ik zit alleen even met het vermogen en mijn zekeringen.
Ik heb al meerdere filmpjes gezien op youtube, dit zijn allemaal Amerikanen en Engelsmannen. En ik hoor verschillende zekering sterktes, 30A tot 50A.
Echter als ik naar de specs kijk snap ik er niks van.
Er staat dat ie 15kW is op 220v dat zou volgens mij op 68,2A en dat heb ik niet liggen in mijn huis. Mijn hoofd aansluiting is 3x 25A.
Is er een manier om deze machine aan te sluiten? Of is het verstandiger om een zwaardere 380v versie te kopen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet Harm

Arco

Special Member

Ik zie nergens 68A staan?
De opgegeven 15kW is output power, niet het uit het net opgenomen vermogen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dan zal er toch minimaal hetzelfde of meer in moeten ;)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan zou ik voor een 3x400 V versie gaan.
Als je verder niet veel stroom verbruikt kun je net 15 kW op een 3x25A aansluiting gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als ie echt 15kW output vermogen heeft, dan mag je rekenen op 18kW opgenomen vermogen uit het net. Ik schat gewoon "ruwweg 20% verliezen". Ik kan er naast zitten.

Ik kom dan op 26A per fase uit. Dan moet je wel heel weinig andere dingen hebben... :-)

Ik zou zeggen: Hou er rekening mee dat je hoofdzekering er uitgaat en dat je zult moeten upgraden naar een dikkere aansluiting met bijbehorende hogere aansluitkosten.

En "Hou er rekening mee dat je hoofdzekering er uitgaat" betekent dus dat je bereid bent om een halve of hele dag zonder stroom te zitten. Niet op een zaterdag mee beginnen om te kijken of ie werkt. Mogelijk ben je dan maandag de eerste om een nieuwe zekering te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

  • Uitgangsvermogen: 15 KW
  • Uitgangsstroom: 200 - 600 EEN
  • Fluctuerende frequentie: 30 - 100 KHZ
  • Verwarming tijd: 1-99 s (auto)
  • Ingangsspanning: eenfase 220 V
  • Debiet van koelwater: 0.2 Mpa, 2 L / min
  • Max. verwarming temperatuur: 2200 ? (3992 ?)
  • Water temp. Bescherming punt: 40 ? (104 ?)
  • Belasting duur: 100%
  • Koeling: waterkoeling
  • Afmetingen: 55x22x47 cm(22x9x19 inch)
  • Gewicht: 18 kg (40 lbs)

Het is een enkel fase 230V aansluiting. 18kW / 230V = 78A

Er staat dat ie 15kW is op 220v dat zou volgens mij op 68,2A en dat heb ik niet liggen in mijn huis. Mijn hoofd aansluiting is 3x 25A.

In China is een 100A 220V aansluiting per woning heel normaal. Een kookplaat is daar ook enkelfase. Maar hier in NL kan je dat gewoon vrijwel nergens aansluiten.

Vragen of de aanbieder ook een 3 fase 400V versie kan aanbieden?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Gezien het energieplafond zou ik eerder een op gas kopen, en dan op LPG gebruiken.

https://www.vevor.nl/propaangas-smeden-c_11133/vevor-gas-smeedoven-mes…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

GAs of elektrisch is meer hoeveel moet je verwarmen buigen. Met inductie is dat werkstuk veel sneller met gas duurt dat veel langer, maar je kan er wel meer en grotere werkstukken in leggen.
Met inductie verwarm je een kleiner stuk werkstuk. Voornamelijk om enkel de buitenkant te verwarmen en dan te harden.

Die inductie verwarming is eigenlijk ook meer bedoelt een materiaal plaatselijk te verwarmen en dan te buigen, voor bv een holle buis kan je dan binnen een paar seconden verwarmen en dan buigen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 4 januari 2023 18:54:33 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dit staat er te lezen op de website van Vevor (vevor.de)

mvdk

Golden Member

Waarmee word die 15kW aan de uitgang dan gemaakt?
Vragen, vragen....

Het apparaat verhit maximaal 100s.
Ik geloof zonder het op te zoeken wel dat een belangrijk kleinere beveiliging er die periode wel in blijft. Dat is het enige dat voor een klant zonder kennis van zaken van belang is.

Verder zal het apparaat de netspanning zo een beetje als eerste gelijkrichten, dat is "eenvoudig" aan te passen naar driefasen, maar als men niet afvlakt (wat ik niet verwacht) is de effectieve DC spanning bij een driefasen aansluiting een stuk hoger. Daar moet het dan wel goed mee om gaan.

High met Henk

Special Member

1 fase gelijkrichter geeft 325 Vdc
3 fase gelijkrichter geeft 570 Vdc

74% meer spanning... Daar zal het binnenwerkje niet op berekend zijn. Waar een elco van 450 v binnen specs was, doet hij nu ff poef.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor alle antwoorden.
Als ik het zo zie zat ik qua gedachten wel goed.
Ik ga vevor.nl wel een bericht sturen, echter heb ik het idee dat het gewoon een chinees bedrijf is met generieke landwebsites.
Ik zal in de tussentijd kijken naar een 380V versie.
Mochten er ontwikkelingen zijn meld ik het.

update: ik kwam deze ook nog tegen (zelfde machine specs) en die heeft 35A bij de specs staan.

[Bericht gewijzigd door harmvdw op donderdag 5 januari 2023 09:01:48 (24%)

35A * 230V = 8kW.

Die 15kW is "chinese kW": Zwaar overdreven, kan technisch niet kloppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 5 januari 2023 09:51:11 schreef rew:
35A * 230V = 8kW. ... kan technisch niet kloppen.

Op 4 januari 2023 20:50:31 schreef Aart:
Het apparaat verhit maximaal 100s.

Ik denk niet dat ze echt 35A bedoelen maar dat het werkt achter een zekering van 35A. Een zekering heeft een ruime tolerantie/ grafiek en zal bij >1,25xIn pas na hele hele lange tijd eens mogen door smelten.

Gedurende ca 100sec mag daar bijna 60A lopen.
60 x 230 = 13.8kW

Dan klopt het nog net niet maar technisch kan het dus wel om gedurende een korte tijd heel veel vermogen uit het net te halen. Maar als je dat een aantal keren achter elkaar doet doet gaat de zekering alsnog, wel raar om zo je apparaat te ontwerpen zo op de grens. En zal er ook flink gerommeld zijn aan de specificaties

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

High met Henk heeft gelijk, dat zag ik over het hoofd.

Wat het vermogen betreft, men moet ook nog een toepassing hebben waar zo lang zo veel vermogen ingepompt kan worden.
Als ik goed reken kan men met die 1,5 MJ iets van 3 kg ijzer opwarmen tot 1000 oC. Dat lijkt nogal wat.

(kort door de bocht, zonder verliezen)

jerome

Golden Member

Stel dat je een dergelijk toestel voor prikje kan kopen, dan is er de mogelijkheid deze te gaan ombouwen naar 3X400 +N, door 3 keer te gaan gelijkrichten N naar F om de DC lijn te voeden. Voor een kleine 100€ heb je een nieuwe hoofdschakelaar en 3 bruggen KBPC3510 oid. Edit: De stroom door de neuter laat ik aan de rekenknobbels :-).

[Bericht gewijzigd door jerome op donderdag 5 januari 2023 17:54:41 (11%)