Aardlekschakelaars bedrijf

Martijntjuu2001

Golden Member

Hallo allen,

Even een korte vraag over aardleks toegepast in de industrie.

Op mijn werk zit alles achter 0,5A aardlekschakelaars, zowel de 16A afgezekerde 230v stopcontacten als de krachtstroomstopcontacten.
Hierbij vroeg ik mij af of de werkgever verplicht is deze te vervangen voor 30mA aardlekschakelaars.
Of omdat dit een bedrijf is hoeven de aardleks niet vervangen te worden?

Wat zijn de harde afkeurpunten voor wanneer ze vervangen moeten worden?

M.v.g.

Martijn

als er een scope10 voor de verzekering komt, zal daar wel iets op afgekeurd worden. sinds 2005 mogen die 500mA aardlekken al niet meer. echter bestaande situatie is wat anders. stel dat bijv natte ruimten op die 500mA zitten of dient er gewerkt te worden met bijv hogedrukreinigers waar wcd's zitten heb je kans dat daar een afkeur op komt. als de aardlek trager als de gestelde eis uitschakelt dan is het ook afkeur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In de industrie is het wat anders dan in de woningbouw.
In industrie pas je alleen aardlekschakelaars toe als je de benodigde maximale waarde van de veiligheidsaarding niet (redelijkerwijs) kunt verkrijgen.

De waarde van de verschilstroom maakt niet uit, daar zijn in de industrie geen eisen voor.
Je zou dus ook aardlekschakelaars van 1 A verschilstroom mogen toepassen..

Uit je verhaal begrijp ik dat je oude standaard aardlekschakelaars hebt van 500 mA verschilstroom.
Dat mag in de industrie gewoon, maar het is wel belangrijk deze te controleren op de juiste werking.
Vermoedelijk zijn ze oud, werken ze nog wel goed. Stroom en uitschakeltijd zijn belangrijk.
Een eenvoudige test met de TESTknop op de aardlek volstaat niet.

Wat niet mag, en al heel lang niet heeft gemogen is alles achter 1 aardlek in een grote ruimte.
Bij aanspreken van de aardlek zit het hele gebouw in het donker, en dat kan gevaarlijk zijn.
Denk maar aan fabrieken waar overal van alles op de grond ligt.

De eis is dat bij > 100 m2 de verlichting over minimaal 2 verschillende aardlekschakelaars verdeeld is. En nog meer eisen....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 januari 2023 22:23:31 schreef Toeternietoe:
In de industrie is het wat anders dan in de woningbouw.
In industrie pas je alleen aardlekschakelaars toe als je de benodigde maximale waarde van de veiligheidsaarding niet (redelijkerwijs) kunt verkrijgen.

....

er is industrie en utiliteit bouw. in dat laatste zitten al menig jaren wel 30mA aardlekken. zoals ik lees zit ts in een pand met ouwe installatie, maar is niet zeker industrie. idd kwam je die 500mA aardlekken vooral tegen waar TT voeding zat. echter vervangen van die dingen zal afhankelijk van de omstandigheden niet heel snel hoeven gebeuren. tenzij het bedrijf een amerikaanse achtergrond heeft, dan zijn er meer veiligheidsregels als plafondplaten op kantoor :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer