Differentiële versterkertrap Luxman L-31

Henry S.

Moderator

Het probleem:
Ik ben bezig met een Luxman L-31 die zich als een popcornmachine gedraagt. De pootjes van de Q201 en Q202 zijn zwart van de zilveroxide, dus die torren wil ik sowieso gaan vervangen.

De twee PNP torren (2SA763WL-5) krijgen een CE spanning van >50V en dat is wat te veel voor een BC560C.

De vraag:
Kan ik de negatieve voedingsspanning ongestraft van -40V verlagen naar bijv -30V?

Stukje van het schema:

Servicemanual

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In serie met de collectors een 10V tot 15V zener zetten. De collector van Q202 zit sowieso aan de negatieve voedingsspanning, dus via een zener van 15V wordt de collectorspanning 15V lager. Die kan je wel missen.
De basis van Q203 ligt ook tegen de negatieve voedingsspanning aan, dus daar kan je ook wel 15V missen.
Deze truc werkt uiteraard niet als de basisspanningen van Q201 en Q202 dicht in de buurt van de negatieve voedingsspanning komt.
Ook werkt de truc niet als tijdens normaal bedrijf de stroom door Q201 en/of Q202 momentaan nul mA kan worden. (verzadiging).
Na vervanging van deze transistoren wel testen of de versterker niet staat te oscilleren!

Op 4 januari 2023 22:39:30 schreef nijhuisr:
BC556C gebruiken?

Is een beter idee!

Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 4 januari 2023 22:39:30 schreef nijhuisr:
BC556C gebruiken?

Dat kan, maar is te gemakkelijk. Een BC556C heeft een behoorlijke spreiding in het ruisgetal.

Op 4 januari 2023 22:42:47 schreef ohm pi:
Ook werkt de truc niet als tijdens normaal bedrijf de stroom door Q201 en/of Q202 momentaan nul mA kan worden. (verzadiging).

En daar gaat het dan denk ik mis, de basis van Q202 hangt via een deler aan de uitgang van de eindtrap.

Het is voor mij opgelost door een aanbod van blackdog :), er komen 2SA1085E's voor in de plaats.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 januari 2023 19:30:37 schreef Henry S.:
Het is voor mij opgelost door een aanbod van blackdog :), er komen 2SA1085E's voor in de plaats.

Dat is de mooiste oplossing!

Beste,

zijn de originele torretjes "dood"? Zilveroxide op de pootjes zijn niet noodzakelijk de oorzaak van de popcorn? Of heeft iemand wel ervaring met dit type oxidatie die transistoren "gek" maken? Ik ben echt benieuwd.

It's fun to finally find the failure!

Ze hoeven niet dood te zijn, maar ze gaan wel op kortere of langere tijd uitvallen. Dus wil je een oude versterker oid restaureren en je vindt een defecte tor met geoxideerde pootjes, dan raad ik je aan om alle gelijksoortige torren met geoxideerde pootjes te vervangen door nieuwe originele exemplaren.
Zie ook hier https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/black-lead-transistor-….
Dus geen transistoren vervangen als alles goed werkt, maar 'de pootjes zijn zwart'.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 9 januari 2023 18:25:25 (25%)

Na 40 jaar in de electronica te hebben geleefd, heb ik nooit eerder de link gelegd van zilveroxidatie aan de pootjes en een eventueel defect. Betekent het gewoon dat deze oxidatie verder binnendringt in de behuizing (omhulling) van de transistor bvb en de bounding draad naar het silicium aantast of doet onderbreken? Bedankt voor de info.

It's fun to finally find the failure!

Jaren terug heb ik ooit een bandrecorder gerepareerd, dwz een aantal zwarte torretjes vervangen. Toen keek ik gemeen naar die zwarte draadjes. Volgens mij was de versterkingsfactor van die transistoren sterk teruggelopen, waardoor het geluid zwak was en van de gelijkspanningsinstellingen niks meer klopte.

Henry S.

Moderator

Op 9 januari 2023 18:25:55 schreef Tele@ReVision:
Na 40 jaar in de electronica te hebben geleefd, heb ik nooit eerder de link gelegd van zilveroxidatie aan de pootjes en een eventueel defect. Betekent het gewoon dat deze oxidatie verder binnendringt in de behuizing (omhulling) van de transistor bvb en de bounding draad naar het silicium aantast of doet onderbreken?

Het kan binnendringen, maar het begint met *aangroeien van zilveroxide/sulfide op de pootjes zelf. Bij deze versterker werd de ingangsversterker ontregeld, dat duidt op een ongewenste verbinding tussen de pootjes.

Het is een vreemd fenomeen... De versterker is een paar jaar geleden met popcorn weggezet en was toen ik hem vorige week probeerde stil. Ik heb deze versterker lang geleden gekregen vanwege doorslaande zekeringen. Deze heeft toen ook een tijdje stilgestaan en ik heb niets kunnen merken. Tot een paar jaar geleden...

Bij deze 2SA836E (ook uit deze versterker) is duidelijk te zien hoe die laag zich vormt:

De vier 2SA763WL's, plus een heleboel andere onderdelen (ik moet er nu toch bij), zijn ondertussen vervangen:

*Edit: Foto gevonden over hoe dit aangroeit.

https://www.semlab.com/wp-content/uploads/2015/01/Silver-Sulfide-Growth.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dit laatste ken ik wel: dit gebeurt meestal in board-to-board connectoren zoals we kenden van uitneembare txt modules (gold plated male connected to tin plated female). Maar op transistoren was mij niet bekend :-). Bedankt voor deze info!

It's fun to finally find the failure!