Zwakstroom richtlijnen en regels vwb zekeringen en beveiliging

Voor een citizen science project hebben we een meetinstrument gemaakt. Er zit een printplaat in met een microcomputer, een lte modem, een fan en een klein verwarmingselement.
Het instrument krijgt z'n voeding van een externe leddriver en is 12VDC/3A en maken we er intern 5V en 3.3V van om eea te voeden. Dus geen 220V in het instrument, maar 12VDC/3A via een connector. Ik vraag me af aan welke regels ik me moet houden qua zekeringen en beveiligingen. De externe 12VDC voeding heeft een kortsluitbeveiliging en ook de 5V converter en de motordriver op de printplaat hebben allemaal een elektronische beveiliging op kortsluiting en overstroom. Moet er, ondanks deze beveiligingen, toch een zekering in? Zo ja, welke waarde is aan te bevelen? Zijn er richtlijnen/normen voor dit soort zwakstroom instrumenten? Zo ja, welke richtlijn/norm moet ik dan hebben?

benleentje

Golden Member

Een standaard zekering smelt pas (heel snel 0,3S ) bij minimaal 2 tot 3x zijn nominale stroom. Voor een 3A zekering is dat 6 / 9A. Voor de exacte type zekering die je dan eventueel wilt gaan gebruiken even opzoeken. Er zijn wel ultra snelle zekeringen voor bv in gebruik van een multimeter maar dan betaal minimaal 10,- per zekering.
Zekeren heeft dan nagenoeg geen zin, de Adapter kan niet genoeg stroom leveren om een zekering in korte tijd te doen smelten. Als het apparaat zelf maar maximaal 1A gebruikt dan heeft dat icm een 3A voeding nog wel enig nut en zet je er een 1A zekering in.

Maar dan nog de externe kabel van adapter tot meetapparaat is dan ook niet beveiligd. Dat hoeft denk ook niet zolang die draad maar tegen de max kortsluitstroom kan. Als bv de draad geschikt is voor 10A dan mag daar ook continu 10A lopen en kan een kortsluitstroom van 5A die een adapter kan leveren geen kwaad. De adapter zal het dan veel eerder begeven dan de kabel er tussen.

Zijn er richtlijnen/normen voor dit soort zwakstroom instrumenten? Zo ja, welke richtlijn/norm moet ik dan hebben?

Zo zonder context is daar niets over te zeggen. Is het bv voor gebruik in een ziekenhuis of petrochemie?

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 5 januari 2023 01:07:08 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Niet specifiek voor een bepaalde industrie of toepassing. Het meetinstrument hangt wel buiten, maar er kan geen water in komen. Hangt gewoon aan een regenpijp of gevel en de voeding (ip67) ligt veelal binnen en de 12V gaat via een kabel naar buiten.

benleentje

Golden Member

Dan heeft een zekering voor de 12V ingang geen nut, de adapter kan niet genoeg stroom leveren om de zekering te doen smelten, en de adapter zal dan eerder al overleden zijn.

Niet direct gezegd maar toch even een aanvulling. Als je in dit geval een stroom van 3A met zeg 5A als kortsluiting kan hebben dan moet je interne bedrading direct achter die connector daar geschikt voor zijn en dan is voor de bedrading zelf die zekering niet nodig want die kan die stroom gewoon aan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Citizen Science klinkt als een hobbyproject, dus er komt niets op de markt, of wordt voor commerciele doeleinden gebruikt.

Dan mag je de hele productconformiteit met al haar regels negeren (tenzij je het in een andere omgeving met eigen regels gebruikt, bijvoorbeeld op een booreiland:-)).

Enige wat dan nog overblijft is goed burgerschap, het instrument mag niet gevaarlijk zijn.
Qua electrocutie zit je wel goed, 12V is niet zo snel gevaarlijk.

Grootste risico is brandgevaar. 12V 3A is 36W, voldoende om een dunne draad te doen smelten. Stel je even voor dat die volle 36W op een punt in het apparaat gedissipeerd wordt. Wat is dan het worst case scenario?

Zolang er geen brandbaar materiaal in het apparaat zit ben je waarschijnlijk OK. Grootste risico is waarschijnlijk kabelisolatie, PCB's en de meeste onderdelen zijn vrijwel onbrandbaar.

Ik zou sowieso een zekering op de voedingsingang zetten. Dat je er nu een 3A adapter voor hangt betekent niet dat een slimmerik dit later vervangt door een autoaccu met (druppl-)lader (want dan werkt het ook bij netuitval!). Dan kan er ineens makkelijk 100A inlopen!

Een simpele 3A traag zekering kost geen drol, en gaat alleen door als het echt mis is; dus als er toch al iets stuk is. Dus je kunt gewoon een printzekering gebruiken die onvervangbaar is.

Ga ook je verbindingen naar buiten langs: Zitten er nog andere kabels aan behalve de voeding? En zo ja, waarvoor? Die moeten wellicht geisoleerd/beveiligd of anderszinds speciaal behandeld worden (anders dan een draadje tussen twee PCB's binnen de kast)

Bedankt voor de antwoorden.
Het is een semi, non profit, hobby project. We hebben inmiddels al een 80 stuks bij burgers hangen maar blijven door ontwikkelen. Ik denk niet dat een gebruiker met de voeding gaat rommelen en als ie dat wel gaat doen is dat zijn probleem. Verder geen verbindingen naar buiten.
Technisch snap ik het nu wel, maar zijn er wettelijke normen/richtlijnen waar dit soort zaken in zijn omschreven?

GJ_

Moderator

Wettelijke normen niet, de richtlijnen die je even zou moeten bekijken zijn de LVD en de EMC. De LVD is voor apparaten met een ingaande spanning hoger dan 75Vdc maar jouw trucje met een voeding en een stekker gaat niet altijd op. Lees ook de 2001/95/EG door: die geldt ook voor jouw product.
Verder moet je je realiseren dat als er een apparaat van jou in brand gaat je altijd verantwoording zal moeten afleggen, ook al heb je je aan de regels gehouden, ook als de gebruiker aan de voeding heeft gerommeld.

EDIT:
als je onder een van de richtlijnen valt moet je zorgen voor een CE markering en een EC verklaring. Als je niet onder enige richtlijn valt is dat verboden.
In dit geval val je sowieso onder de EMC dus je moet markeren als je het op de markt brengt. Denk er om dat "op de markt brengen" een veel ruimer begrip is dan je denkt. Het betekend niet dat je iets verkoopt of zo, het is ruimer.
De 2001/95/EG mag je nooit op je EC verklaring zetten!

Op 5 januari 2023 14:59:12 schreef Woffels:
Het is een semi, non profit, hobby project. We hebben inmiddels al een 80 stuks bij burgers hangen

Ik denk dat je dan toch aan CE moet voldoen. Zomaar roepen: "Maar we verdienen er niet aan!" kan niet door de beugel. Anders roept philips ook dat ze een licentie voor de software verkopen, en dat die TV... Ehh, dat is een hobby projectje, verdienen we niets aan! (die non-profit die de TVs uitdeelt, die is ook in een vloek en een zucht opgericht natuurlijk!)

CE voor dit soort dingen houdt zich voornamelijk bezig met de EMC dingen. Dus hij mag niet radio 3 storen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Is daar geen tool of website voor waar je stap gewijs kan doornemen waar je tegenaan loopt als je een nieuw product op de markt brengt en waar je dan aan moet voldoen?

Zomaar roepen: "Maar we verdienen er niet aan!" kan niet door de beugel.

Wat wel of niet onder non-profit valt zullen dan toch ook wel regels voor zijn?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2023 18:56:46 schreef benleentje:
[...]Wat wel of niet onder non-profit valt zullen dan toch ook wel regels voor zijn?

Doet niet ter zake: non-profit iets wegzetten is ook in de handel brengen.
Net als iets "voor eigen gebruik" gemaakt binnen een bedrijf, daar trapt ook niemand in: ook dat is in de handel brengen.

Wat ik al zei, dat begrip is echt royaal veel ruimer dan de meesten durven vermoeden.

Het is oude kranten en een hoop vrije tijd. Uiteraard hebben we gekeken om het te vermarkten, maar er is geen markt en hebben we zelf een vaste baan en geen €€€€. We houden het op dit niveau, maar willen in het ontwerp wel zo veel mogelijk voldoen aan richtlijnen of normen (als die er al zijn).

GJ_

Moderator

Vermarkten is wat anders dan op de markt brengen. Als jij er al 80 bij mensen hebt geïnstalleerd is de kans groot dat het wel " op de markt brengen" is. Dat er geen geld mee gemoeid is en dat je een vaste baan hebt doet niet ter zake.

Op 5 januari 2023 18:34:10 schreef rew:
[...]
CE voor dit soort dingen houdt zich voornamelijk bezig met de EMC dingen. Dus hij mag niet radio 3 storen....

Klopt het dat omdat er gebruik wordt gemaakt van een externe voeding van 12v dc, het product niet onder de laagspanningsrichtlijn valt? Dus dan dient enkel te worden voldaan aan RoHS en EMC richtlijn?

GJ_

Moderator

In principe klopt dat. Niet dat dat een voordeel is of zo.