Alleen audio zonder video in Philips TV 32PFL748612/H weergeven

Wij hebben via HDMI-ARC onze Sonos Beam Gen2 soundbar aangesloten op een Philips TV type 32PFL748612/H. Ook onze DVD speler is op de TV aangesloten via Scart en de KPN TV-ontvanger via HDMI op de TV. Dit alles werkt naar behoren en schakelt via Easylink automatisch naar de betreffende actieve ingang.

Wij willen graag onze Dual 491 platenspeler (met ingebouwde RIAA voorversterker) aansluiten op de TV om deze ook via de soundbar weer te geven. Deze soundbar heeft enkel één HDMI Arc aansluiting; geen verdere ingangen. De TV heeft alleen audio ingangen behorend bij de VGA of DVO of YPbPr aansluitingen.
Als de 3,5 mm audio ingang van de DVI of VGA aansluiting van de TV gebruikt worden of de tulp ingang van de YPbPr ingang dan geeft de tv na het kiezen van de betreffende ingang de melding: 'geen video signaal" en schakelt vervolgens terug naar de laatst gekozen ingang welke wel video signaal had en dus wordt het audio signaal van de platenspeler niet doorgegeven.

Hoe kan het 'video aanwezig' signaal gesimuleerd worden zodat de TV 'denkt' dat er ook een video bron op de betreffende source is aangesloten?

Ik weet niet welke signalen ervoor zorgen dat de TV schakelt naar de betreffende source. Is dat bij de VGA 15 polige ingang misschien een 5 VDC spanning tussen de aansluitingen 5 en 9?
Of wat is dit signaal bij de YPbPr of DVI ingangen van de TV?

WillemV2

Special Member

als ik mij goed herinner wil de vga ingang een verticale en horizontale sync zien, mogelijk kun je er zoiets voor gebruiken:

https://hackaday.io/project/9782-nes-zapper-video-synth-theremin/log/3…

Dank voor je reactie WillemV2. Ik hoop eigenlijk dat de TV een vast DC signaal op pin 9 van de VGA als acceptatie voor de aanwezigheid van een video signaal zou zijn. De bedoeling is de TV als hub te gebruiken voor het audio signaal. Het TV scherm mag zwart beeld weergeven en anders kan ik het beeldscherm handmatig uitzetten.
Mogelijk is zo'n schakelsignaal ook mogelijk bij de DVI ingang.

heb je geen mogelijkheid energiebesparende instellingen uit te zetten? dat kan ook weleens de reden zijn dat de tv in stby valt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
WillemV2

Special Member

Op 7 januari 2023 19:37:05 schreef RobbieP:
Dank voor je reactie WillemV2. Ik hoop eigenlijk dat de TV een vast DC signaal op pin 9 van de VGA als acceptatie voor de aanwezigheid van een video signaal zou zijn. De bedoeling is de TV als hub te gebruiken voor het audio signaal. Het TV scherm mag zwart beeld weergeven en anders kan ik het beeldscherm handmatig uitzetten.
Mogelijk is zo'n schakelsignaal ook mogelijk bij de DVI ingang.

meer dan 5Vdc zou ik er dan niet opzetten als ik het zo lees...

https://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

De energiebesparende instellingen staan uit op deze TV.
Ik ga een dummy VGA plug regelen en 5VDC tussen pin 5 en pin 9 aanbrengen om te testen.
Zodra ik de plug heb en de test heb uitgevoerd zal ik het resultaat posten.