oude Bose 802-E Active Equalizer

Goede avond,
Ik heb een probleem met een Bose 802-E Active Equalizer.
Sinds kort genereert de 802-E van zichzelf ruis. Wanneer het apparaat wordt ingeschakeld is er niets aan de hand maar na enkele minuten, soms een uur begint er stilaan ruis te ontstaan op het rechter kanaal. Deze wordt steeds luider en luider.
Daar ik een leek ben in elektronica zou ik toch graag het probleem zelf even onderzoeken. Het toestel is ruim oud om binnen te brengen maar het zou toch fijn zijn de 802-E als reserve EQ opzij te houden.

Waar start ik met het onderzoeken van dit probleem? In eerste instantie denk ik zelf aan alle condensators vervangen.
Bij een snelle blik in het toestel lijkt het niet dat er een condensator gescheurd is. Zijn deze mogelijk uitgedroogd?

Alvast bedankt voor het meedenken

fred101

Golden Member

Zomaar in het wilde weg condensators vervangen lost soms het probleem op, maar vaker mollen onervaren lieden daar meer mee dan ze oplossen.

Heb je desoldeer apparatuur (minimaal goede bout en wick) en voor electronica bedoelde soldeer ?
Heb je een multimeter ? Dan zou ik beginnen met het nameten van de voeding rails. Eigenlijk moet je daar een scoop voor hebben om de rimpelspanning te meten maar als het een klassieke trafo voeding is (zo als hier) kan dat ook wel met een DMM.

Normaal gesproken ga je meten, vindt zo het probleem en vervangt dan het defecte onderdeel. Maar zonder kennis, multimeter, LCR meter en scooop is in het wilde weg vervangen helaas de enige optie.

Misschien heeft iemand hier er een open gehad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 januari 2023 22:50:34 schreef mc1993:
Goede avond,
Ik heb een probleem met een Bose 802-E Active Equalizer.
Sinds kort genereert de 802-E van zichzelf ruis. Wanneer het apparaat wordt ingeschakeld is er niets aan de hand maar na enkele minuten, soms een uur begint er stilaan ruis te ontstaan op het rechter kanaal. Deze wordt steeds luider en luider.
Daar ik een leek ben in elektronica zou ik toch graag het probleem zelf even onderzoeken. Het toestel is ruim oud om binnen te brengen maar het zou toch fijn zijn de 802-E als reserve EQ opzij te houden.

Waar start ik met het onderzoeken van dit probleem? In eerste instantie denk ik zelf aan alle condensators vervangen.
Bij een snelle blik in het toestel lijkt het niet dat er een condensator gescheurd is. Zijn deze mogelijk uitgedroogd?

Alvast bedankt voor het meedenken

Het ding is stereo (twee identieke kanalen).
Als er maar een kanaal in de fout gaat, zou je met bijv een scope kunnen vergelijken waar het fout gaat.
Als beide kanalen fout gaan, zou het iets met de voeding kunnen zijn.
Op goed geluk onderdelen vervangen, is ongeveer gelijk aan het vervangen van de wielen van een auto als deze niet start.......

Ik heb wel een schema.
De eerste versies hadden wat problemen met de ic's LF353, veel ruis.
Ze werden later vervangen door TL072 of equivalentem (1983)

fred101

Golden Member

Als het elcos zijn zou ik verwachten dat het juist beter gaat als hij langer aanstaat maar ik denk niet dat te veel rimpel hier ruis veroorzaakt, dat is eerder brom. Weerstanden kunnen ruis veroorzaken, vooral carbon composite maar zo oud zal hij toch niet zijn ? Missdchien die kleine diodes ? Ik denk dat het zonder scoop gokken wordt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Elco's generen in de regel geen ruis. Tantaaltjes wel, maar die zitten hier niet in. Halfgeleiders zijn je eerste verdachten; eerst de opamps dan de diodes. Met een signaalvolger kun je dit vaak wel vinden; een signaalvolger kan al zo simpel zijn als een meetpen en een massa aansluiten aan de ingang van een actief speakerboxje zoals van een setje PC-speakers dat je misschien bij de kringloop kunt vinden als je het niet hebt.

De hier gebruikte opamps zijn RC4559, toch weer een iets ander beestje dan de LF353 of TL072 geloof ik. De datumstempels zijn van 1983 en 1984, ik weet niet of dat dan een nog wat latere versie betreft?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 5 januari 2023 23:27:59 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik het zondermeetspullen zou stellen, zou ik eerst eens beginnen alle connectors, schakelaars, potmeters en andere instalbare dingen op de juiste manier te reinigen. Dat is vrij makkelijk en je repareerd het ook niet zo snel stuk.

Zonder nmeetspullen is er verder niet zo heel veel dat je kunt doen behalve elk onderdeel 1 op 1 gaan lopen vervangen.

harry64

Golden Member

Kennelijk wordt er 'iets' warm. Meestal halfgeleiders. Die kan je opsporen met een busje vriesspray. Daar kan je de ic's, diode's weerstanden en condensatoren mee testen. Wel zoveel mogelijk met mate gebruiken, je spuit er al snel 'teveel' op waardoor ook componenten rondom kunnen afkoelen en je daar door een vals-positief krijgt.

Op 5 januari 2023 23:35:40 schreef Ex-fietser:
Als ik het zondermeetspullen zou stellen, zou ik eerst eens beginnen alle connectors, schakelaars, potmeters en andere instalbare dingen op de juiste manier te reinigen. Dat is vrij makkelijk en je repareerd het ook niet zo snel stuk.

Zonder nmeetspullen is er verder niet zo heel veel dat je kunt doen behalve elk onderdeel 1 op 1 gaan lopen vervangen.

Hmz je stelt er zelf "op de juiste manier" bij, maar een leek zal een complete bus WD40 erin leeg spuiten gok ik...

Het kan zinnig zijn het bijgeluid op te nemen en hier te delen.
(Witte? / pop?) "ruis" heeft een vrij specifieke betekenis, die niet altijd gedeeld wordt buiten de techniek.

Of er bij het inkomen van de ruis wel- of geen DC sprong op het signaal is kan informatie geven.

Als het niet direct te vinden is met wat rammelen, tikken (rotte contacten, soldeerverbindingen) en een pufje koudespray is mijn volgende stap gewoonlijk het (deel-) schema even op te nemen of op te zoeken, maar dat advies is op Co zelden uitgevoerd, en mogelijk onbeleefd als de TS de ervaring hiervoor mist.
Meten aan in- en uitgangen en b.v. voeding gaat zonder schema. in de signaalweg raak ik zonder echter snel de weg (oorzaak/gevolg) kwijt.

Second best is het klusje aan iemand te laten die de spullen en ervaring er voor heeft. Mits het probleem maar vaak genoeg optreed kan dit eigenlijk geen moeilijk geval zijn, terwijl met hagel schieten zonder het juiste gereedschap veel tijd en moeite kost en het aanzienlijke risico heeft een oude print kapot te repareren.

De laatste keer dat ik zo een probleem tegenkwam in een eindtrap bleek het een hoge koolweerstand in de terugkoppeling die af en toe naar open ging. Lastig te vinden (ik heb het ook aan een ander moeten laten), eenvoudig te repareren.

Wat is 'koude spray'? Gewoon busje perslucht zoals bij de Action* te koop?

* assortiment wisselt daar nogal snel, dus ik weet dat ik het daar eerder gekocht heb maar geen garantie dat ze het nu ook hebben. Volgens mij had het sowieso geen slangetje zoals bij WD-40 vaak geleverd wordt.

Ik heb nu Kontakt Chemie 75, maar er zijn er meer.
Het zou mij niets verbazen als het gewoon een goedbetaalde bus met enkel het drijfgas is ;)

RAAF12

Golden Member

Of gericht foutzoeken en horen in welke trap het fout gaat. Bijv. met een C naar aarde in het signaalpad prikken. Verdwijnt de ruis dan zit de fout verder naar voren in het pad.
Maar er zjn vele zoekmethodes en kloppen op een print om slechte solderingen eruit te halen kan ook nuttig zjn. Veel zit er niet in dus dit moet redelijk te vinden zijn met zonder veel ervaring.

fred101

Golden Member

Ik heb ooit koude spray geprobeerd. Voor mij persoonlijk is het niet echt nuttig. Als ik ooit temperatuur verdenk dan kan ik ook mijn hete lucht bout gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 6 januari 2023 12:36:45 schreef Aart:
Ik heb nu Kontakt Chemie 75, maar er zijn er meer.
Het zou mij niets verbazen als het gewoon een goedbetaalde bus met enkel het drijfgas is ;)

De bussen van Kontakt hebben naast het drijfgas ook wat ether erin. Doordat dat verdampt koelt het nog een paar graden meer af dan met alleen drijfgas.

Het ideale drijfgas is in dit geval propaan/butaan. Wel brandbaar maar goedkoop en een enigszins overzichtelijke broeikasindex.

Ik ben net als Fred meer van de "warme kant", maar als een fout juist bij koude optreedt dan kun je de print ook in de koelkast leggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 6 januari 2023 23:08:26 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik ga hiermee zeker aan de slag.

De opamp of de weerstand erover lijkt me wel een logische piste niet? Aangezien de ruis steeds luider wordt (zichzelf versterkt??).

Eveneens trad de fout ook op in een koude omgeving. De laatste keer dat de ruis hard hoorbaar was, was tijdens de opbouw van een concert in een kerk waarbij ik 802's heb gebruikt. Ik schat 7-8 graden omgevingstemperatuur.

Ik heb geluk gehad. al bij het inpluggen heb ik de ruis kunnen waarnemen. Weliswaar vrij stil. Maar deze wordt na verloop van tijd steeds luider en luider.

fred101

Golden Member

Ik zou zoals Buzzy aangeeft de twee kanalen vergelijken met de scoop of gewoon met een signaaltracer (pf bv oud PC versterker-boxje met probe via een condensator (ivm DC op het PCB, een niet-elco van bv 1 uF) Dan hoor je het geluid door de schakeling gaan en hoor je ook waar de ruis ontstaat. Gewoon een toon op de ingang zetten en van ingang naar uitgang het signaal volgen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Er schijnt een 'known issue' te zijn met de opamps:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Hier zitten al vier 4559 opamps op de print volgens de foto uit post 1.

Op 8 januari 2023 12:33:17 schreef mc1993:
Ik heb geluk gehad. al bij het inpluggen heb ik de ruis kunnen waarnemen. Weliswaar vrij stil. Maar deze wordt na verloop van tijd steeds luider en luider.

Gewoon aan de slag gaan. Het gaat niet vanzelf over.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 8 januari 2023 14:05:44 (69%)

Arco

Special Member

Op 8 januari 2023 14:04:09 schreef RAAF12:
Hier zitten al vier 4559 opamps op de print volgens de foto uit post 1.

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een niet relevante internetfoto wordt geplaatst i.p.v. een foto van het lijdend voorwerp zelf... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Goed punt. Maar ook als de foto die de Raytheon RC4559's toont, van zijn exemplaar is dan betekent dat niet dat deze na al die jaren niet ook problemen kunnen geven. Het service bulletin is uit de tijd dat de equaliser nog een actueel product was, dat is ook alweer een tijd geleden.

Uiteindelijk zal foutzoeken uitwijzen wat het probleem was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 8 januari 2023 15:05:07 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

En de Rifa bom over de switch vervangen ik ook wel verstandig. Tja, foutzoeken, gezien de opmerking over de C's vervangen kan dat nog wel een heikel punt worden.

maartenbakker

Golden Member

Scherp gezien. Die RIFA-rookbom moet er hoe dan ook uit. Zo te zien zit hij mogelijk zelfs achter de schakelaar over het net.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij Rifa geven ze geen MTBF op, maar MFBT (Must Fail Before Time... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com