Magnetron Inventum MN255c

vergeten

Golden Member

Deze magnetron heeft probleem met het interne combi 12v en 5v SMPS voedinkje.
Op dezelfde PCB is ook de display en de µ-controller aanwezig

De 5v stort in (naar ±2,2v) bij starten van de magnetron dan stopt hij meteen.
De 12 v stort in (naar ±4,3v) bij starten van de magnetron en hij stopt.
(gemeten met een min/max loggende meter)

Sluit ik 2 externe voedingen aan, 5v en 12v dan werkt de magnetron 100% goed.

Als ik alleen de 12v voeding "ondersteun" met een externe 12v voeding dan werkt de magnetron weer als vanouds. Die externe voeding levert dan 100mA bovenop wat de interne voeding levert.

Alle elcos zijn gecheckt en zijn goed.
Ultra fast rectifier diode (12v deel) ook vervangen, geen verandering.
Switcher vervangen evenals de 2 (?) 817 opto-couplers.

Dus nu ben ik op zoek naar een schema om er dieper in te duiken.
Uiteraard zelf al gezocht, bij de mij bekende bronnen, zonder resultaat.

Alvast dank voor alle veiligheidswaarschuwingen, ik ben ermee bekend. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

hoe wordt die voeding opgebouwd? met een lnk/tny achtig ic? dan vervang dat maar eens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Switcher is al vervangen (schreef ik) geen verandering/verbetering.
Het was een LNK type ben ik ff kwijt. Komt wel weer naar boven :)

EDIT: LNK364PG

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

vervangen door een nieuwe? of afkomstig van china fabrikaat.

de 12V zijde trekt ofwel teveel stroom of het voedingkje is slecht. kan dus ook het 1e zijn. de relais schakelen op 12V doorgaans, kan er 1 bijzitten die een probleem heeft bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hoe heb je de elco's gecontroleerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gebeurt dit ook als je de magnetron afkoppelt?

Ja: printprobleem. Doe verder zoals je bezig was. Weerstandje (1ohm?) in serie zetten om 12v stroom te monitoren bv. Of, 12v originele voeding afkoppelen en stroom extrne voeding monitoren (ev ook met serie weerst)

Nee: stralingslek.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De LNK is inwendig beveiligd tegen overbelasting, dus dat verklaart dus het inzakken van de spanning. In de datasheet van de component vind je schema's die je kunnen helpen de weg in de magnetron te vinden.

Klinkt als inverieure 364 als de Elco's van barre kwaliteit primair en secundair. als dat niet aan de orde is, dan is trafootje defect

vergeten

Golden Member

Op 6 januari 2023 23:21:33 schreef maartenbakker:
Hoe heb je de elco's gecontroleerd?

Gemeten met een DER EE 5000 LCR meter.
Ook heb ik heb de DC spanning gelogd op de bufferelco's (op dat moment 328v DC) die zakt even in bij het starten naar 307v DC dat lijkt me ook geen probleem.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 6 januari 2023 20:22:31 schreef testman:
vervangen door een nieuwe? of afkomstig van china fabrikaat.

de 12V zijde trekt ofwel teveel stroom of het voedingkje is slecht. kan dus ook het 1e zijn. de relais schakelen op 12V doorgaans, kan er 1 bijzitten die een probleem heeft bijv.

Vervangen door een nieuwe afkomstig van ASWO. Overigens deed de oude het precies hetzelfde dus was oude niet stuk/inferieur nmi.

Op 7 januari 2023 04:42:18 schreef EricN:
Gebeurt dit ook als je de magnetron afkoppelt?

Ja: printprobleem. Doe verder zoals je bezig was. Weerstandje (1ohm?) in serie zetten om 12v stroom te monitoren bv. Of, 12v originele voeding afkoppelen en stroom extrne voeding monitoren (ev ook met serie weerst)

Nee: stralingslek.

Hij doe het (ook niet goed) als de magnetron trafo buiten spel wordt gezet
Dus zou er een printprobleem moeten zijn.... zomaar ontstaan op een bewegingsloos gemonteerde print.

Op 7 januari 2023 12:09:24 schreef smd:
Klinkt als inverieure 364 als de Elco's van barre kwaliteit primair en secundair. als dat niet aan de orde is, dan is trafootje defect

Was dus geen slechte LNK364.
Dan zou de 12v wikkeling rot moeten, secundaire gaan zelden stuk n.m.i, want de 5 volt wikkeling doet het prima.
Gevolg is dat de primaire wikkeling ook goed is (lijkt mij) want anders zou de 5 volt niet goed werken.
Dat trafootje is een kleintje van 2x2x2cm, dus het gaat niet om veel stroom.

Als ik verkeerd denk/redeneer hoor ik het graag! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aswo geleverd zegt niets, laatst driver modules besteld voor Whirlpool wasmachine bij Aswo en helaas geen van drieen werkend.. Oude opgescharreld en alles OK!!

vergeten

Golden Member

Even logisch redenerend.
Dan zou de nieuwe LNK precies hetzelfde defect moeten hebben als de oude.

Lijkt mij heel onwaarschijnlijk of....toch niet?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat is waar, dan is je trafootje defect… ferriet kern gebroken?? verder was alles ok zei je qua componenten

vergeten

Golden Member

De oplossing bij toeval gevonden!

De secundaire 12v ultrafast diode zat aan de DC kant (cathode) op de print vast met een "brakkige soldering" wat niet zichtbaar was.
Blijkbaar zat er zoveel weerstand in die rotte soldering dat de 12v instortte als die wat meer stroom moest leveren, bijvoorbeeld bij het aantrekken van een of meerdere relais.

Ontdekt bij het lossolderen van de anode, kwam de cathode los van de PCB.
Ik was al van plan een 12v hulpvoeding in de magnetron te bouwen en via die diode de print te gaan voeden.
De zaak weer echt vastgesoldeerd en de magnetron werkte weer foutloos.
Nog even de 12 DC gemonitord met een min/max meting tijdens starten/werken en die zakte iets in van 12,2v naar 11,7v DC. Niet schokkend.

Het moet door krimp en uitzetting bij opwarmen zijn ontstaan.

Probleem is dus voorbij! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sjee, dat is het probleem van de huidige Loodvrije soldeer, is moeizaam te zien dat er een losse verbinding is... Goed gedaan (bij toeval)!