Aansluitend oude kWh meter

Zou iemand mij kunnen vertellen Hoi ik deze kWh meter aansluit?

We willen het stroomverbruik meten van onze pipowagen.

Zie bijgevoegde fotos

De mogelijke aansluitingen zitten op klemmen 1 3 4 en 6

Sine

Moderator

1 Fase in
3 Fase uit
4 nul in
6 nul uit

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 januari 2023 11:11:09 (64%)

Hartelijk dank, dus 1 en 4 zijn 220v inkomend en 3 en 6 is gebruiker/pipowagen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 8 januari 2023 11:47:22 schreef LouisB:
Hartelijk dank, dus 1 en 4 zijn 220v inkomend en 3 en 6 is gebruiker/pipowagen?

Ja, maar het zal nu wel 230V zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Uiteraard. In de meeste (alle?) EU landen hebben we 230Vac, al jaren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

heb je het kapje nog wat over de klemmen zit? daar zit het aansluitschema normaal in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee dat klepje is er kennelijk niet meer. Hartelijk dank voor je hulp!

Oom Jan

Golden Member

Hallo LouisB, misschien een overbodige opmerking, de kWh-meter moet zuiver verticaal hangen in de pipo-wagen. Groet Jan

Een probleem is het begin van een oplossing.

Oh dat is goed te horen. We dachten eigenlijk dat dat niet uit zou maken. Wat als dat niet zo is?

vergeten

Golden Member

Dan geeft hij iets meer of minder aan dan de werkelijkheid, afhankelijk van hoe scheef hij is gemonteerd en welke kant op.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 10 januari 2023 19:31:49 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Oom Jan

Golden Member

Nooit MEER, de schijf kan bij scheefstand tegen het binnenwerk aanlopen en is de meting onbetrouwbaar, te weinig of niets.

Een probleem is het begin van een oplossing.

Het gaat om de wrijving van de hoofdas in de lagers. Die wrijving is minimaal als de as zuiver verticaal staat. Bij scheefstand, ongeacht in welke richting, zal de wrijving groter worden en de meter dus minder aanwijzen.

Sine

Moderator

Die meter is 60 jaar oud, dus nauwkeurigheid zal toch niet de eerste insteek zijn.

Als je dat wilt kun je beter voor een elektronisch din-rail metertje gaan.

Als niet meer dan een paar procent scheelt dan is het helemaal goed.

Is WAARSCHIJNLIJK wel binnen die grenzen, maar niet meer GEGARANDEERD.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 januari 2023 14:05:34 schreef Oom Jan:
Hallo LouisB, misschien een overbodige opmerking, de kWh-meter moet zuiver verticaal hangen in de pipo-wagen. Groet Jan

Ehhh, da's nuttige info. Ik heb er eentje gekocht jaaaaaren geleden maar die doet niks bij lage belasting. Maar ik heb sterk het vermoeden dat ik dat getest heb met het ding liggend op z'n rug...

oeps, Ferraris, niet Ferranti.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op vrijdag 13 januari 2023 16:06:43 (52%)

Oom Jan

Golden Member

Maak de meter eens open (dus kap eraf) en kijk hoe de schijf in de luchtspleten van het systeem kan bewegen, of sluit de meter aan op een verbruiker en kantel de meter. VOORZICHTIG, raak geen metalen delen van het binnenwerk aan.

Een probleem is het begin van een oplossing.

Waarom zou je de meter gaan kantelen. Voor een betrouwbaar meetresultaat moet die gewoon rechtop hangen.

Oom Jan

Golden Member

Natuurlijk moet de meter zuiver verticaal hangen. Veel mensen weten niet hoe zo'n meter werkt, vandaar mijn opmerking. Ik heb talloze kWh-meters plat op de rug zien liggen onder een biljarttafel, om het verbruik van de tafelverwarming te meten.

Een probleem is het begin van een oplossing.

Op 12 januari 2023 14:18:16 schreef KlaasZ:
Waarom zou je de meter gaan kantelen. Voor een betrouwbaar meetresultaat moet die gewoon rechtop hangen.

Als je iets tweedehands koopt en even wilt testen of het werkt...
Misschien logisch als je in die materie zit, maar heb er geen moment bij nagedacht dat hij rechtop zou moeten hangen.

De gemiddelde klok hangt ook aan de muur, maar die test ik ook gewoon liggend op tafel.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 13 januari 2023 14:07:05 (14%)

Op 13 januari 2023 14:05:33 schreef r-p:
[...]

De gemiddelde klok hangt ook aan de muur, maar die test ik ook gewoon liggend op tafel.

Deze ook? :)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQrqVEaAyj8CzR_bQ1e-APt3BHbgPWC9f7cWaPubsjh1f8l5JTpDDzglBVEwA&s

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V