Welk sumida component is dit?

Ik ben een gefrituurde voeding aan het herstellen (aan de zwarte vlekken te zien was het een waar vuurwerk). Nu loop ik alleen tegen een, voor mij, onvindbaar component.

Ik lees Sumida 189 M9N1 maar hoe ik dit ook google, er komt niks vergelijkbaars uit.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat macbooks herstellen mijn hoekje is en deze 'grotere' elektronica redelijk onbekend terrein. Excuses dus als het een inkoppertje blijkt.

Wat heb ik zelf gedaan?
- alle mogelijke combinaties door google
- Op de sumida website delen van het component nummer door de search
- Vergelijkbaar bordje bekeken om te zien of dat beter leesbaar was
- gezocht naar vergelijkbare componenten

Doormeten e.d. gaat niet meer want de andere zijde is geëxplodeerd.

Hij heeft 4 pinnen.

Ik hoop dat jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven!

Arco

Special Member

Eerste gok: common mode choke...
Staat er geen designator/aanduiding op de print die duidelijkheid geeft? (Lxxx, Rxxx, Cxxx...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Was ook mijn idee maar zo'n ding heeft volgens mij niet genoeg weerstand om te exploderen. Kun je hem niet ontleden ? Zal een isolatie trafotje kunnen zijn of een common mode choke. In een standaard voeding verwacht ik geen isolatie trafo maar in speciale voedingen komt het wel voor.

Maak eens een foto van het hele PCB, dan kunnen we aan de locatie misschien meer herleiden. Kijk wat er voor en erna zit, even uittekenen/reverse engineeren is een stuk makkelijker bij dit dan bij een laptop :-)

Wat voor merk/type voeding is het en wat voedt hij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor jullie reactie!

Op 9 januari 2023 23:50:23 schreef Arco:
Eerste gok: common mode choke...
Staat er geen designator/aanduiding op de print die duidelijkheid geeft? (Lxxx, Rxxx, Cxxx...)

De designator is L12 maar die hielp me ook niet op google...

Op 10 januari 2023 00:10:00 schreef fred101:
Was ook mijn idee maar zo'n ding heeft volgens mij niet genoeg weerstand om te exploderen. Kun je hem niet ontleden ? Zal een isolatie trafotje kunnen zijn of een common mode choke. In een standaard voeding verwacht ik geen isolatie trafo maar in speciale voedingen komt het wel voor.

Maak eens een foto van het hele PCB, dan kunnen we aan de locatie misschien meer herleiden. Kijk wat er voor en erna zit, even uittekenen/reverse engineeren is een stuk makkelijker bij dit dan bij een laptop :-)

Wat voor merk/type voeding is het en wat voedt hij.

Eigenlijk gaat het om het voeding/230 gedeelte van een Nest Heatlink. Via de usb werkt hij netjes maar het 230v gedeelte heeft zwaar te lijden gehad.

Ik heb wat foto's toegevoegd.

Op de lege plek zat een MOV (V07E275). Deze heb ik weggehaald om de sumida te lezen (was overigens ook gesneuveld).

De ontstoringsonde is een B32921 X2 MKP SH.

Arco

Special Member

Lijkt inderdaad een common mode choke.
Gezien de ontplofte choke en varistor denk ik dat er een aanzienlijke overspanning op de netaansluiting heeft gestaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De varistor is dus netjes in sluiting gegaan en de choke heeft de zekering proberen te beschermen. Het kan best zijn dat je met die 3 onderdelen alweer klaar bent, hoewel er ook nog wel een printspoor verdampt kan zijn ofzo.

Als de varistor niet snel genoeg heeft gewerkt, zouden de brugcel en vooral de elco's nog stuk kunnen zijn maar aangezien de elco's niet bol staan is denk ik de stroom al onderbroken voordat de varistor niet meer deed waar hij voor gemaakt was.

Die MKP X2 condensator zou je even op capaciteit kunnen meten. Als hij binnen -0 en +10 procent van de opgedrukte waarde meet, kan je hem laten zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 januari 2023 18:33:20 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor deze verhelderende antwoorden!

De overige onderdelen waren snel gevonden en kan ik eenvoudig bestellen. Deze sumida vind ik alleen echt niet. Hoe kan ik veilig een alternatief bepalen? Omdat ik er niks over kan vinden weet ik niks van de specs en doormeten zit er ook niet meer in....

Arco

Special Member

Als je weet hoeveel stroom er doorheen loopt (wat gebruikt het apparaat), dan kun je dat wel zien. Alleen de footprint opmeten zodat die ook klopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit een BEL T2A 250V zekering voor dus boven de 2A zal hij niet komen. Het werkelijke verbruik zit naar mijn idee rond de 2-3 watt maarja, dit is niet na te gaan en google geeft deze ook niet in de specs.

Arco

Special Member

Wat zijn de afmetingen en steekmaat?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 10 januari 2023 20:29:43 schreef Maartenv:
Bedankt voor deze verhelderende antwoorden!

De overige onderdelen waren snel gevonden en kan ik eenvoudig bestellen. Deze sumida vind ik alleen echt niet. Hoe kan ik veilig een alternatief bepalen? Omdat ik er niks over kan vinden weet ik niks van de specs en doormeten zit er ook niet meer in....

Het zijn 2 spoeltjes op 1 kern. Van de 4 aansluitingen zitten er 2 via zo’n spoeltje aan elkaar, en de andere 2 via het andere spoeltje aan elkaar. Onderling moeten die niet aan elkaar zitten. Dit kun je nog nameten op de ontllofte, maar met wat pech hangt inmiddels alles aan elkaar.

Waarschijnlijk zit 1 spoeltje in de L naar de brugcel en het andere in de N naar de brugcel, en staat er nog een Ctje tussen.

Bij wijze van test kun je ‘m desnoods tijdelijk doorverbinden, maar je bent de filterwerking dan kwijt. En je moet uiteraard wel de juiste aansluitingen verbinden. Je kunt spieken bij de primaire brug gelijkrichter: op de AC aansluitingen daarvan komt de netspanning binnen (na die comon-mode spoel).

Ter voorkoming van verder vuurwerk zou je idealiter met een regelbare voeding met stroombegrenzing testen, maar met een ouderwetse gloeilamp in serie kan ook.

Is die 2A zekering nog heel, of al vervangen? (Zit die common-mode choke soms vòòr de zekering?!)

Er zal meer stuk zijn dan die common-mode choke, dus vervang dat eerst allemaal. Primaire gelijkrichter, buffercondensator en schakelfet kun je nameten. Schakelfet kan geïntegreerd zijn met controller-ic.

Van de buffercondensator en de schakelfet is dat vooral controle of ze niet kortgesloten zijn. (Die fet kan ook nog als open falen, maar dat geeft tenminste geen spektakel bij opnieuw testen). Van de gelijkrichter kun je 1 voor 1 de diodes checken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Als de kern nog heel is kun je ook gewoon de wikkelingen vervangen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zoiets past altijd wel (kun je met een kwak kit vastzetten):https://nl.aliexpress.com/item/32953345111.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2023 11:22:37 schreef Arco:
Wat zijn de afmetingen en steekmaat?

Het componentje is iets breder dan een cm. De vier pinnen zitten niet op gelijke breedte; 2 stuks op 10mm en 2 stuks op 7mm.

Op 11 januari 2023 13:39:09 schreef Lucky Luke:
[...]
Het zijn 2 spoeltjes op 1 kern. Van de 4 aansluitingen zitten er 2 via zo’n spoeltje aan elkaar, en de andere 2 via het andere spoeltje aan elkaar. Onderling moeten die niet aan elkaar zitten. Dit kun je nog nameten op de ontllofte, maar met wat pech hangt inmiddels alles aan elkaar.

Waarschijnlijk zit 1 spoeltje in de L naar de brugcel en het andere in de N naar de brugcel, en staat er nog een Ctje tussen.

Bij wijze van test kun je ‘m desnoods tijdelijk doorverbinden, maar je bent de filterwerking dan kwijt. En je moet uiteraard wel de juiste aansluitingen verbinden. Je kunt spieken bij de primaire brug gelijkrichter: op de AC aansluitingen daarvan komt de netspanning binnen (na die comon-mode spoel).

Ter voorkoming van verder vuurwerk zou je idealiter met een regelbare voeding met stroombegrenzing testen, maar met een ouderwetse gloeilamp in serie kan ook.

Is die 2A zekering nog heel, of al vervangen? (Zit die common-mode choke soms vòòr de zekering?!)

Er zal meer stuk zijn dan die common-mode choke, dus vervang dat eerst allemaal. Primaire gelijkrichter, buffercondensator en schakelfet kun je nameten. Schakelfet kan geïntegreerd zijn met controller-ic.

Van de buffercondensator en de schakelfet is dat vooral controle of ze niet kortgesloten zijn. (Die fet kan ook nog als open falen, maar dat geeft tenminste geen spektakel bij opnieuw testen). Van de gelijkrichter kun je 1 voor 1 de diodes checken.

Bij het ontplofte spoeltje hangt alles aan elkaar. Doorverbinden/jumperen zat ik al aan te denken. Hoeveel kwaad kan het gemis van de filterwerking? De zekering heeft het begeven en moet ik nog vervangen. Zodra ik eenmaal alles weer op z'n plek heb zitten meet ik uiteraard goed na... :)

Op 11 januari 2023 15:00:03 schreef Arco:
Zoiets past altijd wel (kun je met een kwak kit vastzetten):https://nl.aliexpress.com/item/32953345111.html

En kwa specs sla ik dan niet volledig de plank mis?

Ik moet me toch meer gaan inlezen. Overigens heb ik Sumida ook aangeschreven en heb ik zowaar antwoord ontvangen. Aan de hand van de foto's gaan ze helpen speuren.

Wederom bedankt voor jullie antwoorden!

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 januari 2023 19:18:01 schreef Maartenv:

Bij het ontplofte spoeltje hangt alles aan elkaar. Doorverbinden/jumperen zat ik al aan te denken. Hoeveel kwaad kan het gemis van de filterwerking?

Durf ik niet te zeggen, anders dan dat de fabrikant het wel wegbezuinigd zou hebben als het niet nodig was.

(Het voldoet waarschijnlijk niet aan een norm of richtlijn zonder dat filter, dus voor een functionele test kun je het doorverbinden maar voor echt gebruik gewoon weer een common-mode spoeltje er in zetten, liefst van dezelfde waarde, maar exact gelijk hoeft niet)

Eigenlijk zou ik wel meer willen weten van dergelijke EMC-achtige dingen, maar ik volg totnogtoe gewoon fabrikantaanbevelingen/appnotes. Zou het eigenlijk willen kunnen nameten.

De vervanger mag gerust ‘meer stroom aankunnen’ of ‘beter dempen’, maar dan zou je dus specificaties van de oude en de nieuwe naast elkaar moeten leggen.

Als Sumida met sepcificaties van de oude komt kan ik best even kijken of er wat vergelijkbaars te vinden is. Maar zo niet lijkt me eender welke common-mode spoel beter dan niks.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fatbeard

Honourable Member

Wurth, MuRata of D.a.r.e! in de gaten houden.
Er worden geregeld gratis seminars georganiseerd...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Footprint 10x7mm zie je niet veel...
Heb er eventueel eentje van 2x 1.25mH liggen (de enige in zo'n kleine maat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geen idee of je er iets aan deze tip hebt maar van die kleine spoeltjes vind je ook in oude spaarlampen. Kwestie van beetje geluk en lokale lampen afvalbakken in bv supermarkt, bouwmarkt, action nog te vinden. Wel ff vragen als ze in het zicht staan anders krijg je misschien problemen met beveiliging.
Maar met bakken in bv action heb ik nooit problemen gehad als ik daar in neus ;)
En voorzichtig openmaken. De meeste kun je open klikken met schroevendraaier. Of stukje inzagen op de verbinding rand tussen lamp en voet met voeding. En dan open klikken met schroevendraaier.

Wederom bedankt voor jullie antwoorden!

Inmiddels heb ik de bekende onderdeeltjes besteld als ook een, in mijn ogen, waardige vervanger voor de sumida. Dit gebaseerd op jullie waardevolle suggesties en toevoegingen natuurlijk.

Ik verwacht e.e.a. komende week te ontvangen. Als alles op z'n plek zit zal ik het moment dat de stekker erin gaat filmen. Zo kunnen we allemaal genieten van eventueel vuurwerk...

Vandaag zijn de componentjes binnen gekomen. Uiteraard heb ik ze meteen gemonteerd en getest.
-Goed nieuws: Hij doet het weer!
-Slecht nieuws: Geen vuurwerkfilmpje...

Overigens heeft Sumida vandaag ook gereageerd, het blijkt om een PS14189 te gaan met type aanduiding PFC39C. Hier kan ik overigens ook niks over vinden haha...

Hoe dan ook, dankzij jullie werkt alles weer en met het antwoord van Sumida is het cirkeltje rond.

Bedankt voor jullie input!

Henry S.

Moderator

PS14 is een serie van Sumida, ik verwacht dat ze per 1000 stuks of meer gaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 januari 2023 08:44:14 schreef Maartenv:
Wederom bedankt voor jullie antwoorden!

Inmiddels heb ik de bekende onderdeeltjes besteld als ook een, in mijn ogen, waardige vervanger voor de sumida. Dit gebaseerd op jullie waardevolle suggesties en toevoegingen natuurlijk.

Ik verwacht e.e.a. komende week te ontvangen. Als alles op z'n plek zit zal ik het moment dat de stekker erin gaat filmen. Zo kunnen we allemaal genieten van eventueel vuurwerk...

Wat heb je kunnen vinden als waardige vervanger? :) Ik zit met hetzelfde probleem. Eventueel linkje ernaar en andere componenten zou super zijn. <3

ps. ik weet dat het topic ouder is, maar ik zag geen mogelijkheid voor een DM/Mailtje

Op 7 december 2023 14:37:40 schreef JohanWW:
[...]

Wat heb je kunnen vinden als waardige vervanger? :) Ik zit met hetzelfde probleem. Eventueel linkje ernaar en andere componenten zou super zijn. <3

ps. ik weet dat het topic ouder is, maar ik zag geen mogelijkheid voor een DM/Mailtje

Sorry, beetje late reactie!

Ik heb deze gebruikt als vervanging:
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/kemet/SHO-302/9744616

Arco

Special Member

Op 12 december 2023 15:10:52 schreef Maartenv:
[...]

Sorry, beetje late reactie!

Ik heb deze gebruikt als vervanging:
https://www.digikey.nl/nl/products/detail/kemet/SHO-302/9744616

Als die aan de netspanning zit, is die uit je link wel griezelig: er staat bij 'Rated voltage 50V'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com