3F 400v motor zonder motoraansluit blokje ?

Hallo

Wij hebben hier een 2de hands afzuiging gekocht met softstarter.
De softstarter doet helaas niks meer en wil hem dus eruit halen en rechtstreeks 400v op aansluiten. Maar toen ik de motor open maakte kwam ik een luster klem tegen en 2 aparte draden voor waarschijnlijk 230v. Zou ik er vanuit kunnen gaan dat ik hier gewoon 3 fase op de luster klem mag aansluiten ??

Motor: FAN3900

GJ_

Moderator

Die twee aparte draden zijn voor een sensor of zo lijkt het. Ik zou daar geen 230V op durven zetten.

De 400V moet volgens het plaatje gewoon op de klemmen, zoals ze nu ook al zitten. Het zijn niet de gewone aansluitklemmen zoals je ze gewend bent maar dit is niet erg ongebruikelijk bij goedkope Chinese motortjes.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 januari 2023 16:29:41 schreef GJ_:
Die twee aparte draden zijn voor een sensor of zo lijkt het. Ik zou daar geen 230V op durven zetten.

De 400V moet volgens het plaatje gewoon op de klemmen, zoals ze nu ook al zitten. Het zijn niet de gewone aansluitklemmen zoals je ze gewend bent maar dit is niet erg ongebruikelijk bij goedkope Chinese motortjes.

De 2 draden kunnen ook van een rem, een klixon of een NTC/PTC thermo element zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Ja, een sensor dus. Het is in ieder geval geen rem.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Thermokoppel is niet erg waarschijnlijk met twee witte draden. Zoals Toet al aangaf een klixon of ntc/ptc is het meest waarschijnlijke.